Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:21

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:37

Dat recept is inderdaad super simpel én super lekker!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:28

Er is iets vreselijks gebeurt. Het glas van mijn blender in de keukenmachine is gesneuveld -O- Y;( Het was na het afwassen te dicht op de rand gezet en ik heb het in de schemer niet goed gezien, dus stootte er tegenaan. En een nieuwe kost... 115€ ^) Jullie begrijpen het: ik baal.

Hebben jullie trouwens wel eens Flammkuchen gegeten? Toen ik in Marburg studeerde was dat met stipt mijn favoriete gerecht en ik maak het zo nu en dan. Gisteren weer dus :D Het lijkt wat op pizza (zelfde deeg), maar in plaats van tomatensaus gebruik je crème fraîche als bodem - of een vegan variant uiteraard. Beleg kan bijvoorbeeld bestaan uit ui/vega spekjes/spinazie, paprika/prei, aardappel/ui/knoflook. Bakken ongeveer 15 minuten op 220 graden.

Prima pizzadeeg is overigens te maken met bloem (al dan niet volkoren), verse gist (makkelijk verkrijgbaar in DL, mocht je bij de grens wonen), paar eetlepels olijfolie, zout, wat suiker om de gist te starten en lauw water in zo'n hoeveelheid dat het deeg stevig, maar niet plakkerig wordt. Het deeg is goed genoeg gekneed als het terug veert als je erin beukt met je vuist - altijd een leuke test. Beleggen met wat je dan ook lekker vindt en 15-20 minuten bakken op 220graden. Voor een calzone even wat gaatjes in het deeg prikken en zorgen dat er genoeg bodemwarmte is. Beste is om dan de bovenkant een beetje met ei/water te besmeren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:43

Mar, kijk even op de website van de fabrikant. Soms kun je de kannen apart kopen, dat scheelt weer geld! :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:13

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:29

PlantsTho schreef:
http://nos.nl/artikel/2158613-poep-op-k ... uizen.html

Wat de industrie/boeren zeggen ten spijt: ook in Nederlandse slachthuizen gaat het er niet al te vriendelijk aan toe.

"Maar humaan slachten is niet erg"

Overigens, biologisch vee gaat ook gewoon naar dergelijke faciliteiten. Er zijn geen speciale slachthuizen voor dieren die een goed leven hebben gehad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:16

PlantsTho schreef:
http://nos.nl/artikel/2158613-poep-op-k ... uizen.html

Wat de industrie/boeren zeggen ten spijt: ook in Nederlandse slachthuizen gaat het er niet al te vriendelijk aan toe.

Helaas is het mensenwerk en niet ieder mens is fair
Simpel as that
Ik heb op een varkens slachterij gewerkt in het verleden en de dieren die binnen kwamen werden correct(dus netjes zonder misstanden) gelost
Dieren die op transport kreupel waren geraakt werden vlak bij de ingang in een stal apart gezet zodat ze niet onder de voet gelopen werden
En werden tussendoor apart naar hun einde geleid

De andere dieren werden in loopstallen geleid;dit gebeurde ook in alle rust

Ik leidde de varkens naar het eindpunt
Again in alle rust
En het afmaken werd ook in alle rust uitgevoerd

Maar omdat het bij ons netjes gebeurde , gebeurd het overal netjes ?
Nee , vast niet

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:06

Magrathea schreef:
Mar, kijk even op de website van de fabrikant. Soms kun je de kannen apart kopen, dat scheelt weer geld! :)

Ik was sowieso van plan om nog wat verder te zoeken. Ding is al oud (20 jaar of zo), dat zal ook niet helpen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:22

O ja dat helpt inderdaad niet := Nee ik kwam er laatst achter dat je dus voor best veel spullen gewoon reserveonderdelen kan kopen, zo ga ik binnenkort een nieuwe kop voor m'n stofzuiger ophalen. Veel economischer ook, en een beetje onzin om alleen voor de kop een nieuwe stofzuiger te kopen :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 08:32

Alleen jammer dat zo'n onderdelen vaak bijna zo duur zijn als het hele apparaat :=
We zitten hier met een koelkast waarvan een paar knopjes kapot zijn.. Nieuw paneeltje: 200 euro! 8)7

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:09

Ik heb met kerst een blender gekocht van Philips voor 50 euro. Plastic kan maar heel stevig. Blendt ijsblokken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:09

Pfft ik ga morgen naar de sauna maar het is maar goed dat we niks gaan eten :+
Er is daar dus letterlijk geen enkel gerecht te verkrijgen zonder kaas, ei, vlees of vis. Echt, overal zit minstens ei en/of kaas op, en de paar vegetarische gerechten die er zijn zijn met geitenkaas/honing/ei/yoghurtsaus/etc etc -O- Had even gehoopt dat de groentekroketten vegan zouden zijn maar helaas -O- En dat is verdorie een sauna waarin alles claimt super gezond en wat allemaal niet te zijn, maar een vegan gerecht op de kaart ho maar :+

Ik kan er echt geen wijs uit haha... Normaal kun je wel iets construeren als je verder kijkt op de kaart naar wat ze nog meer hebben maar elk gerecht lijkt uitsluitend te bestaan uit vlees/vis/ei/kaas :n

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:16

Hmmm, lastig Magrathea, belletje aan wagen?

