Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:55

Eelmo schreef:
Als het goed is wordt het Nederlandse vee niet volgepropt met hormonen en AB, want dat is gewoon illegaal.

Ik vind het overigens superfijn dat er veehouders/boeren zijn die hier hun mening (durven) uiten. Ik vind het echt heel erg prettig om ook uit die hoek informatie te krijgen. Zeker omdat het rechtstreeks is, en niet beinvloed kan worden door gemanipuleerde statistieken (ja, dit gebeurd, pas nog college over gehad) en media :j

Ik heb gister de kikkererwten-mango curry gemaakt die hier eerder gepost werd, echt een aanrader :9
Vanavond maak ik een bospaddenstoelenrisotto <3

Over gnocchi, heeft iemand daar een goed recept voor? Ik heb nog niet de perfecte saus voor gnocchi ontdekt..

Klopt. Hormonen zijn niet toegestaan in Nederland, AB wel, maar dan alleen wanneer een dier echt ziek is en niet preventief. Dat zijn echt praktijken die je alleen in het buitenland ziet (hoewel ik best geloof dat er ook hier wat gesjoemeld wordt met AB). De grootste resistentie treed dan ook op in bijv. Azië, waar AB (humaan en in de diersector) gewoon voor iedereen te koop is.

Dat is het enige argument wat absoluut onwaar is en wat ik toch erg vaak langs zie komen. Nog een goede reden om tegen de import van vlees te zijn trouwens, er is echt te weinig zicht op wat er allemaal in gaat, laat staan het dierwelzijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:01

Ik heb die raw cheesecake aan meerdere "ieuw-vegan-dan-eet-je-alleen-maar-sla"-types :') voorgezet en de meeste hebben niet eens door dat het geen echte cheese cake is := :=
Er hebben zelfs mensen verbaasd gereageerd omdat ik wel die taart zat te eten, maar geen koemelk mag O:)

Picassox

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:02

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:19

Riraito schreef:
Eelmo schreef:
Als het goed is wordt het Nederlandse vee niet volgepropt met hormonen en AB, want dat is gewoon illegaal.

Ik vind het overigens superfijn dat er veehouders/boeren zijn die hier hun mening (durven) uiten. Ik vind het echt heel erg prettig om ook uit die hoek informatie te krijgen. Zeker omdat het rechtstreeks is, en niet beinvloed kan worden door gemanipuleerde statistieken (ja, dit gebeurd, pas nog college over gehad) en media :j

Ik heb gister de kikkererwten-mango curry gemaakt die hier eerder gepost werd, echt een aanrader :9
Vanavond maak ik een bospaddenstoelenrisotto <3

Over gnocchi, heeft iemand daar een goed recept voor? Ik heb nog niet de perfecte saus voor gnocchi ontdekt..

Klopt. Hormonen zijn niet toegestaan in Nederland, AB wel, maar dan alleen wanneer een dier echt ziek is en niet preventief. Dat zijn echt praktijken die je alleen in het buitenland ziet (hoewel ik best geloof dat er ook hier wat gesjoemeld wordt met AB). De grootste resistentie treed dan ook op in bijv. Azië, waar AB (humaan en in de diersector) gewoon voor iedereen te koop is.

Dat is het enige argument wat absoluut onwaar is en wat ik toch erg vaak langs zie komen. Nog een goede reden om tegen de import van vlees te zijn trouwens, er is echt te weinig zicht op wat er allemaal in gaat, laat staan het dierwelzijn.

Punt is: hoeveel mensen letten nou helemaal op uit welk land hun vlees komt? Of de goedkope kaas? Hamburger onderweg? Worstenbroodje van de AH basic? Koekjes met ei? Pizza bestellen?
Hoewel er heus wel mensen zullen zijn die echt opletten vinden alle bovenstaande producten ook gewoon gretig afname. Ik vraag me toch wel eens af wie dat dan eet, iedereen met wie ik het hier namelijk over heb koopt deze dingen noooooit :')

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:24

Dat recept ziet er heerlijk uit! Dat gaan we eten vanavond. thanks :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:33

RoosG schreef:
Bloemkool vind ik heerlijk als snack. Met een klein beetje olijfolie, zout en eventueel knoflookpoeder in de oven(wel in stukjes) en dan ongeveer een half uurtje. Halverwege even keren als je het niet zo lekker vind om 1 kant knapperig te hebben. Daarna eventueel nog wat zout er over of edelgist voor een kaassmaak. Ook erg lekker, met een beetje kaneel!

