De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:49

Heb ze laatst gezien bij de Action.

Voor kruiden dat verticaal tuinieren ook heel handig.

Ik wil coniferen laten eruitbikken door stel stoere jongens, zie ik mezelf inderdaad niet doen.
Kraan gaat niet achterin de tuin kunnen komen, helaas...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:06

Coniferen lagen er hier zo uit...beetje rondsteken...goede takkenzaag voor de meest weerbarstige wortels en 1 vriendje die zijn gewicht in de strijd gooit :D Hier lagen ze er in no time uit...

Vertikaal tuinieren is leuk :j

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:42

Dat is een leuke tuin die omgebouwd kan worden tot moestuin ! Lekker zonnetje. erbij, heeerlijk :D laat de lente maar komen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 23:48

Tinky12 schreef:
Coniferen lagen er hier zo uit...beetje rondsteken...goede takkenzaag voor de meest weerbarstige wortels en 1 vriendje die zijn gewicht in de strijd gooit :D Hier lagen ze er in no time uit...

Vertikaal tuinieren is leuk :j

Nou, hier niet :') De trekker heeft ze eruit moeten trekken. En dan nog was je een halve dag per boom bezig met wortel uitsteken.
Er moeten er nog 2 uit, dat gebeurd binnenkort.

Ik zag Jamie Oliver net en hij liet zien hoe hij asperges kweekt. Nl grind onderin, voor de drainage! Lijkt me zo leuk om te doen, maar ik zit op veen en daar klei op, compleet ongeschikte grond dus. Maar misschien moet ik een bak maken, of gewoon grind storten en daar dan zand op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:55

Heuveltje bouwen als aspergebed? Water zoekt altijd het laagste punt op.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 00:04

tamary schreef:
Heuveltje bouwen als aspergebed? Water zoekt altijd het laagste punt op.

Ja, dat bedoel ik. Grind, zand en aarde op elkaar.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:03

Antheman...ik ga een oude badkuip gebruiken als bak.Die gaat straks op zijn plek...misschien kun je ook een oude badkuip ritselen...bult grint onderin,zand erover en dan grond :)

Water afvoer zit er al in :D

Wat de coniferen betreft...was even vergeten dat het hier zandgrond was :P

Oooo...mijn tomaatjes komen de wereld al een beetje bekijken :D Heule kleine puntjes steken al boven de grond uit.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:07

Ik weet niet of het voor mensen intersant is.
Maar ik zag op de site van de action dat ze bij de 100 nieuwste artikelen, heel veel zaadjes gaan verkopen groente, kruiden en bloemen. Je hebt dan 6 verschillende zaadjes voor 0,79 en een nog wat dingetjes.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:10

Wat een leuke tips allemaal en wat groeien de plantjes bij sommige van jullie al goed!

Hier staan 4 kweekbakken in het raam, de ijsbloemen gaan goed, maar zoveel dicht op elkaar :x :x .

3 lupines komen ook op en voor de rest kijk ik het omhoog.
Geduld is een schone zaak O:)

Ik heb hier nog een vissenbak staan een grote, maar kan het ding aan niemand slijten. Nu dacht ik daar ook iets in te kunnen laten groeien...... tips?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:43

Een vissenbak...jawel hoor,kun je van alles in laten groeien.

Is het met lichtkap of zonder?Je kunt er zooooooveel mee :D

Gewoon als kweekbak gebruiken of Palludarium,maar er kunnen ook mooie bloemen in of orchideëen...Tillandsia ook errug leuk en gevariëerd.Keuze genoeg hoor :j

Action ook zaadjes...leuk!!
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 28-02-13 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:44

direct ff op de site van de Action gekeken, die kruiden ga ik wel even halen denk ik!
De bloemen vind ik ook mooi, maar daar zitten ook bloemen bij die zich mega uitzaaien en je dus volgend jaar de hele tuin eronder hebt :)

@Nektosha: wat voor vissenbak bedoel je? Een aquarium? Ik denk dat je die gewoon kan vullen met een laag zand en dan zaden erin, net als een kweekbak.
Of wil je die straks buitenzetten als bloempot? Dan is een klimmer misschien wel grappig? bv komkommer (word groot!) of peulen, of iets als oostindische kers?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:17

Dat bloemenzaad bedoel je dan die met klaproos, lupine, siererwt, rubeckia, petunia en ridderspoor?
Van de klaproos... dat is wel een die zaad vormt en dan overal tevoorschijn komt... maar die ervaring heb ik niet met lupine, siererwt en ridderspoor.
Ik vind het wel raar mengsel... eenjarige en vaste planten. Ridderspoor wordt bijv. meestal niet uit zaad opgekweekt en is meerderjarig... siererwt is echte eenjarige die je uit zaad groeit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:39

Bij de lidl hadden ze vele soorten zaadjes, varierend van 19 cent per zakje tot 1.49 voor F1 hybride zaadjes.
Geen idee wat de kwaliteit van de diverse zakjes is.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:04

