De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RashjaShanti

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:36

Oehh dat zou ik idd ook niet laten staan! Ik moet ook wat vaker bij de Lidl kijken!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:51

ik heb wel genoeg fruitbomen voorlopig :j

zo heb ik mijn kasje neergezet en een elastiek constructie voor het weg en openwaaien gemaakt :+

Afbeelding

Afbeelding

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:25

Gaaf hoor al die bakken zo!
Super netjes! Hopelijk straks super vol met groenten!

Ik heb mn kas zo goed als staan, alleen problemen met het in elkaar schroeven van de deur! Breken de schroeven ineens af??
Naja heb al melding gedaan :Y)
Gaan weer verder als ik weer tijd heb!
Vind hem nu al prachtig!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:39

Ben heel benieuwd hoe de bakken er uit gaan zien als er plantjes in groeien :)

Weten jullie of ik mijn tomatenstekjes en paprikastekjes meteen in een grote pot kan doen? Of kan ik beter een keer of 2 verpotten zodat ze steeds verse potgrond krijgen? :)

Hoe groot kunnen de potten het beste zijn voor beide planten? Vorig jaar had ik wat (cherry)tomatenplanten in de volle aarde gedaan en die werden 2 meter hoog {:} met amper tomaten :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:52

Afbeelding
Mijn uitzicht vanaf tuintje. {:}

En weer druk bezig geweest.
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:54

Vanavond kip Siam met cashew noten en prei uit Eigen tuin (Van vorig jaar :+ en het is nog mini!), smaakt overigens prima! De vraag is wel, hoe krijg ik dikkere prei, want eerlijk.. dit is wel sneu.
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:59

Denk door meer te mesten prei put ook de grond uit. Vind alleen vaak die kleine preitjes meer smaak aan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:59

Ze smaken inderdaad best pittig en dat vind ik ook wel weer lekker.

Je tuintje gaat lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:04

Mooi zo Marcella!

Lente prei :))

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:09

Grote stuk moet nog gefreesd worden zit op vrij zware kleigrond dus moet iemand vind met geschikte frees. Daarom bovenste laag compost bak omgegooid voeg betreffende voeding weinig toe, maar voor structuur ideaal maar kan het drogen. Rest van compostbak is en ik bang ook te zware grond en er zit een hoop in. Maar aan de slootkanten is volgens buurman al 20 jaar niks gedaan wat ook wel te merken is. Dus de rest van compostbak word zeer waarschijnlijk kant ophogen scheelt mij dan ook maaien.

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:19

Nou heb een Conference perenboompje gescoord bij Aldi! Verder was er alleen nog paar soorten appel en pruimen, maar die hebben we al. Wou graag perzik maar die was er al niet meer jammer genoeg.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:21

Ik ga volgende week naar de intratuin. Hebben ze daar ook van die boompjes?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:24

Kan je ook zeggen dat perzik heel moeilijk is en dat de kans op eetbare vruchten heel klein is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:49

Ik heb een vraag; een vriendin van mij verhuist binnenkort naar een huis met tuin. Het leek me heel leuk om een fruitboompje voor haar te kopen als housewarming kado :) Heeft iemand tips waar ik op moet letten? Het is wel zo leuk natuurlijk als het boompje over een jaar of 2 nog staat en ook eens vruchten geeft :+
Ik dacht gewoon aan appels of peren, die zijn niet al te moeilijk (?)
Maar waar koop je die het beste? En is een geinjecteerde boom beter of liever niet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:52

Je bedoeld geënt denk ik?
Maar vaak zijn dat wel de voorspelbare bomen
Vrijwel alle boompjes die je kunt kopen qua appels etc zijn ook geënt trouwens
Dat is puur dat de boompjes op een andere onderstam zijn gezet zodat hoogte en andere eigenschappen goed in toom te houden zijn

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:55

Hoe groot worden die boompjes?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:59

Hoe groot ze worden is ook maar net een beetje hoe groot je ze zelf laat worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:04

Ja geënt :+

Okee, dus dan zal het wel niet zo erg zijn denk ik? Iemand legde het een keer uit dat het lijkt alsof je twee dieren kruist, daarbij wil je ook graag de goede eigenschappen van beiden hebben in het nageslacht. In het geval van bomen dus een gezond wortelstelsel en lekkere vruchten.

