De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 16:22

8nnemiek schreef:
Mijn tomaten kwamen binnen een week al boven de grond uit. ..

Hmm, het is wel vrij koud hier, meestal rond 17 graden en savonds 19 graden en snachts 14. :o
Zou het daar aan liggen?

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:26

Ik had ze toen nog in een kweekbakje met een gloeilampje.. daar was het 22 graden en 's nachts kwam het niet snel onder de 20 graden.. dus dat zal zeker schelen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:27

8nnemiek schreef:
Mijn tomaten kwamen binnen een week al boven de grond uit. Ze werden vorige week te groot voor de kweekbak, dus heb ik ze in grotere bakjes gezet.. maar ik zie nu wel dat de blaadjes wat slap worden en ze niet snel meer groeien.. misschien hebben ze het toch te koud. Bast lastig.. zuinig doen met stoken en dan toch de plantjes warm genoeg kunnen houden.. in een donker huis waar de plantjes alleen op de koude vensterbank kunnen :Y)

Dat ontkiemen op een schaaltje.. hoe werkt dat precies? Kan dat ook met aardbeienzaadjes? Die van mij willen maar niet uitkomen. Ik heb nu de rest van de zaadjes in de koelkast gezet, schijnbaar kiemen ze dan makkelijker, maar ik zoek nog de ideale kiem-methode voordat ik die laatste zaadjes ga planten..

Oei, daar zeg je zo eens wat, dat zou hier de reden voor de massale sterfte ook wel kunnen zijn, de kou :brr:
Vensterbank en als ik er niet ben verwarming op 13.5 (en dat is zeg maar 90 % van de dag).
Als ik er wel ben heb ik thermostaat op 17, maar ze staan wel voor een groot raam met veel licht.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 16:28

8nnemiek schreef:
Ik had ze toen nog in een kweekbakje met een gloeilampje.. daar was het 22 graden en 's nachts kwam het niet snel onder de 20 graden.. dus dat zal zeker schelen.

Ja, hallo, daar kan ik niet aan tippen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:40

Echt super makkelijk te maken!
Je hebt alleen een hoog kweekkastje nodig, zoals het kastje van de Ikea.. Een 40 Watt gloeilamp en een simpele verhuisfitting van de Gamma.. En je hebt voor een paar euro een verwarmd bakje :j

Deze is dag en nacht rond de 20 graden. Ideaal!
Afbeelding

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:46

precies echt een mini huisje met dat licht erin!! leuk!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:41

Dankzij de tip in dit topic heb ik net in ons dorp de laatste 6 kweekbakjes bij Action gescoord. Hartstikke goede tip, het zijn mooie stevige bakjes van hard plastic met een hoog deksel met een ventilatieroostertje erin. Heb meteen ook maar de aardbeien, de komkommers, de tomaten en sierpompoenen meegenomen :-).

Heeft iemand de link naar het oude topic met de hobbykas? Dan kan ik me even inlezen.

Handig dat huisje!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:07

Antheman schreef:
8nnemiek schreef:

Ja, hallo, daar kan ik niet aan tippen :D

hier staat alles in de vensterbank met de thermostaat op 15 of 18... alles komt prima boven :j
tomaten duurt minimaal een week , de paprika en peper kan zo een maand duren :+
aubergine ging hier deels samen met de tomaten op...deel moet nog boven komen kijken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 18:34

Leuk Annemiek met die lamp! Ga ik niet doen hoor, ik heb net de Action leeggekocht en had kweekbakken staan. Maar wel een idee voor mensen die nu aan bakken gaan beginnen.

Sonja, dank, dat geeft de burger weer moed!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:23

Wat slim dat kastje met dat lampje!

Aardbeitjes, hoe heb ik die kunnen vergeten! Die moet ik binnenkort ook gaan halen en ik wil een druivenstruik en een rode bessen struik (jammie in de vla).

Weet iemand hier de naam van een lekker zoet druivenras?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:08

Leuk is ie hè, mijn kasje :D Als ik binnenkort nog eens bij Ikea kom dan haal ik nog een tweede :Y)

Weten jullie toevallig waar je goedkope potjes kan krijgen (7 x 7 cm of 9 x 9 cm) ?.. ik vind ze bij de tuincentra's toch erg duur, en altijd maar per 10.
Ik heb een paar potjes geprobeerd te maken van krantenpapier.. maar die schimmelen enorm op de vensterbank terwijl de grond helemaal droog is :=

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:10

Probeer eens op MP... :)

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:56

Zo vandaag zaadjes gescoord: razijzen, sla, rucola, tomaten,komkommers,paprika's,pepers,aubergine en courgette. Kan dat allemaal al in kleine kweekpotjes nu? Ik ben een moestuin leek, maar nu wel de ruimte dus ga gewoon meedoen dit jaar :D Moet nog wel even langs de Action!

