Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:54

Ik denk niet dat je op basis van dit eetpatroon ergens van "afkickt" dus je hoofdpijn zit echt totaal tussen je oren. Of je krijgt de griep. Dit is zelfs niet echt koolhydraatbeperkt te noemen....

Enige "afkicken" wat er kan is als je naar ketose gaat, je lichaam worst daar echt even een week goed beroerd van (ketoflu). Ik kan je met zekerheid zeggen dat daar geen sprake van is.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:03

secricible schreef:
Ik denk niet dat je op basis van dit eetpatroon ergens van "afkickt" dus je hoofdpijn zit echt totaal tussen je oren. Of je krijgt de griep. Dit is zelfs niet echt koolhydraatbeperkt te noemen....

Enige "afkicken" wat er kan is als je naar ketose gaat, je lichaam worst daar echt even een week goed beroerd van (ketoflu). Ik kan je met zekerheid zeggen dat daar geen sprake van is.

Mijn buikloop zit toch zeker niet tussen mijn oren... Gelukkig maar.
Waar zit er dan nog veel koolhydraat in? Nu ik volg het ook niet te streng... En dat is ook totaal mijn bedoeling niet. Te is altijd beetje te.
Maar wel veeeeeel minder brood/pasta/rijst. Normaal zou mijn dieet bestaan uit s'morgens brood/namiddag brood/en s'avonds rijst/patat/pasta. Dus ik vind dit al heel wat...

Ik weet niet van wat men kan afkicken, van de suiker veronderstel ik... :Y)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:14

Buikloop kan natuurlijk prima zijn omdat je een virusje hebt opgepikt.
Zolang je nog brood en havermout etc eet, krijg je nog steeds best veel khd binnen. Dus dan zal je idd geen last krijgen van afkicken, dat is iets waar je pas last van krijgt als je nog veel lager in je khd gaat zitten en daardoor in ketose raakt, zoals secricible al schreef.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:14

Nee, ik bedoel meer dat het tussen je oren zit dat het afkicken is haha. Zou niet goed zijn als de buikloop tussen je oren zat :D
En het is ook geen oordeel over of het goed is of niet goed is wat je doet, helemaal niet. Vooral doen waar jij je goed bij voelt. Maar afkicken van suiker bestaat niet, je lichaam krijgt gewoon nog steeds koolhydraten binnen nu als brandstof dus er veranderd in je lichaam nu niet zoveel.
Ik sie nu gewoon nog brood (wel minder), havermout, afhankelijk vd yoghurt kan yoghurt ook nog aardig wat koolhydraten bevatten. Dus je lichaam zal gewoon koolhydraten blijven bevatten en dus geen grote veranderingen.
Door minder koekjes en snelle suikers te eten zul je wel wat stabielere bloedsuikers krijgen maar dat uit zich normaal gesproken niet in buikloop en hoofdpijn.

Als je buikloop aanhoudt is het goed om eens te kijken of de zuivel niet de oorzaak is. Als je meer zuivel bent gaan gebruiken en je zou lactose-intolerant zijn kan dat de oorzaak zijn. Ook opschroeven van je eiwitten kan in het begin darmkramp veroorzaken (voornamelijk hele smerige scheten -O- }:) )

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:24

Nog 1 om naar te kijken, maar ik weet niet of je dat eerder al gebruikte: chiazaad. mijn darmen gaan daar ook heel enthousiast van aan het werk (vervanger gevonden voor lijnzaad :+ )

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:41

secricible schreef:
Nee, ik bedoel meer dat het tussen je oren zit dat het afkicken is haha. Zou niet goed zijn als de buikloop tussen je oren zat :D
En het is ook geen oordeel over of het goed is of niet goed is wat je doet, helemaal niet. Vooral doen waar jij je goed bij voelt. Maar afkicken van suiker bestaat niet, je lichaam krijgt gewoon nog steeds koolhydraten binnen nu als brandstof dus er veranderd in je lichaam nu niet zoveel.
Ik sie nu gewoon nog brood (wel minder), havermout, afhankelijk vd yoghurt kan yoghurt ook nog aardig wat koolhydraten bevatten. Dus je lichaam zal gewoon koolhydraten blijven bevatten en dus geen grote veranderingen.
Door minder koekjes en snelle suikers te eten zul je wel wat stabielere bloedsuikers krijgen maar dat uit zich normaal gesproken niet in buikloop en hoofdpijn.

