Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:00

Zoolgangster schreef:
Gelukkig was er koeienmelkpoeder beschikbaar, toen ik zelf als moedermelk fabriek niets meer produceerde zodra mijn babymensje 7 weken oud was. *\o/*

Gelukkig zijn daar ook plantaardige opties voor :)

Citaat:
Hoe gaan jullie ermee om als je ergens anders eet en er al Vlees op je bordje ligt? Als op een tosti, ik krijg op concour vaak een tosti met ham en kaas, met de boodschap dat ik de ham er zelf maar even af moet halen. Hoe gaan jullie daarmee om?

Ik zou het in principe niet bestellen (nou zou een tosti voor mij sowieso al lastig gaan, omdat ik geen kaas eet :D Alleen een broodje onder het tostiijzer is een beetje treurig ;)). In restaurants waar niets plantaardigs op de kaart staat zou ik vragen of ze wat voor me kunnen maken. Dat is al een paar keer goed bevallen, zelfs in plaatsen waar je zou verwachten dat ze nog nooit een veganist in het echt hebben gezien (Woensdrecht bijvoorbeeld :P).

Ik maak me geen zorgen over of mijn vega-vreten op de zelfde plank/in de zelfde pan is klaargemaakt als dierlijke producten. Zolang ik geen geld uitgeef aan dierenleed is het goed :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:11

Nou ik heb kaas gegeten afgelopen weekend omdat het al helemaal bereid was en ik geen zeurpiet wilde zijn. Ik was wederom flink ziek en dat deed schoonfamilie inzien dat ik nu eenmaal echt vegan ben, om meerdere redenen dan alleen dierenleed. Voortaan wordt voor mij vegan gekookt, super lief! Ook gaven ze aan best een keertje in een vegan restaurant te willen eten in Valencia. En de link van Jans werd goedgekeurd. Echt heel erg fijn!

Mijn moeder gaat dit weekend een poging wagen om vegan te koken. Ik ben benieuwd.. Ze is geen keukenprinses haha. Maar toch fijn dat de meest belangrijke mensen om mij heen nu eindelijk om zijn.

Wat betreft dingen er vanaf halen of uit vissen. Liever niet. Je krijgt het er bijna nooit helemaal uit. Tosti eet ik niet maar pasta met kip bijv. als het moet dan doe ik het maar als ik ervoor betaal dan echt niet. Ik ga niet betalen voor iets waar iemand niet eens moeite wil doen.

Gister gevulde paprika's gemaakt. Zo lekker! Gevuld met dadels, abrikozen, vijgen, kikkererwten, incagranen, knoflook, ui, kaneel en kurkuma. Simpel maar heerlijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:15

Lekker Selka :)

Mijn pompoen is geheel verwerkt nu := Ik had er één keer pompoencurry van gegeten, er staat nog een bakje in de vriezer met blokjes. Verder heb ik een flinke hoeveelheid pompoenhummus van de Groene meisjes (met komijn, jammie :Y), een pompoensaus waar ik morgen lasagne mee ga maken (van de Wakker Dier site) en een pompoenbrownie (ook van de Groene meisjes) :Y) . Die brownie is lekker trouwens! En je proeft geen pompoen. De enige ingrediënten zijn pompoenpuree (koken en blenderen), suiker, meel, cacao en wat kruiden. De pompoen vervangt dus melk/ei/boter :) (Weet niet wat er normaal in gaat haha)

Douce

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:25

Ik ga morgen de beefless stew maken, ben zo benieuwd! Zal laten weten of het gelukt is.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:28

PlantsTho schreef:
Ik zou het in principe niet bestellen (nou zou een tosti voor mij sowieso al lastig gaan, omdat ik geen kaas eet :D Alleen een broodje onder het tostiijzer is een beetje treurig ;))

Haha mag ik een tosti zonder ham en zonder kaas? :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:30

ELpatcho schreef:
PlantsTho schreef:
Ik zou het in principe niet bestellen (nou zou een tosti voor mij sowieso al lastig gaan, omdat ik geen kaas eet :D Alleen een broodje onder het tostiijzer is een beetje treurig ;))

Haha mag ik een tosti zonder ham en zonder kaas? :Y)

Tosti's kunnen ook zonder ham en kaas he :D Hier in Delft heb je een vereniging waar je tosti's kunt eten en aangezien er veganisten onder de leden zijn staat er ook een vegan tosti op het menu :Y)

Daarover gesproken: tosti's zijn net mensen. http://www.tostiszijnnetmensen.nl/watisdit.php

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:14

Douce schreef:
Ik ga morgen de beefless stew maken, ben zo benieuwd! Zal laten weten of het gelukt is.

