Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:42

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:45

Super! je maakt me blij!
bij de kleine winkel waar ik laatst was, hadden ze ze niet, dus morgen op naar de grote Ekoplaza.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:00

Weet iemand waar ze goede volkoren afbakbroodjes hebben?
Vind ik lekkerder dan spelt. Heb tot nu toe alleen nog incl. alle ongezonde toevoegingen gevonden.

Als ik 3x per dag volgens Amber's regelt eet en veel fruit tussen door, dan heb ik helemaal geen behoefte aan suiker.
Maar 's avonds onwijs trek ik zoute chips!
Nu hoef ik niet af te vallen en zoute naturel chips is aardappels, zonnebloemolie en zout (geen E-nummers O:) ).
Herkent iemand dit? Zijn er goede vervangers? Of kan het geen kwaad?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:19

Misschien wat extra zout aan je eten toevoegen?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:52

Ethelate schreef:
Weet iemand waar ze goede volkoren afbakbroodjes hebben?
Vind ik lekkerder dan spelt. Heb tot nu toe alleen nog incl. alle ongezonde toevoegingen gevonden.

Als ik 3x per dag volgens Amber's regelt eet en veel fruit tussen door, dan heb ik helemaal geen behoefte aan suiker.
Maar 's avonds onwijs trek ik zoute chips!
Nu hoef ik niet af te vallen en zoute naturel chips is aardappels, zonnebloemolie en zout (geen E-nummers O:) ).
Herkent iemand dit? Zijn er goede vervangers? Of kan het geen kwaad?

Op puurgezond.nl stond een keer een column over zout, erg leuk om die eens te lezen:
http://www.puurgezond.nl/column/column/ ... -even-aan/

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:00

Helder stuk Plien! Ik gebruik inderdaad vrijwel geen zout, dus dat kan het wel verklaren.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:51

Ik heb erg veel moeite om weer op te starten. Als jullie het goed vinden, wil ik hier weer wat lijstjes gaan plaatsen zodat jullie mij her en der de goede kant op kunnen schoppen ;)
Ik heb de foute dingen zelf even dikgedrukt. Ik denk datik gewoon te weinig eet en daardoor een vreetaanval krijg :') Zit ook steeds in de snoeppot.

Maandag:
O: sojayoghurt met mango en zelfgemaakte muesli met noten
T: -
L: linzensalade met tomaat, basilicum, ansjovis en komkommer. Pistoletje met brie en zongedroogde tomatenT: appel
A: pasta met roomsaus, brocolli, tomaat en champignons.
Drinken: veel thee, te weinig water.
Beweging: -

Dinsdag:
O: twee zuurdesemcrackers met kaas en een banaan
T: appel
L: fruitsalade, mueslibol met kaas en half ei, volkoren boterham met filet american en ei, jus d'orange (vers)
T: wrap met humus en tomaat (why?! niet zelf gemaakt natuurlijk)
A: bloemkool met roomschijf
Drinken: 1 l water, thee
Beweging: weinig

En inmiddels bij de woensdag aanbeland:
O: twee zuursesemcrackers met pindakaas en een trosje druiven.
En ga zo richting kantine voor de lunch.
A: kip condon bleu met een salade

Ik denk dat ik graag gewoon weer even de tijd moet nemen om de gerechten voor te te bereiden.
Bonen weken en koken, rijst/quinoa/graan klaar maken, eieren koken. Zodat ik gewoon dagelijks mijn eigen lunch mee kan nemen.
Scheelt ook nog eens in de kosten!!
Dit weekend ga ik in ieder geval even een speltbrood bakken en ik ga accuut breken met mijn inmiddels weer woekerende suikerverslaving.

Willen jullie mij af een toe een schop geven????

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:29

_Noor, wat ik zelf heel erg merk ik is dat als ik tussendoortjes oversla het vaak misgaat. Maar als je wat nootjes, fruit, rijstwafel neemt heb je toch weer iets vullends binnen en grijp ik in ieder geval minder snel naar de koekjestrommel :j
Bij maandag is toch alleen het pistoletje slecht? Brie is wel wat zondigen, net hoe streng je er in bent. Ik kan écht niet zonder kaas, en zongedroogde tomaatjes op olie van Merza zitten volgens mij geen of één conserveermiddel in... Zou ik even moeten checken.

Vaak zijn de zwakke momenten dat je echt honger krijgt, dus die momenten zoveel mogelijk proberen te vermijden.
Dit jaar is mijn eerste jaar universiteit, en tot nu toe is mijn tactiek geweest om liever te veel dan te weinig mee te nemen, zodat als ik honger heb altijd iets bij me heb en niet naar die aanlokkelijke automaat ga..