Als je buikloop aanhoudt is het goed om eens te kijken of de zuivel niet de oorzaak is. Als je meer zuivel bent gaan gebruiken en je zou lactose-intolerant zijn kan dat de oorzaak zijn. Ook opschroeven van je eiwitten kan in het begin darmkramp veroorzaken (voornamelijk hele smerige scheten -O- }:) )

of boeren -O-

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:48

Aaaah zo haha! :D

Oh, ik dacht dat havermout minder koolhydraten bevatte. Nu ik had een pot staan die ik uit de verpakking had gedaan. Dus kon het niet meer controleren.

Het kan altijd zijn dat ik een griepje vast heb. Zou wel erg toevallig zijn.

Ik heb wel altijd redelijk wat zuivel gegeten. En heb niet de indruk dat ik veel meer zuivel eet nu. Voorlopig is brood gewoon vervangen door yoghurt. En patat/rijst /pasta door groenten. (Behalve 1 malig.) Nog beetje gebrek aan inspiratie, hihi.

Edit: neen chiazaad nooit voordien gebruikt! Kan heel goed zijn haha!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:05

Om nog even in te gaan op de vorige pagina. Het voedingscentrum is zo corrupt als wat! Ze worden betaald door Unilever, zegt genoeg. Volgens mij komt de huidige directeur ook bij Unilever vandaan.
Overal wordt suiker en zout in gestopt en oh wat gek dat er een golf is van diabetes, hart- en vaatziekten en kanker. Ik ben van mening dat dit 'vergiftigen' moedwillig door de overheid wordt gedaan. Zijn veel voordelen aan zieke mensen.

Heb een rotdag vandaag, na m'n ontbijt glad vergeten te eten vandaag. Voelde me net beetje licht worden, paar aardbeien in het snoetje gestoken. De tikka masala (vers!) staat te pruttelen, nu wachten op vriendlief.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:34

Ik ben ook echt niet overtuigd van de onafhankelijkheid van het voedingscentrum :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:45

Ik denk dat je wel zeker kan zeggen dat voedingscentrum niet 100% onafhankelijk is. De grote adviezen komen via de gezondheidsraad binnen, en die is 100% onafhankelijk. Maar onderzoek van voedingscentrum wordt o.a. Via leerstoelen gedaan die gesponsord worden door bedrijven. Website van voedingscentrum vind ik daarbij ook misleidend. Er staat dat er geen geld meer wordt aangenomen, beter had er gestaan geen nieuw geld. Want de bedrijven waar ze al mee samenwerkten blijven die samenwerking gewoon houden wat ik begrepen heb...

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 00:30

Heeft een van jullie ervaring met een revalidatie proces icm het volgen van een koolhydraat arm dieet?

Maak mij toch lichtelijk een beetje zorgen om mijzelf. Zit mij vooral af te vragen of ik mij nu niet te kort doe aan voedingsstoffen omdat ik de laatste week eigenlijk teveel afval naar m'n zin. Ruim 3 kilo in 6 dagen is eigenlijk een beetje te gek.

Ik ga er zelf vanuit dat het komt door het stoppen met medicatie en het activeer oefenen (revalidatie) maar ik viel vanmiddag bijna flauw zelfs.. Terwijl ik gewoon naar de keuken liep. Dus ben een beetje aan het zoeken wat nu slim is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 07:22

Ik kan uit je laatste berichten niet heel goed opmaken hoe en wat milatje. Ik zie wel dat je niet telt. Als het aan je voeding ligt, zit daar misschien je probleem...

De klachten die je ervaart klinken heel erg als keto flu, het moment waarop je lichaam van glucoseverbranding overstapt naar ketose. Dit gaat gepaard met heel veel vochtverlies (tot wel 5kg in een week) en een lichaam dat schreeuwt om glucose (lage bloedsuikers). Normaal gesproken duurt die periode zo'n 3-6dgn (maar er zijn ook mensen die 2 weken nodig hebben), maar dan is het wel belangrijk dat je in die transitieperiode ook echt niet meer dan 20-30gram khd per dag binnen krijgt. Ga je daar boven kan die ketoflu langer aanhouden, omdat je lichaam langer doet over die overgang naar ketose. Veel water drinken, meer vet eten en meer zout binnenkrijgen is het advies. Na die dagen van lamlendigheid zul je, eenmaal in ketose, je juist een stuk beter voelen.

