Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:31

THanks voor de lieve reacties. :)

Ik wil zo graag een documentaire kijken met mn vriend maar ik denk echt niet dat ie eraan wil. Zal wel denken dat het vegan-propaganda is van het een of ander. Maar misschien moet ik het er maar gewoon een keer over hebben. :) Ik heb nu twee keer bij hem gegeten sinds ik hem heb verteld dat ik eigenlijk vegan wil worden en het was allebei vegan *\o/* al weet ik niet of hij dat expres heeft gedaan. Het was pasta en risotto, allebei zonder kaas. Het was heerlijk en hij is lief :D

Nelleke, ik weet niet hoe erg je van merken houdt maar het schijnt dat Hema heel erg netjes is :) Dit heb ik me tenminste door een veganist laten vertellen. Ook hun douchegel, zeep etc. zijn allemaal "clean". Bij de Body Shop vind je ook veel diervriendelijke producten. Wel duur maar voor de luxe erg lekker <3

Vind zelf dierproefvrij altijd een beetje lastig. Punt is dat veel producten vaak ooit wel eens een keertje ergens op dieren zijn getest, en je helpt er geen dieren (meer) mee door die producten nu niet meer te kopen. Dus het beste is dan toch gewoon (denk ik) om vegan producten te kopen van merken waarvan je weet dat ze geen dierproeven steunen. Ik weet niet of jij de groene meisjes ook leest maar zij hebben ook geregeld items over vegan cosmetica :) Je komt er wel! :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:33

Kaus schreef:
Mooie uitspraak van de slachter: "De manier die wij gebruiken is de minst ondiervriendelijke manier van slachten."
Presentatrice: "Niet de meest diervriendelijke?"
Slachter: "Dieren slachten is per definitie een dieronvriendelijk proces. Dus wij gebruiken het minst ondiervriendelijke proces."

Dat vind ik dan ergens nog wel mooi. Ik moet zeggen dat ik de manier van slachten ook mee vindt vallen. Maar het vervoer, rapen en keel doorsnijden :n

Ja, zo stom is dat altijd. Maar het is humaan slachten! Ja uh wat is er precies vriendelijk aan een dier doodmaken vraag ik me dan af :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:34

Humaan slachten inderdaad :') Menswaardig slachten :') Als je een mens met een pin door het hoofd schiet en de keel doorsnijdt, vilt en in stukken snijdt dan ben je een gestoorde en koelbloedige moordenaar.. ..maar het is wel humaan :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:54

Magrathea schreef:
THanks voor de lieve reacties. :)

Ik wil zo graag een documentaire kijken met mn vriend maar ik denk echt niet dat ie eraan wil. Zal wel denken dat het vegan-propaganda is van het een of ander. Maar misschien moet ik het er maar gewoon een keer over hebben. :) Ik heb nu twee keer bij hem gegeten sinds ik hem heb verteld dat ik eigenlijk vegan wil worden en het was allebei vegan *\o/* al weet ik niet of hij dat expres heeft gedaan. Het was pasta en risotto, allebei zonder kaas. Het was heerlijk en hij is lief :D

Nelleke, ik weet niet hoe erg je van merken houdt maar het schijnt dat Hema heel erg netjes is :) Dit heb ik me tenminste door een veganist laten vertellen. Ook hun douchegel, zeep etc. zijn allemaal "clean". Bij de Body Shop vind je ook veel diervriendelijke producten. Wel duur maar voor de luxe erg lekker <3

Vind zelf dierproefvrij altijd een beetje lastig. Punt is dat veel producten vaak ooit wel eens een keertje ergens op dieren zijn getest, en je helpt er geen dieren (meer) mee door die producten nu niet meer te kopen. Dus het beste is dan toch gewoon (denk ik) om vegan producten te kopen van merken waarvan je weet dat ze geen dierproeven steunen. Ik weet niet of jij de groene meisjes ook leest maar zij hebben ook geregeld items over vegan cosmetica :) Je komt er wel! :D

Ah klinkt als een vriendje waar je best een docu mee kan kijken Magrathea! Ben je al een beetje bekomen van de schrik van de brand?

