Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:23

_mar_ ...... dat klinkt heeeeerlijk! wil jij mij het recept ook sturen? Of hier zetten.... als er nog mee liefhebbers zijn.
Ik ga t weekend aan de bak, heb een klein bakvormpje gekocht :-) speciaal voor kinderen haha!
maar ik wilde graag een heel klein rond taartje kunnen maken, deze is dacht ik 10 of 12cm :-)
En er zat ook een cakevorm bij..... ook heel schattig klein!
dus daar ga ik t weekend mee aan de gang

Saskiaa_

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:25

gretoes, is dat dat setje van de Hema? Daar heb ik vanochtend nog verliefd naar staan kijken. Wat een schattig setje! <3

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:30

Saskiaa_ ik heb t bij de Marskramer gehaald, maar zal wel ongeveer t zelfde zijn :-)
Kom het niet laten liggen!
ik wil graag oefenen met bakken... maar elke week zo'n grote taart weg werken....
en mn vriezer zit ook een keer vol.
Wil eigenlijk nog meer van de maten maar om nou meerder dezeld setjes te kopen is ook zo wat...
ik wil dan alleen die ronde nog meer hebben, zodat ik meerder kleine taartjes kan maken..

dus wie een adres weet voor taartvormen van 10 of 12 cm..... hoor ik t graag!
(intussen gezocht op internet.... kan het in zeist halen, mooi in de buurt :-))

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:37

Die van de Hema was 16cm dacht ik, ook erg klein. Die zijn zowel in set met deegroller en cakeblik als los te koop.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:03

Ik heb inderdaad een kleine ronde vorm van zo'n 14/16 cm bij de Hema gekocht.

Hierbij het recept voor de brownie met kwark en frambozen

brownie recept (ik gebruik meestal een ander, die in het bakboek staat)
200 g pure chocolade, grof gehakt
200 g boter
250 g poedersuiker
3 eieren
110 g bloem

kwarklaag
400 g roomkaas
150 g poedersuiker
1/2 tl vanille-extract
2 eieren

roomlaag
3 dl slagroom
100 g poedersuiker
150 g frambozen + extra om te garneren

Verwarm de oven op 170 graden

Voor de brownie: Smelt de chocolade au-bain-marie. Klop de boter en de suiker tot een romig mengsel, voeg één voor één de eieren toe en schraap de niet opgenomen ingrediënten van de wand. Klop geleidelijk de bloem erdoor en klop het beslag op een hogere stand mooi glad. Meng rustig de gesmolten chocolade erdoor.Giet het beslag in een voorbereide braadslee/ovenschaal en strijk de bovenkant met een paletmes glad.

Voor de kwarklaag: Doe de roomkaas,suiker en vanille in een kom en mix tot het glad en dik is. Voeg de eieren 1 voor 1 toe, het mengsel moet glad en romig zijn. Klop het eind iets harder zodat het luchtiger wordt, maar klop niet te lang want dan kan het schiften. Schep de massa op de het browniebeslag en strijk de bovenkant met een paletmes glad. Bak de koek 30-40 min. tot de kwarklaag stevig aanvoelt en de randen goudbruin zijn. Hij moet in het midden vrij bleek zijn. Laat de koek volledig afkoelen en zet het afgedekt 2 uur of tot de volgende dag in de koelkast.

Voor de slagroomlaag: klop de slagroom, suiker en frambozen in een kom tot de massa lobbig en niet te stijf is. Stort de brownie op een schaal en leg hem met de kwarklaag naar boven. Strijk de slagroomlaag gelijkmatig over de bovenkant en garneer met extra frambozen. Snijd hem in 12 vierkantjes.

Afbeelding

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:07

Is die brownie zo stevig dat je die kwarklaag er zo op kunt storten? In het recept dat ik gebruik voor brownie zak het zo naar de bodem denk ik. En die frambozen moeten gepureerd hé? Dan kan je dus gewoon van die dieprvriesdingen gebruiken, toch?

