Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:00

Even een klein krasje in de bast maken is ook een goede manier om te testen of iets nog leeft. Is het eronder groen, dan is er nog hoop.
En na 21 juni kan je iets dat dán nog niet is uitgelopen ook gevoegelijk op de composthoop flikkeren.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:59

Perzisch margrieten :oo Waar koop ik die??

Had al Afrikaantjes gezaaid :D :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:02

Tuincentrum. Latijnse naam: Pyrethrum hybridum

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:07

Dank je wel! Zijn nog erg leuk ook! Kan mooi een rondje om mijn moestuin heen en evt ook binnendoor!

Kom via google bij het vlaamszaadhuis uit, bij welke zaad :? webshops hebben jullie goede ervaring?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:11

Ik koop het meeste bloemen/struiken/bomenzaad bij Chiltern seeds in Engeland. Absolute top qua soorten en service.
Vreeken in Dordrecht is ook goed voor groentenzaden, maar echt ongelooflijk traag.
Verder koop ik mijn tomatenzaden bij Tomatofest in Californië. Superkweker, heeft 300 varieteiten. Voor als je niet kunt kiezen :P

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:16

Mijn verdriet over m'n dode JW is al bijna weer voorbij, jaja, gaat snel :D
Heb net een bestelling bij Vreekenszaden gedaan waaronder een nieuwe JW en nog wat andere lekkere planten.
Nu maar hopenn dat het geen jaren duurt voordat ze opgestuurd worden want kreeg pas een mailtje van hen dat het door drukte allemaal erg laat was met verzending.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:17

Ibbel schreef:
Net als het sprookje dat Afrikaantjes de bladluizen zouden weghouden. Dan kan je beter Perzische margrieten zetten. Die maken zelf insecticide aan (pyrethrine).

Las net op Vreekenszaden dat Tagetes erecta, een soort afrikaantje wel aaltjes verjagen.
Die ga ik dus nog even opkweken en in de moestuin planten.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:53

Hi hi komt me bekend voor :D Heb door de margrieten mijn slag geslagen op: www.tabernal-zaden.nl

Snelle verzending, dat hoop ik ook maar :D Ach de meeste planten kunnen niet op de kalender kijken toch? Het is echt pas net april geweest :))

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:58

Mijn lijstje:
Pyrethrum 2 1.75
0103H Stamsnijbonen Nassau 1 2.25
j3453 Kalebassen 1 1.00
s1578 Kalabas Pear 1 1.25
F1336 Bleekselderij Green 1 1.45
F0213 – 0220H Broccoli 1 1.25
j0827 Mais Sweet Bounty 1 1.75
F0992 Meloen Antalya 1 2.95
j2811 Veldsla Jade 1 1.25
1510H Witlof Trilof 1 1.75
j2333 Lavandula Munstead 1 1.45

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:27

Ibbel schreef:
Volgens mij moet je voor tomaten ook wisselteelt aanhouden, wegens phytophtora (oftwel aardappelziekte - tomaat en aardappel zijn familie), bladvlekkenziekte, mozaiekziekte en zo nog een aantal aandoeningen. Eigenlijk zijn er weinig groenten die het goed doen jaar in jaar uit op dezelfde plek. Kool heeft last van knolvoet (zijn aaltjes), worteltjes en uien hebben last van de wortel- en uienvlieg, bonen kunnen wel op dezelfde plek maar omdat ze veel stikstof in de grond brengen is dat niet handig, sla/spinazie ed kan in theorie wel op dezelfde plek, maar die laat je liever de bonen volgen vanwege de stikstof.

De theorie dat bepaalde groenten elkaar wel of niet 'aardig' vinden neem ik met een ruim korreltje zout. Net als het sprookje dat Afrikaantjes de bladluizen zouden weghouden. Dan kan je beter Perzische margrieten zetten. Die maken zelf insecticide aan (pyrethrine).

Tomaat en aardappel zijn idd familie maar tomaat doet het dus juist wel goed steeds op dezelfde plek.

Aardig vinden moet je ook niet te letterlijk nemen, het gaat om de voedingsstoffen die ze gebruiken.
Het voorbeeld wat ik noemde; bladgroente & vlinderbloemigen werkt ook zo; vlinderbloemigen maken stikstof aan in hun wortelen en bladgroente's hebben juist veel stikstof nodig, je hoeft geen geleerde te zijn om dan de conclusie te trekken dat als je ze naast elkaar plant ze weleens van elkaar kunnen profiteren.

