De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:08

ahh dan zien we het vanzelf! :D Verassing, haha!

Wauw wat prachtig uitzicht daar <3

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:23

Zo, net 3 uurtjes gewerkt in de tuin en alle aardbeien staan in de grond onder de tunnel. Kleine plantjes verpot, klimop deels weg. Andere grond gemengd met turf. Productief dagje :D
Nu even op m'n kont zitten en dan nog 3 paarden rijden :+

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:57

Damm wat zijn jullie allemaal druk geweest.

Ik heb vorige week maandag lekker geklust op de tuin en een aanhanger vol troep en vergaan spul naar de vuilstort gebracht. Nu is de plek waar de koude kas moet komen helemaal leeg, dus daar kan ik dan mee aan de bak gaan.

Ik ga morgen bellen voor ploegen en freezen en als dat is gebeurt dan gaat de plantjes erin. Heb er al ontzettend veel. Oa oude moestuintjes die het redelijk goed doen (al hebben de auberine en de diverse kruiden er geen trek in)
Daar naast is van de 10 zaden paprika 9 planten opgekomen en 5 daarvan zijn al overgepoot. Ik heb uiteindelijk bij intratuin vandaag 4 sla plantjes gekocht want het wilde maar niet opkomen...
En ik kreeg een rode kool soort er gratis bij (werd niet aangeslagen zou de winkel zogenaamd niet hebben, tja hij stond er toch echt wel) Daarnaast nog 2 zakjes zaad gekocht. oa 1tje met een mix van 5! kleuren paprika's (wie wil er plantjes!! hahaha)

Gelijktijdig een tree met gemengde kruiden gekocht. Nu daar nog leuke potjes voor kopen en deze leuk neerzetten ergens in de keuken...

Ook diverse bloemen gekocht voor de kale bloempotten.

De rara knolsoort plant is naar buiten verbannen. Hij is nu redelijk groot (halve meter zeker wel) en begint flink blad te kweken.

1 van de gekregen pompoenplant kwam binnen 1 nacht 3 cm boven de grond (avond er voor water gegaan, geen plantje gezien. Volgende ochtend 3 cm hoog steel met blad) en het 2de soort pompoentje lijkt nu opeens ook wat te gaan doen. Al had ik deze eigenlijk opgegeven.

En behalve de planten, zaden en bakjes ook nog een kippenhok gekocht bij intratuin. Was de laatst en ipv 245 euro heb ik 200 euro betaald. Vergelijkbare hokken op internet gaan voor minimaal 400 euro.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:58

8nnemiek schreef:
Lijkt me heerlijk, zo veel appels! Ik heb er vorig jaar een liter appelsap en een stuk of 4 appeltaarten van gemaakt en toen waren ze al op -O-
Lijkt me vooral ook leuk om eigen appelcider enzo te maken. Ik heb een 10-liter gistingsfles staan, maar daar heb je echt heel erg veel appels voor nodig :=

Je mag komen plukken :j
Ik haal jaarlijks minimaal 250 kg van de bomen. En dat zijn de vruchten die ik pluk, dan tel ik de valappels en de aangevreten door beesie appels nog niet eens mee.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:40

Afbeelding
De oplossing om de bonken fijn te krijgen heel veel water. Gelukkig is dat iets wat hier ruimschoots voorhanden is. :+
Afbeelding
Weer een stukje gedaan. Had eigenlijk de bedoeling om hele hoekje te doen, maar dat is niet gelukt. Nr. zoveel gevraagd om te frezen, maar die doet het ook niet. -O-

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:30

Kan je bij de Borent niet zelf een grondfrees huren? Hebben wij op de buurttuin ook gedaan

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:36

Goed idee alleen hoe moet ik die dan bij tuintje krijgen. Geen auto die geschikt is voor aanhanger of aanhanger. En heb niemand die wil rijden (mijn vader heeft er geen zin in).

