de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:11

*Breekt even in*

Kijk anders eens naar Japanse Wijnbes. Kun je ook goed een heg van maken schijnbaar en woekert minder dan de framboos (wel iets maar lang niet zoveel). Die vind een plek vollebak in de zon, beetje uit de wind het fijnst (ik had hem tegen een zuidmuur van het huis gezet, ding ontplofte op een gegeven moment bijna van de besjes). Oogsten is meestal ergens augustus. Je kunt ze heel goed invriezen.

Voordeel is ook dat de vogels er niet van eten! Dus alle lekkere besjes voor jezelf, en ik denk daardoor ook minder woekeren :D

Voor de indeling, kun je niet de wei in het midden maken, en dan beetje de bomen rondom doen? Hebben de paarden ook nog schaduw in de zomer :)

Dus een wat dikkere rij / stuk aan de voorkant (brede kant) en dan naar achteren toe een enkele of dubbele rij bomen. En dan de afzetting van de wei (neem aan dat je dat sowieso zou doen) aan de binnenkant van het perceel.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:24

Nou aan de voorkant bij het huis staat een esdoorn dus daarom wil ik de wei zo ver mogelijk naar achter hebben. Maar de hoogstammen grenzen aan de wei dus tegen de tijd dat die groot zijn hebben de paarden daar schaduw van
Japanse wijnbes als heg kan ik me weinig bij voorstellen. Hoewel dat wel echt de ultieme lekkere heg zou zijn dan *\o/*

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 10:47

japanse wijnbes is echt een van de meest lekkere bessen, maar om daar een heg van te maken? de takken worden meters lang en gaan liggen, je moet er al snel een strook van 5 meter voor uittrekken, maar als de takken allemaal over de grond liggen kun je haast niet meer bij de bessen lijkt mij, deze moet je dus eigenlijk opbinden en elk jaar terugsnoeien, zou je dus een hekwerk voor moeten maken, ik heb ze hier tegen de stal aan staan

Dorine92

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:05

Ja dat dus. Daarom dacht ik aan aalbes die zijn stevig, groeien mooi omhoog en niet al te breed

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 12:38

aalbessen zijn er in allerlei kleurtjes, staat ook nog eens superleuk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:49

Ik wil ook nog aalbessen :P , childhood memories <3 . Opa had struiken ervan staan (en een mega moestuin , zo jammer dat ik jong was toen hij overleed ) , vroeger thuis ook . Lust ze niet maar de herinneringen eraan :)) , even kijken volgend jaar hoe en wat

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:08

Heb nog wel een miezerige kruisbessen staan op het stukje wat erbij gekomen is. Heb ik alleen aan de buurman gegeven, want die lust ik echt niet.

Broertje heeft wel aalbessen op stam gehad en soms van die periodes dat ik er ook van snoepte, maar echt super lekker vind ik ze niet. Maar misschien wel lekker als afwisseling door de fruitsmoothies........ Toch maar dan ook een aalbessen erbij......

En gaat toch houten schuur worden 2x2,1 van VidaXL leuk geprijsd al was het alsnog iets duurder dan gepland.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:09

Oh leuk, al die bessen!
Bij mij staat ook nog een bessenstruik op de planning, maar ben er ook nog niet uit welke. Zijn die japanse wijnbessen echt zo lekker? Zijn die niet te zuur?

Vandaag heb ik bijna alle druiven uit de vriezer gehaald en in emmers gedaan om binnenkort wijn van te maken.. tot nu toe heb ik 6 emmers vol van 10 liter := Als ze eenmaal uitgeperst zijn dan blijft er wat minder druivensap over natuurlijk, maar alsnog enorm veel! Nu maar hopen dat ie te drinken is haha.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:16

Japanse wijnbes is juist de meest zoete bes die ik ken. Hij maakt wel lange uitlopers die wortelen als ze de grond raken. Dus je moet hem bijhouden. Hij is hierdoor wel erg goed te stekken. Ik heb stekken staan. Hopelijk overleven die de winter in hun potje buiten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:34

Rebecca schreef:
Ik wil ook nog aalbessen :P , childhood memories <3 . Opa had struiken ervan staan (en een mega moestuin , zo jammer dat ik jong was toen hij overleed ) , vroeger thuis ook . Lust ze niet maar de herinneringen eraan :)) , even kijken volgend jaar hoe en wat

Die rooie zijn mega zuur maar de witte zijn wel heel lekker hoor! En de roze ook
En Japanse wijnbes is heerlijk zoet. Lekkerste bes ooit

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:39

Afbeelding
Zit even wat ik met het stukje rechts van het pad moet gaan doen. Is eigenlijk te klein om te frezen en er gaat nog een stukje vanaf voor de kas (3x2). Maar is wel super grond aan de andere kant wilde ik daar de fruitbomen zetten met de aardbeien en/of andere fruit.

