De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:13

heb je die nou binnen of buiten staan? en wat zit er in je grond? die witte bolletjes?

Weissjee

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:23

Dit is buiten. Ik werk ik bakken aangezien ik alleen een dakterras heb. In de bakken zit makkelijke moestuin mix. De witte 'balletjes' is vermiculiet. Die nemen water op en zorgen dat het langzaam wordt afgegeven op de site van de makkelijke moestuin is er veel informatie over te vinden :).

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:34

ja die site had ik gevonden, ik zal eens zien of ik dat hier ergens kan kopen, maar goed, mijn bak moet eerst vol, gaan heel veel m3 in -O-

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:46

315 liter gaat in zon mm bak. Dat zouden7 zakken zijn

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:49

Op de site staat een kaart waar je het kan kopen. Een aantal intratuin vestigingen verkopen het ook!

Persoonlijk zou ik als je de mix koopt het 'puur' gebruiken, om het ergens anders mee te mixen vind ik het te duur. Is het niet een idee om in je bak een bodem te maken? Dat scheelt heel wat opvullen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:57

nee hij moet wel helemaal vol

Afbeelding

Afbeelding

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:47

lieke2 schreef:
@hyppolite: hoe vindt jij vermiculiet in het gebruik? Waar gebruik je het zoal voor?
Heb er ook op staan kijken maar krijg er nog niet helemaal de kijk op zeg maar :o

Ik had het nu bij wat kant- en klaar zaaipotjes zitten, maar ik ben er eigenlijk wel over te spreken, het kiemt vrij snel en neemt erg veel vocht op, zonder te klam te worden, blijft mooi luchtig ook. Het is alleen wel behoorlijk veel prijziger dan gedroogde kokos, dus of het ten opzichte daarvan nou echt meerwaarde heeft ben ik nog niet zo over uit. NU kun je vermiculiet wel meerdere keren gebruiken, dat dan weer wel.

http://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-z ... rmiculiet/

sowieso een hele handige site, staat wat meer info :j

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:08

dat is zeker een leuke site, ik heb hem opgeslagen
blauwe bessen wil ik ook nog, kunnen die ook in een grote pot?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:37

Die MM-site heb ik idd al uitgepluisd :D :D ik denk dat ik zelf een soort van MM mengsel ga maken.

Dacht, doe eens gek, ik heb onder meer dit besteld: de hoornkomkommer (zal wel niets bijzonders worden, lees net dat ze het het best doen in een kas... die heb ik niet)
Afbeelding
Deze wortel ga ik ook proberen: purple haze
Afbeelding

en deze ook, cucamelon, muizemeloentje genaamd. Zou qua smaak een komkommer met vleugje limoen moeten zijn. Ze lijken groot maar zijn ongeveer de grootte van een druif :+
Afbeelding

Ik tel erop dat de helft van alles wat ik ga proberen, mislukt :')

Denk dat ik bakken ga maken voor de MM en daar oa tomaat in ga zetten

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:43

Qua tomaten wil ik deze proberen:
chocolate stripes :)
Afbeelding

white current
Afbeelding

black cherry
Afbeelding

gewoon om te proberen. Via zadenenzo kun je mooi kleine hoeveelheden bestellen :j
(dus heb ik nu nog echt teveel dingen om te proberen.... 8-) :') )

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:44

@lieke, je kan ook een tunnel van plastic maken. Of een houtenframe met afdakje, aan 1 kant dicht met hout of plastic en de andere kant in een zon. Kun je prima tomaten of komkommer kweken.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:56

wat een leuke soorten, ik wil ook aparte dingen gaan zetten, heb er nu al zin in :)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:02

Geloof dat blauwe bessen een erg zure grond nodig hebben. Dan zou een pot mss wel het handigst zijn?

Ga eens kijken voor een afdakje ofzo, de komkommer-dingen kunnen klimmen dus das makkelijk (of niet want een tunnel is natuurlijk handiger bouwen :+ )

Ben wel benieuwd wat jullie zoal gaan zetten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:05

Ik span wat worteldoek over de huidige stukje moestuin grond en vul het met potgrond/mest etc , ik laat de troep eronder even voor wat het is :+ . Heb de aardbei ook nog niet gevangen maar die kunnen deze week.volgende week lekker naar de voortuin die nog even een beurt hebben moet :) , kwa zaden en soorten even kijken wat ik wil

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:07

8nnemiek schreef:
Het grote voordeel van zelf zaaien is natuurlijk dat het goedkoper is, en dat je voor weinig geld een bomvolle moestuin hebt. En je hebt veel meer keuze in soorten, en veel meer biologisch.
Nadeel is dat het veel tijd en plek kost op de vensterbank, en dat er meer mis kan gaan zoals zaden die niet kiemen en plantjes die de overgang naar buiten niet overleven.
Pompoenen kunnen geen enkele graad vorst hebben, dus misschien had je ze net te vroeg uitgeplant? Of had je toch wat weinig gemest en water gegeven? En pompoenen kunnen zelfs verbranden door de zon als ze nog klein zijn.
Of, je hebt beestjes in de grond zitten. Emelten bijvoorbeeld, die eten de wortels van een plant op zonder dat je aan de plant ziet dat eraan gegeten is.

Ik had geen pompoen maar meloen, 2 soorten samen in een speciekuip met gaten 10 cm van de onderkant geplant. Te nat of te droog denk ik niet, zeker geen vorst gehad. Emelten heb ik geen idee van, hoe ga je dat tegen?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:17

Ik blijf het apart vinden klinken, aardbeien vangen :') . Ik kwam in de erfenis van de tuin een aardbeienbedje tegen. Kan ik hier ook wat van vangen en opnieuw uitzetten?

@Rebecca, wellicht kan je er karton onderleggen opv worteldoek en dan daarop potgrond/mest? dat verteert vanzelf en hoef je nu ook niet het onkruid te verwijderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:20

Lieke als je nou dichterbij woonde :))

Is wel een idee , heb genoeg liggen momenteel . Word chagy van het onkruid en de bladeren :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:20

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:25

Oei, das echt de andere kant van NL ;( anders hadden we samen kunnen gaan vangen :D

Das een mooie kast!
Deze is bij de lidl volgens mij in de aanbieding? 27,-
Afmeting 120x45x60
Afbeelding

ik zit bij stal om de hoek, lekker makkelijk :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:31

Beetje lastig voor een noodgeval om op een emmer te gaan zitten. En dat leek mij bij de kast die ik gevonden heb wel handig. :')

Tuintje is op zo'n 10 minuten wandelen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:34

:oo das idd lastig in zon lage box :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:40

Nu zou wel het liefst kiezen voor een gewone wc, maar je weet het maar nooit met een noodgeval en je moet maar net heel nodig. :o

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:46

Verrek, dit is ook wel grappig :j Bedankt voor de tip!
Afbeelding

Bij ons ook geen wc (en veel mannen...) kan je zo wel gelijk je composthoop vullen :') :j

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:53

hee dat is een mooi tomatenkasje :D

ik heb het geluk dat ik alles bij huis heb, paardjes, moestuin, mest, compost ...én een wc :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:00

Moet als ik sleutel heb eerst maar eens kijken wat er nu in de compost bak zit heb daar nog geen flauw idee van, maar zag er aardig vol uit. :=