Lieveli, dat hangt eraf wat je koopt. Je kunt kleine boompjes kopen (een soort bonsai achtig idee volgens mij) maar ook daarbij twijfel ik of ze klein blijven haha.
Is het ook niet zo dat bomen groeien naar de ruimte die ze hebben?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:05

We hebben best een tuin maar ik wil geen last met de buren, zeg maar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:07

Bomen groeien zoals jij ze zelf bijhoud. Als ik op het volkstuin complex rondkijk staan daar boompjes die mooi klein zijn, maar ook zo gesnoeid worden. En ga er vanuit dat dit geen boompjes zijn zoals ze tegenwoordig mini gekweekt worden. Sommige zien er namelijk al behoorlijk oud uit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:14

Dan zou ik hem zo plaatsen dat hij niet per ongeluk veel schaduw kan geven bij de buren en verder goed snoeien in het najaar :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:22

Bij enten pakken ze een onderstam met wortels waar ze een bovenkanteje van een appel of peer of whatever op "plakken"
Dit groeit dan aan elkaar et Voila
Boom ;)
Appelbomen uit zaad zijn nogal onvoorspelbaar qua maat vorm en opbrengst waardoor ze voor deze manier kiezen

Voor een achtertuin van niet gigantische oppervlakte zou je het beste voor laag of halfstam kunnen kiezen
Hoogstam word groot

(maat word grotendeels door de boom bepaald, een hoogstam klein houden lukt alleen door hen op te potten en de wortelkluit heel erg te beperken, maar dit ga je ook terug zien in de kruin+ opbrengst

Je kunt door snoeien wel wat invloed uitoefenen, maar daar zitten gewoon echt grenzen aan

Geënte bomen is in ieder geval niks mis mee :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:33

Wij zijn ook begonnen met kleine appelbomen, maar er is hier voor gekozen de eerste jaren niet echt te snoeien en ze lekker de ruimte te geven die ze ook hadden. Vorig jaar (en trouwens wel vaker gebeurt) gewoon takken afgebroken wegens de vele vruchten die eraan zaten. 2 bomen zijn zelfs helemaal scheef gaan groeien. Nu dit jaar voor het eerst (ruim 25 jaar) flink gesnoeid. We zullen zien wat dit met de oost doet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:51

chamion schreef:
Wij zijn ook begonnen met kleine appelbomen, maar er is hier voor gekozen de eerste jaren niet echt te snoeien en ze lekker de ruimte te geven die ze ook hadden. Vorig jaar (en trouwens wel vaker gebeurt) gewoon takken afgebroken wegens de vele vruchten die eraan zaten. 2 bomen zijn zelfs helemaal scheef gaan groeien. Nu dit jaar voor het eerst (ruim 25 jaar) flink gesnoeid. We zullen zien wat dit met de oost doet.

Ik neem aan wel de slechte takken? Bij de bessenstuik van mijn ouders halen ze wel altijd even de dode takken weg of takken die mogelijk af gaan breken. Heb je ook meer zon voor de gezonde takken

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:20

toen wij 8 jaar geleden dit huis kochten hebben we het idee gehad een boomgaard te maken, dus een aantal oude rassen hoogstam gekocht, flink gaas erom en geplant, de hengstjes ogen daar dan lopen, het is omheind extra stevig en extra hoog( mijn hengst kan nogal hoog springen :+ ) maar helaas is het hun toch gelukt om het gaas kapot te prutsen en aan de stammen te vreten,met gevolg dat mijn reine claude geknapt is |( , drie andere hebben we vorige week verplaatst naar een plek waar geen paardjes kunnen komen, twee hoogstammers staan er nog, de conference en de gieser wildeman, die gaan we nu extra goed inpakken, ik hoop dat de rest aankomt op de nieuwe plekken, de bomen zijn nog nooit gesnoeid, weet ook niet zo goed hoe dat moet, maar eens aan een expert vragen ;)