Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:03

Is het echt zo weinig? Ik heb zelf het idee dat ik niet zoveel nodig heb omdat ik klein ben en niet altijd even veel beweeg! Normaal eet ik overigens wat meer dan het bovenstaande, en snoep ik met name meer. Dat snoep heb ik sinds vandaag weggelaten omdat ik niet mag lopen, maar ben van plan dat in het vervolg ook weg te laten.

Ik heb vandaag wit stokbrood op, maar doorgaans eet ik maïsbrood. Sochtends 2 boterhammen en smiddags 2. Bevat dat net als wit brood minder energie en meer suiker? Dan stap ik idd over op bruin!

Muesli kan samen met yoghurt gegeten worden toch? En cruesli is zeker geen aanrader?

Bedankt!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:11

Muesli of Cruesli: http://www.voeding-kennisbank.nl/gezond ... uesli.html

Maisbrood weet ik zo 123 eigenlijk niet

Maar twee broodjes van 10 cm op een hele dag tot je avondeten vind ik in ieder geval wel weinig. Ik weet niet hoe de rest hierover denkt. (en ik ben geen dieetiste ;) )

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:16

Muesli kan inderdaad samen met yoghurt gegeten worden :) Als je het niet lust, kun je er wat pure chocoladevlokken aan toevoegen, dan wordt het meteen een stuk lekkerder.

Maïsbrood bevat inderdaad meer suiker dan bruin, maar ik meen wel ooit ergens gelezen te hebben dat het toch gezonder is dan tarwe. Eet sowieso biologisch brood, want anders krijg je vaak toevoegingen die je niet wilt. :=

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 19:17

Je zou het beste voor volkoren- of voor speltbrood kunnen gaan, gewoon bruin brood bevat vaak ook weinig tot geen voedingsstoffen, vaak is het gewoon bruin gemaakt met kleurstof. De ingrediëntenlijst kan je helpen: tarwebloem = minder goed, tarwemeel = zo zo, volkoren tarwemeel = het best :) of eigenlijk is volkoren spelt-zuurdesembrood het best :) Maïs is een dikmaker! Maar als je daar geen problemen mee hebt.. :D

Misschien is het ook een goed idee om de koolhydraten sowieso te vervangen door kwark/noten/salade/enz?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:21

Ik vergat op versturen te klikken, maar hier mijn reactie op Rowdine :)

Je tussendoortjes zijn niet bepaald de beste tussendoortjes, je beleg zou evt iets slanker kunnen en het lijkt me eigenlijk ook wel een beetje weinig. Ik denk dat in jouw geval meer bewegen (en misschien ook iets meer eten en geen chips als tussendoortje ;) ) iig beter zou zijn dan minder eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:43

Haha ik weet het! M'n eetpatroon is niet super gezond, ik snoep met name veel en eet vaak chips. Ookal zie je dit wellicht niet helemaal terug in m'n menu van vandaag, normaal is dat wel zo!

Ik vind het wel belangrijk denk ik om sochtends wat koolhydraten te eten om op te starten; dus misschien is speltbrood voor de ochtend een goede! Als maïs een dikmaker is moet ik daar zeker vanaf blijven ;) Hahaha bedankt voor de tip!
Speltbrood is neem ik aan gewoon bij de supermarkt verkrijgbaar?

Of in de ochtend muesli met magere yoghurt of kwark. Zal eens proberen wat ik het lekkerst vind :)

Wat is als middag eten het slimst?
Tussendoor zal ik eens wat meer naar repen kijken en eventueel nog wat fruit?

Zoals jullie kunnen zien ben ik totaal niet thuis in enig dieet ;) Ik kwam nooit aan tot een paar maandjes geleden. Nu wil ik gewoon gezonder eten en beter in conditie komen en daarbij wat kilootjes kwijt raken. Bedankt voor de tips.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:53

Niet alle repen zijn gezond, dat moet je ook in het achterhoofd houden. :) (mueslireep is bijvoorbeeld weer een dikmaker)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:54

Yes dat had ik me idd bedacht. Ik zal eens op onderzoek uitgaan in de supermarkt!
Thanks!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 19:55

Rowdine: als je het interessant vindt, zou je het gezonde receptentopic door kunnen lezen, in de openingspost staat heel veel informatie over gezond eten. Ook in deel 1 en 2 van dit topic staat superveel informatie!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:43

Ik zou tussendoor gewoon een boterham eten als je brood zo lekker vindt! Ik moest destijds van de diëtiste 6 boterhammen per dag eten := En dat ging dan om bruin of volkoren brood. Zij adviseerde me om te ontbijten met museli, dan 1 boterham te eten, dan lunch (dan at ik ook maar 1 boterham en wat fruit) en dan rond 3 uur nog een boterhammetje. Ik haalde er dus 3 in plaats van 6 :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:48

