De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:20

Zo even een hoop voor gezaaid en poging tot tomaten plant stekken. De tomatenplant die helemaal door geschoten was is nu dus niks meer van over. Hopen dat het gaat lukken heb ze nu maar ook gelijk in zaai-/stekgrond gezet.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:25

Yaaay, morgen wordt mijn tuintje geploegd en net mijn nieuwe serre opgezet. Laat de zomer beginnen :D

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:48

En de druiven gaan zò hard :o
Afbeelding

Afbeelding

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:57

Leuk om te zien hoe hard het gaat he :):). Ik zit ook elke dag bij m'n zaailingen te kijken hoe hard ze nu weer zijn gegroeid :j

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:56

ik heb vorig jaar ook een druif geplant, zal eens kijken hoe het daarmee staat, moet ik hem eigenlijk snoeien?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:51

Das een goeie, er staat bij mij ook een flinke druif in de tuin, geen idee wat ik daarmee nog moet

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:03

Hier ook al minidruiventrosjes in de stekjes *\o/*

Net wezen kijken maar er staat toch een hoop gras (incl onderliggend wortelstelsel) in de tuin -O-
Iemand suggesties hoe dat het makkelijkst aan te pakken is?

Volgens mij moet ik de planning in de tuin een beetje omgooien. Waar ik een minimesthoop had bedacht, lijkt wel een goeie halve vierkante meter rabarber op te komen :j

ga maar eens rondsnuffelen hoe een tuin praktisch in te richten

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:41

lieke2 schreef:
Die MM-site heb ik idd al uitgepluisd :D :D ik denk dat ik zelf een soort van MM mengsel ga maken.

Dacht, doe eens gek, ik heb onder meer dit besteld: de hoornkomkommer (zal wel niets bijzonders worden, lees net dat ze het het best doen in een kas... die heb ik niet)
[ Afbeelding ]
Deze wortel ga ik ook proberen: purple haze
[ Afbeelding ]

en deze ook, cucamelon, muizemeloentje genaamd. Zou qua smaak een komkommer met vleugje limoen moeten zijn. Ze lijken groot maar zijn ongeveer de grootte van een druif :+
[ Afbeelding ]

Ik tel erop dat de helft van alles wat ik ga proberen, mislukt :')

Denk dat ik bakken ga maken voor de MM en daar oa tomaat in ga zetten

Cucamelon had ik vorig jaar!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:45

ben al een hele poos bezig om die grote bak vol te krijgen, maar is veel te zwaar werk voor mij, en mijn man heeft geen tijd, dus ik heb een jongeman ingehuurd die morgen mijn bak komt vullen *\o/* , dan kan ik er echt mee aan de slag :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:47

Ben bang dat ik dit weekend dus nog geen sleutel ga hebben dus kan nog niks helaas.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:49

jolandje schreef:
ben al een hele poos bezig om die grote bak vol te krijgen, maar is veel te zwaar werk voor mij, en mijn man heeft geen tijd, dus ik heb een jongeman ingehuurd die morgen mijn bak komt vullen *\o/* , dan kan ik er echt mee aan de slag :j

Super! Wat ziet je bak er mooi uit. Ideaal dat ie zo diep is, kunnen er goede wortels groeien.
Ik las dat je ook bonen wilde planten? Wil je dan wel de tip meegeven dat je op moet letten dat dergelijke planten niet te hoog moeten worden. Dan kan je niet meer oogsten..

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:55

ievie dat klopt, kan alleen stamboontjes planten, maar ach, die zijn ook heerlijk ;)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:04

Vandaag ben ik ook weer eens aan het rommelen geweest.
Ik wil heel graag een kas plaatsen en ben vandaag bezig geweest om de boel recht te trekken en enigszins een fundering te creëren.

Afbeelding

Afbeelding

De kipjes hebben weer meegeholpen. Mijn wyandottes zijn echt nergens bang voor en zitten bovenop mn lip als ik bezig ben. Ze zijn dan de hele tijd aan het kletsen tegen me, zo schattig!

Morgen even informeren bij de welkoop naar de tuinkas die ze in de aanbieding hebben! Ben benieuwd!

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 08:59

lieke2 schreef:
Hier ook al minidruiventrosjes in de stekjes *\o/*

Net wezen kijken maar er staat toch een hoop gras (incl onderliggend wortelstelsel) in de tuin -O-
Iemand suggesties hoe dat het makkelijkst aan te pakken is?