Ik ken je medicatie en je revalidatiepatroon niet, dus ik zou sowieso met je arts overleggen of die de klachten herkend. Zo niet, dan zou je aan de ketoflu kunnen denken.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:19

Ik ga vandaag voor een nieuwe poging. Afgelopen 2 dagen door omstandigheden niet echt gelukt, niet dat het heel slecht was hoor maar voor mij iets te veel khd.

Vandaag nieuwe poging :)

Zag dat iedereen goed bezig was! Ik heb helaas geen batterijen in de weegschaal dus kan het niet echt bijhouden. Doe meestal om de 6 weken meten en dat werkt ook wel fijn.
Weegschaal werkt al te snel te obsessief :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:25

eens gribaldi, ik ben nu echt teveel met de weegschaal bezig. Ik heb besloten vrijdag foto's te maken en centimeters te meten op een aantal plaatsen en daarna mag ik pas weer op de weegschaal op 31augustus (dan stop ik met mijn lowcarb experiment ivm etentje bij de librije *\o/* :D en de vakantie er na en ga ik half september weer verder )

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:32

Ja weegschaal was echt vreselijk, elke ochtend :') Daarna wel wekelijks maar elk verschil of geen verschil was al meteen er moet iets gebeuren :+

Nu waren de batterijen leeg en staat hij netjes aan de kant. Werkt tot nu toe goed.
Gebruik de spiegel en een meetlint :)

Ik moet zeggen dat het bulken/cutten echt effect geeft. Maar kan daarna niet echt een goede midden weg vinden :P Wellicht moet ik het gewoon weer eens bij houden maar van MFP werd ik ook obsessief maar geeft mij waarschijnlijk wel inzicht dat ik soms te weinig binnen krijg.

Ooohh lekker in de Librije :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:36

obsessie met MFP heb ik dan weer helemaal geen last van. Vandaag ontbijt op en voelde me echt 2 uur daarna alweer brak van de honger. Dus heb net mijn lunchsalade ook maar gewoon opgegeten en haal straks wel iets bij. Dan heb ik niet zoiets van "oh, volgens MFP eet ik dan teveel vandaag :list:. Dan is het maar even zo, misschien als ik vanavond geen trek heb in mijn post-workout meal dat ik die dan skip of minder maak, geloof dat ik best wel een grote postworkout had staan. Maar als ik er wel behoefte aan heb dan neem ik hem net zo lief :)

Fijn dat je effect merkt gribaldi. Ik heb nu echt zo'n dubbel gevoel voor vrijdag haha. Kijk er echt mega naar uit om iets nieuws te proberen wat effect zou moeten hebben, maar aan de andere kant kijk ik echt op tegen gewoon geen koolhydraten mogen eten. Ondanks dat ik al langer weinig khd at ga ik bepaalde dingen wel echt missen denk ik :x

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:43

secricible schreef:
Ik kan uit je laatste berichten niet heel goed opmaken hoe en wat milatje. Ik zie wel dat je niet telt. Als het aan je voeding ligt, zit daar misschien je probleem...

De klachten die je ervaart klinken heel erg als keto flu, het moment waarop je lichaam van glucoseverbranding overstapt naar ketose. Dit gaat gepaard met heel veel vochtverlies (tot wel 5kg in een week) en een lichaam dat schreeuwt om glucose (lage bloedsuikers). Normaal gesproken duurt die periode zo'n 3-6dgn (maar er zijn ook mensen die 2 weken nodig hebben), maar dan is het wel belangrijk dat je in die transitieperiode ook echt niet meer dan 20-30gram khd per dag binnen krijgt. Ga je daar boven kan die ketoflu langer aanhouden, omdat je lichaam langer doet over die overgang naar ketose. Veel water drinken, meer vet eten en meer zout binnenkrijgen is het advies. Na die dagen van lamlendigheid zul je, eenmaal in ketose, je juist een stuk beter voelen.

