De eetbare tuin

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:59

Hieperdepiep! Hoera!! Gefeliciteerd met je verjaardag Marcella. :) Wat balen dat je nog steeds niemand heb gevonden en alles met de hand moet doen, sportschool hoef je niet naartoe in ieder geval.

Wat een leuk initiatief Malenka!

Wauw, jouw planten zijn wonderbaarlijk gegroeid Sjolvir :P Ik ben begonnen met kruiden kweken in een van onze bakken, veel staat nu nog binnen en de eerste bieslook lijkt buiten omhoog te komen, maar pffff, die plantjes kopen klinkt toch wel aantrekkelijk. Eerst maar eens afwachten hoe dit zo gaat. Had nog laurier staan van vorig jaar en rozemarijn en salie laatst wel gekocht.

Ik heb vorig (na)jaar ook een druif gekocht en geplant, die begint nu een beetje leven te vertonen. Onze braam daarentegen.... Van vorig voorjaar, lijkt het toch niet helemaal overleefd te hebben. Hij deed het vorig jaar ook niet zo goed dus eens kijken wat er mis is gegaan.

Hier zijn de eerste zwammen zichtbaar die ik op koffiedik ben begonnen te kweken! Aardbeien toren is inmiddels ook af en de planten zitten erin. Binnen staan nu nog bosaardbeien, maar die zijn nog een beetje klein om naar buiten te gaan.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:07

Bedankt. Y)(^) Ach sportschool hoef ik inderdaad niet naar toe en zo nog maar weer even een stukje spitten. :Y)

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:10

tivara wat is dat dan? zwammen op koffiedik? komt dat er vanzelf op? en zijn die eetbaar? vertel eens :D

Marcella gefeliciteerd met je verjaardag, hoe jong ben je geworden ? ;)

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:13

40 -O-

Of 04 O:)

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:19


tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:31

Malenka schreef:
Ik ga de kruidentuin voor mijn paard maken omdat ik goede dingen hoor over het voeren van kruiden om headshaking te verlichten. Echter kost het nogal wat als ik dat allemaal aan moet schaffen in potjes. Vandaar dat ik nadacht over het zelf kweken. Geen idee of het ook genoeg op gaat leveren. Maar ik wil het in ieder geval proberen. Als het wat is kunnen we hem gaan uitbreiden.

In mijn paardenkruidentuin komt in ieder geval:
Goudsbloem
Munt
Tijm
Anijs
Kamille
en Heemst schijnt ook een goede te zijn.

Voor de uitbreiding staat in ieder geval rozenbottel op de lijst. Verder nog salie, citroenmelisse, venkel, oregano, gember. Kleefkruid is goed. Maar ik denk niet dat ik dat in de tuin wil hebben.

Brandnetel, paardenbloem en zevenblad staan al in grote getale op het terrein evenals braam. Weegbree ga ik denk ik verzamelen en vermeerderen.

Gember is koukleum, dus lastig in de volle grond. Genoeg om je paard 365 dagen/jaar 25-50gram gedroogde kruiden (vers is snel 2-4x zoveel afhankelijk van de soort) te geven vraagt flink wat oppervlak. Ik heb er zelf ook wel naar gekeken, maar niet genoeg ruimte en tijd (want alles met de hand) groentes voor mijzelf verbouwen en de kruiden kopen is dan practischer qua mogelijkheden.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:19

Super gaaf, die Rotterzwam kit! Ik kende het bedrijf en het principe wel al, maar wist niet dat het thuis ook zo makkelijk kan!
Heb nu een aantal stammen met twee soorten oesterzwammen in de tuin liggen, maar dat duurt behoorlijk lang voordat die gaan bloeien. Wie weet schaf ik ook wel zo'n kit aan :D

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:45

Marcella schreef:
40 -O-

Of 04 O:)

ooh haha, das nog harstikke jong :D

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:27

Resultaat nog van dinsdag.
Afbeelding
Om vandaag tot de conclusie te komen dat er te weinig geregend heeft en ik niet door de bovenlaag heen kwam. Gelukkig is een plantengieter dan heel handig.
Afbeelding
Niet zo heel ver gekomen vandaag, maar onder het moto van beter iets dan niets. *\o/* En ik ga even hopen dat probleem linker schouder niet erger gaat worden anders moet ik naar ha. Maar zeer waarschijnlijk weet ik dan al wat ik te horen gaat krijgen. :')

chamion
Huisheks

Berichten: 3666
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:23

pff op je verjaardag staan ploeteren in je vrije tijd. Niet normaal. Ik ben zelf onlangs jarig geweest en ben heel lief voor gezongen door mijn collega's en baas. Heb er expres voor gezorgd dat ik veel aan het werk was rond mijn verjaardag want ik wilde er dit jaar niet te veel bij stil staan.

