De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:29

Quir schreef:
Ik meld me hier ook weer eens! Ga later een stukje terug lezen.
Dit jaar een echte tuin (ruim 10 hectare :)) maar goed dat is grotendeels voor de paarden) en we willen ook wat groente en fruit gaan kweken komend jaar.

Alleen, wat zijn redelijk makkelijke (en dankbare := ) soorten groente en fruit om mee te beginnen?

We willen deze bakken neer zetten:
[ [url=m/FxaZ9c.png]Afbeelding[/url] ]
Zo'n 4 euro voor de deksel en 10 euro voor de houten bakken, daar kun je geen miskoop aan hebben dacht ik zo. Ze zijn 1,20*0,80m

Verder hebben we een appelboom staan.

Ik heb 2 van die bakken op Europapallets staan (zonder deksel) en gevuld met grond en compost. De randen waren niet nieuw maar wel in redelijke staat. Ik vind het een mooi systeem! Ik zou persoonlijk het hout wel behandelen. Tenminste bij mij zit er natuurlijk vochtige grond in, dat heeft zo zijn gevolgen op het hout. Daarnaast zorgt dat best voor wat druk op de scharnieren, voor dat geld zijn het natuurlijk geen geweldige scharnieren.

Dus als je de bakken ook gaat vullen zou ik zeker het hout behandelen en de scharnieren verstevigen met het zicht op langetermijn gebruik.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:42

@hyppolite: hoe vindt jij vermiculiet in het gebruik? Waar gebruik je het zoal voor?
Heb er ook op staan kijken maar krijg er nog niet helemaal de kijk op zeg maar :o

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 00:09

dat zou ik ook wel willen weten , en is het goed om dat door mijn bak te mengen?

lieke2

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 08:52

En zaaien jullie thuis veel voor? Waarin doen jullie dat (grond/bakjes)?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:10

Ik doe dat in bakjes. Waar bv vleesi n gezeten heeft, eierdoosjes kan ook :) En dan in een klein soort serre :) Tot nu toe is alles het grootste deel uitgekomen, dus tevreden!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:37

Mag ik me hier ook melden en meekletsen :wave:

@lieke2; ik heb voorgezaaid in kweekbakken en in oude plastic potjes van m'n binnenplantjes en kruiden die ik wel eens gekocht heb.

Ik heb nu binnen pepers, paprika (rood, geel, wit, paars, oranje), tomaten (vlees, tros en Tiny Tim), aardbeien en kruiden staan, en nog van alles klaar waar ik volgende week eens naar ga kijken :)

We zijn bezig twee grote moestuin bakken te maken (300 X 60 en 200 X 60) en een tomatenbak (200 X 70). Nu zijn we aan het kijken waar we de bakken mee willen vullen, hebben jullie nog tips? Een potgrond met keurmerk en ook nog een beetje milieu vriendelijk is, vanzelfsprekend, erg duur, dus misschien zijn er hier iets budget vriendelijkere ideeën :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:55

hallo tivara , als je iets terug lijkt zie je mijn bak en waar ik hem mee ga vullen :j
mijn bak is trouwens gemaakt van volkunststof steenschotten

dat voorzaaien binnen , doen jullie dat nu al dan? en wanneer gaan de plantjes naar buiten dan? want mijn bak is nog niet helemaal vol

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:03

Door jouw berichtje kwam ik inderdaad ook op het idee dat er ook andere opties zijn dan potgrond, dankje!
Ik heb alleen geen paarden meer, dus moet even kijken waar ik mest en stro vandaan kan halen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:04

Geloof dat het op 25 maart compostdag is? Dus gratis compost halen bij je gemeente.
Misschien is zo'n vulling die de makkelijkemoestuin gebruikt wel iets? Als je toch in bakken gaan tuinieren, zou mij dat iig wel iets lijken :D

Ga nog op zoek naar iets waarmee ik een composthoopje kan gaan maken.

