De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:06

Frankrijk aha!! Zou graag doperwten zaaien, maar geen idee waar :D :+

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:32

in frankrijk zal het best iets warmer zijn dan hier denk ik :j

vanmorgen speciaal vroeg opgestaan om het kweekbakje op te halen bij Aldi :D en daar is hij dan :j
en een paar sla plantjes ook meegenomen, moet hem alleen nog naar buiten in mijn grote bak zetten :+

Afbeelding

Afbeelding

Moonfight

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:35

Leuk Jolandje! Hadden ze die plantjes bij de Aldi?

Hier staat ondertussen 1 kamer + de schuur vol met plantjes en al wat worteltjes en plant uitjes buiten staan. Binnenkort ook de aardappels de grond in :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:43

ja die hadden ze bij aldi, maar er waren alleen maar deze, nou zitten wij in een dorpje dus zal wel minder zijn dan in een grote aldi denk ik,
heb je al zoveel staan? wat dan toch?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:01

Ik vind die hoge kas bij de Aldi er aantrekkelijk uit zien. Heeft iemand die? Is het een beetje stevig?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:03

Die lijk mij ook aantrekkelijk, maar het is te open waar ik zit ben bang dat die gaat vliegen. Dan zou ik hem neer moeten zetten met stormband.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:07

Met de foto's die je postte zou ik het ook niet aandurven zo op de vlakte

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:10

Ik heb die hoge kas, maar nog niet opgezet. Bij ons komt hij tegen de muur en naast de schutting te staan dus redelijk beschut.

Leuk dat je het kasje ook heb Jolandje!

Wij hebben bij m'n ouders een rode bes uit de tuin gehaald vorig jaar en dat is een best grote struik, die zou zeker niet in een ton/pot passen, maar is ook al een oudere struik en heeft bij m'n ouders flink kunnen groeien.

Zijn er hier mensen met frambozen? Welke hebben jullie en welke doen het goed?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:19

Schijnt al vlakbij mijn stukje een blokhut te staan die niet vast aan de grond staat. Die is al wezen vliegen dus als zoiets al van zijn plek af te krijgen is. Reden voor mij ook om geen hele hoge kast te kiezen.

Moet eigenlijk ook nog even kijken heb namelijk ook een raam liggen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:40

jolandje, vooral veel kolen en kruiden op dit moment. Maar ook courgette, pluksla en komkommer.

Wij hebben 2 frambozen, 1 zomerframboos en 1 herfst framboos. Tevrede met beide, vind het fijn om langer frambozen te kunnen oogsten. Ik wil ook graag nog een stuik met die licht frambozen. Wil ze dit jaar wel wat vermeerderen. Geen idee welke rassen het precies zijn. Kwamen beide van de intratuin vandaan.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:08

@ Marcella; je kan ook kiezen om een koude kas te maken. Gewoon wat stenen op hun rand ingraven en daaroverheen inderdaad een raam of iets dergelijks leggen.

Ik zelf wacht nu even met de plantjes. Van de moestuintjes die ik enkele weken geleden heb gekregen en waar ik er enkele al van heb gepland komt alles op behalve de andijvie. Vooral de dille die doet het goed.
Verder heb ik onlangs nog enkele zaden gekregen en daarvan al 2 pompoenzaden in een potje gedaan. Die doet natuurlijk nog niks.
Met mijn sla gaat het voor de 2de keer prut. Nu van de 9 planten nog 3 over....
Dus zodra mijn paprika plantjes sterk genoeg zijn om zonder kap te staan ga ik mijn sla planten weer inzaaien en dan hop die kap eroverheen. Misschien dat ik dan wel wat sla planten ga krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:16

Die kas waait snel open , zal wel wat steen op de deksels leggen :)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:49

Hee wat grappig die sla plantjes van de aldi. Ik heb volgens mij precies dezelfde gehaald bij de tuinland. Zal zo eens kijken of het kaartje echt hetzelfde is.

Ik heb een gecombineerde zomer en herfst framboos een gele. Die geeft dus twee keer in het jaar vruchten. Al vind ik de vruchten in de zomer wel een stuk lekkerder. Maar ben verder nergens een zelfde struik tegen gekomen. Ik weet jammer genoeg ook niet meer wat voor ras het is...
Verder heb ik vorige week een roze gehaald bij de lidl maar daar weet ik nog niet van hoe hij smaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:54

Even de folder bekeken van de Aldi en ze hebben wat wils , zal eens kijken zo of er wat is hier .

