Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:42

Hallo dames!

Ik heb nu aardbeienplantjes in mijn tuin staan (zie al 3 bloemetjes komen *\o/* ) en vorige week rode bieten zaadjes gezaaid. Nu heb ik nog een klein stukje tuin over (30 cm. breed en 80 cm. lang ongeveer) waar ik nog wel iets wil planten, maar wat kan ik er doen? Iemand hier een suggestie?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:43

ik heb mn kakebassen achter mn paardenstal. konijnen zat in de buurt maar ze hebben er nog nooit van gegeten!
ik denk ook niet van pompoenen.... mja ze eten wel van gourgettes....

worteltjes op je kleine stukje tuin??

mijn aardbeitjes krijgen ook al bloemetjes!!! leuk!! lekker!!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:55

Anna-Jelly schreef:
Hallo dames!

Ik heb nu aardbeienplantjes in mijn tuin staan (zie al 3 bloemetjes komen *\o/* ) en vorige week rode bieten zaadjes gezaaid. Nu heb ik nog een klein stukje tuin over (30 cm. breed en 80 cm. lang ongeveer) waar ik nog wel iets wil planten, maar wat kan ik er doen? Iemand hier een suggestie?

Spinazie,raapstelen, worteltjes ??

Toess

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:02

Ooh spinazie is ook lekker! Zou ik ook de helft wortelen en de andere helft spinazie kunnen doen? Of kunnen die niet naast elkaar?

(Heb er weinig verstand van hoor)

Het is een stukje wat het grootste gedeelte van de dag in de schaduw staat, eind v/d middag komt er een uurtje zon, ongeveer.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:05

Spinazie heb je nogal veel van nodig dus dan heb je misschien op dat stukje weinig plaats voor iets bij de spinazie.

Vaak hebben ze bij de welkoop enzo van die gratis boekjes waarin staat wat voor een zaden ze allemaal hebben en vaak staat er ook wel in wat wel en niet naast elkaar kan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:59

annepanne schreef:
wanneer en hoe had ik die moeten snoeien?

In het najaar snoei je de takken weg die vrucht hebben gedragen dat jaar.
De nieuwe takken dragen het jaar daarop dus die laten zitten.

De mijne is ook van vorig jaar, bah, ik baal er van dat zowel de Kiwi als de JW kapot is.

Moet maar weer nieuwe bestellen dan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:06

Gisteren ingekocht bij de Intratuin, althans plantjes.

Verder wil ik weer peterselie, maar niet zo veel als vorig jaar. Dat kreeg ik in mijn eentje niet op, zelfs niet met regelmatig een eter over de vloer. Ibbel heeft me nog wat tomatenplanten beloofd 8-) dus die ga ik binnenkort eens ophalen.

Heeft iemand verstand van mandarijnen? Bij mijn ouders staat een plant die ik in 1987 nog heb gekend als zaadje :D maar tot nu toe nog niets wat op bloem o.i.d. lijkt. En is zo'n mandarijn nou een- of tweeslachtig?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:36

ranna schreef:
annepanne schreef:
wanneer en hoe had ik die moeten snoeien?

In het najaar snoei je de takken weg die vrucht hebben gedragen dat jaar.
De nieuwe takken dragen het jaar daarop dus die laten zitten.

De mijne is ook van vorig jaar, bah, ik baal er van dat zowel de Kiwi als de JW kapot is.

Moet maar weer nieuwe bestellen dan.

Dankjewel :D Mijne heeft vorig jaar geen vrucht gedragen! Dus niet zo erg dat ik hem niet gesnoeid heb (hij is ook nog niet zo groot)

Wat balen van je JW en kiwi! Ik heb laatst een kiwi gekocht met een enkel groen takje, helaas heeft dat enkele groene takje het niet overleefd...Beetje balen! Heb nu nog drie stokjes over, iemand een idee of ie het nog kan gaan doen?

Sorry geen verstand van madarijnen! Mijn moeder had altijd zo'n klein sinaasappelboompje, maar de enige die die dingen lekker vond was mijn konijn :D Die trok uiterst stiekum de vruchten eraf :D :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:40

suuzepuus schreef:
ik heb mn kakebassen achter mn paardenstal. konijnen zat in de buurt maar ze hebben er nog nooit van gegeten!
ik denk ook niet van pompoenen.... mja ze eten wel van gourgettes....

worteltjes op je kleine stukje tuin??

mijn aardbeitjes krijgen ook al bloemetjes!!! leuk!! lekker!!