Ik denk dat ik de prei vast ga voorzaaien, en heb per ongeluk toch paprika besteld (die gaan schijnbaar buiten een kas lastig) dus die gaan ook maar vast vooruit. Rest denk ik gelijk de grond in. Op moestuinforum gaan ze nu testen of voorzaaien (met tomaten dan wel :o ) ook echt een betere opbrengst oplevert en hoe dit uitwerkt op de sterkte van de plant, best interessant

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:10

Boni had heel lang goedkoop potgrond (20 liter voor 99 cent) maar die hebben laatst de prijs omhoog gegooid met 40 cent (uit mijn hoofd) dus ik kijk nu nog rond. Maar eigenlijk neem ik altijd het goedkoopste potgrond. Ik ben even gek om dat dure spul te nemen....

Compost ophalen... helaas mijn gemeente doet volgens mij niet mee. Kan er niks over vinden.
Composthoop kan makkelijk op de kale grond (of stenen bodem) Onze oude bestond uit hout met een plastic binnenlaag. Deze heeft ruime 20 jaar gestaan voordat we hem besloten te verplaatsen.
Nu hebben we een stenen bak.

Voorzaaien doe ik inderdaad al. Maar ik kies dan planten die ook binnen oost geven bij mindere zonuren (dus diegene die je ook in maart al mag inzaaien) of planten die lang nodig hebben. Zodra ze dan groot en sterk zijn gaan ze in de grote kas en daarna laat ik ze afharden om naar buiten te gaan. Vooral de afharden is heel belangrijk.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:13

Welke planten zaai je dan zoal voor?

Lildl zal binnenkort ook wel weer potgrond in de aanbieding hebben, denk ik zo

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:21

Ik heb nu wat kruiden staan (knoflook, bieslook, 2 soorten peterselie, dille, tijm oa.) die duren wat langer. En ik heb een vroege slasoort staan (al is die mij behoorlijk aan het pesten) een knolselderij (niemand weet waar die vandaan komt want ik had er een andere plant in gedaan) aubergine en paprika. Al is dat laatste een test want de beschrijving was niet heel duidelijk...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:33

Ik werk ook in bakken en heb in de bovenste 20cm de makkelijke moestuingrond zitten. Ik ben fan, welke plant ik er ook in zet (mijn olijvenboom, de op sterven na dood zijnde rozen, alle moestuinplanten buiten en de bakjes binnen), het doet het allemaal boven verwachting.

Ik heb nu een bak van 1.20x3 meter en ik wil nog zo'n bak erbij deze zomer.

Mijn snijbiet en spinazie hebben de winter overleefd, zeker de snijbiet begint al weer echt uit te lopen. Ik wil nu weer buiten gaan zaaien. Er mag al weer een hoop in de grond dus ik ga komen weekend een hoop zaaien: rucola, peultjes, sugar snaps, veldsla, verschillende soorten spinazie, radijzen, pastinaak, little gems, wintererwt, winterpostelein en (little finger) wortel. En er komt weer in 2 vakken goudsbloem te staan.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:34

tivara, is er niemand in de buurt met paarden? meestal kun je daar de mest wel gratis halen, ik zet zelf ook altijd een bordje aan de weg, met gratis mest en dan heb ik de mesthoop soms weer helemaal leeg, en een hoekje waar je een composthoop kunt maken is ook handig, maar je hebt ook van die compostcontainers, zo groot als een regenton ongeveer, dat staat netjes en je kunt het mooi gebruiken voor je moestuin

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:42

Die compostdag is een goed idee zeg! Ik geloof dat ze dat hier in de buurt ook doen.
Met het oog op milieu / turf wil ik dus kijken naar een duurzamer alternatief dan de "gewone goedkope" potgrond. :)

Vorig jaar heb ik paprika buiten een kas gedaan, dit jaar heb ik bij de Aldi outlet was kasjes op de kop getikt en wil ik een deel daaronder zetten.

Hoe groot is jullie tuin als jullie een composthoop/vat hebben? Ben bang voor vliegen/stank, zo groot is onze tuin niet. Ben ook aan het kijken voor zo'n wormenbak.

