De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:04

Met fruitbomen de kleine nutteloze takjes wegsnoeien, alles wat omhoog groeit ook, de vruchtdragende takken zijn horizontaal, als je een goede brede tak wat kun bijsturen dan kun je 'm laten zitten, anders weghalen. Hoe minder uitlopers je hebt, hoe minder verspilde energie en hoe beter je oogst. Ik wil ook nog een paar fruitboompjes, dus maar even gaan rondkijken :j. Lang leve de big mega huge tuin :):) <3!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:09

Ik lees al een tijdje mee maar wil me ook graag melden. Al van jongs af aan hebben we altijd een moestuin gehad. Nu al enkele jaren niet meer. Pas een moestuinbak gemaakt om weer een beetje in te beginnen.

In de vensterbank druk aan het opkweken van o.a. courgette, komkommer, slabonen en mini tomaatjes. Heb twee kleine kasjes van de action staan. Heb wel veel oude zaden (houdbaar tot 2012 :') ) gebruikt, dus hoop dat er in ieder geval een deel op gaat komen :=
Afbeelding

In de bak heb ik sla en wortels gezaaid. Ook staat er een basilicumplantje en mijn super goed gegroeide courgette :D

Afbeelding

Overigens hebben wij ook een boomgaard met allerlei fruitbomen. Appels, peren, pruimen en een hele grote, oude walnotenboom <3 Zal als ik er aan denk eens een foto van maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:21

Walnotenboom, jummie!

Had 3 patio fruit boompjes pruim doet het nog steeds goed ook al 2 jaar pruimpjes van (niet veel, maar is ook miniboom) Kers doet het wel, maar kat slaat kersen eruit.. (die paar die erin zitten) of ze waaien eruit, jonagored is vorig jaar denk ik doodgevroren, staat nog in pot, hoopte dat.. maar zal wel niet.
Pruim doet het weer het best.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:01

Een walnoot, wat gaaf, die staat hier ook nog op het verlanglijstje!

Wij hebben wel een oude tamme kastanje, en drie pruimen, drie kersen, een golden delicious en een paar andere appelbomen, een conferance, en zelfs een perzik die het erg goed doet :D oh, en een citroen maar die kan natuurlijk niet buiten blijven 's winters.
Volgend jaar willen we er nog wat fruit bij halen, we hebben in de buurt een adres waar we oude bomen kunnen kopen die volop dragen, dat is wel fijn.

Ik hoop dat mijn tuin binnenkort klaar is om in te zaaien. Ik het al pootaardappelen en uien klaar staan en kan niet wachten om te beginnen :D Het is zo'n lekker weer de laatste dagen <3

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 19:10

Ik meld me ook weer eens :) Vorig jaar brak ik mijn knie in de zomer en is de moestuin niet lekker van de grond gekomen en al helemaal niet winterklaar gemaakt. Ik ben dus al weken bezig met schoonmaken en kom dan nog wel wat leuks tegen. Daar werk ik dus keurig omheen.
Vandaag heb ik de helft van de kruidentuin zevenbladvrij gemaakt. En de voorgeweekte peulen en doperwten in de grond gedaan. De tuinbonen zitten er al een paar weken in en die gaan heel goed!
De koude bakken heb ik een poosje terug ook voorzien van zaad en dat komt nu goed op, maar t onkruid ook :) Nu kan ik t wel herkennen, het is groot genoeg.
En het is gortdroog, dus ik sjouw wat aan met water. De regenton bij de moestuin is nu dan ook leeg, het mag echt wel gaan regenen.
Alle aardbeien heb ik uitgedund, de oude heb ik weggedaan en de uitlopers op een andere plek gezet, op ruggen.
De strijd tegen het onkruid is weer begonnen hoor! Maar gelukkig eet ik nog uit de tuin; appels, rucola, boerenkool, aardperen, veldsla, postelein en biet.
Binnen heb ik tomaat en venkel en dat soort werk in bakjes gezaaid.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:49

als ik jullie enthousiasme lees begint het hier ook flink te kriebelen, ik hoop dat ik morgen even tijd heb om de raapstelen en de snijbiet te zaaien

bij onze buren stond een hele oude walnotenboom , die hebben ze gekapt vorig najaar, ze vonden dat ze er teveel troep van hadden ;(

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:54

Magrathea schreef:
chamion schreef:
Wij zijn ook begonnen met kleine appelbomen, maar er is hier voor gekozen de eerste jaren niet echt te snoeien en ze lekker de ruimte te geven die ze ook hadden. Vorig jaar (en trouwens wel vaker gebeurt) gewoon takken afgebroken wegens de vele vruchten die eraan zaten. 2 bomen zijn zelfs helemaal scheef gaan groeien. Nu dit jaar voor het eerst (ruim 25 jaar) flink gesnoeid. We zullen zien wat dit met de oost doet.

Ik neem aan wel de slechte takken? Bij de bessenstuik van mijn ouders halen ze wel altijd even de dode takken weg of takken die mogelijk af gaan breken. Heb je ook meer zon voor de gezonde takken

Nee, alle takken die over het hek van de buurman kwam zijn eraf gehaald, plus alle bijna doorgebroken takken en de takken waardoor de bomen de verkeerde kant op gingen leunen. Dus halve boom weg gesnoeid ;) Gedaan in de vroege lente toen er nog geen leven in de boom zat. Daarnaast gelijk elke snijvlak bedekt met hars/boombalsem. Gezien de knoppen die erin zitten is het prima gegaan. En iets minder oost is geen drama. Laatste seizoen niet kunnen wegen qua oost maar aardig wat. Seizoen 2015 is er ruim 300 kg appels geplukt! De gevallen appels niet meegerekend, deze zijn naar de paarden gegaan.

