Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:06

Bij mij was het gelukt, maar ben niet om.. Collega dacht er het mijne van haha.

_Tara_

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:01

Is het trouwens een recept van de bakparade toevallig? Zij gebruikt ook vaak dat soort ingrediënten namelijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:11

Nevony schreef:
Ik heb een miniblender gekocht bij de HEMA, voor ik geloof 10,- euro. Af en toe moet je de inhoud even aanduwen en wortels blenden lukt niet zo goed, maar verder doet ie het prima! :))

Bedankt voor je tofu tip ( :') ) . Op het pakje stond dat je tofu in de koelkast maar 2 dagen kunt bewaren, is dat echt zo :oo in mn eentje eet ik zo n blok nooit op in zo korte tijd. :=

ik laat het goed uitlekken , tussen twee snijplanken met een paar pakken sap er op ... daarna kruiden/marinade rustig een aantal uren laten trekken
dan knapperig bakken en pas bij het serveren ergens doormengen zodat het knapperig blijft

ik vries tofu ook droog in , in porties verdeelt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:21

Na een aantal tips van hier toch even mijn eetpatroon aangepast:

Ontbijt:
Muesli met yoghurt (ja, kwark is beter, maar eerst kleine stapjes)
Tussendoor: fruit
Middageten: Tarwebrood met kipfilet of ander mager vlees/20+ kaas (eten op het werk)
Tussendoor: koekreep
's avonds: Verse groenten, kip/mager rundvlees, volkorenpasta's, zilvervliesrijst, aardappelen etc.

En dan 's avonds nog een fruithapje.

Drinken bestaat uit groene thee, smooties, ranja ( :+ ) en halfvolle-melk.

Volgens mij ga ik zo al een stuk de goede kant op :)

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:12

ik zie dat jij ranja drinkt.
Alleen water krijg ik ook niet weg in drink slimpie is lekker maar suikervrij!!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:14

Ja, maar een klein beetje suiker vind ik wel zo fijn. Bij te weinig suiker ben ik al snel draaierig en dat heeft met een suikertekort te maken. Zodoende dat ik gewone ranja erbij drink.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:20

Hallo allemaal! Mag ik hier met jullie mee komen kletsen? :D

Ik heb mijn eetpatroon 1 maand geleden drastisch omgegooid (geen frisdrank meer, snoepen hooguit met mate en dan alleen in het weekend -is nog maar 1 x voorgekomen in die hele maand, na het stoppen met frisdrank heeft mijn lichaam die drang naar slechte suikers niet meer heb ik het idee! *\%/* ) en ben eigenlijk wel benieuwd wat voor variatie ik toe zou kunnen voegen aan mijn maaltijden, drinken en gezonde tussendoortjes.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:21

Vikki, wat eet je normaal gesproken?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:33

*Rond 08:00 : bakje magere yoghurt met muesli
*Rond 10:00 : appel oid
*Rond 12:00 : 1 volkoren boterham of een cracker met beleg
*Rond 14:00 : mijn lunchtijd... soms een soepje met brood, soms een salade, soms crackers en/of brood met beleg (als ik een hele actieve dag krijg na werktijd, dan eet ik soms een warme lunch -bv pasta- en 's avonds salade oid)
*Rond 16:30 : niet altijd iets, maar als ik iets bij me heb, dan nog een stuk fruit
*Rond 19:00 mijn avondeten (dit kan op zich van alles zijn, ik leg mezelf geen beperkingen op, maar probeer wel zo gezond mogelijk te eten omdat ik tot de conclusie ben gekomen dat het toch wel belangrijk is om zuinig te zijn op jezelf :D . Frituur rommel heb ik iig niet meer genomen, ik eet wat meer zilvervliesrijst, wat meer salades, meer groente, wat minder varkensvlees -sowieso geen hele grote porties vlees en tot nog toe varieer ik voornamelijk met kip, vis of een valess burger)

* In de (koel)kast als tussendoortjes : augurken, rijstwafels, appels (en heel soms ongezouten noten)

* Drinken : bijna alleen nog maar water (met een beetje verse citroen) en soms spa & fruit en een heel enkele x (misschien 1 x per week) een coca cola zero. Koffie en thee drink ik niet.

