Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:25

Hoeveel gram eet je Daenerys?

Ik had dat ook toen ik nog 40/50/60 gram at, ik vond dat ook zo vreemd :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:28

Daenerys schreef:
Ik voel me echt een vreetmonster als ik hoor hoe lang sommigen hoe doen op een bakje havermout.. Ik heb na 2 uur toch echt alweer trek :=

Dat heb ik ook altijd! Sowieso vraag ik me af hoe goed 't is om lang niks te eten? Volgens mij word er vaak juist aangeraden om na 2-3 uur weer wat te eten om je verbranding op gang te houden.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:41

dat klopt inderdaad, maar dan hebben ze het wel over een tussendoortje en niet over een maaltijd.
Niets vreemd om om een uur of 10 (ervan uitgaande dat je ontbijt om 7-7.30) een koffie met een koekje neemt, een stuk fruit of wat dan ook, daarna 'moet' je het dan weer uithouden tot de lunch.

Bij sommigen is het eetpatroon en regelmaat echter ver te zoeken want het duurt echt wel even tot je lichaam aan een nieuw patroon gewend is, daardoor wekt het tussendoortje bijv juist honger op... heb je geen verzadigd gevoel en wil je juist meer eten.
Soms moet je een tijdje heel strikt met hoeveelheden en tijden omgaan om je lichaam en hoofd eraan te wennen, als na een tijdje het wat meer in je systeem zit kun je de teugels weer wat laten vieren zonder dat je lichaam daar sterk op reageert.

Ik spreek hier deels vanuit ervaring, deels vanuit kennis, deels van wat ik om me heen zag, ik heb nl jarenlang een eetstoornis gehad en hiervoor intensieve therapie (opname) gehad, ben nu al wel zo'n 10 jaar niet meer 'eetgestoord' maar ik vermoed dat er niet veel veranderd is op dat gebied

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:45

vandaag overnight oats met water, kokosmelk, een klein lepeltje honing en blauwe bessen...geslaagd experiment moet ik zeggen, alleen iets te veel vocht tov de havermout :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:55

Annemiek80 schreef:
dat klopt inderdaad, maar dan hebben ze het wel over een tussendoortje en niet over een maaltijd.
Niets vreemd om om een uur of 10 (ervan uitgaande dat je ontbijt om 7-7.30) een koffie met een koekje neemt, een stuk fruit of wat dan ook, daarna 'moet' je het dan weer uithouden tot de lunch.

Bij sommigen is het eetpatroon en regelmaat echter ver te zoeken want het duurt echt wel even tot je lichaam aan een nieuw patroon gewend is, daardoor wekt het tussendoortje bijv juist honger op... heb je geen verzadigd gevoel en wil je juist meer eten.
Soms moet je een tijdje heel strikt met hoeveelheden en tijden omgaan om je lichaam en hoofd eraan te wennen, als na een tijdje het wat meer in je systeem zit kun je de teugels weer wat laten vieren zonder dat je lichaam daar sterk op reageert.

Ik spreek hier deels vanuit ervaring, deels vanuit kennis, deels van wat ik om me heen zag, ik heb nl jarenlang een eetstoornis gehad en hiervoor intensieve therapie (opname) gehad, ben nu al wel zo'n 10 jaar niet meer 'eetgestoord' maar ik vermoed dat er niet veel veranderd is op dat gebied

Dat begrijp ik allemaal wel idd :j Maar ik hoor hier mensen zeggen dat ze 4 uur later nog steeds geen honger hebben door hun ontbijt. Dus dan neem ik aan, dat ze al die tijd helemaal niks gegeten hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:32

Bhriseis schreef:
Cayenne: viel de operatie wat mee? Kan je een beetje eten?

De operatie zelf viel redelijk mee. De verdoving daarentegen := Verschrikkelijk!!
Ik heb wel veel last van hoofdpijn, maar met een overdosis ibuprofen gaat het :+ Het eten valt me alles mee!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:41

Je kan best 4 uur niets eten hoor, geen enkel probleem. Voor je verbranding is het 't best om je voeding te verdelen over 4 eetmomenten.
Maar met de hoeveelheden die ik eet lukt dat écht niet :')

Ik kan 2 uur na m'n havermout ook weer eten, maar het hoeft niet, ik kan ook andere dingen doen. Dat maakt voor mij een heel groot verschil met andere voedingsmiddelen :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:03

En alweer trek idd! :=
Heb wat wortels mee, ga daar maar is aan beginnen..