Oke! Dat gaat dan wel goed komen :D Kan er vast wel paardenmest over gooien? Aangezien die dingen ook groeien op de mesthoop?

Worteltjes heb ik al eerder in de tuin van mijn vorige huis gehad :D Was anderhalve meter lang denk ik :)) Maar heb ze ook in de moestuin staan :D Kalebassen zijn ook leuk! Maar kon ff alleen pompoenzaad vinden :D :D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:41

Ik probeer altijd of ik een dood lijkende plant met weinig kracht uit de grond kan trekken. Zo ja, dan is hij zeker dood, zo nee, dan geef ik hem nog wel eens een kans. Tenzij ik me niet in kon houden bij de Intratuin en teveel plantjes heb gekocht, dan ruimen twijfelgevallen onherroepelijk het veld.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:53

@Annepanne, een kiwi kan 1 of 2 huizig zijn. Als je een 1-huizige hebt moet je er een mannetje danwel vrouwtjesplant zijzetten.
Als je een 2-huizige hebt bevrucht hij zichzelf maar de vruchten blijven dan wel kleiner en zuurder dan een 2-huizige geeft.
Goede nieuws is dat als je een 1-huizige hebt en er alsnog een mannelijke plant bijzet, de vruchten ook groter en lekkerder worden.
Nu dus even uitzoeken wat je hebt.
Heb je het kaartje mss nog wat er bijzat toen je hem kocht?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:13

ik heb de eerste rabarber net in de pan gedaan (en natuurlijk over gekookt... troep.. ) dit wordt ons eerste eten uit de tuin dit jaar!!!

maare dingen die niet naast elkaar kunnen???ik heb daar nog nooit bij stil gestaan... zijn er groentes die lastig zijn dan??

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:15

Lastige groente... Springbonen lijken me lastig, daar loop je steeds achteraan te vangen. :+

Ik denk dat ik dit jaar eens aan radijsjes begin. Dat is me als kind tenslotte ook gelukt. :))

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:17

Ohhh, wat leuk om weer je balkonnetje/tuintje op te knappen he!! :D

Ik heb van het weekeind een grote aardbeienplant gekocht bij een aardbeien kweker :D Er stond op het blaadje dat je er tegen moet praten, zorgen dat hij genoeg water krijgt en je moet zorgen dat hij genoeg licht krijgt :+: En ze waren 5 euro het stuk, maar wel al met wat kleine vruchtjesw erin en doorbloeiers :D Is een heel ander soort dan ik al had, deze geeft knoeperts van aardbeien :D

Dus ik heb straks kleine beitjes en grote beitjes, lekkerrrr! :9

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:53

suuzepuus schreef:
maare dingen die niet naast elkaar kunnen???ik heb daar nog nooit bij stil gestaan... zijn er groentes die lastig zijn dan??

Bijv. aardbeien en kool kun je beter niet naast elkaar zetten. Aardbeien schijnen een hekel aan kool te hebben.

Enneh.... eet smakelijk straks :D
Laatst bijgewerkt door Neverhere op 03-05-10 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:54

ranna schreef:
suuzepuus schreef:

Bijv. aardbeien en kool kun je beter niet naast elkaar zetten. Aardbeien schijnen een hekel aan kool te hebben.

Schelden ze naar elkaar? Net als de vloekende muren uit de reclame? :')

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:55

Als ze al schelden doen ze het heul zaggies denk ik. Vloekende muren uit de reclame ken ik niet omdat ik weiger reclame te kijken :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:56

Hahaha :D Gaat over de kleuren van Histor, vandaar! :D

Moest er even aan denken, vandaar! :D _O-

ik heb sletterige aardbeien, kruipen iedere keer in andere potten :') Bij de tomaten en paprika's vorig jaar :))

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:57

Ik heb gisteren een flinke geurgeranium gekocht, ik hoop niet dat-ie m'n andere plantjes wegpest. :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:03

en geuranium? of een geurgeranium...

zo moet je ook altijd uitkijken met de vinngerplant en de komseclaria. nooit naast elkaar zetten!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:09

Een geuranium idd. :))

Geurgeraniums dus. Van die dingen die bijvoorbeeld een heel sterke citrusgeur hebben en daarmee muggen op een afstand houden.