Ziet er wel onwijs lekker uit! :9

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:10

ziet er heeeerlijk uit! ga het zeker proberen!
jammie!!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:11

Hmm, het recept dat ik normaal voor brownies gebruik heeft vorige keer de kwarklaag wel gehouden. Dat recept staat in het bakboek geloof ik. En je kan gewoon diepvriesframbozen gebruiken inderdaad, ze worden toch gepureerd dus dat maakt niks uit. Hij ziet er niet alleen lekker uit maar smaakt ook echt hemels! Je kan trouwens ook de frambozen vervangen door ander fruit, bijvoorbeeld kersen of aardbeien. Maar net wat er in het seizoen is en wat jij bij chocola vindt passen. :)

Mijn bosbessencupcakes gaan goed! Dat basisrecept van de website cupcakerecepten.nl is echt DE uitvinding van het jaar voor mij. Eindelijk lukken ze gewoon! :D

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:49

Wie lust er nou geen chocola? :oo
raaaare ouders hebben jullie haha.

Wat schattig gretoes, ik heb ook een vrij klein bakvormpje, denk dat ik maar een baby taartje ga maken deze week.
En, kleine bakvormpjes daar kan je ook gewoon kleine ovenschaaltjes voor gebruiken, die verkopen ze volgens mij wel bij hema, xenos enz. Dan krijg je je taart er alleen misschien wat minder mooi uit, maar de smaak word er niet minder om!

Die brownies zien er zeker lekker uit Mara, misschien moet ik die ook maar is proberen.
Het enige probleem is: er zijn zoveel dingen die ik nog een keer wil proberen... :')

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:01

Haha lekker blijven doorproberen Emma! We hebben nog jaren te gaan denk ik altijd maar. ^^

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:28

Zo die brownie ziet er lekker uit! :9

En niet teveel eten voor de proeverij he Mara, want je krijgt bij mij ook genoeg voer. :))

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:14

Hoi hoi,

Hier nog iemand die eigenlijk wel graag bakt. Dus zo heel af en toe schieten we eens in actie. Vandaag chocoladecupcake met bananen topping gemaakt. Moet dienen als afscheids cupcake op het werk. We gaan nl met gans onze afdeling verhuizen naar een ander gebouw een paar kilometer verder op.

Ik twijfel alleen nog of ik de gekleurde bolletjes er wel of niet ga bij doen, de kleur van mijn bloempje en mijn vormpje (het papiertje zelf) ;-). De smaak was wel heel erg lekker. Heb alleen nog heel veel bananen topping over dus die zit nu in de diepvriezer.

Afbeelding

Verder heb ik ook gans het topic doorlopen en vele lekkere dingen tegengekomen die ik zeker eens ga uitproberen. Het resultaat zal ik dan hier uiteraard ook posten.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:29

Ik ga binnenkort de B&J Chocoladetaart maken. :9
Heeft we eens hier op bokt gestaan.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:18

Hier staat een koffiecake af te koelen. Morgen presentatie oefenen tegenover ander projectgroepje. Dus dacht: laat ik maar wat bakken voor tijdens de presentatie, om het nog een beetje leuk te houden ;)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:32

SpikkelFire schreef:
Zo die brownie ziet er lekker uit! :9

En niet teveel eten voor de proeverij he Mara, want je krijgt bij mij ook genoeg voer. :))

Hahaha, nee ik zal mijn vriendin verplichten tot het eten van de cupcake morgen in de trein naar haar kamer. Zodat ze zaterdag niet eerst een cc van mij opheeft en daarna die van jou, die natuurlijk veel lekkerder en beter zijn. :j Hoeveel mensen komen er ongeveer? En komen er nog bokkers? ^^

De banoffeetaart viel in de smaak bij de eigenaren van mijn bijrijdpaard. Ik zou eigenlijk les krijgen, maar het is alsof er een vloek op heerst, want weer konden we niet rijden omdat het opeens, plaatselijk boven tolbert, met bakken uit de hemel kwam zetten. Mijn instructeur kon het niet geloven (woont een dorp verderop en daar was het gewoon droog :Y) ) en wilde zelf de bak even inspecteren, ik zei al: als het dan nog niks is kan je alsnog taart eten. En opeens stond zijn gezin voor de deur. :') Ik had nog een halve taart over, dus ik dacht, perfect voor 4 personen. Maar er waren nu 2 mensen extra dus heb de puntjes even verkleind. Iedereen heeft zitten smullen en heb allemaal complimentjes gekregen. En of ik niet voor iedere les een taart kon bakken :+ Haha.