Kijk ik vind het lastig met cosmetica. Want om een product te vermijden omdat ze in een andere markt met andere producten gebruik maken van dierproeven zou hetzelfde zijn als geen boodschappen meer doen bij de AH omdat zij ook geld verdienen met het verkopen van bio-industrie vlees. Of hetzelfde als producten kopen van de Bodyshop terwijl het moederconcern L'oreal is. Of zoals nep leren schoenen kopen bij een schoenwinkel of van een merk die ook leren schoenen maakt, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Bovendien maakt bijv Lush ook veel gebruikt van bijenwas en honing en gebruikt qua grondstoffen zo veel fruit, groenten en olien dat je daar inmiddels half hongerlijdend Afrika mee kan voeden. Dus tsjah, ik weet het allemaal niet en hoe meer ik er over nadenk hoe ingewikkelder ik het vind worden.

Make-up is verplicht voor mijn werk (minimaal mascara, blush en lipstick) en ik gebruik het elke dag, ik maak de meeste dingen op tot de laatste druppel of veeg. Ik gebruik producten van Hema tot Dior en alles wat daar tussenin valt en het enige waar ik dus wel op let is of er geen bijenwas/honing in een product zit en of er geen milieuschadelijke plastic deeltjes in zitten.

Testen op dieren is in Nederland al sinds 1997 verboden en in Europa vanaf 2004 dus alle producten die je nu in Nederland koopt zijn in principe niet meer op dieren getest (maar in het verleden dus vaak wel ooit getest). Ik vind het veel belangrijker om me te richten op de voedselindustrie en op milieuvriendelijk wonen (groene stroom, zuinige/schone auto etc) dan op de cosmetica-industrie. Beter iets inconsequent goed dan consequent fout zeg maar. :)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:40

Ik wil toch even mijn mening geven over Earthlings, want ik vond het een slechte documentaire. (ik denk dat ik me nu niet populair ga maken) Het item over dierenwelzijn en dan voornamelijk koeien klopt van geen kant. Dit is niet hoe het in Nederland gebeurt, echt verre van. Misschien gaat het in Amerika zo, dat weet ik niet. Maar als boerendochter kan ik erg slecht tegen dit soort documentaires die een jaren 80 beeld voorleggen. Bij deze zijn alle Bokkers uitgenodigd op de boerderij van mijn vader als er kalfjes onthoornd moeten worden en bij het melken.

Het item van de Keuringsdienst van waarde van gisteravond vond ik erg indrukwekkend. Het slachten viel mij alles mee, maar het hele proces daarvoor... Ach ja, daarom eet ik ook geen kip. Bij mijn moeder aan tafel hadden we het er even over, zij zijn namelijk fanatieke vleeseters. Maar ze willen dan niet dit soort documentaires kijken. Ik kan zo boos worden over die struisvogeltechniek. Lekker hypocriet om niet te willen weten waar je eten vandaan komt, omdat dat wellicht wel is wat minder mooi zou kunnen zijn dan je hoopte.

_Nelleke_: Hoe controleer je dat van de plastic deeltjes in cosmetica? En welke merken zijn clean? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:49

Ik heb earthlings niet gezien, maar dat onthoornen zag ik laatst bij die doctor poll.. Ik had daar nooit van gehoord, en ik dacht nog, belachelijk dat dat zomaar is toegestaan in amerika.. En toen kwam ik er laatst achter dat dat in Nederland ook gebeurt 8)7
Nu weet ik niet of dat in Nederland wel met verdoving gebeurt, maar in Amerika dus niet. Dat is toch een vreselijke vorm van dierenmishandeling?!
Gelukkig gebeurt het hier niet overal.. De koeien die hier in de buurt buiten lopen hebben haast allemaal nog mooie hoorns :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:51

Marijkjuh, probleem is wel dat er in nederland nog aardig wat vlees uit import gegeten word, ja in nl is de veehouderij anders dan die in Amerika, maar we eten in nederland echt niet exclusief NL vlees

Nu moet ik er wel eerlijk bij vermelden dat ik niet op de hoogte ben van de huidige cijfers wat betreft hoeveel importvlees en uit welke landen .
Als ik vlees in huis haal(ben niet de enige in huis, dus ook als ik de plantaardige kant op ben zal er vlees gegeten worden) is dat nederlands geproduceerd van een bepaald welzijnsniveau

Annemiek, ik zag die ook bij dr poll voorbij komen .. heel naar :=
Wist wel dat het hier ook gebeurt maar ben idd ook niet op de hoogte van evt verdoving.
weer genoeg om uit te zoeken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:58

Zelfde geldt voor mij ook inderdaad. Als ik al vlees moet kopen, dan altijd biologisch rundvlees uit Nederland.
Kip zou ik nooit kopen voor de vleeseters hier. Als ze kip willen dan moeten ze het maar met de kipstuckjes van de vegetarische slager doen :Y)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:22

