De eetbare tuin

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:38

Je hebt soms toch van die dagen dat je gratis compost kan halen bij de gemeente? Of paardenmest? Kan je vaak ook gratis ophalen.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:42

Compost halen word volgend jaar pas weer.

Paardenmest kan ik zelf ook meenemen. Nadeel dit moet minimaal een half jaar liggen is het beste en compostbak moet dan eerst leeg met oude compost (niet super bruikbaar).

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70848
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:44

Mocht je compost willen dan kun je dat vaak ook bij grote compost bedrijven afhalen. Hier in de buurt kun je een kuub compost voor 10,- euro ophalen, wij hebben daardoor een halve kuub voor 25m2 in vuilniszakken gedaan en op de moestuin gelegd. De plantjes doen het op 2 na tot nu toe nog erg goed en staan nu een week op de moestuin.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:56

Ja alleen heb geen geld voor nu daarvoor en na het spitten zou het geen probleem zijn om volgend te laten frezen. Probleem voor nu is ook gewoon dat er jaren niks aan gedaan is waardoor harde beton laag is ontstaan.

Maar heb hier thuis nog een beetje kompost liggen van vorig jaar en van verzamelde bladeren vorig jaar hier in de straat. Dus in het najaar weer bladeren verzamelen. :j

En moet rekening houden met grondwaterbeheer dus van de winter mag je ook niet op de tuingrond mest open hebben liggen (composthoop mag wel).

Moet ook even kijken op stal is het mest met vlas of dat wel handig is of beter niet stromest kan hebben.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:30

Hoi, ik kom ook weer even om het hoekje kijken..!

Hier ook al het een en ander geplant, het schiet de potjes uit!
Ik had bonen gezaaid maar dat bleek nog te vroeg. Nah ja, dan laat ik ze maar binnen staan ;)
Sla groeit super! Courgette gaat mega hard!! En de ah tuintjes doet mijn dochter. Ze verzuipt ze alleen :')

Iemand bekend met schorseneren?
Wij willen die graag planten. Is het een lastige plant? En waar haal je de zaden?

Luxorvalkje
Berichten: 1947
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 00:08

Heeft iemand nog stekjes witte druif en paprika over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 00:16

No_No schreef:
Iemand bekend met schorseneren?
Wij willen die graag planten. Is het een lastige plant? En waar haal je de zaden?


Ik heb mijn zakje zaadjes van zadenenzo. Nog niet geplant omdat: zelfde vraag als jou :p

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:54

pimaude schreef:
No_No schreef:
Iemand bekend met schorseneren?
Wij willen die graag planten. Is het een lastige plant? En waar haal je de zaden?


Ik heb mijn zakje zaadjes van zadenenzo. Nog niet geplant omdat: zelfde vraag als jou :p


Ik heb begrepen dat de grond tot 40 cm diep goed los moet zijn. Zaaien in riggels op 4cm afstand en de riggels moeten a30 cm uit elkaar. Oogsten kan vanaf oktober maar verder ben ik nog niet :o dit zijn de roddels van internet :D

chamion
Huisheks

Berichten: 3665
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:01

En de actie van ah is weer afgelopen. Jammer. Ik ga dadelijk nog wel even naar de AH om te vragen of ze nog hebben liggen en of ik dat dan mag hebben. Niet geschoten is altijd gemist. Gelijk even wat drinken halen. Maar verder doe ik morgen pas boodschappen. route 99 is er dan weer en ik kan heel veel spullen ophalen daar.

chamion
Huisheks

Berichten: 3665
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:56

De laatste moestuintjes van de aha actie zojuist in gebruik genomen. Zo jammer dat de actie nu alweer is afgelopen (o wacht ik val in de herhaling....) ben op fb echt plat aan het gooien met oproepen tot moestuintjes..

Afbeelding

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:02

nou hier was alles op, ik had mijn wekelijkse boodschappen gedaan bij AH en kreeg niks , alles was op, wel waardeloos :(

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:37

Ik heb nog een hoop moestuintjes liggen, dus als iemand in de buurt woont mag ie ze komen halen hoor :D

Luxorvalkje
Berichten: 1947
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:51

Ik ben wel benieuwd naar die kaneelbasilicum :)

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:01

8nnemiek schreef:
Ik heb nog een hoop moestuintjes liggen, dus als iemand in de buurt woont mag ie ze komen halen hoor :D

waar woon je dan? :)
edit ik zie dat die plaatsnaam echt bestaat haha, nee das me te ver ;)
Laatst bijgewerkt door jolandje op 17-04-17 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:02

Limburg?

