Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:57

als je een markt in de buurt hebt wel, de weekmarkt hier op het dorp daar zijn de groenten en fruit net zo duur , of duurder dan bij de appie(de enige super op het dorp) en wat betreft Kwaliteit heb ik ook al een paar keer teleurstellende dingen gezien op onze markt.
ik zou een flink stukje moeten karren voor een weekmarkt waar het betaalbaarder is, maar dan hef ik het voordeel weer op van de kosten, door benzine te verstoken.

het is vooral erg creatief wezen, aanbiedingen afspeuren
bijvoorbeeld :de tuinen met een 2+1 gratis amandelmeel en andere aanbiedingen waarbij je gebruik kunt maken van gratis verzenden etc en grote lijstjes samenstellen zodat je 1 keer naar de stad hoeft te rijden en dan inslaat bij de natuurwinkel, een goede groenteboer op de markt, de tuinen goede aanbiedingen heeft en je toch nog naar de action moet en kleding nodig hebt.
waarbij je dus wel direct groot moet inslaan , anders is die benzine zo zonde :+
en natuurlijk mijn halve achtertuin als moestuin indelen :P

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:00

Ja, ik ben ook aan het zoeken waar haal ik alles.
Nu werk ik midden in de stad, op loopafstand van huis, is er op woensdag en zaterdag markt, op vrijdag is er een biologisch marktje (die prijzen :wow: ), 2 toko's, een EkoPlaza en Tuinen binnen handbereik.
Qua fruit en groente komt dat goed uit. Qua biologisch, vind ik het nog echt te prijzig.
Mijn voorraadkast is nog best vol en ondertussen denk ik wat moet ik met die troep? :')

Merel, begin met 1 maaltijd, bijv. het ontbijt. Vervang vervolgens je tussendoortjes voor fruit en bouw het zo uit.
Dan hoef je niet meteen ineens alles in huis te halen en kan je de kosten spreiden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:46

ik heb gisteren mijn keuken + bijbehorende kastjes uitgemest, gelijk een hoop zooi weggemieterd en klaar gezet om mee te geven aan mensen die het wel gebruiken :+
moet zeggen, ruimt wel lekker op, maar het zijn echt de restjes van een voormalig eetpatroon die al minstens ene jaar in de kast liggen te liggen

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:55

Zo, het hele topic doorgelezen, heel interessant!
Ondertussen heb ik Amber's eerste en tweede boek ook gelezen en wat recepten eruit gemaakt, wat ze hier heel lekker vonden gelukkig! M'n moeder heeft nu ook het tweede boek gelezen en is het er mee eens dat we gerust nog wat meer naar haar lijnen mogen gaan leven :)

We aten eigenlijk al veel biologische groenten, vrijwel altijd biologisch vlees en volkoren producten. En ikzelf at eigenlijk al sinds een paar maanden geen brood meer, wat ook niet meer terug komt. Bevalt me prima zo!

Leuk om alle ideeën zo te lezen, ga zeker de recepten uitproberen die voorbij zijn gekomen!

Het kost alleen behoorlijk tijd 's ochtends.. Eerste en groot glas lauwwarm water, 20 min wachten, dan een smoothie, liefst nog 20 min wachten én dan pas ontbijten, meestal ben ik de deur dan al uit..

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:40

Ik las in dit topic ook iets over het noten-rozijnen brood van de Paleo site..? Moet dit echt met kokosmeel of zou je die ook kunnen vervangen voor boekweit/speltmeel..?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:56

Dat hangt er vanaf wat jouw insteek is: wil je het Paleo dieet strikt volgen, dan kun je geen boekweit- of speltmeel gebruiken. Dat past niet in dat dieet. Maar als je het meer als richtlijn gebruikt en zelf nog wel boekweit- en speltproducten (en misschien ook wel tarwe) eet, dan kan dat prima :) Ik weet alleen niet of de eigenschappen van kokosmeel en spelt of boekweit erg verschillen. Dus of het meer vocht opneemt bijvoorbeeld. Maar daar zul je bij het maken van het deeg wel achter komen!

Ethelate, wat heerlijk als je al die winkels en markten zo in de buurt hebt! Ik werk in de stad dus kan in mijn pauze bijvoorbeeld weleens naar de Ekoplaza of op vrijdag naar de markt, maar echt boodschappen doen zit er dan natuurlijk niet in :))

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:23

@Maart: op die manier ontbijten in drie delen doe ik maar heel soms. Doordeweeks heb ik daar echt geen tijd voor. Nóg eerder opstaan doe ik echt niet. Op werkdagen houd ik het bij een simpele havermoutpap met amandelmelk en banaan.

