Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:07

_Malu_ schreef:
@ Tara, sinds ik suiker heb gevonden in mijn gehakt ben ik ook goed gaan opletten met het kopen van vlees... het is inderdaad zo dat je soms maar 70% vlees koopt en er verder antioxidanten, suiker, kruiden en conserveermiddel aan is toegevoegd... of water.

Ik vind dat sowieso lastig altijd. Want ik eet dan 't liefst zo min mogelijk vlees, maar in veel vervangers zit ook weer allerlei toegevoegd spul. En dan maak ik m'n ontbijtmuffins met sojamelk in plaats van gewone melk, maar daarvan is 't 2e ingredient ook suiker. Soms is 't echt bijna kiezen voor 't minst kwade zeg maar ipv kiezen tussen goed en kwaad.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:12

Verbazingwekkend! Dat ze overal zoveel rommel aan toevoegen..

Is dat niet ontzettend vies, die slijmerige pap van lijnzaad?
Het zou dus beter zijn om heel lijnzaad te kopen en voor de pannenkoeken of kwark ze zelf met een vijzel o.i.d. stuk te maken? Ze zijn zo klein om op de kauwen..

Tara, ik heb er inderdaad ook een beetje opgelet, welke vleesvervangers zonder veel toegevoegde rommel eet jij?

_Tara_

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:19

Die slijmerige pap moet je dan wel door yoghurt ofzo roeren, niet zo opeten dat is niet lekker :P Op zich worden ze ook wel ietsje groter als je ze eerst welt. Ik vond 't iig goed te doen om ze dan te kauwen :j

Ik let er eerlijk gezegd niet zo op, bij vleesvervangers... Ga dat vanaf nu wel maar eens doen :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:24

Vlees is idd vaak een en al troep, klopt :j Ik heb zelf natuurlijk heel lang op de koolhydraten gelet en ik kon veel soorten vlees en vleeswaren in het begin echt niet eten.

Ik had nog nooit gehoord dat linzen een vies imago hadden :+ Ik vind de oranje lekkerder dan de groene. Misschien die oranje eens proberen?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:26

_Tara_ schreef:
Die slijmerige pap moet je dan wel door yoghurt ofzo roeren, niet zo opeten dat is niet lekker :P

Dat begrijp ik nog net :')

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:29

nexthorse schreef:
Hier gelijk het recept!

Dhal van tomaten, linzen en geroosterde amandelen

Nodig (4 personen):
2 el plantaardige olie
1 grote ui, gesnipperd
3 teentjes knoflook, fijngehakt
1 wortel, in stukjes
2tl komijnzaad
2tl geel mosterdzaad
2,5 sm verse gemberwortel, geraspt
2 tl koenjit
1tl milde chilipoeder
1tl garam masala
225 gr rode linzen (droog)
4dl water
4dl kokosmelk
5tomaten, ontveld en in stukjes
sap van 2 limoenen
4 el fijngehakte verse koriander
zout en peper
25gr geroosterde amandelschaafsel, om te serveren

1. Verhit de olie in een grote pan. Fruit de ui op laag vuur in 5min zacht. Voeg knoflook, wortel, komijn- en mosterzaad toe. Roerbak alles 5min tot de zaadjes beginnen te springen en de wortel zachter wordt.

2. Voeg koenjit, chilipoeder en garam masala toe en bak 1min mee, zodat alle smaken goed worden opgenomen. Roer goed, pas op dat het niet aanbrand.

3. Voeg linzen, water, kokosmelk en tomaten toe, breng alles op smaak met P+Z. Breng mengsel aan de kook, draai vuur lager en kook linzen afgedekt 15min op laag vuur. Roer af en toe, zodat ze niet aan de bodem van de pan gaan vastplakken.

4. Voeg limoensap en 3 el koriander toe, evt nog wat P+Z. Kook de linzen in 10-15 min gaar. Schep op borden, en strooi rest van koriander en amandelschaafsel erover.

