De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:23

Orchideeën kun je het beste in een hoge pot zetten waar ze alleen met de wortels net boven het water hangen. Ze mogen zeker niet te nat worden. Ik gaf ze hooguit een paar keer per jaar een scheutje voeding erbij, en die dingen hebben zeker twee jaar aan een stuk gebloeid. Ze moeten wel heel veel licht hebben, maar mogen niet in de volle zon, en liefst rond de 20 graden. Bij mij gingen ze het slechter doen toen de verwarming lager ging in de winter..

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:24

Kirsten_S schreef:
Hier allemaal maar groenten haha, behalve een speciale orchidee uit costra rica. Iemand verstand
van orchideen verzorging? Hij zat eerst in een flesje met gel en toen die groot genoeg was moest die
een bakje met spul die opzwelt door water. Maar hij groeit niet echt door ofzo, heb wel orchideenvoeding
gegeven, maar ik weet niet of die dingen veel of weinig water nodig hebben?

Heb ooit een bezoek gebracht aan een orchideeënkweker (moest orchideeën hebben voor mijn bruidsboeket). Kwam in gesprek met die man en eigenlijk is een orchidee heel simpel:

ze hebben geen aarde nodig, maar houtschors (groeien in het wild in de oksel van een boom).
ze hebben geen voeding nodig, alleen 1x per week een klein beetje water. Je kan ook aan de grijze scheuten zien of ze droog zijn. Verder zegt men dat ze niet in de volle zon mogen, maar ze hebben wel licht nodig. Als een orchidee uitgebloeid is kan je de bloemstengel afknippen net boven de 2e knoop (bultje op stengel). Je kan er ook voor kiezen om dit niet te doen, dan komen ze ook nog wel eens uit.

Nu ik dit weet heb ik telkens, ff tellen, 5 orchideeën die steeds weer in bloei komen :D

en ze groeien niet heel hard trouwens, qua blad bedoel ik.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:36

Ohooo, jaaa hij staat ook op soort houtschors, maar het was echt heeeel weinig wat ik erbij
kreeg, maarja het is ook een klein plantje nog. Heb er alleen wat voeding bijgedaan en een paar korrels
aarde hahha.
Dus ik moet opzoek naar houtschors nu , hmmm , ik ga het bos in hahaah. Nee maar je hebt toch
speciale orchideenaarde?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:39

vast wel!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:19

vandaag glasklemmen voor de kas gekocht, misschien van het weekend de platen er weer op
10 zakken potgrond bij de mcd gehaald (5 x 20 liter voor 4 euro )
dus ik kan de komende paar weekjes vooruit :D

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:00

Owwww, wat zijn jullie allemaal goed bezig zeg!

Hier ook eindelijk wat meer resultaat. De ijsbloemen groeien als kool, maar zijn zo dichtbevolkt dat ik het ergste vrees. Lupine heb ik de zaadjes van vorig jaar van de plant gebruikt en ik moet zeggen, groeit best!
Bonen komen omhoog, radijsjes ook. Kamille en lavendel doen ook hun best.

lollig hoor, zo lollig dat ik niet kan stoppen, maar straks weer veels te veel heb. Vind het zo leuk :D :+

Nu heb ik nog 3 zakjes met bloemenzaad: Zomerbloemen gemengd (2x) en korenbloemen. Die laatste vind ik zooooo mooi.
Maar wat is de beste plek daarvoor?

Tsja, dat hondje, pitbull in een klein-lief-wit-honden-jasje |o .

@Sjolvir: leuk he, zo'n weetplantage?
@Teigetje: ik bedoel dat ik niet weet waar ze het beste te zetten. Die hoeven toch niet binnen gezaaid te worden?
@Countrygirl: hier ook van de Lidl, sommige zakjes zijn maar 19 cent.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:28

Jullie zijn erg actief met kweekbakken zeg. Gaat mij hier niet lukken helaas, katten vinden het uitstekende plekken om in/op te liggen, wil dat niet gaat het op de grond :(

Hier zijn we wel flink aan de snoei, zoals elk jaar weer aardig wat takken en een hakselaar die de geest gegeven heeft ^) We zijn nog niet op de helft van snoeien en moeten nodig hakselen. Iemand die een goede vervanger weet? Het ding wat we nu hebben is merkloos/antiek en er is veel aanbod en weinig kennis. Er moeten takken in kunnen van een 3cm dik. Huren zou een optie zijn, maar de huur prijs licht toch dicht bij koopprijs. En we hebben 2 x gehuurd en konden nog niks, stuk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:03

Tinky12 schreef:
Nu we het toch over coniferen hebben...ik heb er nog een aantal staan,ongeveer een meter hoog.Iemand interesse? :D

Zelf uitgraven zeker? :+
Die van mij zijn gok ik 2 meter hoog, ook zelf uitgraven, gratis af te halen. }> :')

Van orchideen heb ik geen kaas gegeten, maar zie hie al veel tips langs komen.

Weer wat zaadjes erbij gekocht, wordt er helemaal blij van, deze zaai ik nog niet bij gebrek aan tuin voorlopig.