Hmm, Paleo dieet, wat is dat? Hoor ik voor het eerst *zoekt op google*.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:48

In dit topic staat ook een onwijs gaaf recept! [VT] Watermeloentaart

@maart; kokosmeel is niet echt een meel maar een soort vezels, als je het noten-rozijnenbrood bakt is dat ook meer een soort cake dan echt brood. Ik denk niet dat je het kan vervangen met boekweit of speltmeel :) het is sowieso wel echt een aanrader :j

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:40

Vanavond suikervrije jam met pruimen en frambozen gemaakt. Ben benieuwd hoe deze smaakt, is namelijk de 1e keer dat ik suikervrije jam met Marmello maak.
Duurt alleen zo lang voordat ie afgekoeld is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:57

Heb je er dan stevia in, of honing oid?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:01

Nee, alleen Marmello (speciaal voor jam) en appeldiksap, zonder suikers oid. Ik net op de site van Marmello dat je er ook taart en pudding mee kan maken. Ook maar eens proberen.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:37

Zou je de 'meesterlijke muffins' uit haar kookboek kunnen invriezen? Of misschieneen betere vraag, wanneer kan je iets niet invriezen?
Ik heb namelijk nog een week en dan beginnen de college's, lijkt me handig om wat dingen in de vriezer te hebben liggen in plaats van te grijpen naar ongezonde dingen! Van de week ga ik ook het noten rozijnen brood van de paleo site maken en proberen in te vriezen...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:36

Heb haar eerste boek zojuist bij de bibliotheek gehaald en zondig intussen met een afbakbroodje met huzarensalade...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:10

Interessant boek tot nu toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:09

Heeft iemand die japanse pizza wel eens gemaakt :P ? Ik wil het wel proberen namelijk, maar het lijkt me echt ingewikkeld. Bij mij zou het sowieso uit elkaar vallen vrees ik.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:12

Menino schreef:
Heeft iemand die japanse pizza wel eens gemaakt :P ? Ik wil het wel proberen namelijk, maar het lijkt me echt ingewikkeld. Bij mij zou het sowieso uit elkaar vallen vrees ik.

Ja ik! Helemaaal niet lastig en echt heel erg lekker! Ik heb meestal wel iets meer witte kool dan pp het recept en dat is ook geen probleem! Je moet met het draaien wel voorzichtig zijn. Ik laat het altijd op een bord glijden, leg daar een ander bord bovenop en laat het dan weer in de pan glijden:)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:16

Die ervaring heb ik ook: bij het omdraaien even voorzichtig zijn en dan moet het goed komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:41

jum! Lekker, snel, en makkelijk :) Wel machtig alleen omdat ik wel echt veel olijfolie moest gebruiken := En er een beetje humus en edelgistvlokken en pompoenpitten overheen had gestrooid. Maar misschien doet ' ie het ook met minder olijfolie :') .

Maar zeker voor herhaling vatbaar. Was echt in 10 minuten klaar :Y)

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:49

Die Japanse Pizza is lekker! Wij doen er alleen vaak een sausje van griekse yoghurt-kruidenzout-citroensap-bieslook bij en dan wat amandeltjes, vind hem anders zelf wat droog.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:56

Ik beleg 'm meestal als een gewone pizza, dus met paprika, courgette, ui, olijven, etc. Anders vind ik 'm te kaal. Maar mooi dat hij in de smaak viel Menino!

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:41

Interessant dit topic! Ik wil (moet) ook echt gezonder gaan eten, ben altijd zo moe en m'n buik is aan het eind van de dag enorm opgeblazen...

Morgen gelijk naar de winkel voor gezonde boodschappen!

Hebben jullie nog tips voor vleesvervangers? Ik eet geen vlees en hou niet van noten. Vis eet ik wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:19

_Maart_ schreef:
Die Japanse Pizza is lekker! Wij doen er alleen vaak een sausje van griekse yoghurt-kruidenzout-citroensap-bieslook bij en dan wat amandeltjes, vind hem anders zelf wat droog.

dat is ook wel een goede! Klinkt lekker (en gezond) !

Leuk Suor, dat je ook gezonder wil gaan eten.
Tja, ik gebruik meestal gewoon veel (verschillende) groentes en dan mis ik ook geen vlees. Houd je ook niet van noten verwerkt in salades/gerechten/ door de yoghurt?

Anders vind ik lekker gemarineerde tempeh ook best prima.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:31

Wat een leuk topic! Ik heb het boek van Amber al een hele tijd, en ben na de vakantie weer begonnen met het gezonde leven. Heerlijk! :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:33

Ik vind die japanse pizza niet heel erg lekker. Dan maak ik liever een pizzabodem van geraspte bloemkool!
Gisteren bloed laten prikken en vanalles op kweek gezet (al een paar maanden last van mijn darmen), dus ben benieuwd wat daar uit komt.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:38

Na een paar weken bourgondisch leven pak ik de draad ook weer op :o
Heb tijdens mijn vakantie ook de Voedselzandloper van Kris Verburgh gelezen. Vond ik erg interessant en geeft weer inspiratie!