Lekker met naanbrood!

Klinkt heerlijk, maar wel bewerkelijk met al die kruiden. Ik ga deze zaterdag denk ik eens maken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:30

Toess schreef:
_Tara_ schreef:
Die slijmerige pap moet je dan wel door yoghurt ofzo roeren, niet zo opeten dat is niet lekker :P

Dat begrijp ik nog net :')

Ok sorry ik dacht dat je 't zo op wilde gaan eten :P

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:36

Zo, even snel alles doorgelezen... Over vlees, ik koop i 90% van de gevallen bio vlees en dat is een heel stuk puurder dan dat bulkspul. En dan nog, zitten er in alle voorbewerkte stukjes vlees allemaal stoffen die ik liever niet zou eten. Maar, het gemak he...

Lassie heeft trouwens quinoa in het assortiment zitten dus dat zullen ze bij de meeste supermarkten wel verkopeen. Boekwijtmeel verkopen ze er ook standaard en daar kun je zelf heel simpel pannenkoekjes van bakkken ter ververvanging van brood.

Ik heb vandaag het volgde op het menu staan:
O: shake van spinazie, munt, druiven en ananas met chiazaden.
T: 3 havermoutkoekjes van Amber Albarda
L: quinoasalade met feta, tomaat, komkommer, olijven en munt
T: boekwijtpannenkoekje met appelstroop (zonnatura)
D: ??

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:55

Ik heb net lekker een half uurtje een work out gedaan met de kettlebell , voelde mijn spieren nog wel een beetje van het fitnessen dinsdag, maar voel me nu echt goed en voldaan. Mijn eitje is inmiddels aan het koken.. rond een uur of twee maar lunchen... was laat vandaag.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:56

Ik was diegene met het consumentenbond onderzoek :j sindsdien let ik echt veel beter op de etiketten.

waar kan ik eigenlijk quinoa vinden bij de AH?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:03

Bij de rijstproducten. Gewoon van lassie.

@Malu: ik zou willen dat ik de discipline had om thuis te sporten. Die kettlebelltrainingen lijken me echt heel leuk en effectief!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:04

Gewoon in het rijstschap!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:07

ja inderdaad, als ik toch de discipline had om thuis te oefenen, zou wel wat zijn hahah

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:11

Je kunt ook gewoon sport programma's 'verkrijgen' en die gaan volgen, thuis. Doe ik ook vaak hoor als ik in tijdnood zit :)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:13

Ik heb op mijn telefoon een app met kettlebell workouts, echt handig. Heb er een beetje een gewoonte van gemaakt om 3 keer per week een half uur thuis te sporten. Gewoon even tussen het studeren door. Best fijn en geeft weer energie!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:34

mag ik vragen hoeveel kilo Kettle Bell jij hebt en waar je die vandaan hebt geplukt?
Lijkt me ook wel erg leuk om te gaan doen trouwens, vooral omdat het lekker thuis kan.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:57

Wat is een lekker gerecht met Quinoa?
Heb er al een paar gevonden maar ben benieuwd wat nu echt een aanrader is :) !

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:06

Ik heb er toen voor gestaan ze te gebruiken, maar goed, ik kan sowieso beter in de sportschool blijven, moet eigenlijk sporten onder begeleiding van de fysio (althans wat betreft schouders) dus die kettlebell dingen durf ik daarom ook niet echt aan, maar goed wie weet als mn schouders weer wat sterker zijn

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:22

even over linzen, ik vind zelf rode linzen echt smerig1, blonde en groene door`een gerecht heen goed te doen , maar echt lekker zijn eigenlijk alleen puylinzen, zijn ook groene, maar smaken echt anders dan normale groene linzen , Puylinzen wil ik ook nog wel echt klaarmaken als bijgerecht met wat knoflook erdoor

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:25

En waar haal je die Puy linzen dan? Echt nog nooit van gehoord :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:32

idd en hoe doe je dat dan met die knoflook? Drop maar een recept als je wilt :D

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:45

deflin schreef:
mag ik vragen hoeveel kilo Kettle Bell jij hebt en waar je die vandaan hebt geplukt?
Lijkt me ook wel erg leuk om te gaan doen trouwens, vooral omdat het lekker thuis kan.

