Taarten decoreren XXII

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTom

Re: Taarten decoreren XXII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 07:27

tuurlijk mag dat, ik heb mijn inspiratie ook weer van inet :-)

ik gebruik de kapselmix van de sligro, vind hem echt heel fijn werken.
ik vul de vormen tot ongveer drie kwart en dan zijn ze mooi tot de rand als ze klaar zijn.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:09

Wauw TinkerTom, wat ontzettend mooi!! :oo

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:25

Zo, TT je sprookjesboom is prachtig!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:30

die sprookjesboom is wel echt onwijs gaaf :D

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:03

Wauw de sprookjesboom!!!

Ik heb ook die uitsteker Owl, mijn zoontje word eind van de maand 1 en daar ga ik een drie laags uiltjes taart voor maken.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:04

Ik volg de hoeveelheid mix van de verpakking van funcakes.. Misschien moet ik er maar wat meer indoen (zijn als de mix erin zit nog niet eens tot de helft.. en als ze klaar zijn nog onder de rand..)

ullaatje dat lijkt me een geweldige taart om te maken!!

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:14

Woow Tinkertom, wat een prachtige taart zeg! Wat knap!!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:29

MssMaris schreef:
Ooooh TT <3 <3 helmaal gaaaaaf zeg! Mag ik die opslaan voor inspi voor als ik later groot ben? :p

Edit: Jolien, heb je al gegoogled? Als ik nl. Zoek op 'hoeveel biscuitmix in bakvorm' heb je echt al gelijk een paar bruikbare tips om dat te berekenen.. ;)

Ik heb wel een dergelijke zoekterm gebruikt, iets van 'hoe vol springvorm biscuit'.
Maar ik zal jouw zoekterm nog eens proberen. Daarnaast maak ik gewoon een randje bakpapier rondom, aangezien mijn springvorm iets lager is dan 7 cm.
Het recept van de Jamin is namelijk gebaseerd op 330 gr. mix. Dus ik had bedacht om dan 660 gr. te maken en met het overgebleven beslag, twee kleine springvormen te vullen. Maar ik zal eens kijken of ik het kan omrekenen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:31

Als het beslag gebaseerd is op 330 gr is dat voor een taart van 25 cm. gewoon verdubbelen zou ik niet doen, zo werkt t niet met biscuit bakken ;) denk dat je die tabel van dlt best kunt gebruiken maar dat je mogelijk je hoeveelheid water en ei aan moet passen..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:34

Patriciavt schreef:
Pas het beslag gebaseerd is op 330 gr is dat voor een taart van 25 cm. gewoon verdubbelen zou ik niet doen, zo werkt t niet met biscuit bakken ;) denk dat je die tabel van dlt best kunt gebruiken maar dat je mogelijk je hoeveelheid water en ei aan moet passen..

Ik bedoel met verdubbelen dat ik gewoon het beslag maak voor twee taarten en dan daarmee de springvorm vul tot 2/3. Dat kan toch wel gewoon? De verhoudingen blijven dan gelijk voor het beslag.
Maar inderdaad, je optie om de tabel te gebruiken was mijn tweede voorstel, alleen stond het er misschien niet zo duidelijk. Dat bedoelde ik met omrekenen, dus dat ik het aantal gram mix gebruik en dat even omreken op basis van het Jaminrecept, hoeveel ei en water ik nodig heb.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:39

TT, je boom is supergaaf geworden!!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:41

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:51

Jolien, ik zou het niet doen.. ik zou 2x beslag maken..

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:57

Jolien, volgens mij ben je veel te moeilijk aan het denken. Pak gewoon een tabel, als je niet zeker weet of het genoeg is doe je er wat extra mix en een extra eitje bij, zo nauw komt dat niet. Ik zou niet het dubbele maken hoor.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:57

Patriciavt schreef:
Jolien, ik zou het niet doen.. ik zou 2x beslag maken..

Sorry, ik heb 'm even kwijt. Wat zou je niet doen? Omrekenen?
Dus het beste toch één grote beslagkom vol maken?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:59

Rinske schreef:
Jolien, volgens mij ben je veel te moeilijk aan het denken. Pak gewoon een tabel, als je niet zeker weet of het genoeg is doe je er wat extra mix en een extra eitje bij, zo nauw komt dat niet. Ik zou niet het dubbele maken hoor.