Ik zal inderdaad eens even kijken of ik aan mest kan komen en hoe ik het dan hier krijg. M'n (oude) paard staat bij de moeder van m'n vriend, dus daar kan ik ook wel wat meenemen maar dat is 200km weg helaas. Achterin een Punto misschien niet heel handig vervoeren :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:50

Hier is het in april compost dag en ga dan ook weer halen. Tipje neem dan niet alleen potgrond heb vorig jaar potgrond en compost gemengd. Dit slaat veel minder dicht en de grond blijf mooi luchtig.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:54

@mizora, heb jij nog wel iets van worteldoek onder je bakken zitten? Of gewoon een soort omlijsting waar de grond in zit?
Enne, welke spinazie heb je die weer terug opkomt?
Denk dat mengen idd een mooi resultaat geeft :j

@tivara, hoe gingen je paprika's vorig jaar buiten? (en waar in gelderland woon je? hier nl mest genoeg :+ maar das wel (te) verse mest voor dit jaar denk ik)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:01

Ik had vorig jaar ook paprika's buiten en ging perfect :) Las dit jaar pas dat het beter was om ze binnen te zetten :+

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:22

Mijn punt- en snack paprika's gingen prima buiten, yolo deed het wat minder. Die bleven klein en heb ik uiteindelijk gewoon als kleine groene paprika gegeten.

M'n bokt is niet helemaal up to date zie ik, ik woon inmiddels in Groningen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:30

Tivara schreef:
Hoe groot is jullie tuin als jullie een composthoop/vat hebben? Ben bang voor vliegen/stank, zo groot is onze tuin niet. Ben ook aan het kijken voor zo'n wormenbak.

Een composthoop stinkt totaal niet :D
Het spul rot niet, maar composteert en daardoor stinkt het niet, maar ruikt zelfs best lekker.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:48

Ik ken alleen de composthoop/bak bij m'n ouders en die vond ik toch nooit echt lekker ruiken. Een beetje gist-achtig, en al die (fruit)vliegjes die er altijd omheen zaten. (En op een gegeven moment ratten, brrrrr!)
Is daar dan iets verkeerd gegaan/gedaan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:03

lieke2 schreef:
@mizora, heb jij nog wel iets van worteldoek onder je bakken zitten? Of gewoon een soort omlijsting waar de grond in zit?
Enne, welke spinazie heb je die weer terug opkomt?
Denk dat mengen idd een mooi resultaat geeft :j

Ik heb geen idee meer welke spinazie ik in dat vak gezet heb. Ik heb geen worteldoek onder mijn bakken zitten. Erger nog, mijn bakken zijn 40cm hoog in verband met mijn honden en ik heb de eerste 20cm gevuld met klei uit de tuin. Ik heb dus wel wat onkruid zitten maar het laat zich gemakkelijk eruit trekken doordat de grond heel los blijft.

Een stinkende composthoop is over het algemeen een te natte composthoop. Die gaat rotten en gisten in plaats van composteren. Maar ik heb hem ook een flink stukje van mijn deur vandaan (zo'n 8m en niet in de loop van het huis). Voor mij is stank, mits niet te erg, niet zo'n probleem vanwege een grote (400m2) tuin.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:48

Ik zaaide ook altijd alles maar 't bevalt me beter om plaatjes aan te schaffen denk ik. Alhoewel 't wel echt weer begint te kriebelen :p

Wat zijn voor en nadelen van zelf zaaien?

Ik had bij bijvoorbeeld meloen nooit geluk, na het plantje buiten te hebben gezet (niet te koud) gaan ze altijd dood en geven geen vruchten. Wat doe ik verkeerd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:07

Het grote voordeel van zelf zaaien is natuurlijk dat het goedkoper is, en dat je voor weinig geld een bomvolle moestuin hebt. En je hebt veel meer keuze in soorten, en veel meer biologisch.
Nadeel is dat het veel tijd en plek kost op de vensterbank, en dat er meer mis kan gaan zoals zaden die niet kiemen en plantjes die de overgang naar buiten niet overleven.
Pompoenen kunnen geen enkele graad vorst hebben, dus misschien had je ze net te vroeg uitgeplant? Of had je toch wat weinig gemest en water gegeven? En pompoenen kunnen zelfs verbranden door de zon als ze nog klein zijn.
Of, je hebt beestjes in de grond zitten. Emelten bijvoorbeeld, die eten de wortels van een plant op zonder dat je aan de plant ziet dat eraan gegeten is.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:12

Vanochtend in het tuincentrum sla plantjes meegenomen. 4 voor 99 cent. Direct geplant, ben benieuwd of ze snel een groeispurt krijgen.

Afbeelding