Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:13

Ik vind het "ik hou rekening met jou dus jij houdt rekening met mij" principe een beetje krom. Mijn vriend eet geen vlees uit principe, het is gewoon niet hetzelfde. Ik zou het niet eerlijk vinden als hij van mij eist dat ik ook vlees voor hem klaarmaak. Gelukkig doet hij dat ook niet, al zou hij dat misschien wel willen wanneer we later samenwonen, maar dat komt tegen dan wel. :)

Ik heb net trouwens de chocolademelk van Oatly geprobeerd. Ik vind hem niet naar chocomel smaken, wel naar chocoladevla. Hij is echt heerlijk! <3 En niet zo zoet ook, dat vind ik ook lekker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:08

Ik had ook wel wat voorwaarden toen vriendlief nog vlees at :Y)
In ieder geval niet elke dag.. Geen kip.. Liefst bio.. En de vleesvervangers gewoon proeven zodat ik degene die hij lekker vond wat vaker kon halen. Nu was dat geen probleem. Mijn vriend is een heel makkelijke eter. Hij eet in principe alles, is gek op groente en vind veel vleesvervangers gewoon heerlijk :) Enige wat hij moeilijk heeft gevonden was het boterhamvlees, maar ik koop nu het boterhamvlees van AH en dat eet ie ook graag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:12

Klaarmaken als je er echt principieel op tegen bent is idd een stap te ver. Ben ik helemaal met je eens. Maar ook daar geld rekening houden met weer.
Je kunt niet van iemand eisen/verwachten dat ie vlees gaat kopen/klaar maken als die persoon daar echt zoveel moeite mee heeft.
Maar dan kan persoon doe zo graag dat stukje af en toe toch wil ook prima zelf klaar maken.
Dan houd de omni rekening met het feit dat vega(n) het echt niet kan/wil. Maar houd de vega(n) rekening met de wens , door niet moeilijk te doen over de paar keer dat de omni vlees wil.
Rekening houden met kan op zoveel manieren en zeker als partners wil je je partner niet dwingen tot iets waar de persoon principieel op tegen is .

Samenleven met verschillende overtuigingen op eet/leef gebied gaat prima...beetje geven en nemen en niet verwachten dat de ander totaal tegen zijn/haar gevoel/principes gaat handelen (maar dat spreekt voor zich in een relatie toch)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:46

Ik denk dat je gewoon zo lekker vergan moet koken dat hij niets mist :D

Er zijn tegenwoordig za t vegan kookboeken te koop. En vergeet ook niet, vlees eten is per definitie niet heel goed voor je, dus eigenlijk verleen je hem een gunst. Je houdt van hem, dus kook je lekker en heel erg gezond! ;)

Ik heb laatst deze gemaakt van de allerhande: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... maat-en-ui en die was lekker!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:43

Mijn vriend eet gelukkig het liefst vegetarisch, alleen als hij uit eten gaat neemt hij graag een stukje vlees of vis. Veganistisch ziet hij niet zitten, maar met het avondeten koken we veganistisch en voegt hij later eventueel nog wat kaas of creme fraiche toe. En hij is gek op m'n vegan baksels :D Ik ben heel blij dat hij zo open minded over dat soort dingen is.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:04

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:29

denice schreef:
Ik denk dat je gewoon zo lekker vergan moet koken dat hij niets mist :D

Er zijn tegenwoordig za t vegan kookboeken te koop. En vergeet ook niet, vlees eten is per definitie niet heel goed voor je, dus eigenlijk verleen je hem een gunst. Je houdt van hem, dus kook je lekker en heel erg gezond! ;)

Ik heb laatst deze gemaakt van de allerhande: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... maat-en-ui en die was lekker!

Na vandaag weten we zelfs dat roodvlees helemaal niet zo goed is en dat de WHO er zelfs voor waarschuwd. ;(

Hoi ik breek hier even in. Na vandaag ook besloten waar ik al langer aan dacht om toch ook maar vegetarisch te gaan eten. Ik was daar al steeds meer mee bezig maar vind vlees errug lekker. Maar ja, niet zo gezond en niet zo duurzaam.

Van mijn kant de vraag delen jullie hier ook recepten met elkaar? (nee nog niet het hele topic doorgespit :o )
En is dat inderdaad alleen maar veganistisch? (al kan ik daarvan uiteraard ook recepten van proberen)

Ik wil best een apart vegetarische recepten topic openen maar in een ander topic werd ik er op gewezen dat er een tijdje een dergelijk topic was maar wat niet zo goed liep.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:57

In principe delen we alleen veganistisch, omdat dat ook de insteek van dit topic is. Hierboven deelde ik net een curry, die ga ik van de week eens maken!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:57

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:13

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:34

Ik heb vandaag deze gevulde zoete aardappel gemaakt: http://www.degroenemeisjes.nl/zoete-aar ... t-de-oven/
Met deze salsa waar ik nog een halve avocado doorheen heb gedaan: http://www.kokenmettom.be/tortillachips ... atensalsa/
Echt heerlijk :9

Ik heb inderdaad ook een tijdje in het vegetariërs-topic meegepraat maar daar viel het heel vaak stil.

Ik zag het nieuwsbericht op nu.nl maar als je dan de reacties leest.. ^) Dingen als 'zal wel door een veganist onderzocht zijn' en 'wat mogen we nog wel eten', terwijl niemand vreemd opkijkt als zo'n zelfde onderzoek over roken wordt gepubliceerd.. Ik vraag me af.. wíllen mensen het gewoon niet weten en proberen ze zichzelf maar wijs te maken dat vlees gezond is? Of zouden ze werkelijk geloven dat het wel meevalt?
Er zijn al zo veel onderzoeken geweest die bewijzen dat vlees niet gezond is..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:10

Ontkenningsfase denk ik. Iets wat je gewent bent te eten en heel lekker vind loslaten.
Moest ook even slikken moet ik zeggen. Niet meer mijn favoriete truffelsalamie wegknagen...
Maar ja....bij ons net besproken dat we inderdaad overgaan op vegetarisch.

