De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:40

mn tuinhandschoenen :')

Afbeelding

nu nog op zoek naar zon ding waar je met je knieen op kunt zitten. Maar eerst weer even de boeken in, straks zal ik uitgebreider reageren :D

Dagmar80

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:45

Bij IKEA hebben ze van die handige knie-dingetjes die je dicht kan ritsen. Die heb ik gekocht voor mijn fotografie, handig meenemen en ik zit/lig nogal eens op de grond. Straks ook even de tuin induiken voor voorjaarsfoto's :)

Voor in de tuin heb ik gewoon van die schuimrubberen dingen. Hebben ze bij de Action ook wel, die van mij komen van de Aldi. Die dingen moeten zo min mogelijk kosten :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:47

Zo even wezen kijken en nagevraagd, maar kon het beter even aanvragen betreffende vergunning. Dus mailtje verstuurd met linkje van de box. Ze waren net zeil eraf aan het halen, maar aardig weinig onkruid voor nu. Salamandertje even vast gehouden die onder het zeil vandaan kwam en op veilige plek gezet. Wel een duidelijk muizengang stelsel te voorschijn gekomen. Compostbak word de bovenlaag eruit scheppen. En het padje wat er lig kan ik tegels verwijderen en schoonmaken, want die liggen nu te diep. Staat al iets van een boompje op weet alleen niet wat en dacht eerst dat die dood was, maar denk dat die toch meer levend is dan zo op het eerste gezicht lijk aangezien ik hem er niet uitgetrokken kreeg. En heb ook iets van braam of framboos staan vermoed ik (in ieder geval iets struik achtig).

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:21

willen jullie eens wat foto's plaatsen? lijkt me leuk om te zien hoe jullie het erbij hebben staan?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:33

Heb een overzichts foto gemaakt moet alleen naar verjaardag nu. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:37

Ik zou inkrimpen maar neem een stuk tuin erbij := , veel werk aan de winkel -O-

Vqn de week maar mijn spierballen aan het werk zetten =:)

Ben benieuwd naar je volkstuin Marcella!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:41

Ik zal ook binnenkort eens een foto maken.
Ik heb vandaag wat onkruid uit gedaan, en de volgende stap is alles frezen, en dan komt er een laag gecomposteerde paardenmest overheen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:43

Is maar een klein stukje hoor wat ik heb. Dacht doe wel even snel foto op laptop zetten, maar dat gaat helaas niet lukken en wil deze foto ook even niet op Facebook wegens klikkende familieleden. Mijn oom mag namelijk niet weten dat ik tuintje gehuurd heb die gaat namelijk flippen, omdat ik niet bij hem op zijn stuk wil. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:55

Fruitboompjes komen bij fruitboom.com vandaan. Ze konden ons geweldig adviseren.
We hebben een Opal-pruim en een Doyenne du Commice-peer en ze staan nu in de tuin :+: 12,50 per boompje!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:59

fruitbomen hebben wij ook, zijn alleen nog wel jonge boompjes, 7 jaar oud, een aantal doet het niet goed, die worden op een andere plek gezet, wij hebben staan:

hoogstam victoria pruim
hoogstam reine claude pruim, die zijn héérlijk
hoogstam Benoni appel
hoogstam sterappel
2 kersenbomen, weet niet welke soort
laagstam, granny smith
laagstam golden delicious
hoogstam conference peer
hoogstam gieser wildemann stoofpeer

ik zal er een foto van opzoeken :j
heb even geen betere, hier staan de hoogstammen, we wilden hier een mooie boomgaard maken, maar de "jongens" denken alleen maar aan eten en knagen er aan, en dan wil het niet he, dus alleen de peren blijven staan, de rest hopen we dat die het redden om verplaatst te worden

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jolandje op 11-03-17 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:10

Wij hebben een aantal bomen van een bedrijf in Nederweert dat oude fruitplantages verkoopt. Voor 30/35 euro per boom, en dat zijn echt mooie, grote bomen die heel veel fruit maken :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:15

die van ons komen van zuidwolde , daar zit een kwekerij die allemaal oude rassen heeft, waren toen iets van 25 euro per stuk geloof ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 18:40

Valt reuze mee opzich :j , toch iets wat ik wil in de toekomst een fruitboompje

Mijn tuintje

Afbeelding

Tegels gaan dit jaar er af , en de uitbreiding is al zichtbaar. De groene bak tot de tegels die het paf oversteken, ,tegels blijven op grond liggen (stapel eraf en de onderste liggen laten) dan kan ik ook eventueel oversteken naar de andere kant.

Dit jaar verwacht ik niks erin , even alles omspitten en goed bemesten

Wil gewoon net als opa vroeger een grote tuin vol met alles en nog wat , wij trokken altijd de wortels uit de grond en wasten die in de regenton :') er bleef altijd zand op :') .