_Nelleke_ schreef:
Dior testte tot 2012 niet op dieren. Toen kwam er een idiote wet in China die verplicht de ingrediënten van elk cosmeticaproduct op dieren te testen. In Nederland (of EU?, weet ik niet zeker) is het juist al heel lang verboden. Dit soort merken claimen dus dat op alleen de Chinese producten wordt getest. Mac is ook zo en er zijn meerdere merken. Alleen feit blijft dat het een bedrijf is die op dieren test en dat je daar een product van koopt, dus dat bedrijf 'steunt'. Verder zitten er naar ik weet geen dierlijke producten (zoals bijenwas) in de lipstick van Dior.

Er zijn wel een hele hoop merken dierproefvrij maar ik geef eerlijk toe dat ik wat betreft cosmetica een beetje struisvogelpolitiek hanteer. *Schaam* Waar ik wel op let is of douchegels en scrubs geen plastic-deeltjes bevatten en of deze schadelijk zijn voor het milieu.

In de EU is het pas sinds 2013 verboden om cosmetica op dieren te testen. Veel bedrijven testen dus nog wel in China, waar ze geen keuze hebben. Ik ben sinds die wet in 2013 een stuk makkelijker geworden in 'proefdiervrije' cosmetica. Is dat ook struisvogelpolitiek eigenlijk?

Ik weet eigenlijk nooit zo goed waar ik op moet letten qua ingrediënten, dus ik koop dingen met een vegan logo of dingen die andere veganisten ook hebben :P Ook kruidvat en etos huismerk gebruik ik. Geen idee of het echt vegan is maar in ieder geval proefdiervrij want daar hebben ze geen geld voor :=

Vlees (of andere dierlijke producten) voor andere mensen kopen weiger ik. Het is niet echt een principieel iets, maar ik heb daar gewoon helemaal geen zin in. Bij mij thuis komt het er zéker niet in. Ik verplicht mijn vrienden niet om hun leren schoenen buiten te laten staan, maar vlees of yoghurt eten doe je maar ergens anders dan bij een veganist in huis. Op zich vind ik dat niet zo raar en mijn lieve vrienden gelukkig ook niet.

Off-topic: nog twee maanden totdat ik mijn gevlekte hinnikmonster weer zie. -O-

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:42

Wij gaan in april met onze opleiding naar Dublin. Ik heb meteen aangegeven dat ik vegetarisch ben, liefst vegan natuurlijk, maar ja eten wordt vaak geregeld en dan wil ik ook niet te lastig doen. Gelukkig is er nog een meisje vegetariër en mijn docente ook :) Samen kom je er wel!

Iemand nog suggesties voor lekkere 'room'saus recepten?

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:47

Denk dat ik earthlings toch maar ga overslaan als ik dit zo lees allemaal.
Die beelden blijven bij mij ook op mijn netvlies staan.

Overigens net deze: http://www.degroenemeisjes.nl/vegan-wafels/#more-23675
wafels gemaakt, voor herhaling vatbaar.
Ze smaken echt super lekker een aanrader dus! :9

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:48

Ik maak altijd zelf 'room'saus met als basis een roux. Dus: 1 deel (koolzaad)olie, 1 deel bloem en aanvullen met een vegan melk tot je de juiste dikte hebt. Staan heel veel filmpjes op youtube hoe je een roux maakt. De basis is origineel met roomboter, bloem en melk. Ik maak het met koolzaadolie, bloem en havermelk/amandelmelk. Soyamelk kan ook maar is niet mijn favoriet.

Daarna voeg je smaak toe, dus voor een paddestoelenroomsaus voeg je daarna (gebakken) paddestoelen en een uitje toe en een beetje bouillonpoeder. Voor een kerrieroomsaus voeg je daarna kerriepoeder en een blokje ananas toe. Je kan zo ook een basis voor roomsoep maken, dus dan maak je het gewoon een stuk dunner. Bijvoorbeeld spinazieroomsoep.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:33

Roomsausjes! :9

Nog even over het onthoornen. Onthoornen word bij kalfjes gedaan onder verdoving. Zowel het verdoven als de behandeling uitvoeren moet door een dierenarts gedaan worden. Dat het de norm werd dat koeien onthoornd moesten worden zijn de oudere koeien bij ons op de boerderij onthoornd en ik geloof dat dit niet onder verdoving is gedaan -O- Gelukkig word de wetgeving langzaam aan beter omtrent dierenwelzijn of iig beter dan in het buitenland.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:41

Appelmoes, mijn huis is niet exclusief mijn huis :)
Het is ons thuis.
Dat is een heel verschil in hoe het loopt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:44

Als ik vrienden uitnodig om te komen eten of film te kijken met chips en andere dingen koop ik alle vegan dingen. Willen zijn per se chips met weipoeder ofzo mogen ze dat lekker zelf kopen.
Aangezien ze daar meestal te lui voor zijn wordt er alleen vegan gegeten bij mij.