Dit ga ik van de week een keer maken :) Klinkt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:39

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:42

Jans schreef:
Ik kreeg ook van iemand een recept voor appelchips, Dat wil ik ook een keer maken. :j appels, dunne plakjes, oven op lage temp (moet ik even nazoeken) en dan kaneel, citroensap en eventueel wat zout.
http://kookidee.nl/recepten/tussendoort ... et-kaneel/

Lijkt me lekker, ja! :j

Met wat kaneel kun je zelfgemaakte popcorn trouwens ook heerlijk laten smaken.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:12

Dit is echt een van mijn favo manieren om bloemkool te maken! (ik gebruik zelf minder water: klein blikje tomatenpuree, en dat 2-3x vullen met water)
http://www.smulweb.nl/recepten/1369351/ ... -bloemkool

Over het vlees: vast, ik zal ongetwijfeld wel eens vlees eten dat niet van Nederlandse bodem is. Of eieren of whatever. Er staat immers niet op een rol verkade waar ze hun eieren vandaan halen. Maar op het moment heb ik Nederlandse scharreleieren in huis en Nederlandse kipfilet van een lokale poelier in de vriezer. Er staat een fles Nederlandse campina melk van mijn vriend, en dat is het. (De stal naast de stal waar mijn verzorgpaard staat is een campina boerderij en dat is echt een fijne boerderij! Die koeien staan langer op het land dan onze paarden, en onze paarden staan het langste op het land in de regio.)
Ik kaartte het aan omdat het argument gewoon fout is en ik me er echt mateloos aan stoor dat dat iedere keer weer boven komt als het over vlees gaat. Ik ben het dus ook eens met Riraito. Ik had het eerste stuk mijn zin niet voor niets schuingedrukt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:13

Deze hobbyboerin meldt zich ook even, met wat extra info over de cijfers mbt kalversterfte.
De GD berekent dit als volgt: ze kijken hoeveel kalfjes je hebt aan het eind van het jaar en ze kijken hoeveel er gestorven zijn, en dat geeft dan een bepaald percentage. Het idiote is, dat ze niet kijken hoeveel kalveren er zijn afgevoerd. Als er bijvoorbeeld in 1 jaar 100 kalfjes zijn geboren, en gedurende het jaar heb je 50 kalfjes verkocht en er zijn 5 gestorven dan rekenen ze dat je een sterftepercentage van 10% hebt. Ze rekenen dus niet over het hele aantal kalveren die er zijn geboren.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:42

Kinke,
Dat is een nogal vreemde manier van berekenen dan.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:46

Ik hoor van alle kanten dat de cijfers niet kloppen. Ik had zelf even bij de Rendac gekeken en die kwamen alsnog boven de 10% uit voor kalveren ouder dan 3 dagen. Zij krijgen de kadavers ook echt binnen, dus betrouwbaar denk ik?

Het is weer zo ver, ik kook iedere week voor mn schoonouders samen met vriend. Zat te denken aan rijst of couscous oid, maar dan zonder 300 ingrediënten of heel veel verschillende kruiden (want die hebben we niet). Of misschien gevulde paprika, met de rijst of couscous er in. Maar dan heb je er wel veel nodig want daar zit niet zo veel calorieën in.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:50

Malenka schreef:
Kinke,
Dat is een nogal vreemde manier van berekenen dan.

Jep

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:58

Riraito, heeft de rendac dan ook van alle boerderijen de exacte cijfers van hoeveel dieren er geboren worden en verkocht worden etc ?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:59

nee, Rendac heeft daar niets mee te maken (voor zover ik weet). Kan me haast niet voorstellen dat zij dan weer de gegevens van iedere veehouder opvragen bij RVO oid

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:06

Riraito schreef:
Ik hoor van alle kanten dat de cijfers niet kloppen. Ik had zelf even bij de Rendac gekeken en die kwamen alsnog boven de 10% uit voor kalveren ouder dan 3 dagen. Zij krijgen de kadavers ook echt binnen, dus betrouwbaar denk ik?

Het is weer zo ver, ik kook iedere week voor mn schoonouders samen met vriend. Zat te denken aan rijst of couscous oid, maar dan zonder 300 ingrediënten of heel veel verschillende kruiden (want die hebben we niet). Of misschien gevulde paprika, met de rijst of couscous er in. Maar dan heb je er wel veel nodig want daar zit niet zo veel calorieën in.

