Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17269
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:55

* denkt aan Rachel en haar mislukte Thanksgiving-toetje bij Friends * _O-

Chanen

Berichten: 1709
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:13

Tweede Kerstdag ben ik bij mijn vader. Hoewel ik al sinds mijn zevende overwegend vegetarisch eet, schijnt hij dat nooit te onthouden, zodat een veganistisch diner er waarschijnlijk al helemaal niet in zal zitten. Om de lieve vrede te bewaren doe ik er maar niet al tr moeilijk over.
Verder heb ik werkelijk geen idee wat ik met Kerst doe. Voor het eerst heb ik in deze periode een vriend, maar met de coronamaatregelen zit bij de schoonfamilie langs er waarschijnlijk niet in. Wie weet gezellig met z'n tweeën thuis en zelf koken of iets bestellen... We hebben het er nog niet over gehad.

Wel vier ik morgen Sinterkerst & Nieuw met twee vriendinnen. We maken elk een gerecht klaar en ik verzorg dit jaar het hoofdgerecht. Op blogs kom ik de laatste tijd regelmatig een keer vegan coquilles tegen, van koningsoesterzwam. Ik heb bedacht dat ik die ga proberen klaar te maken.

Chanen

Berichten: 1709
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:57

Je kunt de vegan coquilles op de foto niet heel goed zien, omdat ik de pasta en de saus in de pan al door elkaar heb gehusseld, maar dit was gisteren ons hoofdgerecht: tagliatelle met zeekraal en vegan coquilles in roomsaus. Hoewel ze zelf niet veganistisch - of zelfs maar vegetarisch - eten, waren ook mijn vriendinnen erg enthousiast over het gerecht.

Afbeelding

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:38

Dat ziet er heerlijk uit zeg! :D Heb je een recept voor ons? En vonden jullie de coquilles ook echt naar coquilles smaken?

xIrlijn

Berichten: 1712
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:24

Dat ziet er inderdaad heerlijk uit! (En dat bord erbij maakt het af <3 )

Ik ben in de kerstvakantie bij mijn ouders, dus dat wordt geen vegetarisch kerstdiner verwacht ik. Maar ik vind het leuk om jullie lekkere ideeën te lezen en daar zelf op internet naar te zoeken. Kan ook prima na kerst nog uitpakken met eten vind ik :D

Chanen

Berichten: 1709
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:36

Qua smaak deden de paddestoelen me niet echt aan coquilles denken, maar door ze vooraf te koken en af te bakken in (plantaardige) boter waren ze zeker net zo mals. In het recept dat ik gebruikt heb staat overigens niet dat je de paddestoelen vooraf moet koken, maar in andere recepten kwam ik dat wel veelvuldig tegen, dus heb ik ze na het snijden 15 minuten in groentebouillon voorgekookt. Verder heb ik het volgende recept gebruikt: *klik*

Grappig dat je het bord noemt. Ik gaf mijn vriendin ook al een compliment over de mooie borden, waarop ze vertelde dat ze op het punt had gestaan ze te vervangen. Ze zijn nog van haar oma geweest. In haar ogen waren ze dus vooral oudbollig, maar retro is natuurlijk weer helemaal in. :')

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:45

De gouden tip om de vegan coquilles meer zeesmaak te geven is ze even te koken met wat nori-vel of stukjes, iets zeewierachtigs in ieder geval in de pan. Niet te lang want dat kost veel volume/grootte. De structuur komt aardig overeen.

mar_fay

Berichten: 2625
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:24

Dames, het roosteren van een volledige, ongeschilde selderijknol (gedurende 2-2,5 uur in de oven op 150 graden, elke 20 minuten bestrijken met olie en vooraf bestrooien met zeezout) blijkt echt for-mi-da-bel. Daarna nog even 6 minuten onder de hoogste stand van de grill en een zoet-zure saus erbij - heerlijk. Ik wilde vandaag de restjes eten, maar die had mijn vader al op >;) dus daar viel het ook bij in de smaak :')

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 23:31

:)) Hier ook een favoriet, ondanks dat het vrij veel werk is! Wij eten em altijd met een citrus saus en marinade met knoflook en kruiden. Daar blijven echt geen kliekjes van over helaas :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:36


mar_fay

Berichten: 2625
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:41

Klinkt goed, Poes!
8nnemiek; ik vond de hoeveelheid werk wel meevallen, het kost alleen tijd. Maar als je toch thuis bezig bent vond ik het weinig moeite voor veel resultaat :j

Fearn

Berichten: 4785
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:47

Hoi, ik kom even binnenvallen, maar ik lees hier dat meer mensen bij ouders eten die (met kerst) niet vegetarisch eten. Voelen jullie je dan niet een beetje schuldig ofzo, dat je dan wel vlees eet?

Ik vind het een beetje dubbel. Mijn ouders proberen namelijk de laatste tijd echt hun best voor mij te doen om vegetarisch te koken (ze eten normaal altijd vlees), maar ik wil ze het ook eens gunnen om met kerst gewoon vlees te eten. Er is nu ook een gerecht dat we samen bedacht hebben wat erg lekker is met vlees (vind ik zelf ook wel). Maar ik voel me toch wat schuldig, dat ik dan met kerst een uitzondering maak en toch onschuldige dieren ga opeten. Anderzijds wil ik ook graag mijn familie tegemoet komen en gewoon met de pot mee eten.