Ik heb er nu eentje van 8 kg, maar begin te merken dat ik voor sommige oefeningen een zwaardere nodig heb. Ik heb hem bij Benefit shop gekocht in Groningen. Ze hebben ook wel een webwinkel.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:06

blazelover schreef:
Ik was diegene met het consumentenbond onderzoek :j sindsdien let ik echt veel beter op de etiketten.

waar kan ik eigenlijk quinoa vinden bij de AH?

In het rijstschap inderdaad, sowieso van Lassie hebben ze hem wel, groene verpakking met bruin ofzo. :)

Ik merk ook wel het verschil met suikers, probeer zoveel mogelijk suikervrij te eten en te drinken. Geen suiker meer in me thee, opletten waar ik het wel allemaal in doe. Maar suiker in vlees?! Waar gaat het heen... ik had maandag een pak biologische rundertartaar gekocht omdat die in de bonus was en daar stond op de ingrediëntenlijst 99% rundvlees en dan 1% iets van zout ofzo. Ik dacht; het is toch normaal dat je 100 of 99% vlees koopt,dus ik pakte de 'gewone' tartaar, daar stond dus niet op hoeveel procent echt rundvlees was en daarna kwam een hele waslijst aan toegevoegde dingen. :\

Las trouwens vanmorgen ook dit via Foodwatch: http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... aren.dhtml en laatst was ook dit in het nieuws: http://www.nu.nl/algemeen/2755742/schip ... uctie.html . Ik snap dat zout een conserveringsmiddel is, maar het wordt nu echt te pas en te onpas overal aantoegevoegd.

Qua gezond eten en sporten gaat het eigenlijk wel lekker, gister even en klein dipje alhoewel ik toen een beetje (biologische) chips en een blokje 72% chocolade gegeten heb. Maar ik had zo'n 'lekkere trek', terwijl ik als lunch een volkorencracker met kaas had, een schaal yoghurt met muesli en manderijn en 2 boterhammen met pindakaas. En een groot glas melk, lijkt me toch een aardige lunch. Soms begrijp ik me lichaam niet helemaal. :P

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:11

Ik ook weer begonnen met afvallen.

:P ik ben vorige week donderdag begonnen met alleen sochtends smiddags en savonds te eten. Ik at noggal veel chips en dronk veel cola. Nu drink ik water en eet alleen sochtends smiddags en savonds...ben nu in een week tijd al 2 kilo kwijt :P waarschijnlijk vocht want het is vast niet normaal zoveel "vet"af te vallen in 1 week.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:03

phormicola schreef:
En waar haal je die Puy linzen dan? Echt nog nooit van gehoord :P

ik koop ze gedroogd bij de reformzaak/natuurwinkel
dan gewoon voorbereiden zoals op de verpakking staat(voorweken en koken)
daarna uitje fruiten, knoflook erdoor persen/snipperen naar smaak, peper en zout naar smaak
en dan de linzen erbij en lekker even doorbakken, eventueel ook erg lekker met verse spinazie erdoor (een paar flinke handen)
of spinazie en tomatenblokjes(blik)
als ik er spinazie en/of tomatenblokjes doordoe, snij ik er meestal ook nog een chillipepertje door (een simpele rode voor gewoon pittig, of als ik milder of heter wil een andere soort )
ook lekker met een handje noten erdoor...mmm, zo word het wel weer een heel gerecht lol

edit : je kunt ook de knoflook poffen, en dan de gepofte tenen er door doen , geeft het een heel ander smaakje, maar dat doe ik dan weer zonder de tomaten er door