Meestal heeft de Lidl wel goede kwaliteit van zaden. Hier is ook een grote Lidl en toevallig verkopen ze nu ook weer allerhande zaadjes. Zag ook bloembolletjes etc.etc. dus ik heb eventjes ingeslagen.
Ook zaad gekocht van div. soorten bonen en erwtjes.
Vanmiddag al een flink stuk moestuin schoongemaakt, ontdaan van alle winteronkruid en in feite al klaar om te beginnen. Het zaaigoed onder glas begint al door te komen.
Net zoals bij jullie, is het ook hier eigenlijk nog wat te koud geweest maar vanaf morgen gaan de temperaturen weer stijgen. Op naar 't voorjaar!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:23

Ja, het zou vanaf dit weekend voorjaar worden hebben ze voorspeld :D Eens zien of ik de aardappelen al in de jute zakken in de kas kan zetten, ondanks dat ze binnen niet willen kiemen.. hoe lang duurt het voordat een aardappelplant boven de grond komt?
En dan kunnen de sperciebonen ook lekker in de kas verder groeien :D

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:31

Leuk ik ga ook morgen kweekpotjes halen en alles inzaaien wat al kan.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:47

Ow leuk bezig allemaal! Krijg je toch zin van?

Succes met de coniferen Sjolvir!

Die vissenbak is een rechthoekig aquarium-geval.
Kan dus makkelijk wat in.

Hoe doen jullie het met wilde bloemen? Ben er zo gek op, maar zij blijkbaar niet zo op mij :(

Zaadjes van de Lidl heb ik ook in de bakken. Gisteren nog een extra kweekbak gekocht. Als er nu iemand naar binnen kijkt, dan denken ze vast dat ik een weetkwekerij begonnen ben :D .

Vandaag wilde ik ook verder plannen, maar de logeerhond beet in mijn handen, dus helaas. Morgen weer een dag!

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:15

Evelijn schreef:
Dat bloemenzaad bedoel je dan die met klaproos, lupine, siererwt, rubeckia, petunia en ridderspoor?
Van de klaproos... dat is wel een die zaad vormt en dan overal tevoorschijn komt... maar die ervaring heb ik niet met lupine, siererwt en ridderspoor.
Ik vind het wel raar mengsel... eenjarige en vaste planten. Ridderspoor wordt bijv. meestal niet uit zaad opgekweekt en is meerderjarig... siererwt is echte eenjarige die je uit zaad groeit.

die bedoelde ik ja :) Klaproos vind je jaren later nog in je tuin. Vind ze wel heel mooi trouwens. Lupine heb ik afgelopen zomer van vakantie meegenomen, maar die doen het niet. Maar wil die straks nog een keer proberen in de kweekbak. Ridderspoor word hier alleen maar opgevreten door de slakken, zo jammer want ik vind ze prachtig, net als lupinen trouwens :)

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:16

Nektosha, das niet zo lief van die hond!

Wat bedoel je met je wilde bloemen? Wat wil je er mee en welke bedoel je?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:18

Teigetje008: dat van die klaproos... dat mag ik hopen! Had hier in de buurt een veld gevonden met echt bloedrode klaprozen, dat mooie donkerrood. Daar weken later, toen ze uitgebloeid waren, weer naartoe gereden en een poosje besteed met zaadjes winnen. Al die zaadjes heb ik hier in 't wilde weg rondgestrooid.
En nu maar hopen dat het ergens op dit terrein opkomt! Want er stond hier niet 1..... en ik vind ze zo mooi!

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:20

klinkt goed! Lukt vast wel, wat dat betreft is het net onkruid, haha

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:03

Sommig onkruid is wel prachtig.

Minder geslaagde logeerhond dus.

Hier ook soort van wietplantjes vensterbank met kweekbakjes, maar nog weinig boven de grond.
Coniferen wil ik nog even niet over na denken, ga voor de variant van diegene die hier zei dat het wel meeviel. (ben echter bang dat...)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:13

Nu we het toch over coniferen hebben...ik heb er nog een aantal staan,ongeveer een meter hoog.Iemand interesse? :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:21

Vorige week zo'n kweekkasje bij de Action gehaald en oa pompoen, tomaat en aardbeien gezaaid en tot mn verbazing komen er nu al blaadjes omhoog van de pompoen, hardstikke leuk, dacht dat ik nogwel een week 2 moest wachten tot ze zichtbaar zouden worden. Ook even bij het tuincentrum geweest en ondanks de verleiding toch alleen violen meegenomen, ben toch bang dat de vorst nog te veel in de grond zit.

Dat van die klaprozen herken ik wel, op de dijk groeien ze weeldig dus afgelopen jaar flink wat hier in de perkjes gegooid, beetje kleur erin *D

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:53

Hier allemaal maar groenten haha, behalve een speciale orchidee uit costra rica. Iemand verstand
van orchideen verzorging? Hij zat eerst in een flesje met gel en toen die groot genoeg was moest die
een bakje met spul die opzwelt door water. Maar hij groeit niet echt door ofzo, heb wel orchideenvoeding
gegeven, maar ik weet niet of die dingen veel of weinig water nodig hebben?