Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:38

Iemand toevallig tips voor lekkere vega shoarma?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:39

Ik vind die van vivera lekker!

Miesemuisje

Berichten: 3100
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 14:46

En die van de Lidl is ook lekker :)

Chanen

Berichten: 1709
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 16:15

Of oesterzwammen in repen scheuren en marineren met shoarmakruiden.

stitchlover

Berichten: 2616
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 16:57

Die van Lidl vind ik de beste tot nu toe

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 18:57

De AH in mijn dorp had amper vleesvervangers, dus ben voor tofureepjes gegaan. Ging prima!

Ethelate

Berichten: 21126
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:49

Van werkgever een Keurslager tegoed kaart gekregen gezien de gezamenlijke bbq niet doorgaat, dus zat te kijken wat de vega opties zijn:

Afbeelding
:$

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 20:53

Ethelate schreef:
Van werkgever een Keurslager tegoed kaart gekregen gezien de gezamenlijke bbq niet doorgaat, dus zat te kijken wat de vega opties zijn:

[ [url=m/f0mN8Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
:$

-O- wow!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:16

Ik hoop dat het een heeeele grote groenteschijf is -O-

Misschien heeft hij ook salades?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:26

Mss eens meedenken met die man? Het is lang niet altijd onwil maar echt niet weten merk ik.

Voor de beginnende vega’s: ik vond het in het begin juist prettig om niet met vleesvervangers te werken. Vond het toen vaak te veel teleurstellen. Ik ben dus vaak voor Vegan gerechten gegaan. Zoek gewoon ‘Vegan *gerecht dat je normaal at*’ en dan vind je vaak de mooiste variaties en hele complete maaltijden. Ik zet er ook nog wel eens easy bij :D
Toen ik meer ervaren werd ben ik mijn lievelingsgerechten gaan veganizen (op een gegeven moment weet je wat je waarmee kunt vervangen) en pas daarna echt vaker vleesvervangers gaan eten, vooral omdat mijn man steeds vaker mee at. Inmiddels is het aanbod op amper 4 jaar tijd weer echt uitgebreid en veel dingen zijn echt lekker. Barbecuen nu bvb heb ik echt een assortiment je: balletjes, pittige balletjes, gemarineerde ‘kip’filet, allerlei worstjes en pensen, etc. In het begin had ik dan enkel mais en bolcourgette mee :D het wordt ook vaak ‘gejat’ van de bbq omdat mensen het verschil niet zien :’) heb ook regelmatig complimenten gekregen op mijn toostjes met ‘kip curry, prepare en foie gras’ :D vooral een oom die eens zei wat een super lekkere foie gras het was, daar had ik zeker een hele dure gekocht. Die keek nogal toen ik zei dat het faux (vals) gras was haha.

Maar het is dus uitproberen, aandachtig door de winkel lopen (niet alles staat in het vega assortiment zoals vega zwanworstjes bvb) en durven tips geven aan restaurants die denken dat we enkel rauwkost, geitenkaas en spaghetti met groenten eten :D

Zelf probeer ik altijd Vegan te gaan waar mogelijk. Melk is heel makkelijk te vervangen door plantaardig, boter idem, en room idem. Ei haal ik zoveel mogelijk bij vrienden en familie weg. Maar ik gebruik het soms nog hoor. Bechamel en purée vind ik nog steeds het aller lekkerst met echte boter. Dus af en toe koop ik daar een pakje van. En ik geniet ook nog wel eens van een kaasplank of raclette. Maar dat zijn dan hele bewuste keuzes. Het is zeker geen pleidooi maar waar het vervangen amper smaak verschil geeft, doe ik dat zeker.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 07:51

Haha wow, en is dit ook de enige optie?

poes, heb je Floraplant boter wel eens gebruikt? Komt dat niet in de buurt van 'echte' boter?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:36

Dat ken ik niet. Wij hebben meestal becel of Alpro. Ik ben echt dol op echte boter en pik het er ook zo uit als het ergens in zit. Maar ik ga eens kijken waar ze dat verkopen. Bedankt voor de tip!

Ik koop denk ik trouwens een pakje in de drie maanden of zo. Zou alsnog mooi zijn als ik dat kan vervangen.

Ook wel een leuke: op het werk bestellen we elke dag broodjes. Nu heeft die zaak ook soepen. Dus ik een mailtje: zijn die allemaal met vleesbouillon?
Het antwoord: ja maar we zullen kijken waar we dat kunnen aanpassen en het op de site vermelden.