Net zwartebonenstoof met tofugehakt gegeten. Erg lekker. En ik dacht veganistisch(maar verbeter me maar als het niet zo is :o )

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... -gordita-s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:18

8nnemiek schreef:
Ik heb vandaag deze gevulde zoete aardappel gemaakt: http://www.degroenemeisjes.nl/zoete-aar ... t-de-oven/
Met deze salsa waar ik nog een halve avocado doorheen heb gedaan: http://www.kokenmettom.be/tortillachips ... atensalsa/
Echt heerlijk :9

Ik heb inderdaad ook een tijdje in het vegetariërs-topic meegepraat maar daar viel het heel vaak stil.

Ik zag het nieuwsbericht op nu.nl maar als je dan de reacties leest.. ^) Dingen als 'zal wel door een veganist onderzocht zijn' en 'wat mogen we nog wel eten', terwijl niemand vreemd opkijkt als zo'n zelfde onderzoek over roken wordt gepubliceerd.. Ik vraag me af.. wíllen mensen het gewoon niet weten en proberen ze zichzelf maar wijs te maken dat vlees gezond is? Of zouden ze werkelijk geloven dat het wel meevalt?
Er zijn al zo veel onderzoeken geweest die bewijzen dat vlees niet gezond is..

Ik las er ook een artikel over, en echt zoveel reactie's van 'alles is tegenwoordig ongezond, tegenwoordig kan je niks meer eten, ik blijf gewoon lekker vlees eten hoor' ect. Je gezondheid is blijkbaar minder belangrijk dan lekker eten bij sommige mensen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:39

'Het is lekker', dat vind ik altijd zo'n apart argument om toch elke dag zo'n groot stuk vlees op je bord te hebben..
Snoep vind ik ook lekker, maar omdat het niet gezond is eet je het niet als ontbijt/lunch/avondeten, maar alleen tussendoor eens een klein beetje.
Vlees te lekker om te laten staan.. oké.. maar waarom dan niet om de dag bijvoorbeeld, of kleinere porties? Er zijn zo veel lekkere gerechten zonder vlees, en zo veel lekkere vleesvervangers.. Maar wat de boer niet kent..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:56

8nnemiek schreef:
'.. Maar wat de boer niet kent..

Nou dat dus.

Ik weet ook niet wat andere denken uiteraard bij dit nieuws.

Wij waren al jaren aan het minderen met vlees. In het begin vond ik het beste lastig om lekkere recepten te vinden. In het begin koste het meer tijd om eten voor de avond te bedenken en te kopen.

Het vergt dus gewoon een verandering. Sommige mensen hebben daar gewoon veel moeite mee. Zien niet meteen dat verandering ook positief kan uitwerken. Dat voor iets dat je moet laten gewoon weer iets positiefs er voor terug komt.

Niet om het gedrag van deze mensen goed te praten hoor. Meer om te het protest te verklaren.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:59

Het is onwetendheid, ontkenning of er toch echt 'schijt' aan hebben.

Ik snap het wel, maar begrijp het niet. Ik eet iedere dag zo lekker, en sinds ik ook gestopt ben met geraffineerd suiker giert de energie en vrolijkheid door mijn lijf. Ik ben nooit ziek, nooit moe. Dat gun ik iedereen, maar dat mensen vertellen voelt al snel als opdringen voor ze. Te confronterend denk ik. Ik kan inmiddels al niet meer bij mijn ouders eten, omdat ze hier heel hypocriet tegenover staan en weigeren mee te denken.

Jammer, maar dan kom ik wel langs na het eten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:00

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:58

Goede trailer! Ik ben benieuwd naar de docu.
Fijn dat er toch meer en meer aandacht aan wordt besteed. Op een gegeven moment kunnen mensen het gewoon niet meer ontkennen dat vlees eten slecht is.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:44

Nee, lijkt mij ook niet. Vroeger ontgroenden ze mensen in de bouw met asbest, door het over ze heen te gooien (de asbeststof). Ben ook bang dat we heel veel niet weten. Ik at net een suikervrij snoepje, zie ik dat er sulfiet in staat. Toen ik het opzocht, heb ik gelijk het zakje weggegooid. Bah.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:20

Nog aanraders bij de Jumbo? :D

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:15

Dee's traditional worstjes! :9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:33

Vandaag even bij de Makro geweest, en daar hebben ze ook een nieuw merk vleesvervangers; vegafit. Allemaal helemaal veganistisch. Ik heb de wokreepjes meegenomen, en thuis bekeek ik de ingrediënten; '100% soja' :+ En toch heel lekker in de nasi :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:51

Vandaag kip teryaki met zilvervliesrijst en sperzieboontjes. De kip kwam van de vegetarische slager. Blijkt ook vegan te zijn.
Simpel en erg lekker.

Wieger die geen kip lust liep net zo als gewoonlijke te jammeren dat hij het niet lust :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:55

Die kip van de vegetarische slager is lekker ja. Die smaakt echt bijna als echte kip. Vriendlief vind em zelfs lekkerder. Ik moet dan ook altijd oppassen dat ik niet te veel pakjes mee neem, want ze zijn binnen een paar dagen op, en daar vind ik ze toch wat duur voor :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:11

batje schreef:
Dee's traditional worstjes! :9

hier (dorp verderop) hebben ze het niet...misschien eens even naar de jumbo stukje verderop rijden...ben inmiddels wle benieuwd