[Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lizz

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:15

odetteke schreef:
Lizz schreef:
Ooh wat goed en goed gedaan met die plooien, ik moet er binnenkort ook aan geloven...
Ga van de week marsepijn bestellen bij de bakker Lachen
En bij de toko vragen of ze eiwit poeder verkopen, zodat ik vlinderjes ofzo kan maken!

Eiwitpoeder? Vlindertjes? Vertel! (om nu het hele topic door te lezen hoe en wat is ook zooo veel werk Bloos)

Met eiwitpoeder kan je royal icing maken en daarvan maak je vlinders en andere versieringen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:41

NieneWiep schreef:
Malih, het zijn tappits, je moet de letters er dus ook uittappen. dus een letter uitsteken en hem dan heel hard op je aanrecht meppen zeg maar. Vork

dan sla ik toch mijn liniaal stuk Bloos Bloos Bloos

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:57

je kan ook proberen om ze er met een sate prikker uit te wurmen Lachen

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:58

Nog even een vraag ik was gisteren zo op de site aan het kijken van www.deleukstetaarten.nl en daar zag ik dat ze heel veel taarten maken met Fodant? Nu kan ik nergens vinden wat dat dan precies is. Wel dat je het kan kopen enzo, maar wat is het? Kan je dat eten? (sorry misschien is het een domme vraag hoor, maar ik heb er echt geen verstand van) Aangezien ik zelf geen parsepein lust dacht ik misschien is dat wel een idee. En je kan dat al in allerlei kleuren kopen zag ik op de site!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:03

Bron: deleukstetaarten.nl

Marsepein, fondant, marsefond, icing, ganache. Wat gebruik ik wanneer?
Je keuze hangt daarbij van een paar dingen af. Bijvoorbeeld de smaak: Sommige mensen vinden marsepein lekkerder, anderen juist fondant of ganache. Maar ook het verwerken verschilt. Vaak is het een kwestie van experimenteren wat je lekkerder vindt werken; ieder heeft zo zijn eigen voorkeur. Dat zelfde geldt ook voor de smaak.

Marsepein
Marsepein bestaat grotendeels uit amandelen en suiker. Het is een stevig 'deegachtige' massa die gemakkelijk kneedt. Het droogt iets minder snel uit dan fondant en is iets vettiger. Je kunt het gemakkelijk kleuren. Felle kleuren maak je vaak iets gemakkelijker met marsepein. Ongekleurde marsepein is niet wit maar een beetje geelbeige. wil je graag een echt witte bekleding dan is marsepein minder geschikt.
Fondant
Bestaat grotendeels uit suiker. Is goed kneedbaar en uitrolbaar.Is ook het enige alternatief wanneer de bekleding echt wit moet zijn. Wel plakt het soms wat meer dan marsepein. Maar het is meestal beter helemaal glad te krijgen dan marsepein, omdat marsepein wat korrelig kan zijn door de stukjes amandel. Tijdens het gebruik steeds goed afdekken, anders droogt het uit.
marsefond
Een combinatie van fondant en marsepein. Combineert de voordelen van beide materialen.
MMF
Een soort fondant die je zelf kunt maken, bestaat grotendeels uit gesmolten marshmellows en poedersuiker. Verwerkt ongeveer zoals fondant.
Ganache
Bestaat uit gesmolten chocolade en slagroom. Is dik vloeibaar. Je giet het uit over de taart. Het is wat minder gemakkelijk mooi glad rond de taart te krijgen dan marsepein of fondant. Is ook wat minder zoet, maar wel machtiger.
Icing
Icing bestaat uit poedersuiker met een klein beetje vloeistof en is een creme-achtige substantie. Het wordt wel eens gebruikt om een taart te bekleden, maar omdat het hard wordt komt dat niet vaak voor. Ook is het lastig glad te krijgen.
Botercreme
Botercreme bestaat uit een combinatie van boter/margarine en poedersuiker. Het is een smeuige substantie waar je gemakkelijk mee smeert. Veel Amerikaanse taarten worden bekleed met botercreme. Eerst rondom een laag aanbrengen en dan koelen. Het is met een warm, droog mes goed glad te strijken.

