De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:03

Zo net gesprek gehad bij de Hornbach niks geworden en gelijk afgewezen, maar wel heel goed geslaagd in de koopjes hoek 50%. :+

Viertands vork en pop-up kweekkastje.

palousa_boy

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:09

Jeej toch nog wat gezaaid/gepoot. Staan 2 soorten aardappels, sjalotjes, rode ui, voederbiet, Chinese kool en snijbiet.

Volgende keer gaan er 3 soorten sperziebonen in en wat peen, de rest mag dan nog weer even wachten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:23

Bij veel van jullie dus ook trage plantjes, mooi, dan ben ik niet gek dat ik vind dat het niet groeit, heb niet veel staan, maar dat wat staat doet ook niets.
(thijm, basilicum, bieslook)
Enigste dat wel gaat is mijn 3 soorten sla in bak, pluksla, veldsla en rucola, lekker op zitknippluk hoogte.
Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:42

Zo, pompoenen en tomaten verpot. Ben eens benieuwd! Morgen koolrabi en paprikas verpotten

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:37

Bij mij gaat het juist best hard :+ tomaten hebben al meerdere bladeren, zou er best een paar buiten willen doen /weggeven/verkopen maar er is nog kans op nachtvorst en dat redden ze denk ik niet. Heb ook verschillende Italiaanse kruiden gezaaid maar tot nu toe is alleen de dille ontkiemd (van eigen zaad *\o/* )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 00:52

Kruiden lukt hier nooit. Wat doe ik verkeerd :(

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:01

Hier lukt sla nooit :+

Ander probleem: niet genoeg potjes om te verpotten. fiets :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:42

In plaats van potjes gebruik ik wegwerpbekertjes van de Action. Kost geen drol en ze zijn precies de goede maat.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:53

Kruiden zijn hier best gelukt, alleen munt niet. Alles begin maart gezaaid in zaai en stek grond en water gegeven met een plantenspuit.

Alles begin maart gezaaid en ze zijn nu zo groot:

Afbeelding
Tijm, (witte) paprika en basilicum

Afbeelding
Tomaten (tros, marmande, Tiny Tim) paprika en pepers

Afbeelding
Majoraan, paprika en dragon

Mooie "slabak" sjolvir! Handig zo. Rucola en pluksla komt hier ook mooi op.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:58

8nnemiek schreef:
In plaats van potjes gebruik ik wegwerpbekertjes van de Action. Kost geen drol en ze zijn precies de goede maat.

Zit helaas geen action hier :( Ben nu wat 'alternatieve' dingen aan het proberen zoeken haha

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:18

Van die wegwerpbekertjes kan je bij (ongeveer) iedere supermarkt kopen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:21

Dan ga ik eens kijken :) Thanks voor de tip

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:46

Hier gaat het zaad ook langzaam. Ik denk dat het toch te maken hebben met die rare lente. Ja, overdag wordt het best lekker warm en met al veel zon, maar de avonden/nachten koelt het toch ontzettend af. Ik vrees dat ze dat niet zo lekker vinden. En daarnaast heb ik het idee dat de zaden water drinken ipv grondstof als energie. Ik moet elke dag wel geven anders hangen ze op half 11.

Qua tijd met beginnen hou ik voor mezelf aan wanneer ik overdag weer zonder jas naar buiten ga, ga ik de eerste plantjes zaden. Dus wanneer de zon weer wat gaat doen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 17:37

Ik geef zaadjes indd ook altijd ruim water, zeker voor het ontkiemen hebben ze dat echt wel nodig :j. Bij mij gaat het meeste wel vlot, alleen de aardbeitjes duren heul lang, maar dat wist ik al. Misschien dat ik toch nog maar wat plantjes koop, maar ik ontdekte nog wat oude plantjes langs de muur van mijn huis, dus wie weet hoeft het niet eens :):)! Heb alleen de rucola vermoord geloof ik, iets te lang droog laten staan en daarna verpot, mocht niet meer baten, die liggen voor jaffa :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 17:43

