Vanmiddag enkele rabarberplantjes gekregen, iemand advies hoe deze goed te gaan laten groeien? Ik heb geen moestuin maar wel 2 grote kuipen waar ik ze eventueel in kan zetten Wat voor grond zou ik daar in moeten doen?
8nnemiek
Geplaatst: 16-03-17 22:00
Moonfight schreef:
Je hebt ze in water staan? Dat je wortels kan zien?
De rode bes en vijg heb ik in een vaasje met water staan, de druiven in de aarde. Werkt allebei prima
Grappig om te zien hoe de wortels ineens uit de druivenstekjes schieten
Ik ga een deel van de moestuin met karton bedekken en daar een laag mest overheen. Dan gaatjes maken en wat plantjes erin zetten. Hopelijk kom ik zo van het eea aan hardnekkig onkruid af
Leuk om te zien hoe jullie alles doen en wat er allemaal al op komt!
chamion
Huisheks
Geplaatst: 17-03-17 10:28
Ik ben gisteren weer naar de tuin geweest, helaas moest ik de andere dagen werken (zo vervelend ) Ik heb qua tuin niet heel veel gedaan, alleen even een stukje onkruid vrij gemaakt en los geharkt voor mijn verplaatsbare koude kas; Alleen heeft de mijne geen 2 deksels maar 1 grote aan 1 kant.
Daarna ben ik gaan beitsen. Zowel een eerste deel van mijn kippenren als mijn vaste grote kas. Deze staat nu alweer een dikke 10 jaar en de verf begint te bladeren en hier en daar wordt het hout zacht. Dit staat voor komende herfst op het lijstje om te gaan op knappen maar voor nu even snel beits eroverheen gedaan om het hout toch wat te beschermen. Zou officieel een uur nodig hebben om stofvrij te wezen en 4 uur kleefvrij. Het was zo lekker weer dat ik binnen een uur al een 2de laag erop kon doen. (of het hout heeft het zo ingezogen )
Verder met de ploeg en frees man gepraat. Per 100m2 vraagt hij 18 euro voor ploegen en 9 euro voor 2de behandeling (frezen) 100m2 daar staat mijn tuinhuisje, appelbomen, rode en zwarte bes, gereedschapkast en mijn grote kas op. Daarna heb ik een 2 bij 6 meter dicht liggen met karton en mest en dus nu bij het hek een stuk afgezet waar een grasmat mag komen (en wat gaat het hard) en daarnaast mijn koude kas. Toen ik dat aangaf zei hij al een apart prijsje voor mij te maken, want dan heb ik minder dan 100m2 over.
Ook mijn stekkies (die weg mogen) gaan lekker. De knoppen loper lekker uit en zuipen dat ze doen Nog geen wortels zichtbaar, logisch want de stekken staan er net een halve week Ik heb ze een glazen potten staan (van jam, pindakaas en een weckpot)
Het lastige aan werken is dat er zoveel vrije tijd in gaat zitten...
Wel ideaal dat je kunt laten frezen!
Ik twijfel of ik mij stukje 3x3 meter achter de schuur ga gebruiken als moestuin.... Is weer zoveel extra werk haha. Troubles..
Marcella
Geplaatst: 17-03-17 20:02
Kast staat en zijpadje ook gelegd voor de regen.
Maar schijnt flink te kunnen spoken dus in de bodem van de kast ook 2 grote stenen geleegd (60x60).
xMathilde
Geplaatst: 17-03-17 21:06
Jullie zijn allemaal weer lekker bezig zie ik wel!
Gaat inderdaad zoveel vrije tijd in zitten, dat werkem
Ik heb laatst mijn, waarvan ik dacht, oud zaad gezaaid in wc rolletjes en op de vensterbank gezet. Het blijkt toch nog goed zaad want ik heb nu een stuk of 40 tomatenplanten, oeps! Heb ze gisteren per 1 en soms 2 in een eigen potje gezet en naar de kas verhuisd, ben benieuwd. Ik zal in ieder geval geen tomaten te kort komen dit seizoen.
