Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:13

Jumbo heeft zeker online een gigantische partij vegetarische vleesvervangers, dus dat is al een hele makkelijke als je een aardappel, vlees groente type bent.

In pasta of curry doe ik vaak gewoon een paar handjes rode linzen. Vervangt gehakt best aardig wbt het mondgevoel, en kan direct meekoken met je pasta of rijst.

Dat zijn voor mij de makkelijkste dingen :P

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 12:15

[***], top dat je het toch wil proberen!
Heb je al eens wat vleesvervangers van de vegetarische slager geprobeerd? Die zijn ideaal om mee te beginnen. Ze hebben de smaak en structuur van vlees vrij goed nagemaakt, waardoor je echt vlees heel makkelijk daarmee kan vervangen zonder dat je het proeft, en gewoon je oude vertrouwde recepten kan gebruiken.
Er zijn natuurlijk ook tig andere merken vleesvervangers, maar die van de vegetarische slager vind ik wel echt de lekkerste.
Oh, en het boterhamvlees van Quorn <3
Verder zou ik gewoon lekker gaan experimenteren met vleesloze recepten, en bijvoorbeeld gehakt in de spaghetti/lasagne/ovenschotel vervangen door linzen, kip vervangen door oesterzwam of andere paddestoelen.. Hummus op brood..
Ik zou me geen zorgen maken dat je iets tekort komt. Als je gevarieerd eet dan heb je niks nodig qua supplementen, behalve eventueel wat B12 tabletten (wat ook al slim is om te slikken als je wel vlees eet schijnt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:24

Ah top, zo snel al tips! Een vegetarische slager zit bij mij niet in de buurt. Misschien kan ik dat via internet bestellen.

Boterhamvlees is ook een goede! Ik eet eigenlijk elke dag vleeswaren op mijn brood......
Jumbo ga ik vanmiddag bekijken en bestellen. Ik eet eerlijk gezegd van alles, variërend van aardappels, groente en vlees tot Thaise curry's (favoriet) en pasta of vis. of Indiaas, Italiaans, Chinees enz.

Fearn

Berichten: 4785
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:32

Hoi, ik weet niet of 't hier al besproken is (kon het niet zo snel vinden) maar wat vinden jullie ervan dat er laatst zo'n filmpje van een slachthuis rondging op social media (volgens mij van varkens die met stokken werden geslagen etc), en dat nu een aantal supermarkten niet meer willen samenwerken met dit slachthuis? Ik vind het erg schijnheilig. Ze doen het om een wit voetje te behalen bij de klanten maar er zijn net zo goed nog talloze slachthuizen die precies evenveel (al dan niet meer) dieren mishandelen en daar werken ze ongetwijfeld nog wel mee samen.

Maarja, dat is mijn mening..

lies_sparkle

Berichten: 6147
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:34

De vegetarische slager is te koop bij Jumbo :D

Goed bezig zeg!
Wat je zou kunnen doen is eerst dingen vervangen en dan eens per week ofzo een nieuw receptje opzoeken waar niet zo’n specifieke vleesvervanger in hoeft. Zo leer je nieuwe dingen koken, zo heb ik het ook gedaan toen ik voor het eerst op mijzelf ging wonen (was wel al Vega)

Qua tekorten zou ik me niet te druk maken, pas als je veganistisch gaat eten moet je daar om gaan denken.


IsaCalixa schreef:
Hoi, ik weet niet of 't hier al besproken is (kon het niet zo snel vinden) maar wat vinden jullie ervan dat er laatst zo'n filmpje van een slachthuis rondging op social media (volgens mij van varkens die met stokken werden geslagen etc), en dat nu een aantal supermarkten niet meer willen samenwerken met dit slachthuis? Ik vind het erg schijnheilig. Ze doen het om een wit voetje te behalen bij de klanten maar er zijn net zo goed nog talloze slachthuizen die precies evenveel (al dan niet meer) dieren mishandelen en daar werken ze ongetwijfeld nog wel mee samen.

Maarja, dat is mijn mening..


Heftig, ik ken het filmpje niet. Ik weet ook niet echt wat ik er van vind, inderdaad aan de ene kant heel hypocriet zegmaar maar aan de andere kant, zo geven ze wel een signaal af naar andere slachthuizen :)

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 12:38

[***] schreef:
Ah top, zo snel al tips! Een vegetarische slager zit bij mij niet in de buurt. Misschien kan ik dat via internet bestellen.

Boterhamvlees is ook een goede! Ik eet eigenlijk elke dag vleeswaren op mijn brood......
Jumbo ga ik vanmiddag bekijken en bestellen. Ik eet eerlijk gezegd van alles, variërend van aardappels, groente en vlees tot Thaise curry's (favoriet) en pasta of vis. of Indiaas, Italiaans, Chinees enz.

