Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:10

Bienotje schreef:
Hier vandaag een no knead bread met noten en cranberry. Volgens jo cooks recept. Vorige broden volgens laura's bakery. Maar dit recept is tig luchtiger!

[ [url=m/h4EigA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe heet, lang en waarin heb je afgebakken?

De laatste twee met dit recept waren hier niet gaar. Super zonde natuurlijk.

Ik bak in een pyrex schaal met deksel af een half uur op 250 en dan nog 20 minuten zonder deksel. Laatste zelfs nog 10 minuten terug gezet

De oven is al rond de 200 graden als de schaal er in gaat om voor te verwarmen naar 250. Zou dat het probleem zijn, dat de schaal niet voldoende is voorverwarmd?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:48

MarliesV schreef:
Bienotje schreef:
Hier vandaag een no knead bread met noten en cranberry. Volgens jo cooks recept. Vorige broden volgens laura's bakery. Maar dit recept is tig luchtiger!

Ik bak in een pyrex schaal met deksel af een half uur op 250 en dan nog 20 minuten zonder deksel. Laatste zelfs nog 10 minuten terug gezet

De oven is al rond de 200 graden als de schaal er in gaat om voor te verwarmen naar 250. Zou dat het probleem zijn, dat de schaal niet voldoende is voorverwarmd?

Ik warm mijn gietijzeren braadpan een uur voor op 240 graden. Dan bak ik 20 minuten met deksel op 240 graden en 30 minuten op 220 graden zonder deksel. Wat voor oven heb je? Misschien is het slim om eens een oventhermometer erin te leggen zodat je weet hoe warm je oven nu echt is. :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:48

Mkango schreef:
Oeh, waar haal je dat T65 meel, Rinske?
Wat een kunstwerk weer! :D

Bij de molen in Boxtel, volgens mij is de website zelfbroodbakken.nl :) .

chamion
Huisheks

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:19

Wat een mooie broden komen er weer langs. Ik heb helaas weer ruim een week moeten leven op supermarktbrood. Om diverse redenen.
1- moest veel extra werken en om nu rond 20.00 te beginnen met deeg maken werkt niet.
2- broodla in de vriezer leegeten. Om ruimte te maken voor zelfgebakken brood en een kippakket van koopeenkip.nl

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:40

Rinske, in het begin lukte het wel, dat is het vreemde.
Heb een gloednieuwe Siemens oven, temperatuur in het begin altijd gemeten en accuraat.

Denk dat het aan het voorverwarmen van mijn vorm ligt als ik het zo lees. Dat is ook het enige waar ik wat anders mee heb gedaan.

Dank voor je uitleg!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:53

Marlies, waar staat je Pyrex schaal op? Ik bak altijd in een gietijzeren pan, die normaal op het rooster van de oven staat. Laatst had ik de pan op de bakplaat gezet en was mijn brood niet goed gegaard. Dus mocht je schaal op de plaat staan, dan kun je eens proberen om 'm op het rooster te zetten.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:31

Mooi brood Renske! Ik heb een nieuwe baan waar we ook desembrood bakken, ik kan mijn geluk niet op natuurlijk :D daardoor heb ik zelf alleen in het weekend tijd voor bakken, dit weekend was het een desem met sesam en pompoenpitten.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:16

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:17

MarliesV schreef:
Bienotje schreef:

Gewoon in een cheap-ass metalen braadpan vd action.

230 graden, 30 min en dan nog 20 min zonder volgens recept. Wel helemaal onderin de oven op rooster idd.

Glas reageert anders dan metaal denk ik. Misschien dat icm voorverwarmen nog niet warm genoeg?

Ik prik ook altijd nog ff in het brood en bij twijfel zou ik hem dan nog iets langer met deksel in de oven laten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:26

Tja ondanks dat ik geen krentenbrood lust bak ik het wel graag ( man en kids eten het graag) maar wel weer echt kneden in de no knead versie smaakte hij naar oliebollen vond mijn man en was hij vrij droog
Nu niet meer weet iemand waar je nog witte kandij kan krijgen voor suikerbroden?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:23

Snorkel bij ons bij de molen volop verkopen ze dat. Molen in de buurt?

Bak op het rooster inderdaad. Denk dat ik langer moet voorverwarmen qua schaal.
Heb zeeën van tijd momenteel dus binnenkort maar ff proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:41

Set_Elkol schreef:
Mooi brood Renske! Ik heb een nieuwe baan waar we ook desembrood bakken, ik kan mijn geluk niet op natuurlijk :D daardoor heb ik zelf alleen in het weekend tijd voor bakken, dit weekend was het een desem met sesam en pompoenpitten.