Wraps doen het altijd goed? :) Of een lekkere curry, daar heb je alleen echt wel currykruiden voor nodig

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:26

Als zo iets in één potje te krijgen is bij de supermarkt kan dat misschien, ik ben namelijk niet de persoon die de boodschappen doet :') Anders ga ik denk ik voor rijst of pasta met champignons. Helaas houden ze niet echt van groente, had pas iets gemaakt met spinazie nou dat heb ik geweten _O-

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:18

Kinke schreef:
Deze hobbyboerin meldt zich ook even, met wat extra info over de cijfers mbt kalversterfte.
De GD berekent dit als volgt: ze kijken hoeveel kalfjes je hebt aan het eind van het jaar en ze kijken hoeveel er gestorven zijn, en dat geeft dan een bepaald percentage. Het idiote is, dat ze niet kijken hoeveel kalveren er zijn afgevoerd. Als er bijvoorbeeld in 1 jaar 100 kalfjes zijn geboren, en gedurende het jaar heb je 50 kalfjes verkocht en er zijn 5 gestorven dan rekenen ze dat je een sterftepercentage van 10% hebt. Ze rekenen dus niet over het hele aantal kalveren die er zijn geboren.

En wat gebeurt er precies met de afgevoerde kalfjes?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:20

Verkocht?
Een boer kan niet alles aanhouden , stierkalfjes, meer koekalfjes dan nodig voor verjonging van de kudde

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:21

Wil je het antwoord wat je wilt horen? Dan zeg ik…..ze worden allemaal vetgemest, uiteraard in kistjes en dan gaan ze naar de slacht. Zo goed?

Of ze gaan naar een andere veehouder, of hele goede stiertjes gaan naar KI organisaties, of ze gaan naar een mester, kan van alles zijn uiteraard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:26

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:41

Ik heb het bericht van Dier en Recht niet zo ervaren. Tuurlijk, bij 'kalfjes creperen' trek ik mijn wenkbrauw op, maar voor de rest geen leugens (hoewel de cijfers dus misschien niet juist zijn?).

Iedereen die dieren houdt gaat een keer meemaken dat er dieren sterven. Bij een honden- of kattenfokker redden ook niet alle dieren het, niet alles komt gezond ter wereld. Maar ik denk dat voornamelijk het bij de moeder weghalen en in een hokje plaatsen bij veel mensen in het verkeerde keelgat schiet. Dat is ook het enige waar ik moeite mee heb, want blijkbaar kan die familiekudde dus wel. Er zijn geloof ik 30-40 bedrijven die dit namelijk wel doen.

Ik weet het, er is geen geld. Maar zoals ik een paar pagina's terug al zei, zou je het als boer niet zo willen? Als iedereen een nieuwe stal mocht bouwen (of ombouwen) en die kalveren er gewoon bij kon laten? Natuurlijk moeten ze met een paar maanden weg, veulens blijven ook geen jaar bij de merrie staan.

Pas op school filmmateriaal gezien over hoe gestoord dieren zich soms gaan gedragen als zij geen moeder hebben gehad, dat waren overigens totaal onethische experimenten. Ik vraag mij dan af, wat gaat er in dat koppie om als een kalfje nooit zijn/haar moeder kent? Sorry, het is gewoon zo tegennatuurlijk. Vlees eten, ok, we zijn omnivoren en vlees levert gewoon veel energie. Maar er is verder geen een diersoort waarbij je volgens de wet meteen de jongen weg mag halen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:46

Verhalen van veehouders die weer zijn afgestapt van kalveren bij de koe komen meestal niet in het nieuws, gek genoeg ;)
Ik vind het gevoelsmatig ook niet ok, toch zijn de verhalen over 'huilende' koeien en kalfjes complete onzin.
Onze kalfjes blijven een half jaar bij de koe, die zijn echt een paar dagen veel aan het loeien (en de koeien ook)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 07:33

Even mijn complimenten op de vroege ochtend omdat iedereen super tof reageert! +:)+
Zo is het weer een leuk gesprek!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 08:49

Kinke schreef:
Spoiler:
Wil je het antwoord wat je wilt horen? Dan zeg ik…..ze worden allemaal vetgemest, uiteraard in kistjes en dan gaan ze naar de slacht. Zo goed?

Of ze gaan naar een andere veehouder, of hele goede stiertjes gaan naar KI organisaties, of ze gaan naar een mester, kan van alles zijn uiteraard.

Okay, lijkt me dan inderdaad niet dat de kalversterfte dan berekend moet worden zonder hiermee rekening te houden.