De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:41

Super tof, dankjewel :D Eens bekijken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:16

Ah weissje, jammer dat je de perzik weg hebt gedaan. Krulziekte heeft de mijne ook maar ik behandel er een paar keer per jaar tegen en hij is echt enorm groot geworden en geeft volop heerlijke perziken <3

Mijn oude appelboompjes zijn zo'n anderhalve meter hoog, niet al te breed en geven toch volop appels. Als je zo'n laagstam boom goed snoeit dan past die volgens mij wel in elke tuin.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:19

We hebben een vrij grote tuin hoor, maar ik heb volgens mij nogal veel plantjes dit jaar :+
Zetten jullie die kleinere bomen in pot of in volle grond?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:27

In volle grond is altijd het beste, ook om te overwinteren.. alleen mijn citroenboom staat in een pot want die moet 's winters naar binnen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:29

Aha ok, weet ik dat ook :D

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:52

Ik had de perzik en nu de peer wel in pot staan. Maar op een dakterras kan ik ook niet anders haha. Perzik heeft het eerste jaar wel vruchten gegeven en tweede jaar had hij die krulziekte. De peer is dit jaar pas het eerste jaar. Ik ben heel benieuwd of er peren aankomen :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 13:14

Oh PB, dat is veel. Ik heb iets minder bomen, maar ook best een fijne aanwinst hoor.
Ik heb 4 appels, 3 pruimen, 2 walnoten, 2 hazelaars, 1 kers en een minikers, 1 handpeer en 1 kweepeer.

De peren hebben nog niets gegeven, net als de hazelaars, die staan er nu 1,5 jaar in. Appels kom ik in om; iedereen neemt ze mee, ik pers ze voor sap, ik verwerk ze in t eten, paarden eten er van en nog steeds liggen hier dozen vol. Pruimen heb ik afgelopen jaar gelukkig kunnen opeten en hoefde ik niet in te maken: geen jam en geen chutney. Het jaar daarvoor wel. Leuk om te doen, maar op een boerderij is altijd iets te doen en je wilt ook weleens gewoon zitten :)

Ik heb heel goed gekeken naar oogstijden toen ik fruit ging kopen, want als t eenmaal volgroeit is, krijg je alles tegelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:35

Lijkt me heerlijk, zo veel appels! Ik heb er vorig jaar een liter appelsap en een stuk of 4 appeltaarten van gemaakt en toen waren ze al op -O-
Lijkt me vooral ook leuk om eigen appelcider enzo te maken. Ik heb een 10-liter gistingsfles staan, maar daar heb je echt heel erg veel appels voor nodig :=

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 15:04

Van de pruimen probeerde ik wijn te maken. Alles was azijn geworden. En de ciderflessen liggen klaar. Al een paar jaar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:08

Hier maken ze er vaak sterke drank van :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 16:30

palousa_boy schreef:

Rabarber of aardbeiencello kan ik wel maken. En vlierbloesemchampagne en port van vlier. Gewone wijn van eigen fruit is me nog niet gelukt. En kruiden gaan op de wodka, voor tincturen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:36

Ik vind het altijd heerlijk zoveel appels, ik ben ook altijd druk met inmaken, ik baal een beetje dat ik mijn braamstruik niet meer mocht uitgraven van mijn oud stalgenoot, die was ondertussen ruim 2 jaar oud en gaf echt een oliebol aan bramen, kwam al zo 5 kilo vanaf in de 1e 2 jaar. Stond op de klei, dus dat wil wel :)). NU in het zand, ga dus maar even kijken naar wat extra voeding, ze zijn bikkelhard hoor, maar heb graag een hoop bramen <3!

Oook lekkaah!! Heb ik 2 jaar geleden ook gedaan met alle bramen en frambozen, mjammiiieeee

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:48

Antheman schreef:
palousa_boy schreef:

Rabarber of aardbeiencello kan ik wel maken. En vlierbloesemchampagne en port van vlier. Gewone wijn van eigen fruit is me nog niet gelukt. En kruiden gaan op de wodka, voor tincturen.

Gebruik je wel een waterslot? Fruit trekt nogal snel (azijn)vliegjes aan.
Hier is het tot nu toe nog altijd goed gegaan. Heb nog steeds een enorme zak rode druiven in de vriezer voor rode wijn :=

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 21:30

8nnemiek schreef:
Antheman schreef:

Gebruik je wel een waterslot? Fruit trekt nogal snel (azijn)vliegjes aan.
Hier is het tot nu toe nog altijd goed gegaan. Heb nog steeds een enorme zak rode druiven in de vriezer voor rode wijn :=

Natuurlijk gebruikte ik een waterslot. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 07:24

Goh gek, zo lang er geen vliegjes of vervuiling bij kan komen zou het ook niet mogelijk moeten zijn dat het azijn wordt :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:55

Afbeelding
Perenboompjes hebben het naar hun zin.
Afbeelding
Laagje compost verspreid.
Afbeelding
We zijn aan het brainstormen geweest om te kijken hoe bewerkbare grond te krijgen (2 mannen en 1 vrouw). Probleem voor nu niemand gevonden die wil frezen en dan zit ik zeer waarschijnlijk met zware kleibonken die niet bewerkbaar zijn. Dus aan het kijken geweest en proberen. Voor nu ga ik net bovenste randje (5 cm ongeveer) losmaken, zodat bij de laag eronder lucht kan komen en water kan weglopen. En dan zo maar eens kijken of er bewerkbare grond kan krijgen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 23:06

Welke plant heb ik hier? Ik denk dat de stickers niet klopten of de zaadjes in de zakjes niet :p

Afbeelding

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 23:13

Welke sticker had je erbij? Gezien de bladeren zou ik een peulvrucht denken. Maar die bloemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 23:29

Tomaat :p ik heb wel wat gekke tomatensoorten geplant maar toen die bloemen kwamen dacht ik: huh? Dit klopt niet :p

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 04:44

Dat lijkt idd een boon oid, maar bonen komen niet uit kleine zaadjes maar uit bonen natuurlijk, dus dat had je wel gemerkt met zaaien :Y)
Wat het dan wel is..? Geen idee!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:22

Zo mooi he, die bloeiende fruitbomen <3
Afbeelding

En gisteren nog even de moestuin los gemaakt met de tractor :+ Past maar nét haha
Afbeelding

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:27

Lekker uitzicht om van te genieten 8nnemiek!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:56

Handig zo met de tractor en mooi uitzicht hoor. :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:04

Onze trekker is een beetje groot voor de groentetuin :+ heb 2 jaar geleden wel een keer de ploeg er doorheen getrokken maar dat was geen heel groot succes.

Loop hier verder ook echt hopeloos achter, moet echt wat in de grond gaan zetten maar kom er niet aan toe, of het regent weer eens.
De pompoen heb ik wel even snel tussen de buien door kunnen poten.

Bloeden ziet er idd gezellig uit, hier is ook alles gekleurd, al is het meeste alweer voorbij na de regen en wind.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:28

fijn zo met de trekker, gaat lekker snel :D
ik moet ook nodig gaan zaaien, heb binnen andijvie gezaaid in het kasje en buiten sla, zowel in het kasje als buiten, ik heb zo weinig tijd gehad de laatste dagen, deze week moet het gebeuren, anders ben ik straks overal laat mee