[ [url=m/YCGUGb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die desembroden vind ik zo mooi! <3

Binnenkort krijg ik roggemeel en dan ga ik daar ook eens een desempje mee opstarten.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:42

Ik bak af en toe, als ik tijd heb. Vooral in het weekend. Ik bak altijd met speltbloem of speltmeel van de AH (Abdij), omdat ik tarwe niet goed verdraag.

Zaterdagochtend een brioche afgebakken https://www.laurasbakery.nl/brioche/. Ik moest de gist gokken, omdat mijn weegschaal tijdens het afwegen ineens in staking ging, maar het is toch nog goed gekomen. Misschien dat die met meer gist nog hoger en luchtiger was geworden. De brioche was in elk geval superlekker! We vonden hem naar croissant smaken :9
Afbeelding
Afbeelding
En 's avonds heb ik weer pitabroodjes gebakken. De vorige keer, op boven- en onderwarmte 250 graden, was de bovenkant bruin en de onderkant nog helemaal wit en aan die kant een beetje klef. Nu met hetelucht 250 graden, was de bovenkant weer bruin en de onderkant nog heel licht maar wel gaar. Ze smaakten heerlijk! De 2e batch (ze passen niet op 1 bakplaat) heeft mijn man ze tegen het einde van de baktijd omgedraaid, waardoor ze beter van kleur waren, maar wel met een afdruk van de spatel erop :+ . Voor poging 3 ga ik de bakplaat voorverwarmen in de oven en/of de bakplaat nog lager in de oven zetten.

Ik heb vorige week een heerlijke focaccia https://uitdekeukenvanfatima.nl/recipe/focaccia-brood/ gemaakt. Zo uit de oven op tafel bij de bbq :9 Op voordat ik een foto kon maken :D Die ga ik vaker maken en dan experimenteren met toppings!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:11

Albertina, je maakt gelijk mijn dag goed! Die focaccia <3
Dat wordt mijn volgende projectje!

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:01

Leuk! Ik was vorige week op zoek naar een wat kleiner focaccia recept, omdat we met zijn drietjes gingen bbq-en. Dit recept sprak me meteen aan, want ik heb die rood-witte ovenschaal ook :D Hij was goed gelukt, lekker luchtig en precies goed gaar.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:12

Vandaag eindelijk weer eens de tijd genomen om een brood bakken. Het eerste deeg voelde niet helemaal lekker aan dus heb voor de zekerheid een tweede deeg gemaakt en beiden tegelijk naast elkaar op mijn bakplaat gebakken. Ze zijn er beiden perfect uit gekomen dus nu maar eens testen hoe het uit de vriezer komt want 1 kg brood is zelfs voor ons wat veel :')
Als dat bevalt ga ik het vaker zo doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:02

Afbeelding

Desempizza :9

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:45

Oooh pizza wil ik ook zo graag eens proberen!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:11

Ik heb 3 recepten die ik een keer wil proberen en dan kijken welke het best bevalt :D
Deze was die van pagina 47 van Olga maar dan deels met volkoren meel.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:58

De pizza ziet er heerlijk uit :P :P .

Ik had hier van het weekend no knead brood met Italiaanse kruiden mix gemaakt, die viel goed in de smaak.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:18

Weet iemand een lekker brood recept met lijnzaad?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:53

Oh mijn hemel. Cheddar met jalapeno's. Jeetje. Dit is echt bizar lekker.
:oo :oo

Afbeelding

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:00

Rinske schreef:
Oh mijn hemel. Cheddar met jalapeno's. Jeetje. Dit is echt bizar lekker.
:oo :oo

[ [url=m/IjaNny.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh heerlijk! Het is dat ik niet zo goed tegen cheddar kan maar anders wilde ik deze ook wel proberen.

Hier gewoon een tarwe sesam brood gebakken. Wel met maanzaadjes bovenop.
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:15

Oooh Renske :9

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:22

Ooh klinkt lekker Rinske!
Lekker Lena, met hagelslag erop daarna zie ik? ;)

Ik had voor vanavond bij het avondeten shakshuka, maar bedacht me dat ik het wel lekker vond om daar brood bij te hebben. Ipv brood te halen bij de supermarkt heb ik me gewaagd aan sodabrood. Met 50/50 meel en bloem en met kefir ipv karnemelk. (Want dat had ik nog in huis)

Afbeelding
Het deeg

Uit de oven

Afbeelding

Afbeelding
Aangesneden. Had misschien nog iets langer gemogen en smaakt zeker anders dan ‘normaal’ brood. Maar erg lekker om zo even snel op tafel te kunnen zetten :D