Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Malu_

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:15

@ russel, oh herkenbaar! Ik eet ook al ruim een maand geen suiker meer ( behalve in fruit) en vorige week at ik bij de la place wat salade en couscous... het smaakte echt onwijs zoet.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:25

russel schreef:
Ik ben al 4 weken suikerarm en koolhydraat arm aan het eten en 2 weken geen vlees en vis...eet ik gisteren een gehaktballetje, van gehakt van de AH en die smaakt naar suiker....
Gek dat je dat niet proeft, maar als je weinig zoet eet, dan dus weer wel.

Suiker gebruiken ze om het vlees mooi te houden, sulfiet van vroeger mag niet meer....hoezo gezond???

Alle geprepareerde producten staan vaak stijf van de suiker ja en suiker is echt zo slecht...

Als ik soms zie dat mensen gewoon 3 klonten suiker in de thee doen...brrrrrrrr

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:28

Ik heb een deel van het topic doorgelezen, staan veel interessante dingen in! Zelf probeer ik ook gezonder te eten maar het mislukt telkens weer.
Ik heb inmiddels wel geminderd met de ongezonde dingen maar de verleiding is te groot.
Daarom kom ik hier maar even rondneuzen in de hoop dat ik mijn doorzettingsvermogen terugvind :D .

Edit: Ik zie hier veel ingrediënten zoals speltboterhammen, Quinoa etc. Deze heb je meestal niet bij de gewone supermarkt of wel?
Ik woon namelijk nog thuis dus ik moet veelal eten wat de pot schaft, daarnaast wil mijn moeder best wat speciale boodschappen voor mij doen maar ze gaat daarvoor niet helemaal omrijden naar andere winkels. Zelf halen is natuurlijk wel een optie maar ik heb daar niet altijd tijd voor en ben veelal aangewezen op mijn fietsje.
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 08-03-12 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:34

Welkom Josien!

@ Colway, het is inderdaad echt niet normaal waar ze allemaal suiker aan toevoegen tegenwoordig. Had laatst gehakt van de AH, (scharrelvlees, notabene) en zelfs daar hadden ze suiker toegevoegd... wel maar iets van 0,4 gram... maar toch.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:40

Staat dat wel op de verpakking gewoon? Op het normale kippenvlees bij c1000 staat bijv. bij ingrediënten '100% kippenvlees'... Dus ik neem aan dat daar dan geen suiker aan is toegevoegd?

Josien: speltbrood heb je bijv. bij de c1000 en ook bij sommige jumbo's :) Quinoa toch vooral bij de natuurwinkels (zoals Ekoland) denk ik!

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:42

het staat wel op de verpakking... maar dan als dextrose

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:44

suiker toegevoegd aan vlees om het 'mooi' te houden?? :oo
Weer wat geleerd!

Josien, welkom!

Linzen, vind ik heerlijk :9 Ik heb nog een lekker (vegetarisch) recept, zal die binnenkort eens overtypen!

Mijn dagschema:
O: biogarde met lijnzaadolie, vezelrijke muesli, walnoten en amandelen en een kop groene thee
T: peer en wat zonnebloempitten
L: 2 zelfgebakken speltboterhammen met cottage cheese en rauwkost
T: fruit en wat nootjes
D: restje van gisteren (volkorenpasta met pesto, zongedroogde tomaat, paprika, spinazie, olijven en pijnboompitten)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:48

Ik heb de quinoa bij de AH gekocht

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:49

goed bezig allemaal hoor, ook als motivatie een fijn topic zo ;-)

Ik ga zaterdag jouw pasta maken next horse

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:52

zeker doen Colway, ik vind hem echt heerlijk :9 !

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:04

Nexthorse, ik ben erg benieuwd naar jou recept met linzen :j
Ik heb de groene (?) wel eens gemaakt en door een salade gedaan, maar vind ze erg melig smaken.

Suiker in/op vlees? :oo Ik ben vegetariër maar dit had ik niet gedacht van een "puur" stukje vlees!

VogeltjeM, Jumbo heeft wel Dr. Karg (bij ons tenminste) en die hebben ook speltcrackers.
Over het aankomen, je lichaam heeft een aantal weken nodig om om te schakelen (kan zo 4 weken duren) naar een nieuw voedingspatroon.