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:38

Rebecca je kunt ook alles betegelen behalve de stukken waar je de groente in wilt en daar dan houten randen omheen net als bakken, dan hoog je de tuintjes dus iets op, zal heel mooi staan en makkelijker bijhouden

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:57

Afbeelding
Misschien dat sommige mensen het paadje zien lopen, maar het lijk nu meer op een greppeltje. :')

Zeil werd nog weg gehaald en hij wilde ook alle tegels weg halen, maar heb gezegd laat nog maar even liggen wie weet zit er nog wat bruikbaars tussen. :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 20:00

Wat een fijn weer he!

Ik ben al een paar weken steeds als t me lukt een half uurtje in de moestuin bezig. Vorig jaar is t een tikkeltje misgegaan in de tuin, want ik brak mijn knie en er is veel te weinig water gegeven en al helemaal geen onkruid gewied.

Nu ben ik bezig om veel eruit te krijgen, het gaat wel, maar langzaam. Ik heb iig een groot stuk schoon en daar heb ik nu 4 rijen aardbeien heen verhuisd. Morgen wil ik het ene aardbei veld helemaal schoon hebben. Ondertussen haal ik overal vergeet-me-nietjes tussen het onkruid vandaan en prop ik in bakken.

Nu pas heb ik t gevoel dat t wel goed komt, ook al moet ik nog zoveel schoonmaken. Ach, in april ga ik weer zaaien, dus ik heb nog even.
Wel heb ik grond klaargemaakt vanmiddag; molshoop-aarde gemengd met compost. Hierin ga ik tomaten en allerlei ander spul voorzaaien, binnen op de vensterbank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:03

Onze perenboom (halen we toch nog een stukje naar voren denk ik);
Afbeelding

Onze pruimenboom en de kruidenbak;
Afbeelding

Overzicht van de tuin, tegen de achterschutting komt nog klimmend fruit, links en achterin komen groenten/fruit;
Afbeelding

En onze grote trots, al heeft het niet met de moestuin te maken;
Afbeelding

VUURPIT <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:26

lieke2 schreef:
mn tuinhandschoenen :')

[ Afbeelding ]

nu nog op zoek naar zon ding waar je met je knieen op kunt zitten. Maar eerst weer even de boeken in, straks zal ik uitgebreider reageren :D

Ik heb hele fijne, die kan heel laag bij de grond, maar ook hoger (pootjes zitten zeg maar aan 2 kanten) ding is ideal.
Zo'n alleen knieding verkopen ze verder overall.

Ik heb er zo eentje, al paar jaar, niet dat ik de laatste 1 1/2 jaar tuinier, maar ooit gaat ie wel weer in gebruik!!!

https://www.tuinadvies.nl/shop/foto/sizes/kniebank__zitbankje_groen_1484053077_5-600.jpg

Vuurpit is gaaf, geen buren hoop ik?

En Marcella, sterkte met je stuk grond, ik krijg nu al bijkans geen viooltje gepoot dus als je zoiets moet omspitten, pfffttt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:30

Jawel, wel buren maar tis maar een klein pitje hoor! Gaat niet veel meer op dan in de vuurkorf. :))

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:42

Ga maar klein stukje spitten hoor. :D Ga het bord in de gaten houden wanneer er iemand kom om te frezen. :j

Eerst maar tegels eruit van waar het pad zou moeten zijn, want een pad dat verzonken lig in de grond werk niet echt. Ga denk ik even kijken wat ik nog van mijn aardbeien plantjes kan redden en wil een iets verhoogt bed maken met tegels. En nog even kijken waar perenboompje de grond in gaat. Zit te denken om naast het tegelstukje te doen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:44

leuk om te zien jullie tuintjes, mijn bak is zo goed als vol, halve mesthoop en hele composthoop zit er in, zal er morgen even een foto van maken, de compost voelt echt heel fijn aan :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:46

Het schijnt dat verschillende mensen van andere tuintjes de composthoop gebruikt hebben om hun afval te dumpen. :+

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:58

@sjolvir hoe werkt dat krukje van jouw? Nog nooit eerder gezien, hoe ver zit je dan van de grond?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 08:32

Wat leuk al die fotos van iedereens moestuin! Dit is de mijne, ligt nog onder de oude mest die ik nog om ga spitten. Aan de rechterkant zijn we gras aan het afsteken zodat we de moestuin nog met 50% kunnen vergroten

Afbeelding

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:37

Mijn 'tuin' is nog vrij leeg. De helft staat nog in onze oude tuin maar nu ziet het er zo uit. En er komt ook nog een tunnelkas in en nog veeeel meer haha.

Afbeelding

Stuk tapijt ligt er omdat de vlonder erg glad is en we niet willen dat de helpers met verbouwen vallen. Vanmiddag ga ik proberen de vlonder schoon te krijgen.