Vleesvervangers van de Vegetarische Slager zijn onder andere verkrijgbaar bij Jumbo en Albert Heijn. Vooral de AH heeft, bij ons in de buurt iig, een érg uitgebreid assortiment in vleesvervangers. Zowel in het vers schap, het boterhamvlees schap als in de diepvries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:41

Oke, ik kan dus gewoon bij de Jumbo bestellen. Vanmiddag maar eens even doen.
Dank voor de tip lies-sparkle.

Veganistisch ben ik vooralsnog niet van plan. Eerst maar eens van mijn vleesverslaving af proberen te komen......

Heb zelfs nog vlees in de vriezer :o , gelukkig wel scharrelvlees, dus dat ga ik heel langzaam wel opmaken.

Vandaag al vanaf 6:00 vanmorgen vleesloos :') . En heb al geluncht. Vanavond ga ik een Thaise curry maken gewoon zonder vlees. Misschien een eitje erdoor (heb zelf kipjes).

stitchlover

Berichten: 2616
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:10

Wat goed dat je het wil proberen [***]!
ik ben destijds ook cold turkey gestopt met vlees eten thuis. Ik doe alleen maar boodschappen bij Lidl (en soms bij de appie) en vind dat de Lidl een prima assortiment vegetarische vleesproducten heeft.

Bij ons thuis zijn/waren de volgende makkelijke gerechten wel een hit:
*waren omdat wij nu de overstap naar vegan eten maken en daarom niet alles meer in ons menu past.

- Spaghetti bolognese (met vega gehaktballetjes of vega gehakt)
- Nasi (met vega spekreepjes)
- Pasta rode pesto (met vega spekreepjes)
- Aardappeltjes, Groente, Vlees (met vleesvervanger naar keuze zoals carré, kaasschnitzel o.i.d.)
- Shoarma (met vega shoarma van Lidl, vinden wij de beste).
- Burrito's of Taco's (met vega gehakt)
- Maaltijdsalades (met gebakken tofu, wokreepjes o.i.d.)
- Wokgerechten zoals curry's, noodles, piri piri etc. (met gebakken tofu, wokreepjes o.i.d.)
- Maaltijd omelet
- Hartige pannenkoeken met kaas en vega spekjes
- Tortilla wraps (met gebakken tofu, wokreepjes o.i.d.)
- Hamburger (met groente- of vegaburger)
- Friet met vegetarische snack

Tip: Door het kruiden van de vleesvervangers worden ze een stuk hartiger om te eten, vooral wat sojasaus erbij tijdens het bakken is bij ons favoriet.

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:53

Thanks Stitchlover +:)+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:52

Ik post ook veel gerechten in het show je maaltijd topic :j als je daar eens op mijn berichten zoekt vind je ook veel :)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:20

Ik kook graag met verspakketten. Meestal staat op het etiket een tip om het vegetarisch te maken.

Net linzen harissa op met tempeh ipv kip. Super lekker!

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 06:32

Bedankt poes en ClauH. Ik ga er mee aan de slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:34

Oke, ik ben boodschappen wezen doen (normaal doet mijn man altijd boodschappen, maar nu moesten we samen even goed kijken wat we mee zouden nemen :) )en ik mag mij de trotse eigenaar noemen van: vegetarische kipstukjes, spekreepjes, braadworsten en rul gehakt van de Lidl.
Ook staat er een pak tofu in de koelkast naar mij te kijken :D . Geen idee hoe ik het dien te gebruiken/bereiden, maar google gaat mij helpen.

Binnenkort even bij Jumbo kijken.

Ook voor de lunch wat alternatieven gekozen als salades en diverse kazen, erg lekker!

Vanavond gaan we de kipstukjes proberen. Deze gaan in de Thaise curry die ik gister zou maken, maar er stond nog een kant en klaar pak lasagne (met varkensvlees :o ) dat 2 dgn over de datum was in de koelkast dus die hebben we gisteravond gegeten.

Vandaag dus mijn eerste officiële geheel vleesloze dag :j :') *\%/* .

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:28

Ik vind tofu heerlijk om scrambled tofu van te maken (https://lisagoesvegan.com/scrambled-tofu/), aanrader!

Verder goed marineren en dan lekker bakken. Ik vind tempeh persoonlijker lekkerder en ook makkelijker dan tofu.

Verder zullen sommige vlees'vervangers' cq opvolgers je niet bevallen ,en anderen wel. Dus niet meteen na eentje die niet zo smaakt de handdoek in de ring gooien...