Wel leuk, mijn afrikaantjes komen al uit hun zaadjes, dat ging heel snel!
Had ze ook keurig in rijtjes 1 voor 1 in de grond gestoken, ben benieuwd, vind het van dat soort plantjes die ik
ook niet zomaar dood zou moeten kunnen krijgen.

Weer de aardbeien vergeten.. snert... nou heb ik ze ook niet gezien bij de Lidl, dat zal het probleem zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:02

hier is de kas weer dicht, alle platen getapet en met glasklemmen terug geplaatst, tuinbonen staan op hun plek, paadje in het eerste stuk moestuin ligt er in . morgen en de rest van de week alles verder inruimen en indelen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 23:16

Iedereen lekker druk :D

Ik heb mijn familie aan het werk gezet en zij hebben aardig wat compost weggereden voor me. :j Fijn! Nu de grond nog even goed opwarmen en dan kan ik op de vrijgekomen stukken sla en bonen zaaien. *\o/*

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:21

En ik heb vandaag de moestuin echt helemaal schoongemaakt. Alle winteronkruid eruit gehaald.
Tussen de aardbeien lekker de grond losgemaakt, en ook tussen de spitskolen, uien en broccoli die daar de hele winter gestaan hebben.
zag wel dat de frambozen, ik heb roze en gele door elkaar heen staan, overal jonge stekken gaan maken.
Die moet ik er nodig uithalen, anders heb ik straks geen moestuin meer over!
Eens zien wat een mooi plekje is voor alle jonge framboosjes. En waar ze ongeremd mogen gaan woekeren.

Oh lekker Antheman... je familie die opruimt! Nou, helaas zal dat hier niet gebeuren. Mag het allemaal zelf doen. Maar ik heb er geen hekel aan hoor. Ben eigenlijk wel voldaan over vandaag.

Nu nog zo'n 45 fruitboomspiegels...... zucht ;-))
Waarom wil ik toch altijd zoveeeeeeeeeel.....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 10:11

countrygirl schreef:
Oh lekker Antheman... je familie die opruimt! Nou, helaas zal dat hier niet gebeuren. Mag het allemaal zelf doen. Maar ik heb er geen hekel aan hoor. Ben eigenlijk wel voldaan over vandaag.

..

Ik kan t momenteel niet zelf :)
Maar nicht mocht daarna paardrijden met mijn pennymeisje en schoonzus hielp met koken. Dus er stond wel wat tegenover.

Ik merk wel dat ik zoveel meer energie heb dan de doorsnee mens. Ik had gehoopt dat de bedden nog even goed nagelopen konden worden op takken en onkruid. En dat er nog een wilg gesnoeid werd. Maar na een kruiwagen (halfvol) of 6 was de koek op. :+
Loslaten heet dat....

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:00

haha, Antheman, delegeren is soms best lastig! Maar volgens mij doe je het prima!

Het is gisteren echt de eerste mooie zaterdag geweest, iedereen is druk geweest zeg! Ik ga komende week de tuin eens in, heb nog niks gedaan dit jaar.

ff een vraagje over frambozen, nu zit ik te denken om hier 1 struik neer te zetten, maar is hij zelfbevruchtend of moet ik er minimaal 2, iemand enig idee? 1 past mooier eigenlijk...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:21

Sjolvir schreef:
Tinky12 schreef:
Nu we het toch over coniferen hebben...ik heb er nog een aantal staan,ongeveer een meter hoog.Iemand interesse? :D

Zelf uitgraven zeker? :+
Die van mij zijn gok ik 2 meter hoog, ook zelf uitgraven, gratis af te halen. }> :')

Uitgraven is een groot woord hoor...schep eronder en hoepla...ze liggen eruit.Zit op zandgrond hier ;)

Ik heb de tomaatjes bloot gezet....ze gaan over in andere onderbak.De kasjes worden weer opnieuw aan het werk gezet :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:53

Dit zijn mijn tomaatjes nu:

Afbeelding

Is het slim om ze nu al over te zetten naar allemaal een eigen bakje? (of in een grotere bak hoeveel afstand dan aanhouden?)
En is het dan ook raadzaam om de steunbamboe er al in te zetten?
Zou dit genoeg zijn of beter nog een zooi planten?

Mijn basilicum heb ik dus vermoord denk ik :+ . Dat ga ik nog een keer proberen.
Verder ga ik sla en peterselie vandaag in kweekbakjes zetten.

Over 1,5 week komen mijn dwergfruitboopmpjes :D. Mini boomgaard op 13 hoog :)

Ook wil ik nog aardbeien maar ik hoorde dat je beter kleine plantjes kan kopen. Klopt dit of kan ik met een gerust hart zaadjes gaan halen?

Alle tips zijn welkom :D!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:18

Wat een leuk topic! Ontdek het nu pas :o .

Iemand vroeg iets over een hakselaar. Wij hebben er tweedehands een gekocht, een gele met blauw. Ik zag ze later bij de Welkoop/Boerenbond ook staan en daar zijn ook dikke coniferentakken doorheen gehakseld. Misschien is dat nog een tip?