@ de rest;
mmm walnoten en kastanje. Die staan hier ook hoog op het lijstje. Maar dan moet ik er wel even ruimte voor maken. Ach een goede reden om nog 1 of 2 appelbomen te verwijderen. :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 09:55

jolandje schreef:
bij onze buren stond een hele oude walnotenboom , die hebben ze gekapt vorig najaar, ze vonden dat ze er teveel troep van hadden ;(

Verschrikkelijk! Je kunt helemaal niet te veel troep hebben van een boom. Daar weegt de waarde van de boom echt zwaar tegenop. Zo jammer dat veel mensen zich dat nuet beseffen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:21

ja ik vond dat ook erg jammer, ze hebben echt zo'n hele oude hoogstamboomgaard, zo mooi word die van mij niet meer, of tenminste , dat maak ik niet meer mee :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:44

Ik was mijn aardappelen uit het oog verloren. Ze moest wat wortels krijgen. Missie geslaagd :+Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:59

mijn eerste AH moestuintje in de pocket :) komkommer, was ik niet van plan , maar nu toch maar proberen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:10

Wauw, hele aardappel plantage!

Mijn sla bak komt groen in boven, goeie gok om het vorige week te zaaien, met dit mooie weer.

Ha ha moestuintjes van de AH, ik kom nooit bij de AH, maar krijg ze vaak van vrienden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 22:36

gaaf die aardappels! Heb ik zelf nog nooit gepoot, maar heb al wel diverse keren aardappels gevonden tussen de compost, whahaha!

En een walnoot omzagen vind ik wel een beetje een doodzonde. Toen we hier gingen wonen was mijn liefste wens een walnotenboom en die kreeg ik van mijn vrienden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:40

Hopelijk hebben ze in ieder gebal nog iets nuttigs met het hout gedaan.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:50

ik denk dat hij in de kachel terechtgekomen is

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:06

jolandje schreef:
mijn eerste AH moestuintje in de pocket :) komkommer, was ik niet van plan , maar nu toch maar proberen :)

Ik heb wortel haha. Eigenlijk had mijn vader er 3 moeten krijgen ipv 1 maar natuurlijk wil ie er dan geen extra vragen pff :(

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:27

ik volg hier ook even mee.
ik heb al 2 jaar een moestuin en sinds gisteren heb ik er ook een serre bij.
wat wel raar is bij mij: het planten en laten groeien lukt goed, maar met oogsten ben ik meestal te laat.
wat wil ik dit jaar in mijn moestuin hebben: aardbeien en frambozen, tomaten en komkommer (in de serre), boontjes, courgette, sla
Bloemkool en rode kool zou ik ook graag hebben, maar ik heb dat al 2 keer geprobeerd, maar dat wil maar niet lukken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:29

Onze grootste notenboom is door de gemeente gesnoeid 2 jaar geleden omdat hij te ver over de weg zou steken. Gevolg is dat er eigenlijk alleen nog maar een stam staat met 1 grote tak naar de zijkant. Maar hij neemt wraak :+ en er komen veel takken terug op de plek waar de andere afgezaagd zijn.
Hebben nog een boom staan maar die geeft niet zo veel noten.

Verder nog 10 pruimenbomen, 3 appelbomen, 4 perenbomen en 2 perzik bomen/ struiken.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:32

Ik zou doodgraag een appelboom willen, maar mama zegt dat er niet genoeg plek is... Toch eens uitzoeken :+

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:39

wow palousa wat veel fruitbomen zeg :D

laurie er zijn ook klein blijvende soorten appelbomen, misschien is dat een optie?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:45

wij zijn ook op zoek naar kleine fruitbomen. we zouden die in de kippenren plaatsen. we zijn nog aan het twijfelen tussen laagstam/struik en halfstam bomen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:47

jolandje schreef:

laurie er zijn ook klein blijvende soorten appelbomen, misschien is dat een optie?

Daar ga ik eens naar kijken! We gaan zondag naar de Intratuin. Eens kijken wat ik daar nog allemaal ga scoren :+

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:48

Idd van die kleine terrasboompjes. Ik heb al een perzik gehad, maar die kreeg krulziekte dus weg gedaan. En nu heb ik een peer. Alleen niet goed gekeken want hij is niet zelf bestuivend... Dus ik hoop hard dat de bijen al bij andere perenbomen zijn langs geweest :').
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:54

jolandje schreef:

De pruimen en perzik stonden er al, 2 appelbomen en een perenboom hebben we meegenomen uit onz uit in Nederland 2 jaar geleden maar die staan nog bij te komen van de verhuizing.

Oja en hebben ook een grote en 3 kleine kersenbomen :+ de kleine geven nog geen vrucht, dat zijn stekken van de grote

Hebben het hier ook allemaal in de kippenren staan, of eigenlijk de ren er omheen gezet, denk dat de pruimen een meter of 4 of 5 hoog zijn dus die zijn best hoog :+ met oogsten is het dus gewoon hard schudden aan de boom (met een zijl eronder) en dan is het makkelijk oprapen.
Alleen jammer dat er elk jaar erg veel wespen enzo in zitten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:35

Laurievc schreef:
jolandje schreef:

Daar ga ik eens naar kijken! We gaan zondag naar de Intratuin. Eens kijken wat ik daar nog allemaal ga scoren :+

Je hebt zelfs hele kleine boompjes (Patiofruit bijvoorbeeld)
Maar ook laagstam boompjes die als leiboom zijn gevormd
Die kun je ook al heel makkelijk kwijt :)

Kijk anders eens op www.fruitbomen.net
Die hebben best een leuk assortiment ook kwa mini fruitbomen
Duofruitbomen
En struikjes
Altijd leuk voor inspiratie ;)