Groene smoothies! Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:34

Ik gebruik juist altijd een banaan, om de smoothie wat zachter van smaak te maken :) Maar volgens mij kan het prima zonder banaan hoor. Dan pak je bijvoorbeeld: mango -advocado- rijpe peer- sinasappel- kiwi -frambozen of bosbessen uit de vriezer om je smoothie wat zoeter te maken.

daphnenatas

Re: Groene smoothies! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:37

Hallo!
Ik wil ook graag beginnen aan de smoothies :)
Maar ik vroeg me af of jullie het gewoon ongekoeld meenemen als lunch, of hebben jullie een speciale kan waarmee het koel blijft?
Want als je bijvoorbeeld yoghurt erin verwerkt denk ik wel dat dat gekoeld moet blijven?

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:49

MargreetW schreef:
De waarheid zal in het midden liggen maar ik denk dat meer dan 2x per week een smoothie met nitraatrijke groenten gewoon niet goed is.

Dani_ schreef:
Ik wissel veel af met boerenkool en bleekselderij.

Ik vind dit eigenlijk wel heel interessant! Hoeveel nitraatrijke groente kun je per dag eten zonder dat dat schadelijk is. 'Niet meer dan 2x per week' is wel heel moeilijk of je nou groene smoothies maakt of elke avond veel groente eet.

Ik eet graag en veel bladgroente. Ik wil heel graag groene smoothies gaan maken voor mijn ontbijt. Maar de groente die je aan een groenten smoothie toevoegd zijn bijna allemaal nitraatrijke groenten:

Andijvie
Bietjes, rode
Bleekselderij
Paksoi
Sla, alle soorten
Spinazie

Kun je als het om een paar handjes of een bpaald aantal grammen gaat elke dag nitraatrijke groenten eten of ook dan niet?

Alleen boerenkool, broccoli, komkommer en worteltjes zijn nitraatarme groenten die ik me in een smoothie voor kan stellen... Vandaar wrs dat ik steeds lees dat mensen meer boerenkool zouden moeten gebruiken ipv altijd spinazie :)

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:50

Ik ga voor avocado en mango ipv banaan denk ik dan :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:53

Daphnenatas: welkom. Zelf drink ik mijn smoothie altijd direct na het maken. En ik gebruik geen zuivel erin. Kan je dus helaas niet helpen!

Wizz99: interessant is het zeker. Ik zal proberen wat onderbouwde info te vinden, kom er later op terug, nu geen tijd. :)

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:38

daphnenatas schreef:
Hallo!
Ik wil ook graag beginnen aan de smoothies :)
Maar ik vroeg me af of jullie het gewoon ongekoeld meenemen als lunch, of hebben jullie een speciale kan waarmee het koel blijft?
Want als je bijvoorbeeld yoghurt erin verwerkt denk ik wel dat dat gekoeld moet blijven?

Ik maak meestal ruim 1 liter, daar doe ik dan 2 of 3 dagen mee. Ik schenk de smoothie over in een kan met deksel die ik vervolgens in de koelkast zet. Zo gaat het prima!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:46

Ik maak 'm ook steeds vers en dan drink ik hem direct.

Vandaag had ik

2 kiwi's
komkommer
bleekselderij
aardbeien
beetje honing
yohurt

Vond m een beetje mwah..... niet vies ofzo, maar kon beter.

Heb ook chiazaden gekocht....morgen maar eens toevoegen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:17

Smoothies maak ik ook altijd vers , en zonder yoghurt .
Welkom daphnenatas :j

Over de alkaloiden in bladgroente heb ik onderstaande van internet geplukt :

Je wisselt je groene bladgroenten af. Niet alleen heeft elk soort zijn eigen voordelen, ook zijn eigen nadelen. Door optimaal te profiteren van de verschillende voordelen en geen last te hebben van nadelen, varieer je dus goed! Bladgroenten bevatten stofjes, alkaloïden, die kunnen opstapelen in je lichaam als je elke dag dezelfde bladgroenten neemt. Zo ontstaan de nadelen, want dat kan bijwerkingen met zich meebrengen. Door af te wisselen krijg je elke dag andere alkaloïden binnen, waardoor je lichaam ze niet opstapelt, maar blijft afvoeren. Variëren is nu eenmaal gezond!

Mmm over hoeveelheden word hier niet gesproken ...

@ MamaMiesje ;Resultaat: dikke groen-bruine drap die wel lekker smaakt :') :=

Vanochtend had ik :
Laatste restje Pflücksalat
witte druiven
1/2 mango
Meloen
handje goij bessen
Water .

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:27

Ik dronk mijn liter verdeeld over de dag op maar ik word steeds wakker van maagzuur, zo erg dat ik een maagtabletje moest nemen. Dus vandaag een kwart en kijken hoe het gaat.

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:35

Bedankt voor de reacties!
Mijn idee was om het 's ochtends te maken en het dan mee te nemen naar school/werk als lunch. Ik ben namelijk het standaard brood een beetje zat en smoothies vind ik heerlijk en kan je goed variëren, en het is nog goed ook!
Het is natuurlijk vers en een beetje koel het lekkerst, maar ik heb altijd het idee dat het niet zo goed is als het een paar uur ongekoeld blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:47

Ik maak 's ochtends altijd vrij veel en neem dan een grote afsluitbare beker met smoothie mee voor tussen de middag. Dat wil prima, ook al is het dan niet gekoeld. Zuivel gebruik ik niet in smoothies. Ik heb als basis altijd twee sinaasappels.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:13

Ik had vanochtend :
75 rucola melange
1/2 mango
1/4 galia meloen
kleine banaan
handje goijbessen .