Bedankt meiden!! Ik ga ook eens naar de gezonde recepten kijken :) Heerlijk!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:44

En daarnaast kan je natuurlijk ook komkommer, radijsjes, wortel, augurk oid in huis halen als tussendoortje. Of zelf popcorn poffen ipv chips eten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:06

Overigens ben ik gister ook alles behalve gezond bezig geweest, maar de chips was wel erg lekker := Zit tegen het maandelijkse feestje aan, krijg ik snaaibuien van. -O- Nog irritanter: Ik kan nu niet zien of mijn huid nu reageert vanwege 't feestje of door het eten. Denk een combinatie van -O-

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:18

ik probeer koolhydraat arm te eten maar moet zeggen dat ik dat nog best lastig vindt.
ik hou echt van brood, heb liever savonds een boterham dan prakkie hihi
probeer dit aan te houden
ontbijt: 2 eitjes (soms met kaas of kip)
tussen door: niks
lunch: sla of cracker met een soepje van de dag
tussen door: komkommer of kipgehakt balletjes
avond: groente met kip
daarna wil ik eigenlijk niks meer eten

moet alleen zeggen dat het me de laatste weken niet meer lukt om me er aan te houden :-$

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:53

Biesje, ik mis wel een beetje fruit in jouw schema :) .

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:58

En je krijgt zo alsnog te weinig koolhydraten (en energie en voedingsstoffen binnen. Om gezond te blijven, heb je minimaal 40 g koolhydraten per dag nodig. dit hebben je hersenen nodig als brandstof. Voeg bijv wat nootjes, bakje kwark oid toe.
Oh en er is speciaal koolhydraatarm brood te koop bij oa AH. Niet zo lekker als gewoon brood maar toch best goed te eten. Bevat 5-7 g koolhydraten per boterham.

Vikki, in een koolhydraatarm dieet is fruit vaak niet zo goed in te passen ivm de hoge hoeveelheid suiker.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:00

Sodera, thanks, dat soort dingen weet ik dus allemaal duidelijk niet := .

Ik ben benieuwd... slikken jullie ook vitamine tabletten oid bij?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:18

Fruitsuikers zijn niet heilig, en daarom bij kh arme dieeten niet veel fruit, al hangt het af van welk dieet (southbeach mogen goede koolhydraten).
Aardbeien zijn de beste keus.

Ikzelf eet geen fruit, maar tweemaal zoveel groenten. Gooi groenten door mijn omeletten, en als tussendoortje.
1 paprika bevat evenveel vitaminen als 2 kiwi's.

Koolhydraatarm brood is niet te eten en brandduur.

Ikzelf en vele anderen in het kh arme topic eten om nabij de 50 kh per dag. Hier zit je erg snel op, met idd kwark, paprika (10kh) 1ui is 10 kh, eet graag tomaten, zit ook veel kh in.
Ik heb me nog nooit zo fit gevoeld, veel fitter dan voorheen.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 19-09-12 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:26

Ik vind die van de AH nog wel te eten F_Orumster. Ik werk bij een bakker en ik vind ons eigen khd-arm brood echt heel lekker. Heet shape en zitten heel veel pitjes en zaden in!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:29

Werk je bij een bakkersketen?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:44

Ik slik calcium omdat ik geen lactose eet en ik slik nu ook multivitaminen, maar volgens mijn huisarts was dat overbodig met mijn dieet. Dus ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik daar nu mee moet...

Vanmorgen ontbeten met een eitje, maar dat valt toch niet altijd helemaal fijn op mijn nuchtere maag := Ik merk gewoon dat ik 's ochtends meer nodig heb dan dat ik uit mijn fruitontbijt haal, maar ik weet echt niet wat nu een goed alternatief is. Niemand een suggestie?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:45

Havermout? (maar met water ipv melk)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:47

Ik vind KH arm brood van de AH ook lekker, maar haal het maar heel af en toe.
Heb dit weekend desembrood bij bakker het stoepje gehaald, en dat is lekker! (en gezond volgensmij toch?)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:56

Het zal ook wel aan mij liggen, vind gewoon brood ook niet lekker.

Is desembrood zuur? Welk brood heeft echt eens een stevige, knapperige structuur? Vind die wattendingen zo akelig.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:00

Nee desembrood is niet zuur (dat is denk ik het brood met de naam zuurdesembrood)
Dit smaakt 'gewoon' naar brood. Vond vooral de korst lekker :P