En wat jij noemt; de Perziche margriet, werkt dus ook zo, die maakt een stofje wat insekten op afstand houd, Afrikaantjes zullen ook vast zoiets doen, het is toch iets wat je veelvuldig hoort, als het niet zou werken zou het als 'fabel' allang uitgestorven zijn.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:20

anneliesdj schreef:
En wat jij noemt; de Perziche margriet, werkt dus ook zo, die maakt een stofje wat insekten op afstand houd, Afrikaantjes zullen ook vast zoiets doen, het is toch iets wat je veelvuldig hoort, als het niet zou werken zou het als 'fabel' allang uitgestorven zijn.

Afrikaantjes houden niet alleen insekten op afstand, mij ook :=
Vind die dingen zo stinken! Maar ja, als het werkt werkt het en moet het maar.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:09

Citroengeraniums werken ook tegen vliegen, moet je wel van dat citroenluchtje houden :D :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:10

Yup, dat is ook zo'n geuranium. :P

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:13

Krijg nou wat. Loop ik vanmorgen door de moestuin om te kijken hoe het er overal bijstaat, kom aan de kiwi voorbij en bedenk me dat ik vanmiddag maar even moet gaan kijken naar een andere stel kiwiplanten, valt mijn oog op een heel klein rose knopje! Het begin van een blad!!!
Nu nog??? Zo laat???

Blijkt zowel de mannelijke als vrouwelijke plant niet echt dood te zijn maar wel heeuuuul erg laat. Of dit nog goedkomt?

Ik krijg pas vruchten in de winter denk ik >;)

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:15

Hihi, mijn mams heeft ook een groententuintje. Met bieslook.
Elke morgen eet ze Cottage Cheese, en daar wil ze graag bieslook op. Dus 's morgens gaat ze met der schaartje naar buiten om bieslook te halen.
Totdat de kat over de bieslook had gepiest.. :')
Komt onze stagaire op een dag aan: 'Ja, Mara ik zeg het maar even. Maaruh, je kat heeft over je bieslook geplast..'
Geweldig :')

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:26

marsyl schreef:
Hihi, mijn mams heeft ook een groententuintje. Met bieslook.
Elke morgen eet ze Cottage Cheese, en daar wil ze graag bieslook op. Dus 's morgens gaat ze met der schaartje naar buiten om bieslook te halen.
Totdat de kat over de bieslook had gepiest.. :')
Komt onze stagaire op een dag aan: 'Ja, Mara ik zeg het maar even. Maaruh, je kat heeft over je bieslook geplast..'
Geweldig :')

:= _O- eet smakelijk :Y)

By the way, je wilt niet weten wat er is uitgespookt met eten wat je in de winkel koopt :=

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:26

Ja hé :D Ze baalde elke morgen zo dat ze haar lievenlingskostje niet kon eten, dat ze nu gewoon de bieslook heel goed wasst! :D

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:14

Wie weet wanneer mn net gekochte rode bes (aalbes) van ongeveer 50 cm besjes gaat geven? Volgend jaar al of duurt dat een paar jaar. De frambozen en bramen gaven namelijk vrij snel al vruchten. Nog iemand een idee voor (makkelijk) kleinfruit in de tuin? Heb dus al braam, framboos, een kiwi (die nog niks doet) en een rode bes. Zit nog aan een blauwe bes te denken maar het schijnt dat het vrij lang duurt voor ze vruchten geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:25

Rode bessen dragen op het tweejarig hout. Dus volgend jaar al, als het dit jaar al niet is hoor. Ik heb wel planten gekocht die hetzelfde jaar droegen. Witte bessen zijn trouwens zoeter dan rode, dus ook aanbevolen! Bosbessen dragen ook heel snel trouwens, niks dat duurt jaren...

Oh, en een kruisbes (familie van de kiwi trouwens) is ook lekker. Wel stekelig...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:21

Billy20 schreef:
Wie weet wanneer mn net gekochte rode bes (aalbes) van ongeveer 50 cm besjes gaat geven? Volgend jaar al of duurt dat een paar jaar. De frambozen en bramen gaven namelijk vrij snel al vruchten. Nog iemand een idee voor (makkelijk) kleinfruit in de tuin? Heb dus al braam, framboos, een kiwi (die nog niks doet) en een rode bes. Zit nog aan een blauwe bes te denken maar het schijnt dat het vrij lang duurt voor ze vruchten geven.