Wanneer je prijsbewust bent, is het goed om te weten dat marsepein relatief het duurst is. Zelfgemaakte marshmellowfondant is relatief goedkoop.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:09

ik gebruik het liefste ganache omdat ik dat lekkerder vind, maar maak het dan weer wat knapper door er marsepeinen bloemem op te maken.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:51

Milah, nee daar zijn tappits juist voor bedoeld, je moet er niet keihard mee gaan meppen, maar je moet ze er wel uittikken, dat is juist de bedoeling.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:03

Nienke volgens mij heeft ze geen tappits, maar gewone letterlinialen. Die dingen die kinderen gebruiken om letters mee te schrijven etc.? Lachen
Denk ik hoor.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:26

Heb bij wijze van oefening nu een simpele chococake (homemade, schaam, maar die was er nog en heb nog geen mixer dus de koopmans kon ff niet Bloos ) waarbij ik wat met blauwe (benieuwd hoe dat pakt op bruin) kleurstof geklooid heb in de oven staan Ja
Als ie lukt zal ik wel ff fotootje maken, zou dan mijn eerste zelf gedane GELUKTE cake zijn Clown

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:18

Ik heb voor mn baas een mega truffel gemaakt Haha!
Hij wilde perse een grote truffel, dus die heb ik gemaakt. Een neppert dan.
Gewone cake met choco botercreme ertussen, afgesmeert met chocopasta, en met cacao bestrooid Tong uitsteken

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:22

Haha grappig muppet!

Nou cake smaakt goed Ja Hij is zowaar niet ingestort Haha! Haha! Haha! Kleurmarmer is wel wát te zien, maar helaas zo weinig dat het geen foto waard is, volgende keer beter Ja

Aan de kenners hier, ís er een kleur die je wel goed ziet in chococake?

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:12

Zo ik heb de marsepein alweer gekleurd!
Ga er morgen of zaterdag mee aan de slag!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:19

Lizz schreef:
Oja, je moet geen poedersuiker op de goede kant van je marsepein doen. Dus niet op de kant waar je rolt, dat is de bovenkant van je marsepein en ook de boven/buitenkant van je taart.

Kan wel hoor, ik bestrooi beide kanten altijd met poedersuiker. Je kunt er daarna eventueel nog met een heel lichtvochtig doekje overheen gaan (zachtjes!), dan is het poedersuiker weg en glanst je marsepein mooi Lachen .

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:35

Je kunt trouwens voor het op plakken van marsepein ook want poedersuiker met water mengen(tot een stevig papje) dan kun je zo alle bloemmetjes enzo op plakken. En je kunt ook je marsepein er mee in smeren, gaat het mooi van glimmen Haha! En zie je die poederige marsepeijn niet meer

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:43

Heb niet heel het topic doorgelezen (sorry maar het is al laat Knipoog)

Ik ga volgende week ook maar eens beginnen met oefenen. Taartjes zien er zo leuk uit!!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:47

Jaaaah joepie, mijn bestelling is eindelijk binnen Haha!

Er was iemand die glazen schaaltjes ging proberen i.p.v de rvs schaaltjes,
Is dat gelukt?? want ik heb ook geen rvs maar glas.

En als ik letters wil maken van marsepein, kan ik toch wel gewoon met een mesje uitsnijden?
Heeft iemand daar nog tips voor?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:20

Kan/moet je bij mmf eigenlijk ook gewoon afsmeren met chocopasta? Lachen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:55

Vanmiddag marshmellows gekocht, en wilde eens mmf proberen. Omdat ik niet met cake en mislukte mmf wilde zitten eerst de mmf gemaakt. Hallo, als je zegt dat dat spul kleverig is dekt dat niet de lading, wat een ongeloooooooooflijk kleverig spul zeg!! En je hebt idd vééél poedersuiker nodig Ja
Afijn, het geeft troep:
Afbeelding
Omdat ik toen de mmf bijna af was ontdekte dat ik waarschijnlijk te weinig had voor een kleine cake heb ik er bij wijze van experiment de rest van de (gemarmerde) chococake van gisteren mee bekleed.
Nog wat kaal:
Afbeelding
Afbeelding

en versierd:
Afbeelding

Oke, er zitten genoeg foutjes op en aan, maar het is om van te leren en ben zelf best tevreden voor een eerste keer bekleden Ja

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:54

was het lekker?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:55

fokfanaat schreef:
was het lekker?

De cake onbekleed wel (gisteren al gegeten) de losse mmf is ook best te eten, als combi weet ik het nog niet want hij staat nog even braaf te wachten tot mijn zus hem bewonderd heeft Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:56

Ik ga dat mmf toch eens proberen, ziet er goed uit....

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:58

Ziet er lekker uit!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:58

Liezel1 schreef:
Ik ga dat mmf toch eens proberen, ziet er goed uit....

Er is ook best goed mee te werken Ja Alleen het maken is zoooo kleverig Nagelbijten / Gniffelen Reken op véél poedersuiker, in dit kleine beetje zit bijna een héle bus poedersuiker Sigaar

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:59

muppetmayo schreef:
Ziet er lekker uit!

Hoe staat het met die van jou ? Haha!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:00

Die staat in de oven Knipoog