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:43

Hier ook tempeh liefhebbers.

Ook de schnitzels gaan er goed in, ook in reepjes door gerechten met wraps.

Rulgehakt door Italiaanse gerechten gaan ook goed.

Van alle andere vleesvervangers ben ik geen fan.

Maar dat moet je inderdaad zelf ondervinden.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:03

Ik eet dus echt nooit tofu en alles met zwart zout vind ik echt te smerig voor woorden.
Inderdaad gewoon veel proberen. Je kunt vlees ook vervangen door peulvruchten , champignons of noten. Er zijn ontzettend veel verschillende vleesvervangers en er is vast wel iets waar je blij van wordt. Denk alleen niet dat het hetzelfde smaakt, want dat is gewoon niet zo.
Op brood is vlees gewoon raar. Op brood eet je pasta en hagelslag en pindakaas. :Y) (zegt iemand die nooit brood eet, maar oké. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:22

De kipstukjes smaakten erg lekker. Vroegah hebben we weleens van die groenteburgers geprobeerd, maar die vind ik niet zo smakelijk. Zo droog....

Kaasschnitzels vind ik wel erg lekker. We gaan het gewoon proberen. Bij de Lidl kon ik zo snel even geen tempeh vinden.

Zoals al eerder gezegd, zijn we gelukkig erg makkelijke eters en vinden we niet snel iets "vies of niet lekker".

Op brood eet ik echt graag vlees, maar pindakaas vind ik ook prima. Ik ben erg benieuwd naar de spekreepjes en het gehakt.
Wraps eten we bijna nooit, maar dat gaan we nu ook maar eens doen. We gaan inderdaad van alles proberen.

@Margoooo, bedankt voor de link. En ik gooi zeker niet snel de handdoek in de ring. Ik moet gewoon even moeite doen om mij wat nieuwe dingen "eigen" te maken. Dat komt wel goed, ik heb er in ieder geval zin in en vind het vooral leuk dat ik hier zulke leuke berichten lees.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:59

Ik vind de pepperoni van quorn heel lekker op brood (of pizza), en de filet americain van de Vegetarische Slager ook... Off de grillworst van de ah! Heeeel goed is die.

De Lidl hier heeft wel tempeh, zit in net zo'n soort plastic iets als de tofu.

Ja de 'overstap' kost even tijd, maar je zult steeds meer dingen ontdekken en je weg er in vinden!

F_Orumster

Berichten: 15343
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:28

[***], leuk je hier tegen te komen, dat is jaren geleden ;)

Margoooo schreef:
Ja de 'overstap' kost even tijd, maar je zult steeds meer dingen ontdekken en je weg er in vinden!

En hiermee wil ik meegeven niet te streng voor jezelf te zijn tijdens de overstap. Ik heb het vrij geleidelijk aangepakt door gewoon steeds wat recepten/producten te proberen en je repertoire uit te bouwen of je favo recepten om te bouwen, en zo putte ik steeds meer uit mijn nieuwe repertoire. Ik vind het zelf wel stressvol als je ineens alles op de verboden lijst zet. Zo hield ik er plezier in.

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:32

Ik kom me ook eens in dit topic melden, als flexitarier :o Eet steeds minder vlees en hoop hier wat meer inspiratie op te doen / andere dingen te proberen. Ik lust gelukkig veel en eet heel divers, gewoon aardappelen / groente / vlees eet ik weinig.

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:06

Hey F_Orumster! Dat is inderdaad een tijd geleden.
Ik wil ook proberen om niet in één keer "cold turkey" te stoppen, gewoon steeds wat dingen proberen en dan kijken wat het beste past.

Vooralsnog vinden we het vooral leuk om ons te verdiepen en informeren.

Margoooo, waarschijnlijk heb ik niet goed gekeken bij ons in de Lidl. Ik vind supermarkten en boodschappen doen ontzettend stom, dus ik heb waarschijnlijk iets teveel haast gehad......

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:26

He gaucho :) ken je Bosh! al? Hele lekkere recepten vind ik!

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:49

poes schreef:
He gaucho :) ken je Bosh! al? Hele lekkere recepten vind ik!


Nee, maar ga ik eens naar kijken, thx!

F_Orumster

Berichten: 15343
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:57

Ook mijn favoriet! Ze combineren smaken om de verdieping te geven die vlees anders kan geven. Zoals marmite (umami) met Maple syrup voor het zoete.

De website heeft ook veel recepten.

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:27

Zat al even op de website te kijken inderdaad, daar staat genoeg lekkers :j zag al wat pasta's, curries en stoofschotels die ik zeker ga proberen.