Als ik zoek naar een recept voor speltbrood dan zie ik bijna overal ook bloem erin (speltmeel en speltbloem), kun je de bloem ook gewoon vervangen door meel? Wel lastig om een recept te vinden die gewoon in een cakeblik kan in een gewone oven.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:10

Bij ons heeft de jumbo alleen maar zadencrackers van dr Karg, geen speltcrackers helaas. Wel vreemd eigenlijk dat er zoveel verschil is tussen locaties. Zo heeft onze jumbo ook geen speltbrood, maar wel weer speltmeel.

Ik hoop dat het een kwestie van schakelen is idd, wat mijn lichaam betreft :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:12

Ik ben ook wel benieuwd naar een broodrecept met spelt of boekweit dat in een gewoon cakeblik in de oven kan

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:15

Ik ben erg benieuwd naar jouw linzenrecept nexthorse!
Ik heb gister de shake gemaakt en ik moet zeggen dat ik een beetje bang was voor de spinazie in eerste instantie, maar hij was echt heel lekker, ga er zo dadelijk denk ik nog eentje maken :D
Moet je die smoothie eigenlijk gelijk opdrinken? Of kan ik hem ook overgieten in een flesje en meenemen in mijn tas om zo telkens een slokje te drinken?
Ook heb ik de sojamelk geprobeerd, maar dat vind ik toch niet zo lekker om gewoon zo te drinken, ik ga er vanavond aardappelpurree mee maken.
Ook heb ik gister Quinoa gekocht, bij de Albert Heijn trouwens Josien_ ;) , en ook meteen uitgeprobeerd en dat vond ik erg lekker, leuk om eens iets anders te eten dan wat ik gewend ben.

Gister was dus een heel experimentele dag :D

Ik vraag me trouwens nog iets af over lijnzaad, want ik was daar gister een beetje over aan het googelen, maar ik weet niet zo goed hoe je dat nou moet eten. Want op de ene site staat dat je het moet fijnmalen, omdat je lichaam de harde korst niet kan verteren en je het dan dus eigenlijk voor niet eet, maar op de andere site staat juist weer dat fijnmalen slecht is, omdat de voedingsstoffen dan verloren gaan, Help!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:17

Hier gelijk het recept!

Dhal van tomaten, linzen en geroosterde amandelen

Nodig (4 personen):
2 el plantaardige olie
1 grote ui, gesnipperd
3 teentjes knoflook, fijngehakt
1 wortel, in stukjes
2tl komijnzaad
2tl geel mosterdzaad
2,5 sm verse gemberwortel, geraspt
2 tl koenjit
1tl milde chilipoeder
1tl garam masala
225 gr rode linzen (droog)
4dl water
4dl kokosmelk
5tomaten, ontveld en in stukjes
sap van 2 limoenen
4 el fijngehakte verse koriander
zout en peper
25gr geroosterde amandelschaafsel, om te serveren

1. Verhit de olie in een grote pan. Fruit de ui op laag vuur in 5min zacht. Voeg knoflook, wortel, komijn- en mosterzaad toe. Roerbak alles 5min tot de zaadjes beginnen te springen en de wortel zachter wordt.

2. Voeg koenjit, chilipoeder en garam masala toe en bak 1min mee, zodat alle smaken goed worden opgenomen. Roer goed, pas op dat het niet aanbrand.

3. Voeg linzen, water, kokosmelk en tomaten toe, breng alles op smaak met P+Z. Breng mengsel aan de kook, draai vuur lager en kook linzen afgedekt 15min op laag vuur. Roer af en toe, zodat ze niet aan de bodem van de pan gaan vastplakken.

4. Voeg limoensap en 3 el koriander toe, evt nog wat P+Z. Kook de linzen in 10-15 min gaar. Schep op borden, en strooi rest van koriander en amandelschaafsel erover.

Lekker met naanbrood!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:20

Ik ga komend weekend de Boekweitpannekoekjes eens proberen :j
Ik zie die hier geregeld voorbij komen, ondanks dat in mijn gedachten pannekoekjes niet echt onder de categorie gezond horen.

Heb laatst ook Soja Melk geprobeerd.
De variant met o.a perzik erin.
Moet zeggen dat ik het erg flauw van smaak vond.
Had ook veel moeite om het pak leeg te krijgen, heb ook maar geen nieuwe meer gekocht haha.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:21

Je kan er wel naar vragen, dan kunnen ze het bestellen voor je. Hier geen speltmeel gevonden, wel brood.
Ik hoop het ook voor je, nog even aankijken!