Vind het lastig.. in principe ben ik niet per se tegen het eten van vlees hoor, maar wel tegen de manier waarop dieren leven en geslacht worden etc.. Ik voel mij dan schuldig dat ik daarvan kan genieten als maaltijd..

mar_fay

Berichten: 2625
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:52

Dat is iets wat je alleen zelf kunt besluiten. Zou je open staan voor biologisch of zeer extensief gehouden vlees, bijvoorbeeld van een lokale boer of jager? Dan zou je dat als uitgangspunt kunnen nemen. Dat is de manier waarop ik er zelf best mee kan, ook buiten kerst om. Maar het is ook heel persoonlijk :)

Fearn

Berichten: 4785
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:59

mar_fay schreef:
Dat is iets wat je alleen zelf kunt besluiten. Zou je open staan voor biologisch of zeer extensief gehouden vlees, bijvoorbeeld van een lokale boer of jager? Dan zou je dat als uitgangspunt kunnen nemen. Dat is de manier waarop ik er zelf best mee kan, ook buiten kerst om. Maar het is ook heel persoonlijk :)


Daar zou ik al wel beter mee kunnen leven, ja :) mijn moeder wilde volgens mij ook naar een slager gaan, ik zal haar eens vragen of ze dan kan kijken naar biologisch vlees. Is wel duurder, maar moet voor kerst vast eens kunnen :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 01:03

Zelf zou ik zeker geen vlees mee eten maar het is heel persoonlijk idd. Ik neem dan mijn eigen potje mee.

Minoes

Berichten: 1966
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 01:44

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ooit nog een hap vlees te eten. Voor mij is het echt heel emotioneel beladen, ik zie het echt als een lijk. Ik eet zelf dan ook 100% veganistisch.

Maar die keuze is voor iedereen anders. :j

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 07:50

Wat staat er op het menu? Misschien kunnen we daar een vega variant voor bedenken? Dan kun je toch een soort van met de pot mee eten.

Mijn familie eet niet vegetarisch, maar ze maken met kerst iets voor mij of ik neem iets mee

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:03

Ik ga echt geen vlees meer eten hoor. Mijn ouders doen maar waar ze zin in hebben maar als geheel vegan of een apart gerecht maken teveel gedoe voor ze is dan blijf ik wel thuis of ik neem zelf wat mee :))

Poes, ziet er goed uit, maar wat is truffelolieolie :=

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:17

Oei haha :D

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:20

Ik denk dat iedereen daar anders in staat :j Wat mij betreft is er ook geen goed of fout in, zolang het voor jou maar goed voelt :)

Wij gaan gourmetten met Kerst. Dat is wel net zo makkelijk, want we hebben een aantal absolute vleesliefhebbers, een flexitariër, een vegetariër én een vegan aan tafel zitten. Zo kan iedereen eten wat hij of zij lekker vindt :D En je bent lekker lang bezig met prutsen met die pannetjes etc, dat is wel heel gezellig.

Tweede kerstdag komt de moeder van mijn vriend eten. Hij bedenkt wat we gaan eten, dus dat wordt volledig vegan. Ook helemaal prima :j

Chanen

Berichten: 1709
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:26

Wat komen er weer heerlijke gerechten voorbij! In de vakantie maar eens lekker experimenteren met nieuwe recepten en ingrediënten. Wellicht dat ik de coquilles met Kerst nog een keer probeer, maar dan voorgekookt met zeewier. Toevallig heb ik dat nog in huis.

Wie de term hier noemde ben ik vergeten, maar inmiddels heb ik de omschrijving 'vagetariër' volledig omarmd. Zolang het kan eet ik veganistich, als het niet lukt maak ik er ook geen drama van om een keer ei, zuivel of zelfs een stukje vlees te eten. Zeker als iemand enorm z'n best voor mij heeft gedaan, maar per ongeluk toch een vleesvervanger met ei heeft gekocht, kan ik het niet over m'n hart verkrijgen om dat te weigeren.
Met mijn vader heb ik het maar helemaal opgegeven. Ik weet niet wat het is met hem, maar hij schijnt maar niet te kunnen onthouden dat ik vegetarisch eet, dus dat ik nu ben overgeschakeld op het veganisme laat ik maar helemaal passeren. Ik zie wel wat voor stamppotbuffet ik dit jaar weer voorgeschoteld krijg. :')

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:37

Ik heb gelukkig bijna mijn hele familie bekeerd, dus dat is wel heel fijn. Sowieso is geen discussie over eten. "Voor de dieren" is bij ons allemaal wel een heel belangrijke reden, al gaan we daar allemaal net even anders mee om. (van af en toe nog een stukje biologisch vlees tot geen dierlijke producten)

mar_fay

Berichten: 2625
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:17

Chanen schreef:
Wie de term hier noemde ben ik vergeten, maar inmiddels heb ik de omschrijving 'vagetariër' volledig omarmd.


Dat was ik :D die term is al mijn hele leven gangbaar in ons gezin, omdat ik vroeger nooit zo goed begrijp wat een pescotariër was en een vriend van ons dat was/is. Inmiddels heeft het een veel bredere inzetbaarheid en voor mij is het inderdaad ook een prettige term :D

manou_diablo
Berichten: 242
Geregistreerd: 08-07-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:54

Ik lees graag mee in dit topic maar deze vond ik zo lekker dat ik ze maar even deel: https://keilekker.nl/assortiment/vegeta ... nbroodjes/

Het zijn vegan worstenbroodjes die zelfs bij de brabanders in mijn omgeving met liefde worden ontvangen! wij hadden met sinterklaas zowel vegetarische als normale worstenbroodjes en konden ze na het uit de oven halen niet meer onderscheiden :~

Sure_lee

Berichten: 10452
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:57

Die had ik vandaag ook voor het eerst als lunch. Heerlijk!