Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:33

Komkommer dippen in een beetje chillisaus is ook heel erg lekker.
Of een sausje van yoghurt, kerrie, beetje knofloook peper en zout is ook heel lekker. En dan fijn bloemkoolroosjes, wortel, komkommer e.d. er bij. :9

MaartPaard

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:50

Jullie zijn top! Vielen dank! Is Guacamole er trouwens ook lekker bij?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:52

dat denk ik eerlijk gezegd niet, bij wortel en tomaat wel, maar bij andere groenten misschien niet...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:21

Maartje: een beetje te laat, maar een eetlepel biologische paprikaspread mengen met een eetlepel biogarde/yoghurt/kwark is ook superlekker! Voor de volgende keer misschien :D

Gisteren is nog redelijk verlopen eigenlijk, al is dat een relatief begrip.. Laat ontbeten met 2 speltboterhammen, daarna verspreid over de dag ongeveer 8 paaseitjes (belgische chocolaaaa..), maar 's avonds had ik een heerlijke maaltijdsoep gemaakt, en komkommer- en paprikahapjes en een bakje druiven met noten op tafel gezet :D Wat dus een rampzalige dag had kunnen zijn, was iets minder rampzalig geëindigd :P (geloof me, 8 paaseitjes is heel beschaafd vergeleken bij wat ik normaal met Pasen at)

Vandaag weer op de gezonde tour.
Ontbijt: 2 geroosterde speltboterhammen met paprikaspread en tomaat (spread moet op :+ ), detoxthee
T: 1 plakje biologische kokosbrood
Lunch: biogarde met een beetje speltmuesli, chiazaden, lijnzaad, appel en kaneel
T: ?
Avondeten: geïmproviseerd wokgerecht met witte kool :') witte kool moet op! Hoop dat het lekker is.. Iemand nog tips voor kruiden etc.? :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:56

Ik ben vergeten normale eieren te halen :') Ik hoop dat de Marokkaanse winkel open is vandaag, zal toch wel? :Y)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:09

Tja, ze 'vieren' geen zondag volgens mij en ook geen Pasen :D maar misschien zijn ze wel helemaal geïntegreerd en doen ze niet aan werken op zondag :P

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:23

Hahaha, je zou kunnen kijken phor. Hier is de Turk ook altijd open op zondag, geen idee of ze dat vandaag dan ook zullen zijn.

Ik heb vanmorgen een gezonder ontbijt gehad dan normaal en dat allemaal dankzij Pasen, haha. Om toch een klein beetje mee te doen met Pasen had ik dus een rozijnen/krentenbrood met spijs gekocht en van dat spul om je eigen croissantjes mee te maken. Dus ik heb ontbijten met 1 plak rozijnenbrood en 2 croissantjes en verse jus. Smaakte heerlijk maar me maag is wel een beetje van slag, zoveel eet ik nooit s'ochtends. :P

Rest van de dag belooft ook wel gezond te gaan, denk ik, hoop ik... Vanavond staan er gamba's op het menu, heb besloten om naast mijn vegetarische dag ook een visdag in te voeren en dat is vandaag geworden. Het wordt pasta con Gamba's e rucola. Ben heel erg benieuwd, ben normaal geen rucola fan dus maar even afwachten. :)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:29

Goedemorgen allemaal!

Ik heb tot nu toe al een hele week niet bij de paaseitjes gezeten. Maar omdat het vandaag pasen is moeten ze er toch maar aan geloven! In ieder geval een stuk of 3 over de hele dag.

Mijn dag vandaag is nog niet zo fijn begonnnen. Voel me alweer niet goed. Ben blij als het dinsdag is.
Heb daarom ook ontbeten met een bakje chocoladevla. Echt heel slecht.
Gister was wel een goede dag voor mij.

