[FOTO] Show jouw maaltijd Deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:27

poes

Re: [FOTO] Show jouw maaltijd Deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:32

Ik heb nog nooit kibbeling gegeten en zal wrs ook niet meer gebeuren. Is ook typisch Nederlands klopt dat?

lynnXtubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:34

Afbeelding

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:40

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:53

poes schreef:
Ik heb nog nooit kibbeling gegeten en zal wrs ook niet meer gebeuren. Is ook typisch Nederlands klopt dat?

Klopt en goede kibbeling wordt als een delicatesse door veel mensen beschouwd.
Echte kibbeling wordt van oudsher van kabeljauw gemaakt. De stukjes worden door een beslag gehaald, gefrituurd en eventueel bestrooid met viskruiden. Kabeljauw is schaarser geworden en daardoor duurder. Daarom wordt in plaats van kabeljauw vaak de goedkopere vissoort Alaska-koolvis gebruik tegenwoordig. Toen ik jong was werd er ook kibbeling gemaakt van duurdere vis die bv over was en niet meer verkocht zou worden. Dat was me toch wel heel erg lekker.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:02

Interessant! Bij de traiteur waar ik werk maken we de vissalade voor op broodjes ook met kabeljauw en niet met goedkopere vis en dat proef je echt.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:13

Kibbeling is een beetje de tegenpool van kipnuggets :+ maar wel heel makkelijk om zelf te maken!
Wat pien zegt, je maakt een beslag en doet daar stukjes kabbeljauw in dopen en dan frituren. Als goedkoopste optie idd koolvis maar een andere goede optie is heek

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:54

Afbeelding

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:01

Exitium schreef:
[ [url=m/YByzgM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit keer niet de vriezer leegeten? ;)

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:16

Net terug van sportwedstrijd en geen zin meer meer om te koken :+

Afbeelding

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:19

Die is bijna leeg :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:55

Afbeelding

Ok. HelloFresh spinazie kokoscurry met gele rijst???

Was geleverd: pasta met tomatensaus, aubergine, ricotta.
Dan maar met die ingrediënten iets gemaakt.

En damn. Beste pastasaus ever! Ga ik onthouden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:33

Ik had vandaag een vriendin te eten. Vegan stoofpot met jackfruit met zoete aardappel blokjes en (vegan) mayonaise.
Afbeelding

Was heerlijk. Had bijna vergeten een foto te maken. Had er wel meer groente in gedaan. Recept:
https://miljuschka.nl/vegan-stoofschotel-met-jackfruit/

Ze was deze week jarig geweest dus voor het eerst sinds jaren een cake gebakken. Was eigenlijk een pak voor "rainbow cupcakes" maar dat gehannes met die cupjes is niet aan mij besteed. Is verbazingwekkend goed gelukt :D.
Afbeelding

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 01:00

Bedankt voor de felicitaties! :D

Vanavond de pizarette aangezet voor de gelegenheid. :))
Afbeelding

En crème brulee als toetje. :9
Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:34

Roodvos schreef:
Ik had vandaag een vriendin te eten. Vegan stoofpot met jackfruit met zoete aardappel blokjes en (vegan) mayonaise.
[ [url=m/wcPkY0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Was heerlijk. Had bijna vergeten een foto te maken. Had er wel meer groente in gedaan. Recept:
https://miljuschka.nl/vegan-stoofschotel-met-jackfruit/

Ze was deze week jarig geweest dus voor het eerst sinds jaren een cake gebakken. Was eigenlijk een pak voor "rainbow cupcakes" maar dat gehannes met die cupjes is niet aan mij besteed. Is verbazingwekkend goed gelukt :D.
[ [url=m/3A8jWY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die stoofschotel klinkt goed! Bedankt voor het recept, die ga ik binnenkort eens maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:41

Ziet er gezellig en lekker uit Mandarijn.

Vanochtend zag ik deze fruit de mer schotel op de markt voor een klant. Niet voor mij dus. Maar ik vind hem zo mooi dat ik voor hier een foto heb gemaakt

Afbeelding

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:42

Die ziet er zeker mooi uit!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:37

Nog gefeliciteerd aan de geweeste jarigen!

Mijn ontbijt,
Afbeelding

Man en ik aten gisteren verse zalm op huid teriyaki uit de oven.

Afbeelding

De kinderen aten pannenkoeken die ons oudste had gebakken, daar geen foto van.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:47

Nog gefeliciteerd Mandarijn :)F

Suliko schreef:
Die stoofschotel klinkt goed! Bedankt voor het recept, die ga ik binnenkort eens maken.