Spannend laat weten wat je ervan vond :D

Ik vertrek voor een maand naar Rome nu :D valt in principe mee om daar vega te eten en ik wil ook veel zelf koken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:13

Veel plezier poes, geef de katten op de Torre del Argentina een knuffel van me <3

Ik kon zonder problemen overal vega eten, maar wij kookten dan ook de helft van de tijd thuis. Neem aan dat jij ook niet een maand uit eten gaat :oo

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:30

Nee heb een Airbnb waarvan de host graag samen traditioneel Italiaans kookt :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:10

Goed artikel in de Correspondent vandaag: https://decorrespondent.nl/6200/hierdoo ... 0-8bee4fd4

Citaat:
Het is niet zo moeilijk om aan te tonen dat bijna al die koeien, varkens, schapen en kippen afschuwelijk worden behandeld. Iedere dag weer. Ze worden opgesloten in kleine hokken, gescheiden van hun moeder, gecastreerd en volgepompt met voedsel, antibiotica en hormonen.

Als vleeseter is het belangrijk om te beseffen dat dit geldt voor vrijwel al het vlees dat je eet. Natuurlijk, er is ook zoiets als ‘diervriendelijk’ vlees. Sommige dieren worden enigszins normaal behandeld. Maar vergis je niet: dit is een totaal marginaal fenomeen. In Nederland
De cijfers over de biologische landbouw vind je op de website van het CBS. komt bijvoorbeeld slechts 3 procent van de koeien, 2 procent van de kippen, 1,5 procent van de schapen en 0,6 procent van de varkens uit de biologische veeteelt. (bron)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:03

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:21

Die avocadosaus ziet er echt heerlijk uit <3 Zou dat ook lekker zijn bij gnocchi? Die heb ik toevallig nog haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 13:28

Die ziet er idd goed uit :9
Ik maak wel vaak avocadosaus met pesto, spinazie, dille en sojayoghurt.. maar deze ziet er ook heerlijk uit!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:04

Als het goed is wordt het Nederlandse vee niet volgepropt met hormonen en AB, want dat is gewoon illegaal.

Ik vind het overigens superfijn dat er veehouders/boeren zijn die hier hun mening (durven) uiten. Ik vind het echt heel erg prettig om ook uit die hoek informatie te krijgen. Zeker omdat het rechtstreeks is, en niet beinvloed kan worden door gemanipuleerde statistieken (ja, dit gebeurd, pas nog college over gehad) en media :j

Ik heb gister de kikkererwten-mango curry gemaakt die hier eerder gepost werd, echt een aanrader :9
Vanavond maak ik een bospaddenstoelenrisotto <3

Over gnocchi, heeft iemand daar een goed recept voor? Ik heb nog niet de perfecte saus voor gnocchi ontdekt..

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:07

Oeh, jouw advocadosaus klinkt ook goed 8nnemiek!

Ik ga van de week eens experimenteren met deze pasta en saus(jes)! :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:45

Btw
Osheglows.com heeft ook leuke vegan recepten
Heb er op een gegeven moment maar haar kookboek gekocht

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:45

Ik heb de afgelopen pagina's veel lekkere dingen langs zien komen, dus ik ga even volgen :9

Ik eet wel vlees, maar probeer alternatieven te vinden en te minderen. Jammer dat al die vegetarische slager producten wel melk en ei erin hebben zitten.

Ik eet geen vis. Ik eet geen koemelk en ei, dus ik maak wel veganistische taarten bijv. Echt fantastische alternatieven ontdekt :D http://www.lifeofgoodness.com.au/raw-ra ... heesecake/. Deze is echt een aanrader *\o/* Ook kokosyoghurt maak ik zelf :9
Ik mag helaas ook nauwelijks soja :\

Je komt toch snel op veel bonen/linzen uit :\ Daar krijg ik ontzettend snel last van m'n buik van. M'n vriend heeft hetzelfde, maar dan met paddestoelen :') . Blijft niet zoveel meer over dan -O-

Ik probeer nu langzaam om te schakelen naar meer alternatieven, minder vlees, maar het blijft lastig qua gezondheid.
Meer mensen die het lastig vinden om minder vlees te eten omdat alternatieven slecht vallen of geen optie zijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 14:59

Hoe maak je de kokosyoghurt? Ik heb al veel soorten yoghurt geprobeerd te maken en tot nu toe lukt eigenlijk alleen de sojayoghurt heel goed, dus ik ben benieuwd naar je kokosyoghurt!

De vegetarische slager heeft ook veganistisch producten, volgens mij staat er dan een groen vegan-logo op de verpakking :j

Lastig dat je slecht tegen peulvruchten kan. Ook wanneer je ze langzaam opbouwt? Ze staan er natuurlijk wel om bekend dat ze nogal wat gas produceren :Y) Mijn buik ging in het begin ook enorm tekeer toen ik meer peulvruchten ging eten.. zelfde met uien, mijn vriend deed overal ui in/over en ik dus ineens ook, dat vond mijn buik in eerste instantie ook geen goed plan :') Nu heb ik nergens meer last van en kan ik eten wat ik wil.
Maarja, dat werkt natuurlijk niet als het om een allergie gaat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:06

DVS heeft best veel vegan producten inderdaad! Eerst niet maar tegenwoordig maken ze steeds meer vegan :j Op termijn willen ze alles vegan hebben volgens mij. Net als Vivera trouwens.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:09

sanne83 schreef:
Ik heb de afgelopen pagina's veel lekkere dingen langs zien komen, dus ik ga even volgen :9

Ik eet wel vlees, maar probeer alternatieven te vinden en te minderen. Jammer dat al die vegetarische slager producten wel melk en ei erin hebben zitten.

