De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:18

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de stekken hun energie beter kunnen steken in wortelen en groeien dan in die trosjes die toch niets gaan worden. Maar als je ze weghaalt creëer je natuurlijk wel een 'wondje' en dat is misschien nog wel erger?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 07:14

goeroe schreef:
Zo'n bankje lijkt mij ook wel wat!

Pompoenen worden vrij snel flinke planten inderdaad. Eerlijk gezegd denk ik dat je aan de vroege kant bent met zaaien. Aangezien ze absoluut geen vorst verdragen kun je ze pas rond half mei buiten uitplanten, dus je zit nog wel even aan ze vast. Ik denk dat je ze het beste zo koud mogelijk (maar dus wel vorstvrij) kunt zetten, anders heb je ze tegen die tijd in specietonnen staan. :+

Mijn druivenstekken krijgen ook trosjes. Hebben jullie ze eruit geknepen? Lijkt mij het beste, maar ik durf het nog niet aan omdat ik bang ben om ze verder te beschadigen.

Op het zakje stond dat ik ze in maart al moest zaaien, dus dat heb ik gewoon braaf gedaan :')

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:28

Damm, jullie zijn allemaal heel druk bezig geweest. Ik had pas vandaag tijd om weer naar mijn tuintje te gaan. En ik ben hard gegaan hahaha :D moest toch even wat verloren tijd inhalen. Owja het mag lijken dat ik overal bezig en dat ben ik ook :+ maar ik kan heel slecht met 1 klusje blijven totdat het af is om dan aan het volgende klusje te beginnen. Dus als ik het zat ben ga ik met een ander klusje beginnen :x

Kwam ik mooi met neuzen in de kast nog van alles en nog wat tegen.
Oa een paar potten verf en beits maar ook dit spul; en een paar bedoel ik 10 :')
Afbeelding

Voor de liefhebbers ben ik nu bezig om stekken te maken van mijn zwarte en rode bes. Afbeelding
Afbeelding

En de klussen. Ik heb nu eindelijk het hele stuk afgedekt met karton en paardenmest. Er is flink wat karton in gegaan en zeker 10 kruiwagens met paardenmest (tja goed dik was het advies) De grond wat bedekt is 2 meter breed en zeker 6 meter lang (niet officieel opgemeten)
Afbeelding

En onder de 3 eerste appelbomen zit nu plastic. Nu nog 3 te gaan. Verder ook plastic en stenen bij mijn composthoop gedaan. Kwam daar een gemene brandnetel omhoog. En gemeen, geen los plantje maar uitlopers zoals de aardbei en heel hardnekkig.
Afbeelding
Afbeelding

Laatste klus kippenren is ook klaar
Afbeelding

Verder lijken er uit de moestuintje nu 2 sprieten omhoog te komen, gaat de knoflook nog steeds als een speer hetzelfde geld voor de peterselie en wilt mijn vroege sla niks anders doen dan sprieten geven....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:09

Ben wat tegels eruit aan halen geweest. En kwam er achter dat compostbak gebuikt is als steen afvalbak dus alle stukjes kapotte steen eruit gehaald. En vermoed dat het braam is die bij de buurman vandaan kom. Weet nog niet helemaal of ik daar blij mee gaat wezen. En voor de rest onkruid wezen wieden en kwam er achter dat op verschillende plekken de houten rand kapot is. Nu nog verzinnen of ik dit gewoon zo gaat laten of gaat vervangen voor hout of een steen randje ervan maak.

Anoniem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:43

Wat is het nut van dat plastic onder de appelboom? Kan er zo nog wel water bij de wortels?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:20

Lente schreef:
Wat is het nut van dat plastic onder de appelboom? Kan er zo nog wel water bij de wortels?

Jongste boom staat er al 20 jaar. Wortels zijn groot zat om voorbij het plastic hun water te halen. Ik gebruikt het om de grond te verstikken ivm het vele onkruid door ongewilde verwaarlozing van de grond. Bedoel is dat het minimaal 3 maanden blijft liggen. Daarna ga ik er pompoenen neerzetten.

Omdat ik best een flinke tuin heb (200 m2) heb ik gewoon niet de tijd om er elke dag meerdere uren te zijn om te schoffelen enz. om het onkruid op die manier de baas te worden. Gif ben ik absoluut geen fan van. Niet zo zeer omdat het andere planten kan schaden en dat het op de groente en fruit komt die ik wil eten. Maar omdat het ook veel tijd en energie kost (veel herhalen exact volgens gebruiksaanwijzing) en dat het dan alsnog niet onder controle te krijgen is.

Na de het groeiseizoen (zodra de temperatuur gedaald is naar minder dan 10 graden) wil ik tijd en energie gaan steken om het balans in mijn grond weer goed te krijgen. Ik heb namelijk bij de appelbomen te veel stikstof zitten (omdat we een paar keer de appels niet geraapt hebben en geen onkruid behandeld hebben) en brandnetels houden van stikstof. Nu zouden ze niet moeten houden van klimplanten maar helaas, 1 van de appelbomen was bijna sterven na dood van een klimplant en de brandnetel genot ervan.....

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:02

Als ik jullie allemaal lees kriebelt het als een gek!!