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:27

In het kader van onze nitraatdiscussie een filmpje van Boele Ytsma: http://www.youtube.com/watch?v=gr3WFbbLNmE
Waarmee ik niet wil zeggen dat hij gelijk heeft of zo. Maar wel interessant om meerdere kanten te laten lezen/horen dacht ik. :)

Vanochtend:
Boerenkool
Tomaatje
Kaki
Kiwi
Banaan
Goji's
Chia
Lijnzaad
Cacaopoeder
Curcuma
Acaciahoning

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:07

Boele Ytsma is de planteneter niet? Zal zo het filmpje eens kijken!

Ik heb vandaag mijn allereerste groene smoothie gemaakt bevattende:

1 kiwi
1 mango
1/2 avocado
50 gr boerenkool
300 ml water

Maar jongens wat vies :r !!!

Het was ten eerste vreselijk dik, en wat een vieze sterke nasmaak zeg! Ik heb er nog een appel aan toegevoegd en nog wat water, smaakte al beter maar ik drink dit nou niet voor mn lol...

Hoe kunnen andere mensen nou zo enthousiast zijn? Wat doe ik verkeerd? Teveel groenten ineens? Nog meer fruit? Tips zijn heel welkom (zonder banaan!)!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:29

Inderdaad de planteneter. :)

Ik weet het niet... als het te dik is zou ik meer water erdoor doen. Verder vind ik boerenkool ook niet altijd even lekker (maar ook zeker niet smerig, ik drink het altijd keurig op). Er wordt ook wel gezegd dat dit een groente voor gevorderden is. :D

Wat vond je verder van de smaak? Te zoet, te bitter, te zuur??? Misschien lekker wat honing erdoor?

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:54

Ik vind het vooral een heel sterke nasmaak hebben... Ik kan het niet zo goed benoemen, bitter misschien toch?

Misschien moet ik morgen maar even spinazie proberen, misschien dat dat wat zachter is... Of wat minder boerenkool om langzaam te wennen...

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:55

Honing erdoor? Dat kan ik ook wel proberen...

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:36

Mag ik vragen wat voor blender jullie gebruiken?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:05

@Wizz99 ; Jammer dat je eerste groene smoothie geen succes was :(:)
Boerenkool is wellicht ook wat apart qua smaak, daar moest ik ook erg aan wennen .
Verder in het begin meer zoet fruit nemen dan bladgroente , dus echt beginnen met een handje .
De avocado neutraliseert de smaak van de mango ...

@ Lynn_FDA ; Ik heb de philips hr2096 . :D

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:15

Even terugkomend op het nitriet verhaal:
Ik drink nu bijna dagelijk een spinaziesmoothie met kiwi (veel vitamine C) en gebruik ongeveer maximaal een halve kg bladspinazie per week. Daarnaast eet ik ook bijna dagelijks sla (1 krop per week ong) met komkommer, tomaat etc. Is dit gevaarlijk dan?

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:28

Lynn_FDA schreef:
Mag ik vragen wat voor blender jullie gebruiken?

Ik heb er 2 eentje van Tomado, dit is een grote glazen kan. Doet het prima alleen is erg onhandig schoon te maken en je moet een beker hebben als je de smoothie mee wil meenemen. De andere is een Princess, een groene met een heel handig systeem, hij is niet groot, heel licht en vermaald alles super goed, zelfs nootjes ect. Deze heeft een beker die je zo mee kan nemen. Ze kosten allebei rond de 30 euro. Ik raad die van Princess zeker aan! :)

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:31

ditano schreef:
@Wizz99 ; Jammer dat je eerste groene smoothie geen succes was :(:)
Boerenkool is wellicht ook wat apart qua smaak, daar moest ik ook erg aan wennen .
Verder in het begin meer zoet fruit nemen dan bladgroente , dus echt beginnen met een handje .
De avocado neutraliseert de smaak van de mango

Aha! Ik dacht al dat ik teveel boerenkool toegevoegd heb. Er zit 50 gram in maar dat komt wel neer op 3 flinke handen... Ik vroeg me al af waarom ik nou geen lekkere mango en kiwi proef... Hoe komt dat? Dat avocado de smaak neutraliseert? Is dat met meer combi's? Ik had 800ml en vond het zonde het weg te gooien. Vanmorgen heb ik er nóg een appel aan toegevoegd... Maar moest het alsnog met de neus dicht drinken. Ik moet echt even wat goede tips hebben geloof ik :D

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:34

Ik heb ook een blender van princess, heel blij mee! Maalt supersnel en heel fijn. Nou moet ik alleen nog even leren war ik erin moet gooien zodat het wel weg te krijgen is :o

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:59

Crap... heb alleen spinazie, appel manderijn, lychees, en banaan.
Wat kan ik daarmee maken

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:54

BAStable schreef:
Even terugkomend op het nitriet verhaal:
Ik drink nu bijna dagelijk een spinaziesmoothie met kiwi (veel vitamine C) en gebruik ongeveer maximaal een halve kg bladspinazie per week. Daarnaast eet ik ook bijna dagelijks sla (1 krop per week ong) met komkommer, tomaat etc. Is dit gevaarlijk dan?

Heb je het filmpje bekeken?