De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 15:06

Je wil ook niet weten hoe erg vissen water vervuilen heb vroeger zelf vissen gehad namelijk.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 15:37

haha, ja vissen water is goed bemest, ik heb mijn aquarium 2,5 jaar geleden verkocht, moest toen een ingrijpende operatie ondergaan, maar nu haal ik het water uit mijn grote natuurvijver, mijn moestuin staat er vlak naast, gewoon een gietertje aan een touw en optrekken maar :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:38

Afbeelding
Mijn gevecht tegen de herenmoes.
Afbeelding
Met de complimenten van de heren. :+

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 19:40

pff heermoes is echt rotspul, trekt het er nooit helemaal uit -O-

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 19:51

Dat is nog eens een moestuin zeg! Jeetje! Prachtig!

Dan kom ik aanzetten met mn tuinkastje :+

Maar hij staat eindelijk! ! Dus snel zaaien *\o/*

Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 19:59

Wat een goede tip van dat viswater. Uitproberen :D

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:15

Wat een mooi kasje!
Vissenwater doe ik al heel lang haha. In de winter gaat t bij mij over de kamerplanten.
Heb vandaag 2 mooie framboosplantjes gescoord! Een gele en een roze voor 6 euro per stuk bij Welkoop.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:58

Mijn snijbiet en wortels zijn helaas gestorven. De katten zijn er in gaan liggen...

De meloen hangt na verplanten in bekertjes erg slap, ik heb ze toch weer in de volle zon gezet... hopelijk komen ze nog weer bij :(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:47

Na verpotten slap hangen is heel normaal
Plantjes krijgen toch een tik daarmee

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:03

Klopt dat zie je vaker. Hopelijk komt de meloen er bovenop!

Verspreid in m'n kas beginnen nu nog meer tomatenplanten, Afrikanen en pepers uit te komen. Ik zie bijna door de tomaten het bos niet meer %)

Heb gisteren met het mooie weer wel 5 plantjes kunnen verkopen (waar er ondertussen dus weer 20 bij zijn gekomen). Vind het zonde om weg te gooien, dus de 'wilde' plantjes zet ik ook maar in potjes. Heb ze ook al een paar dagen buiten in de zon gezet overdag om al een beetje af te harden. Heb ook een courgette die eigenlijk de volle grond in mag. Wanneer is de kans op nachtvorst voorbij, weet iemand dat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:17

Na IJsheiligen, dus 15 mei.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:40

Ow oeps, dat duurt nog even..

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:26

En zelfs na die tijd hebben we tegenwoordig nog genoeg nachtvorst.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:59

Goedemiddag, ik wil ook graag beginnen met een aanleggen van een moestuin, maar ben echt uberbeginner, zelfs normale planten kunnen nog dood gaan bij mij :')

Dit is een deel van mijn tuin, achterin is bezet door de honden (achter het hek) En er staat nog een kippenschuurtje maar die wordt verplaatst.
Afbeelding

Nu nog het bepalen van de afmetingen, ik wil in ieder geval aardappels en groenten (wortels, komkommers, boerenkool? bloemkool) gaan verbouwen, ik heb volgens mij ook al 2 fruitbomen achterin staan :') (staan uit het zicht door het kippenschuurtje, dacht pruimen en appels) Wellicht ook wat tomaat en paprika. Zijn er tips voor minimale afmetingen?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:06

nou minimale afmetingen voor een moestuin zijn er niet maar als je aardappels wilt zetten en ook boerenkool enzo, koolplanten nemen veel ruimte in, ik schat 4 planten op een vierkante meter? als het niet klopt moet iemand me maar verbeteren ;) en dat geld ook voor aardappels, die hebben ook ruimte nodig, dus als je uitrekent hoeveelplanten je wilt zetten en uitgaat van 4 op een vierkante meter, dan kom je volgens mij aardig in de richting :j

ik heb net vanmorgen raapstelen en snijbiet gezaaid, nu pappen en nathouden :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:34

Ik vond deze week een lenteuit die de winter overleefd had en nu maar besloot om te ontkiemen. Whut :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:46

Wauw, mooi kasje!

