Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:08

ja maar heel gek lang duurt het ook niet.
Knoflook peper zout , passata of tomatenblokjes er op
Even pruttelen en groene kruiden er bij
Klaar
(Ervan uit gaande dat je de ui, gehakt en champignons als geruld en gefruit hebt)

Ja het duurt langer dan een pot open trekken maar die 3 minuten van mijn leven offer ik graag op aan het verschil tussen lekker eten en Bah

Wat er kwa Prutteltijd langer Nodig is vul ik met de koffie klaar zetten, een was wegwerken , de vaatwasser of wat dan ook
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 09-08-16 09:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:08

Ik ben met zelf een pastasaus maken wel echt langer bezig dan uit een potje of zak. Die saus is in een paar minuten warm, om de smaken goed in de saus te laten trekken moet het toch wel (veel) langer pruttelen. Maakt op de meeste dagen niet uit, ik doe het graag, maar 2 dagen in de week is de tijd erg krap. Ik ben dan rond 6 uur thuis, en de kinderen barsten dan van de honger. Dat zijn de dagen dat ik wat simpels maak. Soms is dat iets uit de vriezer wat ik al eerder gemaakt heb, maar soms ook een pot saus en pasta. Of shoarma :9 Of nou ja, vanalles, als t maar snel is :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:11

Super netjes, MDH!!

Fokfanaat, wecken, sap maken en dingen maken is hobby en een hobby kost tijd :D Moet ik zeggen dat afgelopen 3 maanden niets is gebeurd ivm het gedoe rondom bbz en de operatie, maar langzaamaan alles weer oppakken. En ik heb geen intensieve paardenhobby meer, die staan in volpension en ga ik heen wanneer het me uitkomt.

Sonja_vR, bedoelde je mij?
Heb de vetste kokosmelk gebruikt: blikje een nacht in de koelkast, dan de hard geworden creme in een pannetje verwarmen tot 40 graden, poeder van 2 capsules melkzuur en nogwattes voor darmen (gekocht in DLD) erdoor roeren, heel klein beetje agar agar en dan in potjes in de yogurtmaker, nacht laten staan en na het afkoelen de koelkast in. Je kunt het ook zonder yoghurtmaker maken, dan de pan een nacht in bv een fleecedeken laten staan.

Pasta is echt het snelste eten en gebruik nooit saus uit potten (ja, soms zelfgemaakt uit m'n eigen weckpotten), kwestie van gehakt en groente in de pan, blikje tomaten/verse tomaten/pakje gezeefde erover, kruiden erin en klaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:12

Sonja_vR schreef:
ja maar heel gek lang duurt het ook niet.
Knoflook peper zout , passata of tomatenblokjes er op
Even pruttelen en groene kruiden er bij
Klaar
(Ervan uit gaande dat je de ui, gehakt en champignons als geruld en gefruit hebt)

Ja het duurt langer dan een pot open trekken maar die 3 minuten van mijn leven offer ik graag op aan het verschil tussen lekker eten en Bah

Wat er kwa Prutteltijd langer Nodig is vul ik met de koffie klaar zetten, een was wegwerken , de vaatwasser of wat dan ook

Zo maak ik hem ook inderdaad, veel lekkerder als een pakje. Tuurlijk, als ik tijd en zin heb maak ik saus in de slowcooker die een dag opstaat, maar dit is veel makkelijker en ook makkelijker in MFP te noteren dan zo'n lange pruttelsaus.
Ik streef ook naar puur en onbewerkt, maar vooral omdat ik niet hou van het feit dat overal suiker en zout in zit. Dus ik kan ook prima iets bewerkts pakken als de ingredientenlijst me aanstaat. Currys haal ik deels uit een pakje met een boemboe, boemboes zelf maken lukt me nooit zo lekker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:19

Quellian. :oo Geloof een beetje last van ochtend dementie :')
Maar ja... Ik bedoelde jou idd

Jij gebruikt dus alleen het echte vette deel ... Ik zit me af te vragen of het dan ook niet met santen zou kunnen :?
Ga jouw werkwijze eens proberen en eens experimenteren met santen
Eens zien of het me met kokos wel lukt

(Heb een yoghurt maker , ideaal ding)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:20

De snelle versie van pastasaus vind ik dan weer helemaal niet lekker :o Doe het ook wel eens, maar dan vind ik de saus uit zak van bertolli toch weer lekkerder :o Als ik zelf maak, ook minstens een keer per week, staat ie minimaal een uur op het vuur.