Iemand nog een lekker en snel recept voor zoete aardappel? Ik ben even inspiratieloos ermee...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:40

Ik heb net een contactformulier ingevuld :j ben benieuwd

Zoete aardappel kun je frietjes van maken, of in een broodrooster stoppen!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:37

Ik heb vandaag de vegan pastasalade geprobeerd van Lisa goes Vegan, de link die ik eerder postte. En hij is superlekker, vooral de saus!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:44

Zoete aardappelen in de broodrooster ja? Waar is het dan mee te vergelijken?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:02

Zoete aardappel: schillen, in reepjes, insmeren met olijfolie, kruiden (zoals rozemarijn, peper, zout) en roosteren in de oven. 175graden, ongeveer 3 kwartier. Een van mijn favo gerechten, zo heerlijk!

En wat betreft die onderdelen: echt he! Zo duur ala dat die dingen kunnen zijn. Fijne is wel dat deze onderdeel is (was) van een keukenmachine, dus alles zit wel lekker op één ding. Maar komt goed :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:22

Hoi!

De afgelopen tien jaar heb ik af en aan vegetarisch dan wel veganistisch gegeten. In de periodes dat ik wel vlees at bestelde ik dat via een website waar je wild rundvlees kunt bestellen.

Vorig jaar kwam ik erachter dat ik een spierziekte heb: [MWS] Limb Girdle Dystrophy 1B: volg mij in de medische molen!

De consensus is dat vlees eten bij deze ziekte belangrijk is. Ik begin dat echter te betwijfelen.
De reden voor mijn vega(n) periodes was namelijk dat ik me dan beter voelde.

Sinds afgelopen december heb ik dagelijks last van mijn hart en vreselijke moeheid en ik begin weer te spelen met vegetarisch eten. Dat ga ik nu een tijdje doen en dan langzamerhand veganistische dagen inlassen. Als dat goed voelt wil ik compleet veganistisch gaan eten :)

Dus vooral voor mijn eigen gezondheid, maar ik wil eigenlijk ook niet meer meedoen aan het weghalen van kalveren direct na de geboorte bijvoorbeeld, of het leeg vissen van de oceanen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 11:04

Jee, phormicola, wat lastig zeg!
Ik heb nooit van de ziekte gehoord, maar ik hoop echt dat veganistisch eten voor veel verandering gaat zorgen! Ook voor andere mensen met de ziekte.. het zou toch geweldig zijn als dát het medicijn zou zijn?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:05

Heftig wel phormicola!

Ik had enkele maanden geleden het veganisme ook weer wat 'losgelaten', maar gelijk weer hoofdpijn, buikpijn, slechte huid, veel jeuk, etc. Dus ik ga ook weer oppakken om in elk geval 4 à 5 dagen per week vegan te gaan eten. Ik voel me zoveel beter dan!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:23

Nou ik denk dat een medicijn wat te hoopvol is :D Maar wellicht dat het helpt tegen de moeheid. Ik voel me altijd zo 'zwaar' als ik vlees eet. Ik denk niet dat het de oorzaak is, maar ik denk ook dat het niet helpt :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:27

Jee, lastige spagaat zit je dan in. Luisteren naar de medici of luisteren naar je eigen lichaam - waar je eventuele lange termijneffecten natuurlijk niet echt kent. Is eenmaal in de week/paar weken een stukje vlees geen optie? En dat je daar dan een heel goed stukje voor vindt, waar je helemaal achter kunt staan? Mocht je dat überhaupt willen - of als dat niet al was wat je deed. In elk geval succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:07

Heftig inderdaad! Ga je topic zo eens bekijken. Waarom is de consensus dat vlees eten helpt als ik mag vragen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:23

Waarschijnlijk voor de eiwitten en de compleetheid van vitamines :) En hoewel dat met een veganistisch dieet wellicht lastiger wordt, als je weinig van voeding weet, is dat natuurlijk totaal niet het geval als je vegetarisch eet.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:47

In dat geval klinkt het inderdaad alsof je gewoon goed moet opletten - wat je volgens mij bij eten altijd moet doen. Denk dat het inderdaad ook wel meespeelt dat binnen de medische wetenschap vega(n) niet echt gangbaar is en eventuele gevallen waarbij mensen te weinig binnenkrijgen door hun dieet (al dan niet door onkunde) wel meer opvallen, wat het beeld wel wat kan veranderen van de werkelijkheid. Maar eerlijk gezegd durf ik daar geen harde uitspraken over te doen.