Qua tuin gebeuren dan maar;
van de moestuintjes aubergine heb ik nu 6 planten in normale maat plastic plantbakje staan. De tijm die heeft het waarschijnlijk niet overleefd en de dille staat nu buiten in een grote pot. De 2de pompoenplant vond het buiten toch niet gezellig (ik had alle planten om over te zetten een uurtej van te voren al buiten gezet) deze is heen snel in een groter potje gegaan ipv volle grond en staat weer binnen.
Aan de paprika verder niet toegekomen maar deze staan nu wel buiten onder het plastic om te laten afharden (in ieder geval vandaag overdag en misschien morgen overdag als ik ze niet vergeet binnen te halen morgen avond)

Voor de rest enkele bloemen gekocht en duidelijk niet opgelet. Prachtige blauwe bloemen gekocht. Wil ik ze uit hun potje halen. Blijk ik ijzerdraad en plastic in mijn handen te hebben en in het potje alleen piepschuim.... :o? Lees ik het kaartje beter> real good silk plants... :o? Hele goede neppers dus! had het niet eens herkend als neppers.

Ze hebben een ere plaatsje gekregen (en buurvrouw kwam al langs om te zeggen dat ik van die mooie bloemen heb :+ ) gewoon steeltje losgemaakt en in een aarde pot met aarde gedaan. Staat best leuk. Zal binnenkort eens foto's maken (en vooral kabeltje telefoon/laptop zoeken)

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:42

pff Marcella , wat een klus :j

chamion, whahahaa, nepbloemen, daar wil ik wel een foto van zien :+

ik was mijn kast aan het opruimen en kwam weer wat leuks tegen, gekregen in het kerstpakket van manlief, cherrytomaatjes, dus die maar eens in de pot gedaan, toen keek ik verder en stond daar ook nog een pakket met romeinse sla, bieslook en cherrytomaatjes, nou ja, die dus ook maar ik de bijbehorende potjes gezet, ben benieuwd wat het word :+


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:55

Oh hou er maar rekening mee dat jutte zakje eromheen verteer vrij snel ik had zoiets bij de pepertjes blij dat ik daar al een pap emmertje omheen had gedaan.

Ach vier mijn verjaardag niet echt dus en had zoiets van dan maar klein stukje in het kader van bewegen is goed.

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:01

Marcella, gefeliciteerd.

Hmmm, druif dus in het najaar maar eens goed terug snoeien nu te laat.

We hebben regen nodig.... 's nachts he!? en dan overdag lekker droog.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:06

ik had er al wel een bord onder gezet, maar ik zal eens zien of ik een grote pot heb om hem in te zetten

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:07

Ja overdag met zonnetje erbij goed voor de plantjes ook met wat regen in de nachten. {:} :j *\o/*

Ben vandaag ook maar een uurtje bezig geweest hoor dus eigenlijk stel het niks voor. En incl. kletsen in verenigingswinkeltje. Maar begin ook een vermoeden te krijgen dat als ik wat in de grond gaat zetten dat het nog wel eens harder zou kunnen gaan dan bij de andere tuintjes zonder bij te mesten. :+ }>

chamion
Huisheks

Berichten: 3666
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:12

Kijk dit waren 3 potjes nepplanten;
Afbeelding


Je had mijn kop moeten zien hahaha volgens mij had je daar geld mee kunnen verdienen.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:59

Geweldig chamion!!

Ik heb trouwens nog wat pootaardappels over, iemand interesse? Eigenheimer en colourful perupas (van die paarse).

lieke2
Berichten: 2140
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:00


jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:17

chamion die zien er idd erg echt uit en zeker niet nepperig, heel leuk :j

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:24

Kan ik leuk gaatjes mee prikken. Tot nu toe werkt met de spa het beste. We hebben in het begin diverse dingen geprobeerd ook wat de buurman heeft aan materiaal.

lieke2
Berichten: 2140
Geregistreerd: 12-12-02

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:38

maar dat zo omhoog duwen werkt dan bij jou niet?

Petje af voor je werk hoor _/-\o_

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:48

Dan heb je grote niet bewerkbare kluiten die loodzwaar zijn. Doe nu bewust smalle dunne reepjes afsnijden met de spa en dan nog fijn maken. Later fijn maken werkt niet tot zeer slecht het worden keiharde bonken.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:45

Afbeelding
Peren boompjes hebben het best wel naar hun zin geloof ik.
Afbeelding
En had nu even alles nat gegooid van wat ik al gedaan heb en nieuw randje. Alles is hier gortdroog. := En weer een randje verder met spitten. *\o/*

Weet wel al dat waar het stenen pad gelopen heeft ik niet gaat spitten. Dit wil ik wel glad trekken en dan weer stenen erop.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:24

Pff respect hoor :) krijg al last van m'n rug als ik de foto's zie.
Zou zeker een berg potgrond/compost/mest door de grond mengen dit jaar om te zorgen voor een beetje lucht tussen de klei. En dan de komende jaren weer.
Al doe je helaas niet zo veel aan droogte, dat is hier ook een groot probleem in de zomer. Vorige zomer is er maanden geen regen gevallen dus dan komt er weinig van bodembewerking met de hand.

Maar aan het begin hebben we hier hier wel grof aangepakt. Gras afgegraven met een kraantje en vervolgens de boel losgetrokken met de ploeg.
Had er alleen wel meteen mest doorheen moeten gooien maar dat had ik toen nog niet.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:34

En toch als je het goed doet krijg je helemaal geen last van je rug. Heb eerder last van mijn nek en schouders, maar dat is iets wat ik zonder het spitten ook al last van heb. :')

Blijf er ook nog steeds bij met wat ik zou kunnen hebben alleen nadeel dat je pas je gelijk gaat krijgen als het vaak te laat is. :')

Helaas zit er financieel even niet in om een lading potgrond doorheen te gooien.