Een vingerplant wil ik sowieso niet in mijn huis, ranzige planten vind ik dat. :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:23

Anna-Jelly schreef:
Ooh spinazie is ook lekker! Zou ik ook de helft wortelen en de andere helft spinazie kunnen doen? Of kunnen die niet naast elkaar?

Je kunt nu worteltjes zaaien en als de je wortels hebt geoogst kun je spinazie zaaien.
Is beter voor de spinazie omdat die slecht tegen hoge temperaturen kunnen en omdat het nu al mei is is het al vrij laat om nog vroege spinazie te zaaien. Er zijn wel soorten te koop die speciaal voor de zomerteelt zijn maar dan nog heb je meestal meer opbrengst als je in het voor- of najaar zaait.

Naast elkaar is geen goed idee, iig niet voor de spinazie, wil je er een beetje van kunnen oogsten heb je toch zeker 1x0,50 nodig dus jouw stukje is al klein. Worteltjes kun je bv wel combineren met radijs maar voor wortels geld eigelijk ook dat je opbrengst beter is als je een iets groter stukje inzaait. (je moet er toch ook rekening mee houden dat een deel van je oogst mislukt door diverse redenen)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:33

suuzepuus schreef:
ik heb de eerste rabarber net in de pan gedaan (en natuurlijk over gekookt... troep.. ) dit wordt ons eerste eten uit de tuin dit jaar!!!

Ja er zijn er heel veel die niet goed samen kunnen.
Weleens van wisselteelt gehoord?

Zo kun je bij bonen bv een wisselteelt aanhouden van 1 op 3 (als je op een bepaald stuk bonen kweekt zet je er de volgende twee jaar iets anders neer voordat je weer bonen teelt op datzelfde stuk, dit ivm ziekte's)

Binnen hetzelfde jaar geld dat bv de uienfamilie een hekel aan zichzelf heeft, dus niet verschillende soorten uien naast elkaar telen.

Andersom zijn er ook veel planten die een positieve uitwerking op elkaar hebben, zo kun je bladgroente het beste telen naast of ná vlinderbloemigen (bonen/peulen), ze profiteren van de stikstof die wordt afgeven in de grond.

En bv tomatenplanten doen het beter als ze elk jaar op dezelfde plek mogen staan en schijnen het zelfs nog beter te doen op compost van tomantenplanten...

En zo zijn er nog tig 'regeltjes' die je kunt toepassen, weet ze allemaal niet uit mijn hoofd :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:32

Volgens mij moet je voor tomaten ook wisselteelt aanhouden, wegens phytophtora (oftwel aardappelziekte - tomaat en aardappel zijn familie), bladvlekkenziekte, mozaiekziekte en zo nog een aantal aandoeningen. Eigenlijk zijn er weinig groenten die het goed doen jaar in jaar uit op dezelfde plek. Kool heeft last van knolvoet (zijn aaltjes), worteltjes en uien hebben last van de wortel- en uienvlieg, bonen kunnen wel op dezelfde plek maar omdat ze veel stikstof in de grond brengen is dat niet handig, sla/spinazie ed kan in theorie wel op dezelfde plek, maar die laat je liever de bonen volgen vanwege de stikstof.

De theorie dat bepaalde groenten elkaar wel of niet 'aardig' vinden neem ik met een ruim korreltje zout. Net als het sprookje dat Afrikaantjes de bladluizen zouden weghouden. Dan kan je beter Perzische margrieten zetten. Die maken zelf insecticide aan (pyrethrine).

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:58

Huil, Brul! Mijn JW is doodverklaard! |(
Heb net toch maar even goed gekeken en gevoeld, een takje dubbelgebogen, nergens een teken van leven hoe veeg ook en uiteindelijk stond ik met de stam in m'n handen die ik zonder ook maar enige krachtsinspanning uit de grond trok.

Blèèèèrrrr, kan ik weer overnieuw beginnen.