Mijn lijstje van gister:
O: Bioyoghurt met 3 scheppen muesli en een schep honing. Een glas water.
T: 2 crackers met zuivelspread en plakjes komkommer en de rest van het stuk komkommer. een glas water.
L: 2 meergranen bh met kaas en tomaat. Een glas water. En de rest van de tomaat zo opgegeten.
T: smoothie met 2 scheppen biogarde, 1 banaan en een pruim.
D: dit was niet zo gezond omdat ik heel erg laat moest eten. Dus heb 2 hamburgers uit de frituur gehad :o

Had gelijk uit mijn werk een afspraak met mijn nieuwe oppasgezin, Dus daar was ik tot kwart voor 8 ongeveer. Daarna naar huis en toen moest ik nog eten.

Iedereen veel plezier vandaag als jullie nog iets voor pasen gaan doen. En natuurlijk Fijne paasdagen!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:32

Morning!

Bij ons is de Jumbo 365 dagen per jaar open, dus kan als ik wil altijd boodschappen doen. Ook met kerst en oud en nieuw en dus ook met pasen, heel chill!!

Gister en eergister een goede dag gehad, niets genoept terwijl moeders van alles in huis had. Kon het zonder problemen weerstaan, heerlijk!
Ben nu al een uur bezig met mn bak kwark met mango en aardbeien en chiazaadjes. Was een grote bak maar ben niet zo snel vandaag. :+ Ach, dan sla ik het tussendoortje over en lunch ik om een uur of 1 lekker met speltbroodjes of een salade.

_Mara_ schreef:
Ik heb vanmorgen een gezonder ontbijt gehad dan normaal en dat allemaal dankzij Pasen, haha. Om toch een klein beetje mee te doen met Pasen had ik dus een rozijnen/krentenbrood met spijs gekocht en van dat spul om je eigen croissantjes mee te maken. Dus ik heb ontbijten met 1 plak rozijnenbrood en 2 croissantjes en verse jus. Smaakte heerlijk maar me maag is wel een beetje van slag, zoveel eet ik nooit s'ochtends. :P

Dit was een grapje toch Mara? Want rozijnen/krentenbol is brood waar verder niets in zit behalve snelle kh en calorieen en croissantjes is bladerdeeg en dat is niet heel gezond (volgens sommigen zelfs het slechtste deeg wat je kunt eten). Kun je beter volkorenboterham met een paar chocohageltjes eten! Sorry dat ik je uit de illusie haal als je echt dacht dat het gezonder was :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:34

Als ze anders nooit ontbijt is elk begin natuurlijk een goed begin. Eerst 's ochtends leren eten, daarna steeds gezonder :)

Hier gaat het niet gezond worden ben ik bang. Die Chinois gaat vandaag geslacht worden en ik ben van plan veeeel eieren te eten als de Marokkaan open is :P Gelukkig ga ik vandaag benen en billen trainen, dus misschien komt al die energie nog van pas.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:37

phormicola schreef:
Als ze anders nooit ontbijt is elk begin natuurlijk een goed begin. Eerst 's ochtends leren eten, daarna steeds gezonder :)

Hier gaat het niet gezond worden ben ik bang. Die Chinois gaat vandaag geslacht worden en ik ben van plan veeeel eieren te eten als de Marokkaan open is :P Gelukkig ga ik vandaag benen en billen trainen, dus misschien komt al die energie nog van pas.

Haha arme Chinois en arme eieren!! ;)

Volgens mij eet Mara normaal 's ochtends altijd boterhammen hagelslag als ik het me goed herinner...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:39

Oooooh, ik kan het afentoe niet meer onthouden :')

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:40

phormicola schreef:
Oooooh, ik kan het afentoe niet meer onthouden :')

snap ik! Ik had er heel veel moeite mee in het begin maar het lukt steeds beter. *D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:41

Nien1984 schreef:
_Mara_ schreef:

Dit was een grapje toch Mara? Want rozijnen/krentenbol is brood waar verder niets in zit behalve snelle kh en calorieen en croissantjes is bladerdeeg en dat is niet heel gezond (volgens sommigen zelfs het slechtste deeg wat je kunt eten). Kun je beter volkorenboterham met een paar chocohageltjes eten! Sorry dat ik je uit de illusie haal als je echt dacht dat het gezonder was :o