Ik probeer er iig wel op te letten dat ik niet te weinig eet, want ik heb best een actieve levensstijl. Het feit dat ik in een goed -denk ik zelf- tempo best al behoorlijk wat afgevallen ben is een hele leuke bijkomstigheid, maar was niet mijn eerste motivatie om mijn eet en drink patroon om te gooien. Mijn voornaamste reden was toch gewoon gezond willen leven (het doet mijn huid ook goed trouwens, ik dronk echt veel te weinig en wat ik dronk was troep... nu drink ik iig minimaal 1,5 liter mineraalwater per dag).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:38

Ik vind dat je vooral erg weinig eet :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:46

Hmm dat zou betekenen dat ik ook te weinig zou eten Phormicola. Wat mist er dan in het eetpatroon?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:49

Ik eet tijdens mijn lunch en avond eten wel behoorlijk wat hoor, dat zijn geen mini porties :n (dan zou ik niet te genieten zijn :=). Voorheen at ik echt nonstop, maar ik zit nu wel een stuk sneller vol.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:51

Op zich heb je een gezond eetpatroon hoor! Maar ik zou echt om 12 uur al gestrekt op de grond liggen :D Ik weet niet wat 'actief' bij jou betekend of hoe lang je bent, of je er keihard bij sport, dat soort dingen.

Mijn 'je eet te weinig' moet je overigens met een korreltje zout nemen, ik sta er denk ik inmiddels wel om bekend dat ik grote hoeveelheden voedsel naar binnen schuif :')
Als jij genoeg energie hebt, niet graatmager bent, geen verschrikkelijke honger, suikerdipjes en geen vitamine tekorten hebt zal je wel genoeg eten :)

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:55

Ik moet nog wel een goede balans vinden, want voorheen at ik echt als een bootwerker, ik probeer er dus wel voor te waken dat ik niet te weinig ga eten in de hoop (nog) sneller af te vallen... := (As vrijdag lekker sushi lunch met een bokker, dan zal ik sowieso meer dan genoeg eten :') )

Overigens ben ik wel een late eter, in de ochtend krijg ik echt nog niet veel door mijn keel. Graatmager ben ik nog lang niet (en hopelijk ook nooit ;) ) te noemen, maar wel een ruime broekmaat gekrompen in de afgelopen maand. Het is jammer dat ik mijn blendermes per ongeluk heb weg gegooid, anders zou weer lekkere smoothies gaan maken om mee te nemen.

Actief betekent bij mij na werktijd meerdere stallen uitmesten, paarden wandelen (geen luttele 10 minuutjes) en een paar dagen per week een eind fietsen wanneer het weer het toe laat - ook in de afgelopen maand aan mijn toegevoegd aan mijn vernieuwsde levensstijl, evenals 's ochtends en 's middags een paar minuten buikspier oefeningen en been oefeningen doen).
Laatst bijgewerkt door vikki op 18-09-12 12:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:56

Ah op die manier.

Maar inderdaad, je moet je wel goed blijven voelen (vandaar mijn ranja voor de suikers :)) ) Overigens blijf ik mij verbazen dat gezond vaak duurder is. Zojuist in de kantine even gekeken. 2 plakken jong 48+ is 42 cent. 1 plak 20+ is 52 cent. Heel scheef eigenlijk :=

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:01

De gemiddelde standaard ranja vind ik zo chemisch, dat past dan ook weer niet in mijn beeld van "gezond" := . Maar misschien dat ik een flesje roosvicee in huis ga halen, want alleen maar water wordt ook zo saai.

Het is idd wel flauw dat gezond niet iets beter gestimuleerd wordt door dat juist minder duur te maken, maar ja...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:52

Winged schreef:
Ah op die manier.

Maar inderdaad, je moet je wel goed blijven voelen (vandaar mijn ranja voor de suikers :)) ) Overigens blijf ik mij verbazen dat gezond vaak duurder is. Zojuist in de kantine even gekeken. 2 plakken jong 48+ is 42 cent. 1 plak 20+ is 52 cent. Heel scheef eigenlijk :=

Vetarm is niet per definitie gezonder ;) Het is trouwens duurder omdat ze er meer werk en ingrediënten voor nodig hebben.