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:23

8nnemiek schreef:
Leuk is ie hè, mijn kasje :D Als ik binnenkort nog eens bij Ikea kom dan haal ik nog een tweede :Y)

Weten jullie toevallig waar je goedkope potjes kan krijgen (7 x 7 cm of 9 x 9 cm) ?.. ik vind ze bij de tuincentra's toch erg duur, en altijd maar per 10.
Ik heb een paar potjes geprobeerd te maken van krantenpapier.. maar die schimmelen enorm op de vensterbank terwijl de grond helemaal droog is :=

of vraag even bij een bloemenzaak in de buurt, daar heb ik nu iets kunnen regelen. Zij gooien die potjes namelijk gewoon weg.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:05

@8nnemiek: wat is dat voor een draadje in dat potje rechts?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:45

Eydis schreef:
Zo vandaag zaadjes gescoord: razijzen, sla, rucola, tomaten,komkommers,paprika's,pepers,aubergine en courgette. Kan dat allemaal al in kleine kweekpotjes nu? Ik ben een moestuin leek, maar nu wel de ruimte dus ga gewoon meedoen dit jaar :D Moet nog wel even langs de Action!

Je moet even op de zakjes kijken wat ongeveer de begin zaaitijd is,ik vind het persoonlijk fijn als je in de koude grond kunt zaaien.Dan zit je er binnen niet mee :P
Natuurlijk kun je nu al alles de grond instoppen maar je moet rekening houden met je ruimte,als de plantjes al flink groot zijn is dat in huis niet handig.

Afhankelijk van het weer kun je ze al rusig buiten wennen maar dat zal pas april/mei zijn.
Als je geen kas hebt om je plantjes te bewaren moet je er dus goed over na denken ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:45

Dat draadje hangt naast het potje.. is de voeler van de thermometer :Y) die geeft aan wat de temperatuur binnen en buiten de kas is :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:48

Errug modern en high tech bezig 8nnemiek :D

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:39

leuk hoor 8nnemiek!! Welke plantjes staan er dan allemaal in jouw huisje? Hier ook weer volop bezig met te zaaien :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:18

Ik heb er een aantal paprika plantjes in staan.. twee peper plantjes.. een tomatenplant die nu ook te groot begint te worden.. en verder wat aardbei-zaadjes die niet willen kiemen :Y) En deze week wil ik wat andere pepers en tomaten zaaien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:36

8nnemiek schreef:
Dat draadje hangt naast het potje.. is de voeler van de thermometer :Y) die geeft aan wat de temperatuur binnen en buiten de kas is :j

Oei een prof!

Kom ik aan met mijn nog van alleen maar grinttegels voorziene achtertuin.
Zijtuin met alleen grint en een zwembad met grint (regenpijp van buren is lek)
Afbeelding
En een voortuin die al wel naar de stort is op randje haag na en 1 struik die ik met de auto ook de grond niet uit kreeg :D .

Voordat hier dus iets de tuin in kan, moet ik nog wel even.

De achtertuin...moet nog iets mee.. hier meeste zon, zon komt van de kant waar je heen kijkt,
dus tegen achtergevel is er lang zon en lekker warm, daar wel tomaatje of paprika te telen denk ik.
Dit is nog voor ik het huis kocht.
Afbeelding

Heb wel vensterbank vol, dus 1 ding is duidelijk, moet iets met die "tuin", maar wat? :') :') :')

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:01

Ik zou beginnen met bakken en potten... te dicht tegen die ouwe heg aan... kan je niet de grond in... dat is alleen maar wortel en heb je er niet zomaar uit.
Wat je misschien wel kan doen is vierkantje tegels eruit... en dan bak maken van dezelfde grootte. Onder de tegels ligt waarschijnlijk laag zand... kan je mooi laten liggen... en dan doe je in de bak... aarde uit zakken (lekker zonder onkruid)... kan het water wel mooi weglopen maar hoef je niet te gaan spitten en compost toe te voegen.
Ik moestuinier ook in bakken... en ik vind het super. Je schijnt iets meer water te moeten geven... nou dan neem je extra regenton. (http://www.makkelijkemoestuin.nl)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:46

Vergeten te zeggen, de coniferen gaan eruit.
Hoe, nog geen idee, maar ik wil ze kwijt, de buren ook graag, komt schutting voor terug (waar zon aan eind van dag op schijnt), leek me ideaal om daar wat lekkers tegen aan te zetten.

Wil namelijk ook mijn katten in de tuin, maar niet platgereden of in andermans tuin, vandaar schutting met stroomdraadje erover.

Ik wou wel soort van ook in bakken werken, en dan hoger dan het omliggende voor schutting langs.
meer water is geen probleem, beide platte daken kan ik een regenton bij zetten.
Handig die link!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:16

Zelfs als je de coniferen eruit hebt zul je nog best wel een tijd (enkele jaren) last hebben van het wortelstelsel (die krengen gaan niet heel diep maar wel alle kanten op) Heb twee jaar geleden coniferen eruit laten halen.. eruit getrokken door een vrachtwagen met grijper... (denk niet dat je dat lukt in je achtertuin)
Aan een schutting kan je dan wel ook verschillende dingen hangen... verticaal tuinieren is helemaal hip
Afbeelding

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:36

Over verticaal tuinieren: ik heb superleuke hangpotten gekocht! Wederom bij de Action. Zijn zinken potjes met een eigen lus zodat je ze zo over de schutting kan hangen.

deze, maar dan zonder afdruk:

Afbeelding

Mijn peulen die ik afgelopen donderdag in de grond gezet heb komen ook al uit. Gaat echt hard zo in een kweekbak!