Wat zit er eigenlijk in Soyayoghurt? Yoghurt heb ik tot nu toe vermeden, is dat wel Amber proef? Soms mis ik een bakje yoghurt wel, dus dan zou dit een mooie uitkomst zijn!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:41

Ik ontbijt vaak met de torenhoge-food-iq-yoghurt van Amber. Uit het gezond genieten kookboek.
Fruit, amandelen (ik gebruik amandelmeel), lijnzaad, sesamzaad, kaneel en yoghurt.
Zelf het liefst de Turkse yoghurt van de Lidl, in de emmertjes.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:44

Ik had de voedselzandloper dus gelezen dan daar wordt sojayoghurt aangeraden omdat het plantaardig is ipv dierlijk. Ik ben er echter inmiddels achter dat ik last van mijn maag krijg van de sojayoghurt. Dus ik schakel ook weer over naar de turkse yoghurt.

Maart, ik moet indd gewoon weer betere tussendoortjes meenemen. Vriendje staat nog wel op de markt met noten en zuidvruchten dus zo moeilijk zou dat niet moeten zijn :Y)

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:43

En waarom kiezen jullie dan voor Turkse yoghurt en niet voor Griekse of 'gewone' yoghurt?

_Noor, jeetje wat een luxe! Dan heb je het eigenlijk nog makkelijker (en meer keuze) dan de rest!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:49

_rosita_ schreef:
Ik haal het topic maar ff naar boven... bij bv soep vind ik stokbrood heerlijk, maar heb dit nog niet van spelt kunnen vinden. wie weet of dit bestaat en waar dit te krijgen is? kant en.klaar of om af te bakken..

Niet van spelt maar er zijn ook veel soorten glutenvrije afbakbroodjes te vinden. Spelt is niet glutenvrij dus niet in dat assortiment te vinden, maar wel is alles in principe tarwevrij natuurlijk (in principe, want er bestaat ook tarwezetmeel wat sommige coeliaken wel kunnen verdragen, wel even de ingrediënten nalezen dus als je 100% tarwevrij wilt hebben)

http://www.glutenvrijemarkt.com/brood-broodvervangers/brood-kleine-broodjes.html

Sowieso is het misschien een handige site om dingen te bestellen voor sommigen hier als alternatief voor de ekoplaza site bijv.

Ik ben vooral een meelezer hier, maar ik vroeg me af zijn de volgende dingen toegestaan eigenlijk?
Teff, Tapioca (van cassave), gierst, sorghum, kastanjemeel
Dit omdat het binnen het glutenvrije dieet prima past, maar ik het in dit topic eigenlijk vrijwel niet langs zie komen terwijl je er toch lekkere dingen mee kunt bereiden.

Zeker teff is een fijne vervanger in brood/brood-en ontbijtproducten, het is nl behoorlijk vezelrijk (dus vult goed).

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:40

_Maart_ schreef:
En waarom kiezen jullie dan voor Turkse yoghurt en niet voor Griekse of 'gewone' yoghurt?

_Noor, jeetje wat een luxe! Dan heb je het eigenlijk nog makkelijker (en meer keuze) dan de rest!

Vind de Turkse yoghurt lekkerder dan de Griekse. Ik kies het vooral om het vetpercentage. Vult beter dan zo'n pak yoghurt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:22

_rosita_ is er geen echte bakker in jou buurt die spelt brood bakt? Mijn bakker maakt van spelt: brood, stokbrood, crackers en beschuit. Erg lekker en koemelk/gluten vrij.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:30

Spelt is niet glutenvrij. :n

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:07

Annemiek, geen idee of die producten toegestaan zijn!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:40

_Noor schreef:
Annemiek, geen idee of die producten toegestaan zijn!

Het is niet dat ik AA volg oid, maar ik vroeg het me gewoon af omdat er dus best wel wat gv recepten zijn binnen AA begreep ik (heb het boek nl niet gelezen), en daarnaast kun je met een gv dieet vrij weinig uit pakjes/zakjes eten dus maak je al snel alles van scratch wat AA volgens mij ook doet?

Voorbeelden van recepten met deze producten die gewoon errug lekker zijn (maar voor AA proof moet je het dus wel nakijken, volgens mij geen melkproducten??)
Braziliaanse kaasbroodjes/bolletjes, met tapiocameel (witmeel van cassave)
http://www.glutenvrijkookhoekje.nl/pao-de-queijo-braziliaanse-kaasbroodjes-2.html
Muffinachtig broodje (ik doe met banaan en kaneel en gv broodmix, je kunt ook gv bakmix nemen dan wordt het meer een muffin)
http://www.culy.nl/recepten/het-recept-voor-glutenvrij-brood/
Appel-kastanje muffins, deze heb ik niet uitgeprobeerd maar ik keek online even naar recepten met kastanjemeel en kwam hier op uit
http://www.oerkrachtvoedingsadvies.nl/appel-kastanjemuffins/
Een goede blogpost voor de verschillen tussen melen, uitleg tussen witmeel of volkoren, de verhoudingen etc, nu 'mag' je van AA toch geen witmelen, maar geldt dit alleen voor tarwe/granen witmelen of voor alle witmelen?
http://ikbenglutenvrij.nl/?p=4659