Hij maakt vruchten op tweejarig hout, het takje wat je nu hebt is al 2 jaar dus als je geluk hebt komen daar al enkele trosjes aan, anders moet je wachten tot volgend jaar.

Wbt kleinfruit; daar valt een kiwi niet onder, misschien wel in het tuincentrum maar een kiwi kan met gemak 5-6 meter hoog worden. Van kiwi's moet je ook nog eens 2 planten hebben (mannelijk en vrouwelijk) omdat je anders geen vruchten krijgt, 2x 5 meter is niet echt klein meer ;)
Daarnaast is je keuze vrij beperkt, je zou nog een japanse wijnbes kunnen nemen (aanrader) of andere soorten frambozen (er zijn ook gele), anders misschien een tayberry, dat is een kruising framboosxbraam.
Kruisbessen zijn er wit, geel en rood, aalbessen zijn er wit, rood en zwart, je kunt blauwe bessen nemen, cranberry's, honingbessen, veenbessen en noem maar. Nadeel van kruisbessen en aalbessen is dat ze meestal vrij zuur zijn, cranberry's zijn niet geschikt om uit de hand te eten en ik geloof dat veenbessen dat ook niet zijn.
Er is dus wel keuze maar het lijkt dan wel op wat je al hebt.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:28

Thanks voor de info. De Japanse wijnbes heb ik overigens ook al (was ik vergeten te noemen) en die in inderdaad erg lekker. Ik wil eigenlijk een soort heg creeeren doormiddel van struiken dus ik denk dat ik dan aan de aalbes (minder lekker) of blauwe bes. Kruisbessen vind ik niet lekker dus die vallen al af. Denk dat het de blauwe bes wordt. Goed idee?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:36

Billy20 schreef:
Zit nog aan een blauwe bes te denken maar het schijnt dat het vrij lang duurt voor ze vruchten geven.

Heb vorig jaar een blauwe bosbes geplant en krijg nu al vruchtjes. 't Is nog maar een klein struikje dus 't worden nog niet zo heel veel besjes maar hij groeit al goed. Mooi meegenomen dat bosbessen niet alleen erg lekker maar supergezond zijn.

O trouwens, je kunt ook een honingbes poten, die staat hier ook sinds vorig jaar.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:09

Ik heb met dat mooie weer van vorige week ook de kriebels weer gekregen en ben druk aan het tuinieren. We hadden nog wat dingetjes staan en heb nog wat leuke planten gehaald. Hebben nog een rode bes, een framboos en een japanse wijnbes van vorig jaar. Framboos en rode bes geven altijd lekker veel vruchten, JW heb ik net vorig jaar gehaald dus hopelijk dit jaar vruchten. Verder heb ik er weer een kiwi bijgehaald, een cranberry en een loganberry. :9 Staan allemaal mooi in het blad dus hoop dat die het gelijk doen!

Ook heb ik mijn kasje weer tevoorschijn gehaald. Net gevuld met gele cherrytomaatjes en bloemkool. Vorig jaar ook bloemkool geprobeerd maar dat was een grote ramp (tot grote hilariteit van de familie want ik was zó enthousiast :(:) ), dit jaar nieuwe kans. Als ze naar buiten kunnen zaai ik ook meteen een wortel uit. Verderop in het jaar ook nog wat spinazie, veldsla en nog wat dingetjes. Kunnen onze beestjes en wijzelf weer lekker smullen van eigen gekweekte groentes. :9

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:59

Kom net ook nog zakjes witlof, peterselie en andijvie tegen. Witlof en andijvie kunnen dus over een week of 2 ook de tuin in. Ga zo ook nog even richting tuincentrum, misschien hebben ze nog wat leuks. Wel even uitkijken, ik blijf maar kopen en zo groot is de tuin nu ook weer niet. :D Gelukkig zijn de veldsla, peterselie en spinazie meer voor het najaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:32

Witlof is een meerjarenplan dat weet je hè? Eerste jaar kweek je alleen penwortel, die je na het tweede groeijaar in de herfst opkuilt in het donker (kast, kruipruimte, kelder) waarna je in het daaropvolgende voorjaar je witlof hebt.