Ik eet geen vis. Ik eet geen koemelk en ei, dus ik maak wel veganistische taarten bijv. Echt fantastische alternatieven ontdekt :D http://www.lifeofgoodness.com.au/raw-ra ... heesecake/. Deze is echt een aanrader *\o/* Ook kokosyoghurt maak ik zelf :9
Ik mag helaas ook nauwelijks soja :\

Je komt toch snel op veel bonen/linzen uit :\ Daar krijg ik ontzettend snel last van m'n buik van. M'n vriend heeft hetzelfde, maar dan met paddestoelen :') . Blijft niet zoveel meer over dan -O-

Ik probeer nu langzaam om te schakelen naar meer alternatieven, minder vlees, maar het blijft lastig qua gezondheid.
Meer mensen die het lastig vinden om minder vlees te eten omdat alternatieven slecht vallen of geen optie zijn?

Omg, die taart ziet er te lekker uit! <3

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:22

8nnemiek schreef:
Hoe maak je de kokosyoghurt? Ik heb al veel soorten yoghurt geprobeerd te maken en tot nu toe lukt eigenlijk alleen de sojayoghurt heel goed, dus ik ben benieuwd naar je kokosyoghurt!

De vegetarische slager heeft ook veganistisch producten, volgens mij staat er dan een groen vegan-logo op de verpakking :j

Dat had ik nog niet gezien, super! Ik ga even kijken :)

Die bonen is denk ik een kwestie van langzaam opvoeren inderdaad, mijn buik is er nog niet zo happy mee :') maar dat wordt vast beter.

Kokosyoghurt kan je heel makkelijk maken. Je neemt kokosmelk (uit blikken, je moet van die echte, zo dik mogelijke hebben, ik neem de fair trade met een groen labeltje van de AH). Ik ben nog op zoek naar een betere soort met nog minder water erin. Je kan met die blikken ook proberen een deel van het water te verwijderen, dan wordt het dikker.

Dat kook ik in een pannetje met wat agar-agar. Ik doe ongeveer vier van die blikken met twee theelepeltjes agar-agar. Als het gekookt heeft, laat je dat afkoelen totdat het gewoon warm is. Af en toe een beetje roeren. Pink erin en dat moet comfortabel zijn :D. Als het te warm is, gaat de probiotica dood.

Dan doe je er een klein schepje suiker in (als voeding voor de bacteriën) en dan roer je de probiotica erdoorheen. Die probiotica kan je zelf kiezen of je neemt je laatste schep yoghurt van je laatste gemaakte yoghurt. De eerste keer heb ik zelf gewoon de kokosyoghurt bij de appie gekocht en daarvan de laatste schep yoghurt erdoorheen geroerd.
Ik heb zelf nu een yoghurtmaker (gewoon een apparaat die de temperatuur op 40c houdt, 15,- bij bol.com volgens mij), maar je schijnt het ook gewoon in de oven te kunnen zetten met alleen het lampje aan (dat schijnt warm genoeg te zijn). 8 uur later heb je yoghurt *\o/*

Het oogt dan wel dun, maar dat komt om dat de agar-agar zorgt dat het een dikkere structuur krijgt. Als je het in de ijskast zet, wordt het vanzelf dikker.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:24

Heeft er iemand een lekker recept met bloemkool? Ik heb even echt geen inspiratie.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:29

Bonna schreef:
Heeft er iemand een lekker recept met bloemkool? Ik heb even echt geen inspiratie.

The Green Happiness had een superlekker recept voor bloemkool! Afgelopen week, staat op de site geloof ik nog. Bloemkool uit de oven.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:53

sanne83, die taart :wow: - wel erg dat ik gewoon alle ingrediënten in huis heb :o

Avocadosaus ziet er ook lekker uit. Wilde vanavond hutspot maken maar begin nu te twijfelen of het toch niet een salade wordt..

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:55

Bloemkool vind ik heerlijk als snack. Met een klein beetje olijfolie, zout en eventueel knoflookpoeder in de oven(wel in stukjes) en dan ongeveer een half uurtje. Halverwege even keren als je het niet zo lekker vind om 1 kant knapperig te hebben. Daarna eventueel nog wat zout er over of edelgist voor een kaassmaak. Ook erg lekker, met een beetje kaneel!