Let even op dan bij "rondom bruin bakken". Ik heb de jackfruit zo ongeveer gesinterd, maar bruin worden ho maar. Op gegeven moment werd het zachter en een beetje glaziger. Ik heb dat maar bruin genoemd. Het was wel gaar in elk geval.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:11

Hoe smaakt jackfruit ongeveer?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:51

Boras schreef:
Hoe smaakt jackfruit ongeveer?
Naar niets :+

Nee serieus. Jackfruit heeft eigenlijk geen smaak van zichzelf. Maar het neemt heel goed smaken op. Het doet het daarom vooral goed in gekruide gerechten.
Jackfruit heeft een beetje de structuur van draadjesvlees. Je kan het daarom heel goed gebruiken als vegan alternatief in stoofpotjes, pulled pork/chicken.
En laag in calorieën, dus past ook in een dieet om af te vallen.

/einde reclame :+

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:00

Over de viscravings, ik heb ze ook af en toe. 99% van de tijd eet ik vega en ook wel regelmatig vegan, dat laatste wil ik ook graag uitbreiden. Maar soms heb ik ook zo’n enorme craving naar bijvoorbeeld haring, kibbeling of mosselen. Nou eet mijn vriend niet uit overtuiging vega maar gewoon omdat hij met mij mee eet hij pakt dat dan altijd wel aan om met mij vis te gaan eten.
Ik probeer me wel te laten leiden door mijn lichaam dus als ik een bepaalde craving heb geef ik daar wel aan toe, denk dat dat vaak toch een teken is dat ik misschien iets tekort kom.

Ik heb uitgebreid gevierd dat de horeca weer open is, vanaf vandaag weer normaal :o
Vrijdagavond
Afbeelding
Afbeelding
Gyoza’s en een overheerlijke paddenstoel carpaccio, bao buns voor de vleeseters en springrolls en flatbread die niet op de foto stonden.
Afbeelding
Afbeelding
Gister Chinees, vooraf wonton soep die niet op de foto stond. Daarna dumplings en gefrituurde tofu en ‘na’ een waterkastanje taartje wat we soort van op de gok besteld hadden, dat bleek dus heel zoet te zijn, wij hadden de associatie met hartige taart. Wel heel lekker maar daarna niks meer besteld omdat het eten zo ‘af’ voelde, terwijl er nog veel meer op de kaart stond om uit te proberen. Snel terug!

Vanochtend maar een gezond ontbijtje en zo een stuk wandelen.

Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:51

Heerlijk maryground! En herkenbaar. Hier 7 jaar vegetariër waarvan 3 zelfs strict vegan en nu sinds 1,5 jaar 90% vegan en 10% vegatarisch. In het begin ging het vegan eten mij heel erg gemakkelijk af en werd ik daar ook het 'vrolijkste' van, maar op een bepaald punt ging het me minder makkelijk af. Voelde het opeens beperkend of omslachtig om altijd zelf mijn eten te regelen en mee te nemen, had ik opeens cravings naar kaas en ei die niet overgingen. Principes zijn mooi, maar vooral rondom voeding vind ik niet dat het rigide en ingewikkeld moet voelen waarbij ik constant in de knel kom met morele overtuigingen en schuldgevoelens. Dus heb ik het maar geaccepteerd als iets dynamisch. Meest van de tijd eet ik gewoon veganistisch, maar zo nu en dan haal ik biodynamische eitjes of kaas. De standaarddingen als melk, yoghurt en boter vervang ik gewoon door plantaardig. Één keer een uitstapje naar vis voelt voor mij echt als een uitzondering in een tijdsspanne van 10 jaar. Vlees zou ik dan weer echt niet kunnen eten, dat is compleet uit mijn systeem. Maar tot vis voel ik simpelweg een grotere empathische afstand dan tot een koe of kip, of dat nu irrationeel is of niet. En ik kan voor vis en ook voor zuivel en ei meer dan genoeg argumenten noemen om het niet te eten en meest van de tijd overtuigd me dat ook. Maar als ik dan een keer de behoefte voel naar geitenkaas en die lokaal, biodynamisch haal, dan geniet ik er ook van. Als er iets negatiefs is wat ik wel heb opgepikt uit het veganistische wereldje is het wel hoe ze anderen kunnen uitkotsen maar ook zichzelf en dat is een gewoonte waar ik zeker niet meer aan mee wil doen. :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:09

Extreem hokjes denken is sowieso niet mijn ding :o dus klinkt heel verstandig beiden.

Marygoround ziet er echt heerlijk uit :9

Ik heb nog nooit Jackfruit gegeten, moet ik echt eens doen.

Hier vanochtend wortel/pompoen /peer /sinaasappel smoothie, en nu aan een wortel curry soepje.
Afbeelding

Afbeelding

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:14

Mooi omschreven Suliko en herkenbaar! Ook de grotere afkeer van vlees dan van vis. Ik werk in de horeca en zie echt soms wel eens vleesgerechten waarvan ik denk ‘dat moet vast lekker zijn’, maar ik kan me niet meer voorstellen dat ik dat nog zou eten. Met vis ligt dat net anders gek genoeg.
Leuk om jouw ervaring te lezen!

Gaucho inspireert me, ik ga zo ook wortel soep maken.