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:07

Hoi allemaal! Ik ben ook weer begonnen met mijn moestuinbakken. De kruiden gesnoeid, een aantal hebben de winter overleefd gelukkig. De rest eruit gehaald. Bakken allemaal weer op orde gemaakt, ik heb nog ui en prei die ik nog kan oogsten, maar nog even laat staan tot het me uit komt :D.

Verder komt de spinazie al op, net als de radijsjes. Andijvie staat in de kweekbak, net als de sugar snaps en nog wat andere sla soorten. Die gaan naar buiten als ze iets groter zijn. Vast wat sla plantjes neergezet, gewoon omdat het zo leuk is alles te zien groeien.

Ik dek mijn moestuinbakken af met vlies, dat gaat erg goed, nog nooit iets verloren door de kou.

Aldi ziet er goed uit, morgen toch maar eens naar binnen daar! Al zijn de plantjes hier goedkoper (16 cent per stuk), dus die haal ik hier bij het tuincentrum wel.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:13

ik heb ook roze en gele frambozen, maar gekregen stekkies , dus weet niet welk ras het is, die gele is wel érg lekker zoet :9
het kasje heb ik in de grote bak gezet en de slaplantjes er in, ook even wat zaden gekocht :):)

Afbeelding

Afbeelding

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:19

Ik meld me ook maar eens !
Ik ben eind vorig jaar begonnen met dit hele topic te lezen. Daarbij nog sites afgegaan, hier wat gevraagd en gepbt met een bokker.
Inmiddels heeft vriend me een stuk grond omgespit en heb ik al wat plantjes binnen gezaaid. :D
Ik heb rucola buiten in een pot gezaaid, paprika, cherry tomaatjes en sla om eens mee te beginnen. Ik wil nog wortels zaaien, komkommer en ik geloof dat ik nog wat had gekocht. :7

Afbeelding
Dit stuk wordt mijn moestuin. Mocht ik plaats tekort hebben dan kan ik nog wat uitbreiden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:39

Leuke foto's komen er weer voorbij!
Mooi stuk tuin, sannert!

Ik heb een rode framboos staan die ook twee keer per jaar frambozen geeft, heerlijk zoet ook, maar het ras weet ik ook niet.

En de zaden beginnen goed te kiemen, alleen blijft het tot nu toe nog bij de kiemblaadjes. Kan niet wachten totdat de plantjes echt beginnen te groeien :D
Ik eet wel al een beetje 'uit eigen tuin', namelijk wat taugé :9

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:45

Zal van de week naar het tuincentrum voor zaadjes dan heb ik wat stimulans om de tuin aan te pakken :)) (zon werkt ook goed )

Komt al zoveel leuks voorbij hier :D , morgen staat de jacht op de aardbeien gepland . Ging paar keer niet door ivm nieuwe blaadjes die kwamen en regen en geen zin haha oh en volle container werkte ook niet mee :')

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:10

Ik begin in april met voorzaaien!

Als het goed is komen er vanaf maandag weer moestuintjes bij de AH! die ga ik ook weer fanatiek sparen.
Mocht iemand de moestuintjes van de ah wel meenemen maar er niks mee doen hou ik mij aanbevolen :Y)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:48

Ziet er prachtig uit annemiek :wow:

Ik heb verder niet echt ruimte meer, dus ik probeer mezelf een beetje in te houden. Misschien dat ik volgend jaar wat meer ruimte ga creëren. Hopelijk kan ik vanaf april wat in de kas gaan opkweken maar dan heb ik natuurlijk wat minder overzicht.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:03

oh leuk de moestuintjes van AH *\o/* , heb ik vorig jaar ook gezaaid, kwamen erg leuke dingen van, ook heerlijke trostomaatjes, die hebben heel lang vrucht gedragen

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:17

Ik heb vorig jaar tomaatjes geprobeerd maar bij mij was er vooral veel plant en weinig vrucht.
Steeds okseltjes weggehaald en gesnoeid maar toch was het niet te doen..

Tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:24

Heb mijzelf getrakteerd op een framboos struikje bij het tuincentrum :') , kan mooi in de moestuin als die klaar is ! (En weer moet ik haast maken want hij wil vast de grond in).

De AH planten heb ik nog nooit geoogst , wie weet dit jaar lukt het

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:45

Wij hadden vorig jaar heel veel sherry tomaatjes, eigenlijk zo veel dat we er maar soep en saus van zijn gaan maken :+