Uh nee dit was geen grapje. :') En naja ik weet niks over koolhydraten en calorieen en eigenlijk maken me die calorieen ook niet heel veel uit aangezien ik van harte probeer aan te komen. (Oké, misschien niet de beste manier maar alle beetjes zijn meegenomen :P ) En over bladerdeeg het slechte deeg dat je kan eten, hoezo dat dan? Het is gewoon deeg heel dun uitgerold... denk dat het beter is dan die nep volkorenboterham die ik normaal gesproken eet want daar geloof ik ook weinig van dat dat gezond zal zijn. Naja, het was in ieder geval lekker en of het gezond was, jij vind van niet en ik denk dat het wel een beetje gezonder is dan dat ik normaal eet maar nog niet op en top gezond.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:46

Omdat bladerdeeg heel veel roomboter bevat. Deeg+roomboter=slecht.
Maar als je toch probeerd aan te komen... :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:47

Jeetje, merk toch wel verandering. Ik begin eindelijk een beetje honger te krijgen sinds ik weer een beetje kan lopen. Ik loop nu elke dag 15 minuutjes buiten, heb spierpijn in mijn benen en sta zo nu en dan te trillen maar het is wel fijn. Vrijdag met vriendje even naar stal geweest, gister in bad geweest (zelfs dat is een hele happening :') en vandaag naar de kerk. Geloof zo dat ik morgen de hele dag kan slapen, wat vermoeiend zijn die kleine dingentjes.

Maar ik krijg er ook weer honger van en dat is een goed teken. :D
Voor het ontbijt een volkorenbescuitje met gekookt ei, een half volkorenpistoletje met biologische jam, verse sinnasappelsap en een heel klein stukje chinos gehad.

Vanmiddag brunch met verse scones, zelf gemaakte preisoep, komkommersandwiches en eiersalade. Niet geweldig gezond, maar ook niet vreselijk ongezond. Vrijwel alles is vers en zelf gemaakt en ik ben alllang blij dat ik gezellig mee aan tafel kan en een beetje mee eet. :)

@Mara, bladerdeeg of croistandeeg is bijna puur roomboter en witte bloem. Een volkoren boterham is absoluut gezonder.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:48

Ja maar dan is het dus wat je onder slecht verstaat, ik vind roomboter niet slecht, het is denk juist het gezondste 'boter' dat je kunt eten, beter dan halvarine/margarine wat allemaal nepvoedsel is en geproduceerd wordt in een fabriek. En of ik mijn ontbijt gezond moet noemen, tja, het is in ieder geval een keer wat anders dan de broodjes hagelslag en gevarieerd eten is ook een onderdeel van gezond eten. Maar ieder zo zijn eigen mening natuurlijk over gezond eten. :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:51

Maartje, is het nog gelukt met je gezonde dipsaus en groentetjes?
Allemaal aan het paasontbijt? Hier ook anders als anders, ik heb lekker ontbeten met 2 speltboterhammen, 2 beschuitjes, een gekookt eitje en een glaasje verse jus en kop groene thee. Nu even heerlijk genieten van mijn vrije dagje en dan vanmiddag familie op bezoek en aan de gourmet, heb mijn koelkast vol groentetjes. :D vlees nemen mijn ouders mee.

Chinois is nieuw voor mij, wat is het?

Fijne dag allemaal!
Laatst bijgewerkt door Phrono op 08-04-12 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:51

Ja, ik vind het ook heel lekker en als het goed voor me was zou ik het ook heel vaak eten! Net als krentenbrood of rozijnenbrood, heerlijk met een plakje kaas! Maar goed, maakt ook niet uit toch? Ik dacht alleen dat dit topic was om van elkaar te leren qua gezond eten en ik hoop dat als ik iets eet waarvan ik zelf denk dat het gezond is maar dus niet is dat iemand het ook even meld.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:52

_Mara_ schreef:
Ja maar dan is het dus wat je onder slecht verstaat, ik vind roomboter niet slecht, het is denk juist het gezondste 'boter' dat je kunt eten, beter dan halvarine/margarine wat allemaal nepvoedsel is en geproduceerd wordt in een fabriek. En of ik mijn ontbijt gezond moet noemen, tja, het is in ieder geval een keer wat anders dan de broodjes hagelslag en gevarieerd eten is ook een onderdeel van gezond eten. Maar ieder zo zijn eigen mening natuurlijk over gezond eten. :)

Mee eens wat betreft de roomboter. Maar bladerdeeg zit verder niets in waar je lijf wat mee kan dus vandaar dat ik het niet als gezond omschrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:53

Mwah tuurlijk heeft iedereen recht op zijn eigen mening. Maar om eerlijk te zijn vind ik het simpel weg een feit dat een broodje wat bijna geen enkele voedingsstof bevat behalve veel vet ongezonder is dan een volkorenboterham met hagelslag.