Heeft er trouwens iemand de kruipbraam. Oe de amandel in struikvorm is ook wel interessant. O slechte site van jungheim krijg er lekkere trek van...... :P
http://jungheimboomkwekerijen.nl/

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 00:05

Japanse wijnbes is echt heerlijk zoet :9 , je kunt ze zó van de struik eten, niet wassen, dan haal je de smaak weg , voordeel is ook dat ik er nog nooit beestjes op heb gehad, terwijl je bij frambozen nog wel eens rupsjes hebt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 00:14

Ben eigenlijk geen echtte bessen eter.....alleen bramen dan (wil dan ook eigenlijk niet weten hoeveel rupsen/wormpjes ik meegegeten heb). :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 03:10

Als kind wasten we de wortels in de regenton bij opa en oma :') ,het zand nog knarsend tussen je tanden maar ach :')

Ik ga eens naar die wijnbes kijken dan , ben een enorm moeilijke fruiteter dus gok dat die ook niet opgegeten worden

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:00

Klinkt bekend ben ook geen makkelijke fruiteter behalve vroeger als het om bramen ging. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:10

Ik vind alleen aardbeien uit de tuin lekker die in de zon hangen ,oranje frambozen eet ik soms . Vind het niet prettig al die pitjes

Dus ja :') , ik verstopte op school altijd mijn fruit tot de juf het rook :+ .

Appelboompje wil ik wel heel graag ,die lust ik wel eet ze alleen nooit

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:18

Lust alleen Elstar van appels de rest vind ik niet echt te eten. Mijn fruit wat mee ging verloor ik altijd in het parkje onderweg naar school. O:)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 15:18

ik heb hier verschillende appelbomen staan, de Benoni geeft heerlijke friszoete knalrode appels, en ik hou ook erg van de golden delicious, die smaken heel veel lekkerder dan als je ze in de winkel koopt, dan heb ik ook een cox, die vind ik ook fijn, lekker roze klein friszoet appeltje, ik heb ook een granny smith, maar die is wel erg zuur, ik gebruik ze wel door de bietjes of rode kool, ook heb ik twee peren bomen , gieser wildeman, stoofpeer en de conference handpeer, dit vind ik de lekkerste peer die er is :9

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:57

Heb nu 2 soorten handperen die ik beide lekker vind staan. Moet ook weer niet teveel krijgen van fruit aangezien het hoofdzakelijk voor mezelf zal zijn aangezien ik ook druk bezig ben om op mezelf te gaan word het straks stukje levensonderhoud.

Heb vandaag even 2 kruiwagens mest gereden. Eentje lig nu op het stukje wat ik nog moet spitten van het stukje erbij. En de andere kruiwagen lig nu in de compostbak.

En weer wat andijvie meegenomen voor vandaag om te eten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:05

Die wijnbes eet ik soms zelfs als ze nog niet helemaal donker rood zijn, dan zijn ze lekker fris, niet extreem zuur. Zijn ze echt rijp, dan zijn ze heerlijk zoet. Ik had ook het idee dat als ik ze in vroor en dan in een smoothie deed, dat ze dan nog zoeter waren. En ze geven een prachtige rode kleur aan je smoothie, veel meer dan frambozen of aardbeien.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:09

jolandje schreef:
Japanse wijnbes is echt heerlijk zoet :9 , je kunt ze zó van de struik eten, niet wassen, dan haal je de smaak weg , voordeel is ook dat ik er nog nooit beestjes op heb gehad, terwijl je bij frambozen nog wel eens rupsjes hebt

Helemaal vrij van beestjes zijn ze niet, ik had er deze zomer iets meer in oogst uit de tuin van mijn ouders dan ik leuk vond.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:09

Ik zit voor mijn plan voor de boomgaard toch te twijfelen of ik niet beter een haag eromheen kan zetten die iets hoger wordt dan aalbessen. Professionele fruittelers hebben vast niet voor niet allemaal een windhaag. Het moet wel sowieso eetbaar zijn dus dan wordt het misschien een haag van krentenboompjes ofzo. Iemand ervaring mee?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 11:18

dorine je kunt ook een haag vlechten van wilgentakken, zijn goed te eten voor de paarden :)
je kunt ook heel mooi een haag maken van wilde rozen, die geuren heerlijk, bloeien prachtig en de rozenbottels kun je jam van maken maar als je ze droogt zijn ze ook heel lekker voor de paarden als snoepje

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:01

jolandje schreef:
dorine je kunt ook een haag vlechten van wilgentakken, zijn goed te eten voor de paarden :)
je kunt ook heel mooi een haag maken van wilde rozen, die geuren heerlijk, bloeien prachtig en de rozenbottels kun je jam van maken maar als je ze droogt zijn ze ook heel lekker voor de paarden als snoepje

Rozenbottels hebben we ergens anders op het terrein al. Wilg ook trouwens er liggen standaard takken in de stallen.
Ik wil toch wel echt een heg van iets wat ik kan eten, en het liefst wat zo vers ook lekker is.
Ik twijfel of krentenboompjes leuk is maar ik heb zelf nooit krenten gegeten dus ik weet niet of die echt zo lekker zijn

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 18:14

ik heb ook krentenboompjes, de krenten moet je echt donkerrood laten worden dan zijn ze lekker zoet om te eten, maar hier is de ervaring dat vooral de merels er heel gek op zijn, en ik laat ze dan maar eten, haha ik ben gek op merels <3

de blauwe bes zou ook goed zijn voor een haag, mooie struik en heerlijk en zeer gezonde blauwe bessen