Aardbeien zaaien heb ik vorig jaar geprobeerd, was hier geen succes. Ik had ze netjes binnen staan en ze kiemden wel, maar de plantjes werden heel klein en stopten toen met groeien. Geen idee wat er verkeerd ging, maar ik doe het niet weer. Plantjes zijn veel makkelijker en geven sneller vruchten, dus dit jaar koop ik die.

Frambozen zijn zelfbestuivend dus je hebt maar 1 plant nodig. Als je wel plaats hebt voor 2 planten, plant dan een voorjaars/zomerframboos en een herfstframboos (bv. Fallgold), dan kun je langer oogsten en kun je tot september/oktober frambozen eten.

De tomaatjes zou ik nu wel uitplanten. Stok hoeft er nog niet bij, ik doe dat altijd pas als ze naar de volle grond gaan of naar een pot. Ik zou tussen de planten iets van 40-50 cm ruimte houden.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:19

Antheman: goed bezig geweest zeg! En loslaten valt ook niet mee :(:) .
Heb je foto's van hoe het eruit ziet ?

Tinky: succes met de coniferen! Al klinkt het bij jou simpeler dan het bij Sjolvir is. En oei, blote tomaatjes :+ .

Teigetje: Mooie zaterdag? Ik heb deze week 1 keer zon gezien en dat was donderdagmiddag.
Frambozen heb ik geen verstand van.

Leonie: zien er al goed uit die tomaatjes! Geen idee wat wijsheid is. Vorig jaar had ik tomatenplanten gekocht bij de Lidl. Nu voor het eerst ook zaadjes.
Aardbei heb ik ook een plantje gekocht vorig jaar. Had ook een potje gehad met zaadjes van iemand. Eind van de rit was het plantje 1 cm groot :D . Mijn oom vertelde mij dat er ook nog een kouperiode voor nodig is om ze groot te krijgen (kwekers). geen idee, maar had er geen aardbeien van in ieder geval.

Ik heb een ijsbloemenprobleem, ze zijn nogal dichtbevolkt :(. Eigen schuld dikke bult, maar veel dingen zijn bij mij echt een experiment. Zo heb ik van de lupine vorig jaar de boontjes bewaard en nu de zaadjes gebruikt en ik moet zeggen die groeien goed.

Dinsdag ben ik vrij en dan geven ze mooi weer op, dus kan ik eens gaan kijken in mijn tuintje wat het nog doet en wat niet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 13:22

nektosha schreef:
Antheman: goed bezig geweest zeg! En loslaten valt ook niet mee :(:) .
Heb je foto's van hoe het eruit ziet ?

Nee :D

Joepieeeeee!!! Vandaag groen in de tomatenbak ontdekt. Het komt ook hier écht omhoog, ik had t al bijna opgegeven. :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 13:24

leonie87 schreef:
Dit zijn mijn tomaatjes nu:

[ Afbeelding ]

Is het slim om ze nu al over te zetten naar allemaal een eigen bakje? (of in een grotere bak hoeveel afstand dan aanhouden?)

Alle tips zijn welkom :D!

Ik zou ze er nog heel even in laten zitten. Minimaal 3 blaadjes, dan pas verspenen. Je moet nu wel uitdunnen.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:29

Hihihi, zit je ook te koekeloeren in de bakken steeds?
Als het eenmaal boven is, dan gaat het hard.

Afbeelding
Hoe komt dit ooit weer goed?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 13:30

hihi nektosha, ik kijk de boel echt omhoog!

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:32

Ik ook hoor, heb er zo'n lol in. Zou het liefst nog meer gaan kweken, maar heb zo'n ieniemienie tuintje. Mijn moestuin is zo'n vierkante meter tuin, dus ja.

Leuk om hier mijn ei kwijt te kunnen. Collega's en vriendinnen hebben er niets mee.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:36

zo Nektosha, dat ziet er veel belovend uit!

Ik zag dat mijn bakken een beetje droog worden (heb een deel in eierdozen, dat zal het probleem zijn) Dus net maar echt water erbij gedaan ipv spuiten met de plantenspuit. Hopelijk was ik op tijd.

@Agnes75: bedankt voor de tip! Vriendin heeft ook frambozen staan, zal die eens vragen of ze zaailingen heeft.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:38

Uitdunnen naar 2 per bakje of zo an? 3 blaadjes ik zal het in de gaten houden :D.

Ik heb alleen een balkon nektosha dus ik moet ook mijn gemak houden. Alles moet in bakjes passen die ik gekocht heb.
Je hebt wel flinke overbevolking op je foto :P

Leuk is dat als het boven de grond komt he. Ik kijk er ook 2 x per dag naar of zo en geef water waar nodig. Ben benieuwd of mijn basilicum nu wel tot leven komt :D

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:44

Hoi, ik heb de kweekbakken van de action gehaald. Hoeveel zaadjes doen jullie daarin?