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:06

Ik heb gisteren met yoghurt, kaneel en banaan op en nu met melk en dat vind ik toch een stuk minder lekker := Komt waarschijnlijk omdat ik al niet van gekookte melk hou :=

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:12

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ik het lekker vind met melk. Ik lust bijvoorbeeld ook brinta. Hoewel er dan wel suiker in moet en dat is natuurlijk niet de beodeling van dit.
Misschien dat het door het fruit al wat meer gezoet wordt..

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:15

Ik heb het laten staan, hoe meer happen ik nam, hoe viezer ik het vond := Morgenochtend maar gewoon weer met yoghurt!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:22

Ja, het moet wel te hachelen zijn.. :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:43

IMJ: rijstmelk is op zich al zoet, dat kan je ook eventueel een keer proberen :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:49

Om je havermout meer en langer te laten verzadigen kun je ook vet toevoegen, zoals roomboter, kokosvet of pindakaas :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:52

Maar roomboter lijkt me weer niet echt handig voor de cholesterolverlagende werking die havermout heeft?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:55

Voeding verhoogt het cholesterolgehalte in je voeding maar minimaal :) Het is grotendeels een genenkwestie. Kijk, als jij je de hele dag volpropt met pizza en cola dan gaat het idd niet goed komen :+ Maar een klontje roomboter is alleen maar goed voor je :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:14

Roomboter bevat vooral verzadigde vetten.. Juist dit vet is zo vreselijk slecht voor je cholesterol.
Ik adviseer mijn patiënten in ieder geval geen roomboter te eten (of welke andere vet dan ook die hard wordt in de koelkast..
Dat ga ik dus zelf ook niet doen.
Heb jij ergens een nieuw onderzoek waarin staat dat het anders is? Want dat is natuurlijk hartstikke interessant! :)

edit: uiteraard heeft het ook met aanleg te maken, dat ben ik met je eens!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:30

De hele vet theorie is inmiddels allang achterhaald, dat komt van een prachtig stuk bad science uit de jaren 60 (of 70, dat weet ik even niet meer).

Hier even een google search, ik denk dat jij beter bent in abstracten vinden, dus dat laat ik aan jou over: https://www.google.nl/search?sourceid=c ... is+not+bad

Is ook logisch als je er goed over nadenkt: je hersenen bestaan naast water ook uit cholesterol en verzadigd vet. Zou wel vreemd zijn als je die dingen dan niet mocht eten!
Mijn arts zei ook dat je cholesterol een pleister is voor je aderen, als je te weinig hebt zal je lichaam niet genoeg pleister materiaal hebben, waardoor je sneller aneurysma's zal krijgen.
Er was nog een onderzoek waaruit bleek dat mensen met een laag cholesterol eerder dood gingen dan mensen met een hoog cholesterol.

Trouwens, transvet is natuurlijk hartstikke slecht voor je, maar vaak worden die onder verzadigde vetzuren gerekend. De twee zijn natuurlijk compleet anders, maar goed, dat weet jij ook wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:31

ja dat klopt denk ik wel van genen en cholesterol. Ik heb een hele lange tijd heel ongezond gegeten en alles is bij mij uitgebreid getest (voor wetenschappelijk onderzoek) - van dichtgeslibte aderen onder een echo tot cholesterol in m'n bloed etc. - en bij mij is er nooit iets aan de hand geweest terwijl ik ernstig obees was :+
En tegenwoordig is roomboter toch juist ook weer gezond enzo? Gezonder dan margarine en andere geraffineerde zooi?

en het verhaal van verzadigd en onverzadigd (dus hard en zacht ) is volgens mij ook achterhaald aangezien kokosolie ook hartstikke gezond is en hard wordt. Volgens mij zijn transvetten de echte boosdoeners :P Als ik het goed vertel :+