Ik ken je medicatie en je revalidatiepatroon niet, dus ik zou sowieso met je arts overleggen of die de klachten herkend. Zo niet, dan zou je aan de ketoflu kunnen denken.

Ik tel inderdaad niet meer. Heb ik in het begin wel gedaan, maar heb een juiste balans gevonden voor mijzelf.

Ketoflu... Het lijkt mij dat je dat krijgt als je net begint? Ik ben al 6 maanden bezig met kha.

Echter ben ik 5,5e week geleden geopereerd en heb toen op dokters advies even wat minder kha gedaan. Ik zat toen aan de morfine en dat zorgt voor verstoppingen. Plus m'n lichaam had gewoon voedingsstoffen nodig.

Sinds een week of twee a drie ben ik volledig van al m'n pijnmedicatie af (diclofinac, amitriptyline, arcoxia, morfine) wat ik een jaar lang geslikt heb (niet allemaal bij en door elkaar ;-) ).

M'n schouder is geopereerd. M'n arm zit in een mitella maar sinds een week bouw ik deze af en zijn de oefeningen van passief naar actief gegaan. En sindsdien merk ik een onwijs gewichtsverlies. M'n spieren zijn ook weg in m'n arm en dit moet opgebouwd worden.
De bewegingen die ik nu maak zijn nog minimaal hoor (ik kan m'n arm enkele cm zelf optillen) maar het vraagt schijnbaar wel veel.

Ik ben overigens niet van plan van m'n dieet af te stappen. Heb gister wel wat meer koolhydraten toegevoegd en ik drink gewoon goed (2,5-3 liter). Meer drinken zit er niet in gezien het gewoon een belasting is om zo vaak naar het toilet te gaan.

Ik kan mij zo voorstellen dat m'n lichaam wat meer eiwitten nodig heeft voor de spier opbouw dus ben wat meer eieren gaan eten. Gister voor het eerst dat ik mij echt zo flauw voelde. Het zou ook een combi van factoren kunnen zijn (ongesteld, oververmoeid, buikloop) maar dat weet ik dus niet zo goed.

Bij m'n arts heb ik over twee weken een afspraak dus daar kan ik het sowieso bespreken. :-) Dat was ook het idee zeker wel.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:47

Milatje, vervelend dat je je zo flauw voelt! Wat secricible zegt klinkt wel logisch. Ook kan ik me voorstellen dat je lichaam in zo'n herstelperiode gewoon wat meer nodig heeft. Maar ik weet er niet genoeg vanaf om je goed te adviseren. Ik zou idd met de arts overleggen.

Ik sta ook veel te vaak op de weegschaal, maar dat motiveert me juist ook weer enorm, en ik zit mezelf er niet mee in de weg, dus ach... Normaal schommel ik ook niet heel erg gelukkig, alleen laatst met mn menstruatie, maar dat ben ik ook gewoon niet gewend hahaha. Ik heb ook before foto's gemaakt. Meten dan weer niet, ik weet van een eerdere keer dat ik dat gedaan had dat als ik 3x ging meten, ik 3x op heel andere getallen kwam, ik kan dat blijkbaar gewoon niet goed :') Dus dat heb ik nu maar achterwege gelaten, kijk wel in de spiegel :D

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:50

Aan de ene kant gaat hrt hier goed. Ik heb nog steeds weinig honger en geen trek in zoet. Aan de andere kant gaat het minder. Ik blijf diaree houden (al 3 weken inmiddels, vandaag na een week toch maar weer een pilletje ertegen gepakt) en mijn energie is nog niet omhoog geschoten. ook ben ik de afgelopen week niet in kilo's afgevallen maar wel 1 of 2 cm bij de buik en benen eraf.
Wel vanaf nu even zonder kaas aangezien dat wat kan zorgen dat ik minder afval en minder kaugom (elke keer een halve pakke ipv een hele).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:53

ketoflu krijg je in de transitie. Als je dus een periode weer wat meer koolhydraten hebt gegeten dan is je lichaam weer overgestapt op de koolhydraatverbranding en moet je dus opnieuw door die ketoperiode heen. Maar als je al weer langer streng koolhydraatbeperkt eet is het lastig in te schatten waar je nu staat. Als je bijvoorbeeld rond de 50gram bent blijven eten kan het zijn dat je lichaam gewoon de overstap niet goed gemaakt krijgt en dan zou korte periode strenger en wat meer vet toevoegen je hulpmiddel kunnen zijn. Je zou een setje ketostix kunnen bestellen (bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/l/mooi-gezond/ke ... tid=284017 )
Hiermee kun je meten of je in ketose zit of niet.

