Ze zeggen dat er na 6 tot 8 weken de voeding uit de potgrond is. En dat er dan dus bij moet worden gemest, of overpotten naar een grotere pot zodat ze uit de nieuwe potgrond weer voeding kunnen halen.
Speciale potgrond? Als in zaai en stek grond? In zaai en stek grond zit dacht ik nog minder voeding zodat de kleine worteltjes niet verbranden oid.
Dit is wat ik regelmatig lees op internet. Heb er zelf niet echt ervaring mee. Ik geef mn plantjes compost of bijvoeding als ik zie dat ze het minder goed hebben .
Ik ga vandaag zoiezo een hele hoop verpotten, dan zal ik ze nog binnen houden en eens kijken wat ze doen. Thanks voor de tip! Weer wat bijgeleerd
Marcella
Geplaatst: 05-04-17 11:54
Mijn plantje gaan nu ook langzamer nu ze buiten in de schuur staan, maar dat vind ik voor nu even niet erg. Moet toch eerst grond bewerkbaar hebben. En dan gaan ze eerst een folie tunnel in.
Buiten groeien ze inderdaad een stukje langzamer. En bij degene die ik buiten heb staan komen minder bloemknoppen en meer dieven dan degene die binnen staan. Dus binnen is eigenlijk wel beter dan buiten. Maar ik heb binnen echt te weinig ruimte voor alle planten.
Hahaha plantjes gaan voor alles . Ik heb ook in ons nieuwe huis, waar nog gigantisch veel aan geklust moet worden, de vensterbank in de keuken ingepikt.
Een ding weet ik zeker, volgend jaar ga ik later zaaien.
Dat je tomaten nu langzamer (de hoogte) in groeien kan ook gunstig zijn toch Laurie. Dacht dat bij die van mij ook een tijdje, maar ze zijn een stuk steviger geworden. Ze staan buiten in een kas. Heb ze ook wel eens voor het raam gehad maar dat werden van die lange dunne slungels die na een dag kapot waren gewaaid buiten.
Ik heb nog eens geteld en heb nu 80 tomatenplantjes, zo slecht was het zaad dus toch niet. Dus volgende project is een kraampje maken voor aan straat
Goh nee, traag is zeker niet mis. Maar ik zie echt niks veranderen Geen breedte, geen hoogte, niet steviger. Ze lijken echt stil te staan
Weissjee
Geplaatst: 05-04-17 12:23
Pfoe dat vind ik lastig. Ik heb ook de neiging om te vroeg te zaaien, in december begint het al te kriebelen haha.
Paprika en pepers heb ik begin januari gezaaid en dat ga ik volgend jaar hetzelfde doen. Het grootste deel is nog niet enorm groot op een aantal uitschieters na.
De tomaten ben in vanaf begin februari gaan zaaien. Wel geleidelijk, de laatsten heb ik begin maart gezaaid. Volgend jaar ga ik sowieso minder zaaien en proberen later als ik daar het geduld voor heb.
Komkommer en courgette zaai ik denk ik over 2 weken. Maar geen idee wat daar 'goed' van is, aangezien is daar nog niet echt ervaring mee heb.
Marcella
Geplaatst: 05-04-17 12:30
Ik zit voor nu nog als alles af is hoe ik deze ruimte in moet delen. Ben eigenlijk gewend om alles op beperkte ruimte te doen.
Laurievc
Geplaatst: 05-04-17 12:32
Dankje! Dit is de eerste keer dat ik zelf inzaai en 2e jaar moestuin dus nog veel te leren Wel fijn dat ik hier wat kan volgen en tips kan meekrijgen
In deze lijst staat dat paprika en tomaat gecombineerd kunnen worden dus veronderstel dat ze dan ook naast elkaar kunnen?
8nnemiek
Geplaatst: 05-04-17 12:44
Die van mij gaan ook erg langzaam dit jaar. Ik heb de meeste zaden begin maart gezaaid en die zijn ook vrij snel gekiemd, maar blijven hangen op die twee kiemblaadjes Ik kan me haast niet voorstellen dat het door de temperatuur komt want ze staan in de tuinkamer en vorig jaar schoten ze daar hun potje uit De potjes zijn ook nog niet helemaal doorgroeid met worteltjes, dus voedingstekort lijkt me ook vreemd maar misschien toch maar eens wat paardenmest-water geven..
Laurie, kan goed zijn dat ze na verpotten wel weer gaan hoor Buiten zetten zou ik voorlopig nog niet doen , tomaten kunnen echt niet veel hebben qua koude , dus als ze een tikkie nachtvorst krijgen dat kan ze de das al om doen Mijn ervaring is in ieder geval dat het wel goed komt qua groeien Gewoon verpotten als je denkt dat het nodig is En als ze straks eenmaal buiten staan gaan ze als een malle
Laurievc
Geplaatst: 05-04-17 13:36
Oke top, ga ik zo doen
Vorig jaar courgettes meteen buiten gezaaid en waren toppers. Nu gaan de komkommers heel hard en zit mama maar te roepen dat die planten buiten moeten Zij wilt ze meteen in volle grond zetten en daar de tunnel over.
Goed idee of ook gewoon verpotten en nog binnen (proberen ) houden? Sorry, ik ben echt een groentje ( ) hierin
Marcella
Geplaatst: 05-04-17 14:04
Conclusie de moestuin planner werkt niet voor mij dus ga wel handmatig iets krabbelen op papier.
Marcella, ik plan ook oldschool gewoon op papier hoor Veel makkelijker
jolandje
Geplaatst: 05-04-17 15:38
jeej, wat zijn jullie allemaal al ver, ik ben nog niet verder gekomen dan sla, in alle soorten en maten haha, en heb andijvie binnen gezaaid, die komt nu op, oja en de AH tuintjes, dille en komkommer