050206051012

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:39

Dan is het wel het lekkerst, Laura82, als ie de hele dat pruttelt. Ik doe er meestal ook wel room doorheen om de saus minder zuur te maken.

Sonja_vR, zou wellicht ook met santen kunnen ja, is ook het harde deel natuurlijk. Het dunne waterige uit het blikje kun je gebruiken in bv een smoothie (ik had het gisteren door de Griekse yohurt, ook lekker).

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:44

Beetje room is inderdaad nog wel een idee, nu kan ik dat gebruiken :)*

En ach, ik kom van alles uit pakjes, dus ik vind dat ik al best goed bezig ben :D Maar ben ook wel van het type gemak dient de mens :') Als ik het weer wat minder druk krijg ga ik me ook eens verdiepen in specerijen enzo, eens zelf kruidenmixen maken enzo. Dat vind ik nu nog lastig, en daardoor is het niet altijd even lekker als ik zelf iets maak. Ik ben er helemaal niet mee opgegroeid en ben pas kort bezig met veel zelf maken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:30

milatje schreef:
Netjes hoor MDH. Hoeveel wil je er nog vanaf?

Onbewerkt eten enzo: een mooi uitgangspunt voor als ik op m'n streefgewicht ben, maar dat is nog even ver van m'n bed.

Ik probeerde altijd wel verse groenten te kopen, zelf te snijden, geen pakjes te kopen etc etc. Helaas staat dat nu op een laag pitje :+ koken is eenhandig echt een rap, dus heb nu alles voorgesneden klaar liggen.... Helaas!

Voor dit jaar 30 :+
Volgend jaar dan nog 20, maar dat is eigenlijk meer kijken naar wat mij staat :o.

Over de pastasauzen, Ik maak niet echt een pruttelsausje, maar ik maak mijn sauzen wel op basis van melk, bloem en boter of room. Daarna worden de kruiden, kaas, groente en of vlees toegevoegd.

Als ik een rode saus maak doe ik dat op basis van paprika of tomaten, maar dan gaat er altijd wel een schepje geleisuiker toe zodat het niet te zuur wordt en wat dikker wordt :+
maar dit zijn wel wat sauzen die dus tijd nodig hebben.

Voor de eerste saus moet ik kijken of ik die nog kan maken maar dan op KHB manier :+

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:57

Je kunt bewerkt vlees toch niet vergelijken met een tomaat :p er zit zoveel rotzooi in dat het naast alle andere gezondheidsrisico's ook nog eens hardstikks kanker verwekkend is, staat zelfs op het voedingscentrum. Daarom zou ik het zeker niet elke dag eten, het mag niet eens meer voeding genoemd worden.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:59

Ik maak altijd een pasta saus zonder suiker of room die echt niet zurig is ofzo. Hij staat altijd wel een uurtje aan. :+

En dat is een mooi streven MDH!

Ik tikte vanochtend de -28,2 aan. Hoop donderdag op de -28,9 te zitten (=90 kilo). Dan heb ik m'n doel voor de vakantie (13 september) al behaald. :+ Denk dat ik dat doel ga bijstellen naar 85 kilo :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:59

Hmm, van die onderzoeken vind ik ook nog wel heel veel hoor. O.a. Dat ze in het onderzoek naar rood vlees "vergeten" mee te nemen zijn dat rood vlees vaak gegrild wordt en dat bij dit grillen er vaak zwarte randen ontstaan (waarvan bekend is dat die kankerverwekkend zijn).... Ik zeg niet dat het gezond is, maar onderzoek kritisch bekijken is iets waar de media niet in uitblinkt. Spannende verhalen vertellen daarentegen...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:11