Ik heb ze niet allemaal helaas , zal ze vm de week zaaien

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:19

Midden-Limburg inderdaad :j

Macs

Berichten: 7658
Geregistreerd: 19-06-09

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:20

Ik heb ook moestuintjes gekregen :) Moet alleen echt wachten met planten...

Ik heb trouwens schimmel op de grond van mijn planten (die binnen staan) en heel veel fruitvliegjes. ;(
Iemand tips?
Heb al een flesje met azijn, balsamico en zeepsop staan met folie met gaatjes erop.. maar lijkt niks te doen..

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:33

Afbeelding
Even weinig gedaan vorige week gevallen door een domme actie thuis en zeer waarschijnlijk wat wervels verschoven dus op het moment erg veel last van mijn schouders. Vandaag samen met mijn moeders broer op tuintje geweest. Ik heb een randje gespit en mijn moeders broer heeft uienbed alvast voorbereid door los te harken en heb nu dus al een stukje wat bruikbaar is (hadden ze niet verwacht }> ). En binnenkort even kruiwagen zand halen voor het pad midden door mijn stukje.

Daarna even mee geweest naar zijn tuin en heb er nog een plantengieter erbij een hele rol kippengaas nieuw in verpakking (10 meter lang en 1 meter hoog). Met de instructies om tijdens vakantie 1x langs te komen om plantjes water te geven. :+

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:57

Ahh wat vervelend van die val!
Maar fijn dat het toch een beetje begint op te schieten met de tuin!

Hier hebben we ook weer wat geharkt enzo, en ik ga deze week eens wat zaaien buiten.

Ik hoorde dat het weer gaat vriezen, dus snel onze citroenboom binnen gezet, en als het harder gaat vriezen zal ik ook mijn fruitbomen buiten moeten gaan afdekken of sproeien := Hoe doen jullie dat?

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:16

Vorig jaar zijn de fruitbomen die vol in de bloesem stonden bevroren, die zijn ook een beetje groot om in te pakken. Dus helaas een slecht opbrengst gehad.
Hoop dat het dit jaar beter gaat, al zag ik hier idd ook nog wat nachtvorst op het programma staan.
We wachten het wel af.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:18

Ja gaat vriezen vandaar dat ik ze er nog niet gelijk erin gedaan heb de uien ook al kunnen die wel wat hebben. Ik ga er voor nu eigenlijk nog weinig aan doen en wacht wel gewoon af hoe of wat.

Ach ga maar afspraak maken met fysio kan die weer even de boel recht zetten. Dat soort dingen zijn een bekend probleem helaas vandaar dat ik mij ook nog wel een keer in de sloot zie eindigen. Wist het vroeg toen mijn ouders een boot hadden ook geregeld voor elkaar om overboord te gaan. :')

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:22

ik doe bij fruitvliegjes een vaasje van glas, en dan doe ik er een beetje water met azijn in en dan wat stukjes zoet fruit en wat ranja, dan maak ik een tuitje van papier en plak het dicht met onderin een piepklein gaatje, zijn ze gek op :+

chamion
Huisheks

Berichten: 3665
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:11

Nu de vorst heeft hier weinig schade toegebracht. Het regende lekker voordat de vorst kwam dus deze nacht hebben ze overleefd. Nu eens kijken naar de rest van de week.

EN EN EN EN EN EN EN
*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Ik heb gisteren en vandaag flink gescoord met de moestuintjes. Ik heb er nu 182 diverse moestuintjes!!!
Geloof je mij niet;

Alsjeblieft 2 dozen a 84 stuks + nog enkele losse.
Afbeelding

Oke, pakweg 45 heb ik er gisteren al weggegeven, dus nu nog 140 over. Maar dan alsnog *\%/*

Gisteren op de laatste dag naar de AH lelystad gegaan. Daar mocht ik er 10 hebben (voor elke euro kreeg je een moestuintje) en mocht ik geen doos hebben. Dus aangezien er een AH vlak bij mijn werk zit daar ook even langs geweest. En daar mocht ik gewoon een dichte doos hebben!!

En vandaag weer naar lelystad ah gegaan en daar mocht ik ook de laatste doos hebben. *\%/*

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:22

Wat leuk joh
Ik heb er max tien geloof ik en alsnog niet de enige die ik wilde (cavolo Nero) :+

Staat me ook echt bij dat de actie vorig jaar langer duurde :?

chamion
Huisheks

Berichten: 3665
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:27

Klopt, was maar 2 weken. Vorig jaar veel meer promotie enz en liep het veel meer. Ook krijg je veel meer aanbiedingen met 1 of 2 moestuintjes. Vrees met grote vrees dat de ah ze eruit gaat knallen.

Moet ik even mijn cavolo nero opsturen naar je. Geheid dat ik er tig van heb nu. Wat is het eigenlijk?