En dan moet ik een dusdanig zware huren dat ik daarna alleen nog grote harde on bewerkbare bonken heb en dan kan ik alleen aardappels en uien de grond in doen. ;)

Dit is echt klei/klei helaas. Je kan er eventueel wel heel creatief mee zijn ook (pottenbakken ofzo). :+

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:02

Wauw, zie prachtige uitzichten voorbij komen <3 heerlijk genieten zeg!

En oeps marcella, dat zijn aardige klompen klei :oo kan je niet een deel wat je niet perse zou willen gebruiken dit jaar met iets beplanten wat de grond losser maakt?

Hier druk bezig (tussen de bedrijven door) om de geplande vakken 'schoon' te maken van dat stomme kweekgras, à la ik ga weer een uurtje spagetti-zoeken :') . Beetje doorwerken ook want de peultjes en de sugarsnaps moeten er eigenlijk in O:)

Heb een bult zaadjes volgens de deno-methode nu in een bakje zitten. Heel erg benieuwd of dat wat gaat worden B-) en hoe snel dat gaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:13

Hier beginnen de pepers eindelijk te kiemen
Duurde even

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:29

Tot nu toe beval het goed door de bovenlaag te spitten je moet alleen niet te diep gaan. Als de bovenlaag los is moet ik een buitje hebben en als er lucht bij kan komen word de laag eronder ook weer bewerkbaar. Nadeel van zo laat beginnen dus dit had eigenlijk voor de vorst gespit moeten zijn.

Enige voordeel tot nu toe ruim 2 jaar braak gelegen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:24

Afbeelding
En weer een stukje gedaan op mijn gemakje. :D

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:32

Ik vandaag ook aan de slag geweest :D 2e greppel gevuld met grond en turf, framboos in volle grond gezet, moestuinbak van mama gezet en de kruiden erin gezet :D

Ik heb nu nog een hoop zelf ontkiemde plantjes binnen staan. In wat voor pot zetten jullie die? Vind het zo moeilijk. Plantjes zijn zo klein en ik wil niet 5 keer gaan verpotten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:10

Jeetje wat een werk Marcella :wow:

Hier groeit alles echt super. Ik had slabonen in het kasje gezet. Vrijdag waren ze aan het ontkiemen en toen ik maandag weer keek stonden ze tot aan het dak van het kasje := Die heb ik dus maar in de bak gezet, officieel wat te vroeg maar hoop dat het qua temperatuur al kan. Helaas is het bij de sla niet helemaal goed gegaan, heb het zakje laten vallen in de bak waardoor er nu heel veel heel dicht op elkaar staat :') Verder komen de worteltjes nu een beetje op en groeit de courgette gestaag door :D Het is echt heerlijk weer om er lekker mee bezig te zijn :)
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:15

En dan moet de rest nog gedaan worden. := Trouwens als het gespit is heb ik zeer waarschijnlijk wel iemand die wil frezen. Dus heb nog wat te doen. :+

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:01

Wat fijn Marcella, dat je iemand gevonden hebt die het wil frezen! Wat een werk he dat spitten! We hoeven niet meer naar de sportschool, haha! Als ik jou bodem zie dan ben ik stiekem best blij met mijn zandgrond :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 08:06

Wat een gedoe Marcella!

Ik moet er niet aan denken om eerst zo'n stuk te moeten bewerken. Ik spit niet, werk zo nu en dan wel de plaggen gras eruit, dat is ook zwaar. Ik begon met een strookje, dat werd een strook en nu heb meerdere veldjes.

Ik ben wel heel blij dat mijn tuinbonen goed groeien en dat de aardbeien ook al weken geleden op ruggen zijn verplaatst. 2 veldjes moet ik nog schoonmaken en dan is t grote werk wel klaar, dan begint de strijd tegen het onkruid. Ik eet 1 keer pw zevenblad en minimaal 1 keer pw brandnetel. Daarom zaai ik ook geen spinazie, want dan zou ik 3 keer bladgroente eten in de week en dat vind ik teveel.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:38

2 jaar geleden hebben we hier ook wat gras weggehaald :+

Afbeelding
De grond is hier zo hard in de zomer als je er niets mee doet, dat je er met een Riek ofzo bijna niet in komt. Dus maar wat grover aangepakt.