Als ze nou allemaal flink gaan groeien wil ik er wel een paar weg doen (regio Hulst, Zeeuws-Vlaanderen).
Mijn druivenstekjes van Annemiek tonen eindelijk ook teken van leven! Ze staan in de kas.
Is het logisch dat mijn tomaten nu vrij klein blijven? Sinds ik ze van hun warme plek heb gezet lijken er wel blaadjes bij te komen maar worden ze niet dikker/langer?
Marcella
Geplaatst: 17-03-17 21:20
Dikker worden heeft vaak tijd nodig en is niet altijd zichtbaar. Mijn bonen gaan te hard.
Vorig jaar wilde ze niet omhoog komen de krengen en nu gaan ze te hard.
Ik heb afgelopen week zoveel gedaan in mijn tuin, dit weer kwam echt als een geschenk. Ik schrijf over al mijn vorderingen in mijn tuin op mijn blog. Dus in plaats van alles hier naartoe te kopiëren, een link naar mijn blog, haha.
Mn winterpreitjes komen ook al op! (afgelopen zondag in de bak gezet ) de herfstpreitjes zitten nog even lekker onder de grond geloof ik
Zal zo eens in de blog neuzen, alhoewel het wel een beetje is uit het oog uit het hart
chamion
Huisheks
Geplaatst: 18-03-17 08:40
Ja, dat werk is echt heel vervelend Maar het schijnt geld op te leveren en ik doe heel veel als ik er geld mee kan krijgen
Ik ga waarschijnlijk donderdag weer naar de tuin want ik heb iemand gevonden die wel wilt delen. Komt toch zat vanaf dus dat kan zonder probleem.
Mooi huisje marcella! En inderdaad wat grote stenen erin helpt ook bij harde wind. Mijn koude kas staat vast in de grond met xxl haringen (tent, geen vis ) en boven op de haringen zitten stenen (kleine, dikke vierkanten) en over de kas heen heb ik met boomrubber 2 spanbanden gemaakt en die zitten vast aan 4 zware 20 bij 20 stenen (met ribbels aan de onderkant, dus zwaarder dan je standaard maat)
Sonja, bedankt voor je prachtige kaart met zaden heb hem gisteren laat binnen gekregen, maar wat een plakwerk met plakband zeg moest worstelen om het open te krijgen. Ach niemand heeft het gejat
Marcella
Geplaatst: 18-03-17 10:48
Ben eigenlijk wel benieuwd of dat die nog staat is hier vannacht aardig te keer gegaan.
Sonja_vR
Geplaatst: 18-03-17 11:12
Hihihi , Die enveloppen willen niet altijd goed dichtblijven , plak plak dubbelplak
chamion
Huisheks
Geplaatst: 18-03-17 11:17
Te keer gegaan? Niks van gemerkt maar ik was dan ook aardig gesloopt...
Tja, die dubbel plak heb ik gemerkt. Nu nog eens kijken of ik het zakje heel eruit kan krijgen
Ik moet het spul bij mij even gaan overzetten, de bonen gaan als een jekko, dus die moeten even wat meer ruimte, nu zitten alle worteltjes verstrengeld (ondanks dat ik er kartonnetjes tussen had gedaan ) Er ligt bij mij nu zeil over het gras, zand erop ook nog, kan het mooi afsterven. Ik ben er alleen wel achter dat het echt zandgrond is, ik had nog wat gehoopt op tuinaarde ofzo, maar moet dus wel een beetje gaan mixen zelf, anders wordt het een karige oogst dit jaar. Nog tips? Ik zat iig te denken aan paardenmest, wat zakken tuinaarde, potgrond, maar het kan vast nog wel wat extra's gebruiken
Ja, dat heb ik dus nog niet zo, ben wel bezig met een compostbak, maarja, dat duurt nog wel ff voor het bruikbaar is . MIsschien kan ik hier bij de gemeente ook wel wat compost halen, zou mooi zijn, volgende week was dat toch?