Van te weinig eiwitten zou je niet die klachten mogen verwachten normaal gesproken. Afbouw van medicatie zou kunnen, maar dat moet je met je arts bespreken. Als je zo snel af blijft vallen zou ik iig wat meer gaan eten (maar niet meer koolhydraten) en ik zou er niet voor kiezen om nu meer koolhydraten te gaan eten, ondanks dat je je flauw voelt want anders blijf je in die ketoflu hangen (als dat het is) doordat je steeds weer wat koolhydraten biedt aan het lichaam.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:01

secricible schreef:
obsessie met MFP heb ik dan weer helemaal geen last van. Vandaag ontbijt op en voelde me echt 2 uur daarna alweer brak van de honger. Dus heb net mijn lunchsalade ook maar gewoon opgegeten en haal straks wel iets bij. Dan heb ik niet zoiets van "oh, volgens MFP eet ik dan teveel vandaag :list:. Dan is het maar even zo, misschien als ik vanavond geen trek heb in mijn post-workout meal dat ik die dan skip of minder maak, geloof dat ik best wel een grote postworkout had staan. Maar als ik er wel behoefte aan heb dan neem ik hem net zo lief :)

Fijn dat je effect merkt gribaldi. Ik heb nu echt zo'n dubbel gevoel voor vrijdag haha. Kijk er echt mega naar uit om iets nieuws te proberen wat effect zou moeten hebben, maar aan de andere kant kijk ik echt op tegen gewoon geen koolhydraten mogen eten. Ondanks dat ik al langer weinig khd at ga ik bepaalde dingen wel echt missen denk ik :x

Ja joh was dan al te bang dat ik te hoog uit kwam :') Zonder werkt fijner al zou ik nu wel willen weten hoeveel khd, vetten en eiwitten ik binnen krijg.

Wat had je nu als ontbijt?

Aah dat komt wel goed joh :D Gaat jouw lukken :j

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:01

Blijft je lichaam dan ook telkens "proberen" in ketose te gaan? Ik heb altijd begrepen dat als je meer khd eet en niet tot onder de 30 zakt, je lichaam ook gewoon niet in ketose gaat. Maar hoe betrouwbaar mn bronnen zijn weet ik niet :')

Hier gaat het nog goed, heb weinig trek en kan alles goed laten staan. Enige wat ik nog mis is energie, maar dat mis ik al jaren dus verwacht ook niet dat dat zo 1 2 3 beter wordt haha.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:12

ontbijt nu was havermout met kwark en whey, en dan aardbeien en blauwe bessen erbij. MAar moet ook ongesteld worden dus lijf doet toch raar.

Laura82, dat is echt heel persoonlijk. Over het algemeen is de eerste keuze glucose, dus koolhydraatverbranding. Het moment waarop het lichaam over gaat naar ketose is wisselend, sommige mensen moeten echt onder de 30gram gaan zitten, anderen gaan onder de 50gram al over naar ketose. Er zit echter altijd wel een grenssituatie, waarin het lichaam eigenlijk te weinig koolhydraten krijgt voor volledige koolhydraatverbranding en te veel voor ketose. Het lichaam blijft dan in die transitie hangen als het ware. Die waardes zijn zo persoonlijk. Het advies is om in die ketose te komen echt laag te gaan zitten (maar niet onder de 20 normaal gesproken, je wil geen ketoacidose krijgen maar ketose) en daarna kun je soms ietsjes opvoeren, maar dat is ook weer in algemeen gesproken.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:16

Ok, thnx voor de uitleg!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:47

Huhm je zou toch denken voldoende of heb je heel veel verminderd qua ontbijt?

Voor diegene die naar de macro's kijken hoe zien die eruit bij jullie?

Ik had even gekeken via mfp wat het totaal was en ik heb nu geen idee of dat nou zo hoort :')