Oh ja en ik heb ook nog een zakje met 100g. amandelmeel in de kast liggen, wat kan ik daarmee? :o?

Nevony, ik heb gebroken lijnzaad. Geen idee eigenlijk, of het slecht is of niet. De gebroken lijnzaad doe ik wel door de yoghurt/kwark of als ik zo'n spelt pannenkoek maak.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:22

Phylos schreef:
Ik heb de quinoa bij de AH gekocht

Ik ben het idd net ook tegengekomen bij de AH :) !

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:23

Nevony schreef:
Ik vraag me trouwens nog iets af over lijnzaad, want ik was daar gister een beetje over aan het googelen, maar ik weet niet zo goed hoe je dat nou moet eten. Want op de ene site staat dat je het moet fijnmalen, omdat je lichaam de harde korst niet kan verteren en je het dan dus eigenlijk voor niet eet, maar op de andere site staat juist weer dat fijnmalen slecht is, omdat de voedingsstoffen dan verloren gaan, Help!

Ik heb gebroken lijnzaad wat ik door mijn kwark/yoghurt doe, dat maal ik niet fijn. Volgens de verpakking hoeft dat niet, maar ik weet niet of dat klopt?

Mijn lichaam reageert wel erg op de verandering in eten; ik heb meer last van mijn buik en stoelgang is ook slechter. Hopelijk is het alleen even de omschakeling en wordt het straks beter.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:34

Suiker in vlees?! Hoe bizar..... gekke dingen worden er toch gedaan met ons eten.
Respect trouwens voor de mensen die een langere periode suikers en koolhydraten weten te vermijden. Ik kom er helaas achter dat ik iets meer verslaafd ben dan dat ik dacht. Suikers laten staan is toch wel een uitdaging. Als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag...

Over lijnzaad.. je kunt gebroken en ongebroken lijnzaad kopen. Gebroken lijnzaad kan je zo door het eten e.d. doen, hoef je niet voor te bereiden of laten weken. Wel schijnt het dat er eerder schimmels in kunnen komen, maar ik denk dat als je het geen maanden laat staan dat het dan geen kwaad kan.
Ongebroken lijnzaad zul je zelf moeten breken (fijnmalen) of koken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:40

Inderdaad kan ons lichaam het velletje van lijnzaad niet afbreken en dus nemen we er geen voedingsstoffen uit op. Daarom verkoopt men dus gebroken lijnzaad :) Als je je lijnzaad wil blenderen, kan je wel ongebroken nemen. Maar wil je het door de yoghurt/salade/pasta/pannenkoeken, dan is gebroken het beste. Ik heb ook gehoord dat de voedingsstoffen verdwijnen als je het langdurig verhit, dus dat brood met lijnzaad niet echt zin heeft.

Toess: bij onze jumbo om de hoek zit Ekoland, ik ga dus lekker daarheen voor crackers :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:45

Wat lijnzaad betreft is mij verteld dat je het beste ongebroken lijnzaad kunt nemen aangezien gebroken lijnzaad oxidanten bij zich zou hebben? Zoiets :P Op dat ongebroken lijnzaad moet je dan wel goed kauwen zodat de goede stoffen vrijkomen. Maar dat is wat mij verteld is.

Was er niet hier laatst iemand in 't topic die 't over die test van de consumentenbond had met dat vlees? Dat sommige soorten ham voor slechts 60-70% uit echt vlees bestaan en dat de rest toegevoegde dingentjes is...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:48

Ik deed gebroken lijnzaad gewoon in een kopje heet water weken/wellen, dan krijg je kikkerdril, super voor haar/huid/nagels

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:51

Dat kun je ook gebruiken als vervanging voor een ei in een recept.

Dat deed ik wel ook altijd trouwens met m'n ongebroken lijnzaad. Dat liet ik dan wellen en dan at ik 't met fruit als ontbijt.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:04

@ Tara, sinds ik suiker heb gevonden in mijn gehakt ben ik ook goed gaan opletten met het kopen van vlees... het is inderdaad zo dat je soms maar 70% vlees koopt en er verder antioxidanten, suiker, kruiden en conserveermiddel aan is toegevoegd... of water.