Anyway :P Net een lekker havermoutpapje op met rozijntjes, melk, agavesiroop (die nog op moet :+ :+ ), speculaas kruiden, lijnzaad en geraspte kokos.... De geraspte kokos deed ut em wel... Erg lekker :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:42

Je celwand wordt ook opgebouwd door cholesterol dus, ja uiteraard hebben we het nodig :)

Nou ja, ik ga me er weer is meer in verdiepen en zodra ik een internist spreek zal ik hem het fijne er nog is van vragen! :D

Kokosolie is wel hard maar plantaardig, is toch weer anders dan dierlijke vetten zoals roomboter dat van melk gemaakt is.
25 liter melk kan zorgen voor 1 kilo roomboter.

Hier nog even een linkje van bijv. de hartstichting.
Ik ga er toch vanuit dat zij van de recente onderzoeken op de hoogte zijn?
Opzich een makkelijk leesbaar en interessant stukje over transvetten.
http://www.hartstichting.nl/gezond_leve ... orten_vet/
Uiteraard is het verschil hier wel dat je over het algemeen al wat aan hart en of vaten mankeert als je ej aansluit bij de hartstichting...
Laatst bijgewerkt door IMJ op 03-07-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:46

Ik zeg ook niet dat je je aardappelen moet verrijken met een half pakje roomboter (zoals mijn man dat weleens doet :') ), maar dat verzadigd vet slecht voor je is, is inmiddels achterhaald met allerlei onderzoeken :)

Ik meen me te herinneren dat de toenmalige onderzoeken die leidden tot de fat-scare ook weer gefinancierd waren door de één of andere corporatie die daar baadt bij had. Maar dat weet ik niet zeker meer, ik heb deze informatie jaren geleden voor het laatste gelezen :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:50

Oh sorry, nog een linkje geplaatst na jouw post!
:)

mijn ex had er idd ook een handje van: roomboter door de appelmoes met kaneel.. en ik moet toegeven, het is echt heel erg lekker!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:55

IMJ schreef:
:)

mijn ex had er idd ook een handje van: roomboter door de appelmoes met kaneel.. en ik moet toegeven, het is echt heel erg lekker!

Offtopic, maar slagroom door de appelmoes met kaneel is ook erg lekker, heb dat een aantal keer op jaaaaaaaaaaaaaaren geleden toen ik dus in de eetstoorniskliniek zat... daar werd het uiteraard minder gewaardeerd :') , deense appelmoes noemden ze het toen, heb het zelf nooit gemaakt of naar het recept gezocht maar kan me wel herinneren dat ik het lekker vond :)
Dus ik kan me wel iets voorstellen bij dat evt. roomboter ook lekker erdoor zou zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:57

IMJ schreef:
Je celwand wordt ook opgebouwd door cholesterol dus, ja uiteraard hebben we het nodig :)

Nou ja, ik ga me er weer is meer in verdiepen en zodra ik een internist spreek zal ik hem het fijne er nog is van vragen! :D

Kokosolie is wel hard maar plantaardig, is toch weer anders dan dierlijke vetten zoals roomboter dat van melk gemaakt is.
25 liter melk kan zorgen voor 1 kilo roomboter.

Hier nog even een linkje van bijv. de hartstichting.
Ik ga er toch vanuit dat zij van de recente onderzoeken op de hoogte zijn?
Opzich een makkelijk leesbaar en interessant stukje over transvetten.
http://www.hartstichting.nl/gezond_leve ... orten_vet/
Uiteraard is het verschil hier wel dat je over het algemeen al wat aan hart en of vaten mankeert als je ej aansluit bij de hartstichting...

Heel veel organisaties lopen achter, maar de wetenschap niet :)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:01

Je hebt 'goed' cholesterol en 'slecht' cholesterol. Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet meer, want het is alweer even geleden dat ik dit tijdens colleges heb geleerd, maar ik herinner me wel dat je beiden in een bepaalde verhouding nodig hebt om je lichaam goed te laten functioneren. Helemaal niks mis met cholesterol dus, zolang je maar niet een teveel aan 'slecht' LDL-cholesterol in je lichaam hebt. ;)