Week erop: bij elke soep netjes vermeld en steeds meer soepen vega.

Daar word ik dan wel echt blij van!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:38

Margoooo schreef:
Haha wow, en is dit ook de enige optie?

poes, heb je Floraplant boter wel eens gebruikt? Komt dat niet in de buurt van 'echte' boter?

Ik vind het naar gewone margarine smaken!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:40

Margarine is niet wat ik zoek, dat is geen boter :D

Ethelate

Berichten: 21126
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:54

Leuk dat soort acties Poes, als de “echte vleesliefhebbers” het verschil niet merken of het juist lekkerder vinden. Zo kwamen laatst paar vrienden van mijn vriend bbqen. Prima, maar wel op mijn manier ;) een vriend heeft een vegetarische vriendin en wil dus juist altijd veul vlees eten als compensatie als hij ergens anders eet :roll: maar hij was helemaal enthousiast over de knolselderijsteaks en appte paar dagen later voor het recept, hij ging iemand thuis verrassen :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:32


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:12

Top ga eens zoeken in België.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:55

Ethelate: Nu ben ik ook wel benieuwd naar je recept voor Knolselderijsteak. Dat klinkt echt super lekker :).

Als er niet-vega's komen eten, maak ik eigenlijk ook altijd iets zonder vleesvervanger. Mijn ervaring is dat ze vlees minder missen als het ook niet in het gerecht hoort, dan wanneer je het probeert te vervangen. Veel vleesvervangers zijn echt wel lekker tegenwoordig, maar ze smaken wel gewoon anders dan vlees.

En wat fijn Poes dat willen mee-veranderen! Dat geeft de burger weer moed.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:27


Fearn

Berichten: 4785
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:01

Hoihoi, heeft iemand tips voor vleesvervangers op de BBQ? :)

Zat te denken aan de beyond burger maar die is wel erg duur, maar andere burgers zijn voor op de BBQ te droog vind ik. Verder misschien vega worstjes?

En natuurlijk groenten, mais etc.. maar ik zou ook graag wat lekkere vervangers willen :D

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 11:34

Kipspiesjes in een marinade met lekker groentes enzo er tussen. De blokjes van Vivera zijn daar ideaal voor.

Gevulde champignons zijn ook altijd een succes hier, ook al is dat geen 'echte' vleesvervanger.

En ik weet niet of SoFine de zalm dingen nog heeft, al lang niet meer gezien, maar die vond ik ook best lekker op de BBQ.

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:36

AH heeft een heel aantal vriendelijk(er) geprijsde zaken voor op de BBQ, gewoon van eigen merk. Daarnaast is Garden Gourmet nu in de bonus, dat loopt best leuk op. Deze lijkt mij bijvoorbeeld best prima voor op de BBQ: https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... orst-vegan

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:42

Van de vegetarische slager heb je gehaktballetjes, die kan je aan een spies rijgen. De braadwosten gaan ook wel, maar zelf vind ik ze een beetje duur voor wat je krijgt.. Ereburger heb ik laatst op de bbq gehad. Ging top, maar ook duur helaas.

Mijn laatste favoriet is rode puntpaprika, gevuld met feta kaas en pesto. Met alleen pesto (als de kaas is ontsnapt) zijn ze nog steeds lekker :Y) maar met is beter imo.

Maar ook stukken haloumi kaas zijn goed, gepofte aardappels, maiskolf. Sommige mensen vinden plakken courgette of aubergine met een beetje olijfolie, zout en peper ook lekker maar dat zijn niet mijn favoriete groentes zeg maar

Fearn

Berichten: 4785
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:30

Oh inderdaad spiesjes maken is een goed idee! :) dan wel met stevige stukjes, heb dat ooit ook gedaan met falafel maar dat raad ik af :') er zat zegmaar meer falafel in de bbq dan op mijn bord hahah.

Die tips voor de groenten/champignons klinkt ook goed!! Ik ga eens kijken :)

En idd bij AH hebben ze nu een leuk aanbod van barbecue vleesvervangers. Ik zag ook nog een paar goedkopere huismerk burgers en worstjes die de zelfde textuur hadden als de beyond burger.

F_Orumster

Berichten: 15343
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:38

Kleine ronde tomaatjes door een mix van pesto/olijfolie rollen en ook ertussen op de spiesjes rijgen. Wanneer ze open barsten zijn ze klaar en erg lekker.