Ik moet nog voorzaaien := , als dat maar goed komt :))

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 17:52

hahaha, ach, het groeit bij mij nu ook niet door omdat het nog klein staat, gaat hard zat joh

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 17:54

Ik moet enkel nog de komkommers en paprika verpotten, rest allemaal klaar :D Maar ik heb plek tekort :+ Het moet echt warmer worden haha

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 17:57

Afbeelding
Weer een stukje verder. :+

Morgen even informeren bij het verenigingswinkeltje over het frezen hopelijk positieve info, want het andere stuk wil dus gewoon laten frezen zonder spitten. Zullen wel grote kluiten worden, maar dan gaan daar maar de aardappels en uien erin. :+

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 18:24

jeetje Marcella, wat een zwaar werk, is dat kleigrond?
wij zitten hier op veengrond, als je een halve meter diep spit, om iets te planten ofzo, dan zit e al in de turf

als je de zaden uit een gewone gekochte paprika in de grond stopt, krijg je dan gewoon plantjes? en komen daar wel vruchten aan? en zijn ze dan eigenlijk biologisch?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 18:49

Jep echt klei/klei grond. Daarom wil ik andere stuk gewoon laten freezen, maar moet dan wel iemand zien te vinden die het aandurf om het te doen. Dit had eigenlijk voor de winter gespit moeten worden dan was het nu gewoon frezen en klaar. Ben daarbij nu ook nog eens wortels tussen de kluiten gelijk uit aan het halen en heb dus nu al bijna een half emmertje vol met wortels van onkruid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:04

jolandje schreef:
als je de zaden uit een gewone gekochte paprika in de grond stopt, krijg je dan gewoon plantjes? en komen daar wel vruchten aan? en zijn ze dan eigenlijk biologisch?

Ja hoor, dat kan gewoon :j
Als de vruchten niet biologisch zijn dan zijn de zaden dat officieel ook niet. Maar tenzij ze genetisch gemodificeerd zijn zou ik me daar niet te veel zorgen over maken.

Lastig zeg, zo'n zware kleigrond! Meng je daar nog wat turf/compost/zand doorheen tegen het dichtslaan, of groeien de groentes er zo ook goed op? Wel een prachtig stuk wat je daar hebt!

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met de zielige stilstaande plantjes verpotten. Ik kwam ineens witte vlieg tegen, dus misschien zorgde die voor de langzame groei.. ik heb er de stofzuiger naast gehouden :+ en nu zijn ze weer redelijk vliegvrij, dus ik hoop dat ze weer wat gaan doen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:16

Gaat de compost nog erbij/doorheen van wat ik in de compostbak heb zitten inderdaad voor de structuur aangezien het met voeding niks toevoegt. Vind zand er doorheen doen eigenlijk zonde (maar zou het dus wel bijna doen). En turf word ben ik bang een dure zaak.

Voor witte vlieg heb je ook een spray. Gaat voor je hopen dat ze nu weg blijven, maar die kunnen wel je plantjes kosten.

En zodra compostbak leeg is kan ik die weer vullen met mest van stal. Kan dat tot volgend jaar blijven liggen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:44

dank voor je antwoord 8nnemiek, ik denk dat ik het maar eens ga proberen :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:57

Wat een werk Marcella! Maar goed bezig!

Hier zijn vorig weekend de aardappels de grond in gegaan en de plantuitjes komen al mooi boven :).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 14:49

Voor degenen die ook een vijver/aquarium hebben: het schijnt dat planten het extreem goed doen op water waar vissen in hebben gezwommen. Er is zelfs een manier van tuinen omheen: aquaponics :)

https://www.facebook.com/boredpanda/vid ... 257554252/

Het bespaart nog water ook! Ook al is het verse water teruggeven aan je vissen misschien niet zo praktisch, 'viswater' aan je plantjes geven is blijkbaar echt een heel goed idee. :)