Je kunt het (laten) frezen met een tuinfrees dan is het gras gemakkelijker weg te halen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:26

Mmm, de buurman-tuinierder had het over kweekgras. Vrees dat frezen dan niet gaat helpen? Blijkbaar als je de wortels van kweekgras kapot maakt, gaat het daar weer opnieuw groeien en dus vermeerder je de boel :=
Wat ik lees is het vooral eruit pulken, of iets van rogge eroverheen zaaien in de winter. Misschien als test dan maar een deel met karton en daar aardappelen in zetten?

Leuk en gezellig die kippen!

Goed dat je hulp krijgt voor het vullen van de bak! Anders kun je dit jaar nog niet aan de slag.

Hoe ging de cucamelon bij jou? Stond hij gewoon buiten? En heb je hem nog extra afgedekt bij slechter weer?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:33

Cucamelon stond gewoon buiten. Heb er verder niks speciaals mee gedaan. Het kruipt wel echt alle kanten op en wikkelt zich overal om heen. Die van mij stond in een pot. Zijn best wel wat vruchten vanaf gekomen

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:19

kwekengras kun je idd beter uittrekken, is erg lastig om uit te roeien

hebben jullie al eens van die gekleurde stamboontjes gehad? en welke zijn goed?, ik hou van boontjes waar zo'n lekkere dikke boon binnen in zit :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:28

Wij hebben vorig jaar wel gekleurde gehad maar hadden erg slecht tuin weer dus die bonen zijn niet hoger gekomen dan 20 cm ofzo, tot het najaar, toen begonnen ze weer te groeien maar was het te laat :+

Hier gaat het voorgezaaide nog niet zo hard want hebben weinig zon gehad. Gisteren toevallig de hele dag en de pompoen komt plotseling boven de grond uit dus dat is alvast een begin. Nu de komkommer en meloen nog, dan kan ik die bakken weer leeg maken en het volgende zaaien.
De kleine plantjes gaan dan in van die houtvezel bakjes, die als het goed is rotten als ze in de grond staan. Kwam ze tegen in de winkel en waren in de aanbieding dus ook maar eens proberen.

En als ik de voorspellingen zo zie dan kan ik volgende week ook beginnen met in de tuin zaaien. Snachts niet kouder dan 5 graden (zeggen ze).

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:19

Ik wil ook de eerste dingen gaan zaaien dit weekend. Wel rustig aan, eindelijk weer een vrij weekend, dus alles in weekendmodus :D

Courgette komt er zeker ook weer dit jaar. Eens kijken of het nu wel lukt om gedurende de zomer geen courgettes te hoeven kopen. Vorig jaar viel het tegen de oogst, jaar daarvoor, voor het eerst courgettes ging prima :)

Nu eerst de langzame dingen, paprika en al een beetje tomaat.

Ik heb trouwens ook nog heel veel zaadjes van groentes die ik niet ga gebruiken. Ik heb niet zoveel tuin en ook geen volkstuin ofzo. Wellicht willen mensen wat hebben van mij en ruilen voor iets?

De lijst:
Bloemkool (Snowball Erfurter)
Savooiekool (Winterkoning)
Spruitjes (roodnerf)
Asperge (Precoce d'Argentuil)
Knolselderij (Giant Prague)
Kohlrabi (blauwe delicatesss)
Prei (Blue de solaise)
en boerenkool (blue Vates Curled)

Wat ik graag zou willen:
Gele bolcourgette
Snackkomkommers
Hangtomaatjes voor in een hanging basket/grote pot
Bijzonder gekleurde tomaat van klein ras (voor in niet te grote pot)

Bij interesse stuur even een pb!

@jolandje: Ik heb paarse stambonen (Amethyst) en gele boterboontjes (van de Lidl). Doen het prima in een pot :) Jammer dat die paarse bonen groen worden bij het koken :+ Maar ze zijn dus wel echt mooi paars aan de plant en ook de bloemetjes zien er mooi uit. Helaas hebben ze een grote aantrekkingskracht op mijn katten, dus het is mij nog niet gelukt om een fatsoenlijke oogst te hebben...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:40

Ja heb sleutel zo even gaan vragen of de kast die ik wil gaan kopen zonder vergunning gezet mag worden. *\o/* :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:42

Wij zijn onderweg om twee fruitboompjes te halen. Een kers en een pruim als het goed is <3

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:43

oh van de lidl? dan hou ik dat ook even in de gaten :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:47

De kast die ik op het oog heb haal ik bij Hornbach.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:52

lijkt me een handige kast, en onderhoudsvrij ook ;)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:00

Zo, maandag komt de tuinman heel mijn moestuin-stukje goed leggen enzo. Dus dan serre buiten en we kunnen eraan beginnen. Ondertussen ook 6x koolrabi en 11x butternut ontkiemd :D