De eetbare tuin

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:53

Malenka schreef:
Dan toch met veel vaste planten gaan werken. Het is ook helemaal niet goed voor het bodemleven om de grond telkens te bewerken.


Als ik het niet doe, komt er wel weer een mol langs :+
En als ik naar het aantal wormen en mieren kijk maar ik me niet zo'n zorgen hier.

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:47

Iedereen weer lekker bezig met tuinieren :D
Ons moestuintje breidt zich ook steeds meer en meer uit, vriendlief is druk aan het omspitten(op de ouderwetse manier; met een schep :o ), en ik maak het dan weer fijn, pff wat een werk haha.

We dachten eraan eerst een grote tunnelkas te gaan bouwen, maar daar komen we haast niet aan toe, dus maken we maar een lage tunnelkas, om straks de jonge prei plantjes in te gaan zetten, en even bekijken wat daar nog nog meer in komt.
Heb een kleine kas, waar ik net in kan staan, en mezelf in om kan draaien :+ , bij huis staan,waar ik prei in voor heb gepoot,in potjes, en daarvan komen nu pas 3 uit, verder 6 stuks suikermeloenplantjes, zoete mais(20 stuks) en 20 stuks tuinbonen, en die doen het echt goed.owja en 7 trostomatenplantjes.

Heb al slakkenkorrels gekocht bij de Action, ben benieuwd of dat werkt.Wou ik vooral gebruiken voor de aardbeien.
Leuk hoor dat tuinieren :j

Malenka

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-10-06

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:30

Ik mag bij ons op stal een kruidentuin aanleggen voor mijn paard! En als het goed bevalt komt er volgend jaar misschien een grotere voor meer paarden.

Tips zijn welkom!

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:42

Klinkt leuk! Wat moet ik me daar bij voorstellen?

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:22

Wat een leuke berichten komen er weer voorbij :D
En gaaf idee, een kruidentuin voor de paarden! Weet je al welke kruiden erin komen? Kleefkruid is in ieder geval erg gezond, net als brandnetel, en goudsbloem..

Doen jullie druivenstekjes het ook zo goed? :D

Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:54

Hier staan ze nog altijdi in water en nog maar 2 met echt worteltjes. Ze groeien wel gestaag... Ze nog in water laten of toch in zand proberen?

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 19:00

ik heb vorig jaar ook een druif geplant, gewoon een gekochte, moet ik die ook snoeien? het is nog maar één lange sliert, en hoe doen jullie dat met die stekjes? ik heb wel een kronkelwilg gestekt :+ , de buren van mijn dochter hadden een hele grote staan die hebben ze weggezaagd, ik heb er nog een tak van meegenomen en nu heeft hij wortels en kleine blaadjes, hij kan dus de grond in :D
nu nog hopen op wat beter weer, brrr, ik vind het maar gemeen koud :brr:

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:01

jolandje schreef:
hahahaha, sjolvir, daar kan ik niet tegenop hoor :+
maar bieslook is een vaste plant en heb ik gewoon in de tuin staan, evenals rozemarijn, pepermunt en tijm ;)


Dacht verhip je hebt gelijk en nog 2 bieslookjes gekocht en in de tuin gezet (heb witte en paarse bloemetjes in de tuin, dus past er prima bij). Mijn ouders hadden vroeger ook bieslook in de tuin.


Laurievc schreef:
Mijn volwassen planten staan in de serre buiten. Moet wel zeggen dat je het temperatuursverschil enorm voelt. In de serre is het écht warm :P

Heb de paprika's maar op zolder gezet, ben bang dat ze het anders nu te koud krijgen (in huis is het echter nu ook koud, brrrrrrrr)


jolandje schreef:
ik heb vorig jaar ook een druif geplant, gewoon een gekochte, moet ik die ook snoeien? het is nog maar één lange sliert, en hoe doen jullie dat met die stekjes? ik heb wel een kronkelwilg gestekt :+ , de buren van mijn dochter hadden een hele grote staan die hebben ze weggezaagd, ik heb er nog een tak van meegenomen en nu heeft hij wortels en kleine blaadjes, hij kan dus de grond in :D
nu nog hopen op wat beter weer, brrr, ik vind het maar gemeen koud :brr:

Heb die van mij vorig jaar wel stuk gekortwiekt werd wel erg groot, maar geen idee wat de regels zijn voor druiven.

Leuk dat je een wilg hebt!
Ik had vorig jaar of 2 jaar geleden per ongeluk wilg.. had wilgentakken gebruikt voor de bonen, warden spontaan wilgjes... (heb ze er weer uitgetrokken heb maar klein tuintje).

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:07

Officieel moet je een druif terugsnoeien tot een of twee hoofdtakken. Die krijgen dan weer een aantal zijtakken met druiven.
De leon millot druiven, van de stekjes, groeien echt enorm snel en moet je wel terugsnoeien om te voorkomen dat alles ermee dicht groeit.