Hier vals gespeeld, mijn paprika's/pepers vanochtend.
Afbeelding
En hoe ze er vanmiddag bij stonden.

Afbeelding
Spoiler:
Tja, en toen deed ik boodschappen bij de Lidl.. en zag deze staan, gezien de staat van de mijne en de nihile kans dat daar nog wat aan zou komen, maar 2 stuks gekocht

De bak met sla doet het best goed! Pluksla, veldsla en rucola.
Afbeelding

Ik heb ook een bakje met tijm en basilicum staan, daar komt nog niets boven, heb ook wat bieslook gezaaid die zijn al wel boven de grond, maar ja.. gaat ook traag. Dus vanochtend nog mini..
Afbeelding

En vanmiddag!! Tada!!! Tijm en bieslook in pot! Zo dat gaat stuk sneller.
Afbeelding
Spoiler:
Tja, tijm en bieslook voor 0,69 cent... dan maar gekochte in een pot duwen, lijkt het tenminste wat

Plantuitjes komen nu boven de grond en in mijn sierpompoenenbak zie ik ook 2 groene sprietjes boven komen en volgens mij komen er nu 6 of 7 courgette en komkommerplantjes boven, weet alleen niet meer wat wat was. (oeps).

Die paprika's, Mogen zeker geen Vorst hebben? Naar binnen als het koud wordt?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:03

Mijn volwassen planten staan in de serre buiten. Moet wel zeggen dat je het temperatuursverschil enorm voelt. In de serre is het écht warm :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:17

Baal momentje niemand wil mijn stukje frezen ze zijn allemaal bang dat ze de messen erop kapot gaan dus word ouderwets hand werk helaas. Maar wat ik al gedaan heb is eigenlijk boven verwachting aangezien er dus helemaal niet verwacht was dat ik er iets bruikbaar van zou kunnen maken nu nog. Dus ga even kijken hoever ik ga komen. Nu zijn de aardappels late dus als die half/eind mei erin gaan kan ook nog.

Zit nu wel te denken om tegels er maar gewoon weer terug te leggen waar ze lagen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:20

hahahaha, sjolvir, daar kan ik niet tegenop hoor :+
maar bieslook is een vaste plant en heb ik gewoon in de tuin staan, evenals rozemarijn, pepermunt en tijm ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:25

Paprika zou ik zo wie zo komende dagen nog binnenhouden als je hem goed wil houden zijn planten die heel veel van warmte houden en zoals nu alleen nog in een kas gehouden kunnen worden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:56

Marcella schreef:
Baal momentje niemand wil mijn stukje frezen ze zijn allemaal bang dat ze de messen erop kapot gaan dus word ouderwets hand werk helaas. Maar wat ik al gedaan heb is eigenlijk boven verwachting aangezien er dus helemaal niet verwacht was dat ik er iets bruikbaar van zou kunnen maken nu nog. Dus ga even kijken hoever ik ga komen. Nu zijn de aardappels late dus als die half/eind mei erin gaan kan ook nog.

Zit nu wel te denken om tegels er maar gewoon weer terug te leggen waar ze lagen.

Hier moet ik ook elke 2 jaar die messen vernieuwen omdat er met deze grond weinig over blijft. Zitten ook nog best veel stenen tussen (die met het ploegen weer omhoog gekomen zijn) dus dat helpt ook niet. Kan het ook niet doen maar dan zijn het tegen die tijd rechte messen ipv gebogen dus husselen ze de grond niet meer.
Maarja, zo is het nou eenmaal. Kan ook alles met de hand doen maar daar heb ik geen tijd voor :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:01

En hier zitten dan nog niet eens stenen in de grond. :=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:35

Dan toch met veel vaste planten gaan werken. Het is ook helemaal niet goed voor het bodemleven om de grond telkens te bewerken.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:57

@Sjolvir, zo zo. Jij gebruikt goede mest. Groeit goed daar :j

@urosa, wat leuk dat je gaat beginnen met een moestuin. Wil je wel meegeven dat bloemkool niet de meest makkelijke groente is om te kweken. Gaan veel rupsen in zitten (koolwitje).