Ben ook wel blij met m'n spitmachine, dat scheelt echt heel veel werk.
Gisteren ook weer een stukje gedaan zodat ik vandaag wat kan poten en zaaien alvast. Daarna moet het volgende stukje weer gedaan worden.

Zie ook wel goed verschil tussen wat ik vlak voor de winter nog omgewerkt heb em wat ik erna gedaan heb.
Dat van vlak voor de winter komt nu net een klein beetje onkruid op en dat van erna daar gaat al een 2e ronde onkruid door de grond. Bij het poten/zaaien haal ik het meeste er wel weer uit.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:34

pff dat is inderdaad mazzel hebben want het is soms hard werken op een tuintje.
Ik ga dadelijk belllen voor ploegen en freesen.

Mijn grootste pompoen staat nu in een emmer buiten (wel ivm de kou met een plastic bakje over zich en op een zonnige plek) pompoen nummer 2 komt nu op. De moestuintjes kan ik uitzetten in grote bakjes maar daar heb ik morgen pas tijd voor (veel extra gewerkt de afgelopen dagen) Ook wil ik gaan beginnen met in gebruik nemen van de grote kas (waar trouwens de kiwi en de druif beginnen uit te lopen). Ook moet ik nog even de laatste appelbomen inpakken met plastic. Waar nu al plastic ligt werkt het erg goed. Er komt absoluut niks onder op. Dus als de 50kg pompoen planten sterk genoeg zijn kunnen ze daar erop.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:43

Als ik de pompoen vandaag verpot en in de serre zet, zou dit lukken? Of ook nog een fles erover?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:28

Jeetje wat een werk aan tuintjes zeg :o Wel super leuk! Maar als drukke student toch blij met mijn balkonnetje :D
Hier staat inmiddels de woonkamer vol met potten en bakken.. wanneer zou het naar buiten kunnen? Mijn tomaat is al rond de 40 cm hoog en de wortelen beginnen ook flink groen te krijgen. Verder heb ik nog prei, tijm (maar die kan ook in de keuken), paprika en nog iets waarvan ik ben vergeten wat het is :D *edit: bokt is handig :') even teruglezen en het is bleekselderij :+ )
Ik wil ze echt naar buiten hebben maar ben bang dat het niet goed gaat komen..
Dit weekend wordt het weer 19 graden, zou het dan goed zijn?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:33

De nachten zijn nog koud dus zou zeker met de tomaten nog even wachten. Wortels kunnen vaak wel wat meer hebben.

Ach ja met de grond die ik heb en omdat het zeker 2 jaar braak gelegen heeft hoef ik voorlopig nog even niet te mesten. :+

Zit plannen te maken hoe wat tegen de eenden wat te doen om er anti eend van te maken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 10:59

pompoenen/courgettes ed heb ik nog niet eens gezaaid :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:02

Ik heb ivm de koude nachten nog een platic bakje over mijn plantjes staan die verder wel prima zijn. Maar ik heb ze in de achtertuin om af te harden dus overdag gaat dit bakje eraf.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:42

Ik heb een paar tomaten al bijna een maand buiten staan in een foliekasje. Dit weekend heb ik er nog een paar naar buiten gedaan. Dus als je genoeg 'reserve' planten hebt zou je er al een aantal naar buiten kunnen zetten in een kasje oid.

Ik wil binnenkort wat courgettes en komkommers zaaien maar heb nog maar weinig ruimte. Ik heb echt teveel tomatenplant en te vroeg gezaaid haha.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:43

Mijn tomaten blijven echt ontzettend klein, snap er niks van dus denk dat ik ze zoiezo buiten gooi. Even kijken wat ze daar doen haha