Ik heb net 3 zakjes pokon grond bij de Welkoop gehaald en een zakje gekleurde wortelzaadjes op de markt. Ik ga ook toch maar eens even beginnen met zaaien, ik kan het niet laten...
Denk haast dat dat vanavond al word, interesse in foto's van mij van wat en hoe ik het zaai?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:23

Wortels moet je wel direct op de plek zaaien waar je ook gaat oogsten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:25

haha, ik kom ook net bij de welkoop weg, heb een zaaikasje voor binnen gekocht

ik dacht eraan dat ik misschien in de hoek van mijn bak zo'n kweekkasje zet, is ook mooi op hoogte dan en kan ik iets van komkommer in zetten en dingen in voorzaaien :j

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:59

Ik heb wortels in mijn kweekbak gedaan, daarna mogen ze in hun vast bak, ik hoop dat dat gaat lukken :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:01

Zag hier hiet woord zwarte bes, heb nog best wel grote staan, maar vind het een stinkstruik en vind de bessen echt niet lekker. Staat naast het huis, heeft daar al overwinterd, weet niet of ie het nog doet. Maar als iemand in de buurt intresse heeft hij mag weg. (overigens is dit een leistruik)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:03

Afbeelding
Foto vanaf de andere kant en alweer een stuk droger. Heb net nog het stukje aan de rechterkant van de foto iets los gemaakt en klein beetje omgegooid vanwege het onkruid daar en wil daar perenboompje de grond in doen. Stenen van het zijpadje liggen bij de andere stenen op het stukje erbij. Zijpadje is wel weer de bedoeling dat die terug kom, maar nu voor het omspitten en laten frezen even verwijdert. Andere pad dwars door het grondstukje gaat met het frezen er ook even eruit. Ene zijde is het slootgreppeltje andere kant is het toch nog wel een sloot van een meter breed.

Heb alleen even dat ik wat kantjes opnieuw wil gaan doen en zit te denken om daarvoor oude laminaat wat we in de schuur hebben liggen daarvoor te gebruiken. Maar zit even dat dit alleen haast niet te boren is dus even kijken hoe ik dit vast ga maken.

Oude lattenbodem gaat achter de tomaten en eventuele andere plantjes die willen klimmen. :+ Gaat in ieder geval grote schuur opruiming plaats vinden. :') Ben niet zo van bessen. Vind bramen wel weer lekker, maar die heb ik nu blijkbaar van de buren. :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:27

ik heb ook een zwarte bes staan, vind ze ook niet zo lekker, vind het wel erg lekker ruiken :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:50

Wortels zaai ik hier ook voor. Die gaan in lange en diepe bakken (maar 10 cm breed) Zodra ze een beetje gevormd zijn gaan ze in de volle grond. Hiervoor graaf ik een kanaaltje en daar gaat compost of potgrond in en daarboven op de wortels die makkelijk uit de bakjes komen. Ik moet het haast wel zo doen omdat wortelen soms slecht gaan hier op de volle kleigrond. Op deze manier heb ik toch iets van wortels. Al heb ik het nu vooral over de zomerwortelen. Winterwortelen gaan beter, maar ook deze blijven een tikkie klein als ik het niet op bovenstaande manier doe.

Zie er goed uit marcella. Die kas en waterpomp ook van jou?

Foto's zijn altijd welkom ;) Ik (en dat is echt puur ikkie) kan mezelf dan een veel beter beeld schetsen van hoe en wat.

Qua de bessen; ik lust ze prima, alleen ik vind het te veel werk en 9/10 ben ik nog te laat ook en zitten de vogels in de struiken voordat ik kon oosten....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:55

Nee alleen dat kale stukje grond is van mij heb ook nog niks gehoord over dat ik die gereedschapbox mag plaatsen wat behoorlijk lastig is kan nu niks laten liggen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:17

branka16 schreef:
Ik heb wortels in mijn kweekbak gedaan, daarna mogen ze in hun vast bak, ik hoop dat dat gaat lukken :P

Zo is het mij vorig jaar ook gelukt (ik dacht dat het spinazie was := ). Dus dit jaar weer op dezelfde manier, maar dan wel in een diepe bak straks :D Had vorig jaar mini worteltjes _O-

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:26

Leuk alle foto's die voorbij komen! Krijg allemaal inspiratie door jullie leuke plaatjes :)

Lastig al dat gesleep met spullen nu Marcella, maar je hebt wel een lekker stukje zeg!

Wij zijn dit weekend bezig geweest met onze bakken in elkaar te knutselen, de constructie staat. Nu nog gronddoek en vulling :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:29

Is kleinst mogelijke stukje wat ze hebben. Vanmiddag perenboompje verhuizen die gaat van pot naar volle grond. En hier in de achtertuin last van kraaien die vorige jaar de bloemtjes eruit gepikt hebben.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:07

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:22

3 bakken op een rij in de volle zon. En warm dat het was! Ik heb gekleurde wortels, snijbiet, en 4 soorten meloen.
Afbeelding
Hier zit de meloen in de zweten.
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:26

oh wat gaaf branka, ik heb ook net zo'n soort bakje gekocht, moet nog even wat potgrond halen en zaadjes haha

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:27

De rucola kwam bij mij al omhoog en het is allemaal een vrijdag gezaaid. :+

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:29

jolandje schreef:
oh wat gaaf branka, ik heb ook net zo'n soort bakje gekocht, moet nog even wat potgrond halen en zaadjes haha

Bij de Welkoop waren ze in de aanbieding, 2 voor 10. Bij de action zijn ze 3 euro per kasje dus ik heb ze daar gehaald, die oude van mij waren te smerig voor woorden en wou ik niet meer in de woonkamer hebben haha.

Wat voor zaadjes haal jij?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:37

ik weet nog niet precies wat ik allemaal ga doen, in elk geval verschillende soorten sla, ik ben gek op sla :) en boontjes en rode bieten of gele, weet nog niet zo goed wat er is en wat ik kan doen, het is al lang geleden dat ik een moestuin had, dus moet er helemaal opnieuw mee beginnen, er zijn nu ook veel meer soorten , maar ideeen en suggesties zijn altijd welkom hoor ;)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:38

Om één of andere reden mislukt sla bij mij gewoon altijd :')