Ik ben nu eenmaal iemand die moeilijk denkt en ingewikkelde oplossingen bedenkt :o
Als ik zo lees op het internet heb ik het idee dat het wel erg nauw steekt met het maken van deeg.
Maar ik heb een kg. mix gehaald en van het overige deeg maak ik gewoon een extra taartje. Dus het is niet zo dat de rest in de prullenbak verdwijnt.
Daarnaast heb ik nog helemaal geen ervaring met het maken van biscuit, dus ik zou niet weten wanneer het beslag te dik, te dun of wel goed is. Vandaar dat ik liever wat moeilijker doe dan straks een prullenbak vol mislukte biscuits heb liggen en tot overmaat van ramp uiteindelijk maar de taartenwinkel moet bellen :=

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:34

Jolien ik zou maar voor 1 taart tegelijk mix maken, zo bedoel ik het. Een bakvorm van 30 cm zitten niet 2x zoveel eieren jn als in een bakvorm van 15 cm, zelfde geldt voor de overige ingredienten. zou gewoon de tabel erbij nemen en die qua hoeveelheid mix aanhouden en dan 1 biscuit tegelijk maken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:43

Maar dat is het probleem juist: Ik heb geen mix van DLT, maar van de Jamin. Die verhoudingen zijn anders. Ik kan dus niet klakkeloos de hoeveelheden ei en water van de tabel overnemen. Dan moet ik gaan omrekenen.
De hoeveelheid op de verpakking van de Jamin is voor een bakvorm van 25 cm. Ik heb een bakvorm van 28 cm. Dan heb ik dus te weinig beslag. Snappie?
Ik begrijp ook wel dat een bakvorm van 30, niet twee keer zo groot is als een bakvorm van 15 cm.
Maar nogmaals, ik maak tweemaal de biscuit voor 25 cm. Dan weet ik zeker dat de verhoudingen van de mix, eieren en water goed zijn en heb ik sowieso genoeg deeg voor de vorm van 28 cm.
Dan vul ik de bakvorm van 28 cm tot 2/3 vol.
Het overige deeg vul ik een andere springvorm mee.

Of leg ik het nu zo raar uit? Volgens mij hebben we het namelijk allemaal over hetzelfde :j

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:45

Is die mix zo anders dan?!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:49

Volgens mij wel, althans, zoiets las ik ergens. Als ik thuis ben zal ik nog eens kijken naar de verhoudingen.
Zo uit m'n hoofd weet ik wel dat je voor een doorsnee van 25 cm, 330 gram mix nodig hebt en 5 á 6 eieren. Dit staat dus al niet gelijk aan de verhoudingen op DLT.
En ik kan wel gewoon zomaar een bepaalde hoeveelheid mix maken, maar als ik niet weet hoe vol de springvorm normaal gesproken hoort te zitten met deeg, weet ik ook niet wanneer ik de goede hoeveelheid heb voor 28 cm.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:58

Maar vergis ik me nou, of is het een kleine moeite om te zeggen hoe vol een springvorm moet zitten met deeg?
Jullie hebben daar meer ervaring in dan ik. Of verschilt dit ook weer per merk?

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:21

Jolien87: Ik vul mijn bakblikken altijd tot 2/3 vd bovenrand.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:36

prakkie schreef:
Jolien87: Ik vul mijn bakblikken altijd tot 2/3 vd bovenrand.

_/-\o_

Ik denk dat ik straks maar gewoon de biscuit ga bakken en hem in de diepvries doe, mits hij gelukt is uiteraard. Mocht hij dan te laag worden, maak ik er gewoon een oefentaartje van en heb ik nog tijd zat voor vrijdag/zaterdag om een nieuwe poging te wagen.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:15

Als ie te laag is bak je er nog een en leg je de ene laag op de andere. Is ie toch nog hoog.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:17

Jolien87 schreef:
Maar vergis ik me nou, of is het een kleine moeite om te zeggen hoe vol een springvorm moet zitten met deeg?
Jullie hebben daar meer ervaring in dan ik. Of verschilt dit ook weer per merk?

Is helemaal geen moeite maar ik let er simpelweg niet op. Hou gewoon aan wat er aangehouden moet worden. En als ik het niet weet dan zoek ik het op. ;)