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:19

Jullie hadden gelijk!
Mijn meloen (op 2 plantjes na) fleurt weer op!
Ik zal morgen eens een foto maken :D

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:28

8nnemiek schreef:
Officieel moet je een druif terugsnoeien tot een of twee hoofdtakken. Die krijgen dan weer een aantal zijtakken met druiven.
De leon millot druiven, van de stekjes, groeien echt enorm snel en moet je wel terugsnoeien om te voorkomen dat alles ermee dicht groeit.

je houd dus een of twee takken aan en alle kleine takjes moeten daar afgeknipt?, ik zal eens kijken of dat al kan :j

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:30

Laurievc schreef:
Hier staan ze (druivenstekjes) nog altijdi in water en nog maar 2 met echt worteltjes. Ze groeien wel gestaag... Ze nog in water laten of toch in zand proberen?

Iemand?

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:34

Laurievc schreef:
Laurievc schreef:
Hier staan ze (druivenstekjes) nog altijdi in water en nog maar 2 met echt worteltjes. Ze groeien wel gestaag... Ze nog in water laten of toch in zand proberen?

Iemand?

Zodra er wortels aan zitten zijn ze voeding nodig dit halen ze niet uit water waar ze in staan, maar uit de grond waar ze in staan. ;)

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:34

Ja maar er zijn ondertussen maar 2 van de 7 stekjes met wortels. Moeten de anderen in water blijven tot ze wortels hebben of kunnen die de grond in? :P

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:38

Je zou ze ook in zaai-/stekgrond kunnen zetten.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:39

Oke top, dan maak ik daar woensdag werk van! :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:48

jolandje schreef:
8nnemiek schreef:
Officieel moet je een druif terugsnoeien tot een of twee hoofdtakken. Die krijgen dan weer een aantal zijtakken met druiven.
De leon millot druiven, van de stekjes, groeien echt enorm snel en moet je wel terugsnoeien om te voorkomen dat alles ermee dicht groeit.

je houd dus een of twee takken aan en alle kleine takjes moeten daar afgeknipt?, ik zal eens kijken of dat al kan :j


Als ie nu 1 tak is , zou ik er niets afhalen
Dat is dan je hoofdtak waar de zijtakken aan groeien
De kleine takjes die daar nu aan komen zijn de zijtakken

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:54

De druiven zou ik sowieso pas in het najaar of heel vroeg volgend voorjaar snoeien. Nu dat de sapstroom goed op gang is zou ik niet meer te veel snoeien.

Laurie, staan de stekjes binnen, of buiten? Bij lagere temperaturen kan het wat langer duren. Je kan ze al in stekgrond zetten, maar wel goed in de gaten houden dat de grond vochtig blijft.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:55

Ze staan binnen, op de vensterbank in de keuken bij het raam. Dus ze kunnen zonlicht krijgen en soms staat de verwarming in de ruimte ook aan... :) Echt koud staan ze dus niet

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:07

Dat moet het wel goed komen. Hoe diep staan ze in het water? Het kan helpen om ze net wat dieper erin te zetten (of dieper in de grond), tot een klein beetje onder de laagste knop.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:11

Dat moet ik even nakijken, maar zoiezo wel een 5tal cm ofzo :p Ruim iig :+ Zit vanaf morgen in Frankrijk, maar dan zet ik ze daarna in aarde om eens te kijken of dat beter bevalt :)

Malenka

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-10-06

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:40

Ik ga de kruidentuin voor mijn paard maken omdat ik goede dingen hoor over het voeren van kruiden om headshaking te verlichten. Echter kost het nogal wat als ik dat allemaal aan moet schaffen in potjes. Vandaar dat ik nadacht over het zelf kweken. Geen idee of het ook genoeg op gaat leveren. Maar ik wil het in ieder geval proberen. Als het wat is kunnen we hem gaan uitbreiden.

In mijn paardenkruidentuin komt in ieder geval:
Goudsbloem
Munt
Tijm
Anijs
Kamille
en Heemst schijnt ook een goede te zijn.

Voor de uitbreiding staat in ieder geval rozenbottel op de lijst. Verder nog salie, citroenmelisse, venkel, oregano, gember. Kleefkruid is goed. Maar ik denk niet dat ik dat in de tuin wil hebben.

Brandnetel, paardenbloem en zevenblad staan al in grote getale op het terrein evenals braam. Weegbree ga ik denk ik verzamelen en vermeerderen.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:16

goudsbloem? is dat eetbaar voor paarden dan? de hele plant? vers of gedroogd?. geef je de kruiden zowiezo gedroogd of vers?

swartbeessie

Berichten: 2153
Geregistreerd: 03-01-08

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:17

Wat leuk Malenka!

Ik lees mee, heb vrolijk zaadjes geplant en nu komt er zoveel op, echt leuk.

chamion
Huisheks

Berichten: 3665
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:44

damm wat hebben jullie geklept de afgelopen dagen. Door ziekte en vele overwerken helemaal geen tijd meer gehad voor de tuin. Gelukkig met de ploeger gebeld en deze gaat zodra het wat droger is weer aan de slag (klei grond helaas)

Heb al het 1 en ander voorgetrokken in huis en vanmiddag ga ik alle planten even groter zetten. Eerste pompoen staat al buiten in een emmer met een plastic bakje over zijn hoofdje. Nummer 2 gaat vandaag ook met bakje naar buiten.

Zodra ik alles groter heb gezet ga ik weer wat inzaaien en ik heb van collega's moestuintjes gekregen om te zaaien. Dus die ga ik ook voortrekken.