Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ibbel schreef:Net als het sprookje dat Afrikaantjes de bladluizen zouden weghouden. Dan kan je beter Perzische margrieten zetten. Die maken zelf insecticide aan (pyrethrine).
Ibbel schreef:Volgens mij moet je voor tomaten ook wisselteelt aanhouden, wegens phytophtora (oftwel aardappelziekte - tomaat en aardappel zijn familie), bladvlekkenziekte, mozaiekziekte en zo nog een aantal aandoeningen. Eigenlijk zijn er weinig groenten die het goed doen jaar in jaar uit op dezelfde plek. Kool heeft last van knolvoet (zijn aaltjes), worteltjes en uien hebben last van de wortel- en uienvlieg, bonen kunnen wel op dezelfde plek maar omdat ze veel stikstof in de grond brengen is dat niet handig, sla/spinazie ed kan in theorie wel op dezelfde plek, maar die laat je liever de bonen volgen vanwege de stikstof.
De theorie dat bepaalde groenten elkaar wel of niet 'aardig' vinden neem ik met een ruim korreltje zout. Net als het sprookje dat Afrikaantjes de bladluizen zouden weghouden. Dan kan je beter Perzische margrieten zetten. Die maken zelf insecticide aan (pyrethrine).
anneliesdj schreef:En wat jij noemt; de Perziche margriet, werkt dus ook zo, die maakt een stofje wat insekten op afstand houd, Afrikaantjes zullen ook vast zoiets doen, het is toch iets wat je veelvuldig hoort, als het niet zou werken zou het als 'fabel' allang uitgestorven zijn.
marsyl schreef:Hihi, mijn mams heeft ook een groententuintje. Met bieslook.
Elke morgen eet ze Cottage Cheese, en daar wil ze graag bieslook op. Dus 's morgens gaat ze met der schaartje naar buiten om bieslook te halen.
Totdat de kat over de bieslook had gepiest..
Komt onze stagaire op een dag aan: 'Ja, Mara ik zeg het maar even. Maaruh, je kat heeft over je bieslook geplast..'
Geweldig
Billy20 schreef:Wie weet wanneer mn net gekochte rode bes (aalbes) van ongeveer 50 cm besjes gaat geven? Volgend jaar al of duurt dat een paar jaar. De frambozen en bramen gaven namelijk vrij snel al vruchten. Nog iemand een idee voor (makkelijk) kleinfruit in de tuin? Heb dus al braam, framboos, een kiwi (die nog niks doet) en een rode bes. Zit nog aan een blauwe bes te denken maar het schijnt dat het vrij lang duurt voor ze vruchten geven.
Billy20 schreef:Zit nog aan een blauwe bes te denken maar het schijnt dat het vrij lang duurt voor ze vruchten geven.