Hopelijk vallen de bosbessencc's in de smaak op me werk, maar ik denk het wel, heb er één geproefd en die smaakt goed. :)

@Sjintoo: die cupcakes klinken lekker! Zelf zou ik misschien de bolletjes eraf doen, of je moet van de bolletjes af willen natuurlijk. :+

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:02

Hahah goedzo. :D Tot nu toe hebben 14 mensen zich echt opgegeven (van sommige weet ik niet of ze alleen of met aanhang komen) en iets van 7 misschientjes/waarschijnlijkwel. Dus lekker volle boel. :D En 2 bokkers misschien, moet ik nog even vragen. :P

Vanavond ruzie gehad met mn botercreme mix, was gaan schiften en ik had precies iets van een kilo gemaakt.. Dus kon het allemaal weggooien. :(

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:03

Wat veel SF! Leuk :D

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:04

Balen van de Crème SF. :(:)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:06

Ooo, volle bak! Leuk! Heb er echt zin in. :D Wel beetje ka u tee van je botercreme zeg! Maar dat komt vast wel weer goed. Even goed adem halen, de boel weggooien en overnieuw beginnen. Vooral niet meer aan terugdenken. :P

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:08

Ik moest echt even Zen worden inderdaad O:) Mn ouders zagen de bui alweer hangen dat ik met spullen ga smijten.. alweer. := Ik word altijd een beetje agressief van bakken. _O-

Tis alleen een beetje krappies met mn tijd, moet morgen werken en ga nog naar het theater.. dus morgen snel alle botercrememix opnieuw maken (heb nu ff snel weer een deel gedaan), en zaterdag nog 2 smaken bakken (zit echt te twijfelen hoeveel ik nou zal maken om te verkopen.. :? ) en dan alle botercreme op smaak brengen en dan nog de cc's afmaken.. *zucht*. :') Ojah, en het huis opruimen en de tafel aankleden etc. _O-

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:13

Hahaha, ik herken het wel een beetje. Als het niet gaat zoals het hoort en het wil ook gewoon even echt niet beter worden, o echt! Dan zou ik zo alles in de prullenbak gooien! Maar dan even een stap achteruit, adem halen, en rustig opnieuw proberen. Het gaat helaas niet altijd zoals we willen.

Ojeej, je hebt het echt druk de komende 2 dagen. Maar hopelijk heb je eer van je werk, ik denk het wel. :) En hoeveel je moet maken om te verkopen, tja, ik zou het niet weten. :P Ik weet dat ik in ieder geval van plan ben om iets te kopen, als 'souveniertje', haha. Mijn vriendin misschien ook wel voor thuis, maar hoeveel ik er zo willen weet ik zelf niet eens. Dus als jij moet schatten hoeveel je gaat maken, pff, ik zou het niet weten. :P Maar beter te veel als te weinig denk ik dan maar. Al is dan de vraag wanneer je er een beetje teveel hebt of VEEL te veel. O god, ik zou het echt niet weten. :')

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:15

Whahah irritant is dat he :+ Ik heb een keer heel het zooitje zó hard in de prullebak gemikt dat ik de botercreme een paar dagen later nog op de kachel vond. :') _O-

Hmmmm ja lastig idd, denk dat de meeste misschien 1 of 2 meenemen. :P Maar inderdaad, beter teveel dan te weinig. :+ Van 2 smaken heb ik nu 20 grote en voldoende kleintjes gemaakt. Dus dat laat ik denk ik zo, en dan van die andere 2 smaken doe ik 30 grote en iets minder kleintjes.. of ik ga net zolang door totdat ik geen zin meer heb. :')

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:19

hallo ik ben nieuw hier op de bakkersafdeling :D
nou wilde ik een marsepein taart maken binnenkort.
maar welke hechtlaag gebruiken jullie , en zijn daarvoor meerdere varianten?
Laatst bijgewerkt door fuego3 op 18-10-12 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:22

Welkom!

Bedoel je om je taart mee af te smeren? Je kan het beste botercreme of chocoladeganache gebruiken/maken. Voor botercreme kan je dan allerlei smaken doorheen doen. :)

Nou mensjes, ik ga afsluiten.. waarschijnlijk leef ik pas zaterdagavond weer. _O- Toedels!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:33

SpikkelFire schreef:
Welkom!

Bedoel je om je taart mee af te smeren? Je kan het beste botercreme of chocoladeganache gebruiken/maken. Voor botercreme kan je dan allerlei smaken doorheen doen. :)

Nou mensjes, ik ga afsluiten.. waarschijnlijk leef ik pas zaterdagavond weer. _O- Toedels!

ja ik bedoelde de hechtlaag idd.
bedankt .welke smaken zoal dan ?