CK88, en dát is nou precies de nuance die ik bedoel. Ik vind "er zitten e nummers en suikers in dus het is slecht" heel wat anders dan dat er troep in zit. Voor een derde keer: ik weet wel waar je op doelde... Alleen klakkeloos roepen dat iets slecht is omdat er e nummers in zitten is iets waar ik me mateloos aan erger, vooral omdat iedereen dat nu maart te pas en te onpas roept, en vaak nauwelijks weet wat een e nummer is.

En dat wat secricible zegt ook. Inderdaad worden onderzoeken vaak heel verkeerd neergezet in de media, én zijn er een heleboel zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken die die naam niet eens zouden mogen dragen. Sommige onderzoeken zijn gewoon zo simpel als: ik heb aan 100 mensen gevraagd wat ze allemaal aten, he een overeenkomst! Ze aten allemaal druiven! Dan zal dat wel kankerverwekkend zijn! Natuurlijk een klein beetje gechargeerd, maar er zijn echt een hoop onderzoeken die nergens op slaan, geen goede controlegroep etc hebben, maar wel gepubliceerd worden omdat het grote publiek het enorm interessant vind.

Edit: Milatje, als ik m lang laat pruttelen is ie inderdaad niet zuur, daarom wil ik altijd de lang gepruttelde saus :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:30

CK88 schreef:
Je kunt bewerkt vlees toch niet vergelijken met een tomaat :p er zit zoveel rotzooi in dat het naast alle andere gezondheidsrisico's ook nog eens hardstikks kanker verwekkend is, staat zelfs op het voedingscentrum. Daarom zou ik het zeker niet elke dag eten, het mag niet eens meer voeding genoemd worden.

Feitelijk is van bijna elk voedsel wel een onderzoek te vinden waarin wordt aangegeven dat het ongezond is en van veel voedingsstoffen kan je ook wel een onderzoek vinden dat het kankerverwekkend is :+

Daarom hecht ik persoonlijk niet veel waarde meer aan al die onderzoeken :+

En of het voeding genoemd mag worden is een andere discussie. Tevens de opmerking over het vermelden van het voedinscentrum.
Ik persoonlijk heb niet heel veel vertrouwen meer in het voedingscentrum. Maar dat is ook een andere discussie.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:40

milatje schreef:
Ik maak altijd een pasta saus zonder suiker of room die echt niet zurig is ofzo. Hij staat altijd wel een uurtje aan. :+

En dat is een mooi streven MDH!

Ik tikte vanochtend de -28,2 aan. Hoop donderdag op de -28,9 te zitten (=90 kilo). Dan heb ik m'n doel voor de vakantie (13 september) al behaald. :+ Denk dat ik dat doel ga bijstellen naar 85 kilo :+

Ja nou, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hem vanmorgen wel iets bijgesteld had :o
Mijn eerste doel was om 15 kilo kwijt te raken dit jaar, maar dan zit ik nu bijna op de helft, dus Misschien was dat iets te pessimistisch :+
Daarom nu dan maar verdubbelt.
aan het eind van het jaar (dat ik begonnen ben) zou ik dus rond de 80 kilo moeten zitten :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:49

Knap hoor +:)+

Ik was vanmorgen -1,8 kg in 12 dagen. Mijn uiteindelijke doel is om 15 kg af te vallen. Als het goed gaat en ik dan nog niet tevreden ben ga ik misschien nog wel door, maar ik ben nooit heel licht geweest, dus voor nu vind ik dat mooi zat. Ik ben dan lichter dan ik ooit in mn volwassen leven geweest ben :o