Natuurlijk heb je vetten nodig en zo'n drama is roomboter niet. Maar croissantjes zijn echt niet gezond te noemen.

Chinois is een frans zoet brood. Heeft een soort breekbrood model van heel zacht en dus zoet brood waar een soort banketbakkersroom tussen zit en glazuur over heen.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:57

Nee ik vind het ook fijn dat er mee gedacht wordt over elkaars eten. :) Maar ik versta onder 'gezond eten' toch vooral puur eten, gevarieerd en met mate. En natuurlijk valt er te discussiëren over het feit of croissantjes gezond zijn of krenten/rozijnenbrood, 100% gezond zou ik ze niet willen noemen nee. Maar het is niet zo dat ik iedere ochtend ontbijt met die dingen, het is echt even puur een verwennerijtje. En dat moet ook kunnen in een gezonde levensstijl ben ik van mening. :)

En raar he Judith, dat zulke kleine dingetjes nog zoveel moeite kosten. Maar dat komt vast allemaal wel weer goed. Dat je honger krijgt is alweer een goed teken :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:01

Nien1984 schreef:
Ik dacht alleen dat dit topic was om van elkaar te leren qua gezond eten en ik hoop dat als ik iets eet waarvan ik zelf denk dat het gezond is maar dus niet is dat iemand het ook even meld.

Hier ben ik het helemaal mee eens +:)+ Jullie mogen mij er ook op wijzen als ik gezond denk te eten, terwijl het niet gezond is!

Verder vind ik ook dat iedereen zelf mag weten wat ie eet! Maar ik vind een croissantje ook alles behalve gezond, en als hier mensen komen voor informatie en lezen dat croissantjes gezond zouden zijn, vind ik dat best vertekenende informatie. Want dat zijn ze gewoon echt niet :P Dikmakers met een ontzettende invloed op je bloedsuikerspiegel, zonder verdere voedingsstoffen.

Met alle respect voor jou, Mara, ik hoop echt niet dat je je persoonlijk aangevallen voelt of zo, want zo bedoel ik het echt absoluut niet :) en tuurlijk mag je jezelf af en toe verwennen in een gezond eetpatroon met iets ongezonds.. :)

Ik zit voor het eerst aan yoghurt met enkel 'gezonde' vulling, zonder honing, stevia, jam of andere manier om het te zoeten :') Heb er weken naartoe gewerkt :') Maar het smaakt me eigenlijk heel goed! Wie had dat ooit gedacht :')

Fijn dat het zo goed gaat, Judith! :D

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:07

_Mara_ schreef:
Nee ik vind het ook fijn dat er mee gedacht wordt over elkaars eten. :) Maar ik versta onder 'gezond eten' toch vooral puur eten, gevarieerd en met mate. En natuurlijk valt er te discussiëren over het feit of croissantjes gezond zijn of krenten/rozijnenbrood, 100% gezond zou ik ze niet willen noemen nee. Maar het is niet zo dat ik iedere ochtend ontbijt met die dingen, het is echt even puur een verwennerijtje. En dat moet ook kunnen in een gezonde levensstijl ben ik van mening. :)

Ja, dan hebben we gewoon een andere definitie van gezond eten. Ik vind gezond eten puur en gevarieerd eten maar wel met het criterium dat mijn lijf goede voedingsstoffen en energie kan halen uit wat ik in mijn mond stop.

Ik eet ook heus wel eens ongezond hoor, dus een croissantje neem ik heus wel eens! Gewoon omdat het lekker is!