Overigens viel de taart die ik had gemaakt plus het avondeten wat door één vriend gegeten werd (de andere namen een zelfgekochte pizza mee) erg in de smaak :D :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:28

Vandaag even inkopen gedaan bij de natuurwinkel en edelgistvlokken gekocht en een soort vegan cheddar kaasvervanger. Nou van die laatste opende ik het pakje en toen ging ik bijna over m'n nek, het ruikt gewoon naar kots. Kan er niks anders van maken. Nou weet ik dat je aan gewone kaas ook niet moet ruiken maar hier kwam gewoon een hele walm uit. Heb een klein beetje geproefd en het smaakte ook niet anders dan het ruikt. :=

Die edelgistvlokken had ik ook meer van verwacht. Had zo'n soort zwitserse strooikaassmaak verwacht maar het was een beetje laf. Ik ga nog even bedenken waar ik het voor kan gebruiken.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:40

Op http://www.itdoesnttastelikechicken.com staat een recept voor Vegan mozzarella en cheddar obv. edelgist (nutritional yeast) Ik moet nog tapioca meel halen, maar dan ga ik m ook proberen!
Jammer dat de cheddar tegenviel. Ik vind gesmolten wilmersburger wel acceptabel :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:05

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:07

Edelgist strooi ik altijd heel ruim over de lasagne en roer ik door de pasta heen. Dan krijgt het toch een soort van kaassmaak :) zonder iets smaakt de gist niet erg lekker vind ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:41

Vandaag een van mijn favoriete maaltijden gemaakt; pompoenblokjes met alles wat ik in de tuin kon vinden :+
Zo lekker en makkelijk :9 Bakje lupinestukjes erbij.. scheut sojasaus erdoor en in de wok!Afbeelding

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:01

Sonja_vR schreef:
Appelmoes, mijn huis is niet exclusief mijn huis :)
Het is ons thuis.
Dat is een heel verschil in hoe het loopt.

Ja, dat is zeker zo. Toen ik nog bij mijn ouders woonde had ik ook niks te eisen. Ik heb een studio, keuken voor mezelf dus, en dat maakt de boel wel een stuk makkelijker. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:04

Laatste jaren bij mijn ouders kookte ik meestal zelf :j
Nu woon ik samen en ik hou tot op zekere hoogte gewoon rekening met mijn vriend.
Nu is die wel heel makkelijk maar wil wel graag een paar keer per week niet vega. Daar kan ik dan weer best mee leven , maar dan wel bio oid etc

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:42

Idd, ik deed ook de boodschappen en het koken voor de familie :D

Als ik samen zou wonen met mijn omni-vriend, zou ik dat soort dingen ook in de keuken moeten accepteren.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:27

Mijn vriend mag eten wat hij wil, maar als ik de keuze heb koop ik wel bio en hij mag van mij geen twee stukken vlees. Laatst geprobeerd om er een vleesvrije dag in te krijgen maar hier voelt hij weinig voor en ik wil ook leven en laten leven.

Ik heb wel met mijn verjaardag twee weken geleden enkel vegan dingen geserveerd. De meesten merken niet eens dat ze alleen groenteloempias en vegan taart voorgeschoteld kregen. Heb het achteraf wel gezegd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:54

Manon, hier(gelukkig) wel vleesvrije dagen.
Ik ben er ook wel)heel simpel in.
Ik kook, houd rekening met, maar ik bepaal .
Dus als we vijf van de 7 dagen vega eten, dan is dat zo.
Die twee keer vlees is dan een beschaafde portie en geen kiloknallers etc.
Dan wil ik ook best luxe soorten in huis halen , maar ik weiger 7 dagen in de week vlees klaar te maken.

Ik houd rekening met hem door dus niet geheel vega of vegan te koken. Maar ik verwacht dan ook dat er wat rekening gehouden word met mij.
Soms is dat dus 5 van de 7 vega(n) soms 3 om 4 dagen per week.
maar samen spelen, samen delen.