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:12

Wauw super weer wat kilo's eraf!!
Ik neem ook niet iets klakkeloos over, maar heb zelf op radar gezien wat een zooi het is en wat er allemaal in gaat, rood vlees ook hoor daarom zeggen ze ook dat je moet oppassen met die voedingsmiddelen. Ennuhhh die worsten zijn gewoon nog ECHT eetbaar na 10 jaar dat KAN toch niet goed zijn ;)
Is jammer dat mensen straks een super mooi gewicht hebben en dan wat anders krijgen met de gezondheid.
Mensen die zich aangevallen voelen sorry zo bedoelde ik het niet hoor, puur ter info! Die chocolade wat ik van het weekend naar binnen heb gewerkt is ook niet goed, dat weet ik :P Vindt het echt super knap hoe strikt jullie allemaal zijn en dat wordt duidelijk beloond want de kilo's vliegen eraf!! :j

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:14

Laura82 schreef:
Knap hoor +:)+

Ik was vanmorgen -1,8 kg in 12 dagen. Mijn uiteindelijke doel is om 15 kg af te vallen. Als het goed gaat en ik dan nog niet tevreden ben ga ik misschien nog wel door, maar ik ben nooit heel licht geweest, dus voor nu vind ik dat mooi zat. Ik ben dan lichter dan ik ooit in mn volwassen leven geweest ben :o

Dat laatste: wat een fijn gevoel he! Ik kan mij ook niet herinneren wanneer ik voor t laatst rond de 90 kilo woog :o

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:17

Ja echt heerlijk!!
Ik weet dat ik bij 75 kg ook niet super strak zal zijn, maar wel gewoon gezond, en rondingen passen bij mn bouw zeg maar, vind ik helemaal niet erg. Kijk daar echt naar uit!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:21

Hahaha ik fantaseer ook regelmatig over m'n streefgewicht hoor. :') dan zit ik te grappen over wat ik allemaal wel niet pas dan :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:03

Uiteindelijk draait het denk ik allemaal om variatie en balans
Niks mis met rood vlees, totdat je het overmatig eet
Niks mis met van alles en nog wat , totdat je het overmatig eet

Variëren en beschaafde hoeveelheden
Dan overleef je het wel tot na je pensioen. ;)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 09-08-16 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:07

Precies dat idd :j

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:14

Dat is het ook hoor.

Een gezonde levensstijl is variëren en niet te veel of te weinig eten. Doseren. Overal waar je te voor kan zetten is niet goed.
En binnen een gezonde levensstijl hoort ook echt weleens een lekker ijsje eten. :-)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:34

Oehhh jammie, ijs :9
Zaterdag gaan we naar de dierentuin, dan mag ik van mezelf lekker lunchen :D Meeslepen vind ik toch al gedoe, vooral omdat veel dingen gekoeld moeten. Dus dan maar eens mezelf trakteren *D

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:46

hoi, ik volg al een tijdje en ben nu sinds enkele dagen ook koolhydraatarm beginnen eten.
Ik moet eigenlijk niet veel afvallen. Eigenlijk heb ik een gezond gewicht maar wil gewoon een 5 tal kilo af. En ik ga ook proberen meer te sporten.
Ik zal het ook niet zoooo streng volgen. Ga wel nog af en toe pasta eten. En uit gemak af en toe brood voor mee te nemen naar het werk. Maar dan wel altijd volkoren. En zal zelf eens proberen kha brood te bakken.
En een drankje voor de gezelligheid zal ik ook wel blijven doen.
Nu merk ik wel op dat ik beetje last heb van afkicken. Beetje hoofdpijn en buikloop. Is dit een normaal iets?
Ik at voordien echt veel brood/pasta/rijst en eigenlijk ook wel veel vet (kaasliefhebber). En relatief weinig vlees, meer vis.

Ik heb gegeten gisteren
O: Yohurt met chiazaad
L: Volkorenbrood met kaas
T: Yohurt
A: Hapjes seafood en bistroworst, en daarna zalm met andijvie

Vandaag
O: havermout en Griekse yohurt
T: blokjes kaas
L: Tomaat/komkommer en mozerella
A: Nog vraagteken, waarschijnlijk paprika en wortels. Met vlees/vis erbij.