De bovenste 2 zijn fijn als tussendoortjes, dat is iets waar ik binnen het gv dieet altijd moeite mee heb, en ik kan me voorstellen dat dit binnen de AA stijl ook is, dingen om mee te nemen zonder gelijk ook bestek/bakjes ed mee te nemen in je tas maar die je wel de dag doorhelpen zegmaar :P

Waarom deze post als ik AA niet volg?
Puur om te laten zien dat je lang niet altijd het wiel uit hoeft te vinden, sommige recepten zoals de braziliaanse kaasbroodjes circuleren al jaren op het coeliakieforum en zijn gewoon errug lekker :) (weet alleen dus weer niet of kaas mag binnen AA)

En idd spelt is niet glutenvrij (wel tarwevrij)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:39

Er zit in spelt zelf meer gluten dan in tarwe ;)

Wat de bakker mij verteld heeft is dat de gluten in spelt anders/beter afgebroken worden dan van tarwe. Ik heb (tarwe)gluten allergie, maar spelt verdraag ik zonder problemen. 1 plak bruintarwe brood is goed voor een week of 2 ellende. Het glutenvrije tarwe brood gaat ook goed, maar da's duurder en gauw droog.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:17

Wij maakten vaak nog eens een appelkruimel toetje, zelf grove appelmoes maken en dan kruimeldeeg eroverheen. Uiteraard niet Amber proef...

Maar vandaag de goede variant gevonden! *\o/*
Grove appelsmoes van 4 goudreinettes, wat citroensap, scheutje water en kaneel.
En dan kruimeldeeg van 100 gr palmsuiker, 100 gr roomboter en ongeveer 120 gr speltbloem.

Ohja, ongeveer 20 minuutjes in de oven op 150 graden hetelucht, dus dat zal 175 graden met een 'gewone' oven zijn.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:17

Bedankt voor de tips trouwens :)
Klinkt lekker Maart :D

Ik ben weer een beetje opgestart. Heb van het weekend een heerlijk speltbrood gebakken iig en geen suiker meer genomen.
Gister had ik: havermout, fruit, salde, fruit en 's avonds rode kool met kip.
Vandaag: havermout, fruit, kwark met zelfgemaakte muesli en chia, fruit en vanavond spitskool met rundvlees.

Ben wel enorm opgeblazen... blegh.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:03

Goed bezig _Noor! :)
Wel apart dat opgeblazen gevoel.. Staat daar niks over in haar boek? Volgens mij bij fruit direct na het eten krijg je dat ook toch, omdat het dan gaat gisten.

Los daarvan mag ik me diep schamen omdat ik net een heerlijk heel slechte en totaal niet amber proef boterkoek heb gebakken :Y)

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:49

Hi! ik kom ook even binnenvallen :).
Ik zat te zoeken of je via AA ook zuivelproducten mag eten of juist niet maar kon het nergens vinden
zonder eerst het boek te moeten aanschaffen. Iemand die dit voor mij kan beantwoorden :D?

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:29

Ze heeft liever van niet, omdat het niet voor ons gemaakt is.
Koemelk is om kalveren vet te mesten en daarmee op te laten groeien, niet voor volwassen mensen.

Maar zelf gebruikt ze wel af en toe kaas, en ik eet het zelf ook gewoon met mate.
Wel is gesmolten kaas het moeilijskte voor je lichaam om te verteren omdat het het niet goed herkent.

Er zijn hier op het forum mensen die griekse yoghurt of turkse yoghurt gebruiken, maar ik zelf doe dit niet.
Heel af en toe door een sausje wat griekse yoghurt, maar wel flink aangemaakt met water.

Maar je kan ook overstappen naar plantaardige melk, amandelmelk, hazelnootmelk, rijstmelk...

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:48

klopt ik weet het :). Maar als ze ik haar boek had vermeld dat er met melk niks mis is had ik het sowieso niet aangeschaft omdat ze dan op een voor mij erg belangrijk punt een andere mening had gehad. Zegmaar :+. Kaas vind ik sowieso al niet geweldig. Ik ga morgen even langs de boekhandel denk ik :D. Bedankt!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:09

Opgeblazen gevoel is inmiddels over gelukkig, was er echt een beetje beroerd van!
Ik begin nu al meer energie te krijgen! Yes!

Vandaag:
O: 2 roggebroodjes met pindakaas en een banaan
T: 2 kiwi's
L: beetje spinaziesalade van gisteravond (met tomaat, zontomaat, augurk, ei en geitenkaas). En ik neem er dan nog iets bij, even kijken wat de kantine te bieden heeft. Misschien een soepje, ze hebben ook regelmatig een speltbroodje met iets lekkers.
A: schotel met broccoli en spitskool, tilapiafilet.