Maar ik weet wat je bedoeld. Laatst vond ik het tijd om flink aan de snack te gaan ipv gezond avondeten te koken. Normaal ben ik minstens 15 euro per dag kwijt voor twee personen, op die snackdag had ik flink ingeslagen, veelsteveel voor 2 personen. Weet je wat ik kwijt was? 3,80 :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:56

Troep is inderdaad goedkoop.

Alle producten waar iets meer moeite voor gedaan is dan het standaard, kost meer.
Maar ook de marketing speelt hierop in.
Op zich is magere kaas niet zoveel meer werk dan vette, want in de fabriek wordt eerst alle vet uit de melk gehaald en vervolgens later weer toegevoegd om precies een bepaald gehalte te bereiken.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:17

Ik ben voor gezond eten over het algemeen niet in het bijzonder veel meer kwijt dan aan troep. Even omrekenen wat mijn avondeten van vanavond ongeveer kost... Ongeveer 4,50 als ik genoeg zou maken voor 2 personen. Een gegrilde kippenbout met couscous met gegrilde paprika (rood, geel en groen), tomaat, ui, verse knoflook en een beetje citroen. De kippenbouten kostten 2,19 (aanbieding), de paprika's 0,79 (aanbieding), mijn ui iets van 25 cent en de citroen ook. 2 tomaten ca. 0,50, verse knoflook kostte 1 euro (maar daar gebruik ik nog geen 1/8 van want dat was voor 2 bollen :D) Mega pak couscous mee genomen uit Frankrijk voor 1 euro (en daar gebruik ik misschien max 1/3 van).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:24

Welkom Vikki!

Allemaal weer goed bezig zie ik! Ik ben inmiddels weer een beetje mezelf. Buikgriep is weg, honger is terug. Vanavond staat er weer een lekkere groenteschotel met pompoen op de planning.. Heb nu al honger en ik moet ook nog eerst naar paard. Wordt nog wat dus ;)

Kunnen jullie mij trouwens aan lekkere ontbijt-ideetjes helpen? Ik raak een beetje uitgegeten op elke ochtend fruit (met of zonder nootjes). Ik ontbijt ook af en toe met een eitje, maar alleen als ik niet voor de lunch ei op het menu heb staan (wil niet te veel eieren op een dag). In het weekeind bak ik wel eens pannekoekjes, maar dat red ik doordeweeks echt niet. Mijn ontbijt heeft maar 1 uitdaging: het mag geen lactose of granen bevatten :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 16:43

Leuk, weer veel nieuwe posts!

Winged schreef:
Ja, maar een klein beetje suiker vind ik wel zo fijn. Bij te weinig suiker ben ik al snel draaierig en dat heeft met een suikertekort te maken. Zodoende dat ik gewone ranja erbij drink.

Deze sprong er voor mij wel een beetje uit, ik dacht ook altijd dat ik suiker 'nodig' had om te functioneren, maar niets is minder waar! Je hebt absoluut nooit de geraffineerde suikers uit ranja/koekjes/snoep/chocola/whatever nodig. :) Dat je licht in je hoofd wordt, heeft waarschijnlijk met gewenning van je lichaam te maken: je lichaam 'verwacht' de geraffineerde suikers en gaat dus alvast insuline aanmaken, waardoor er suiker uit je bloed gehaald wordt en jij licht in je hoofd wordt (dit is een heel normaal mechanisme). Soort omgekeerde wereld dus eigenlijk. Om van het lichte gevoel in je hoofd af te komen, zou ik vooral langzaamwerkende koolhydraten nemen, zoals havermout/volkoren producten/speltproducten/roggebrood enz. Suikers zijn namelijk snelle koolhydraten en hierdoor word je supersnel licht in je hoofd. Als jij stopt met geraffineerde suikers, gaat dat lichte gevoel in je hoofd vanzelf weg. :) Suiker is eigenlijk giftig, alleen in bijv. fruit wordt het gecombineerd met vezels, waardoor het redelijk onschadelijk is. Fruit kun je dus bijvoorbeeld gewoon eten. Maar geraffineerde suikers zijn slecht voor je en het lichte gevoel in je hoofd is daar dus een gevolg van :) Dat gezegd hebbende, ik drink eigenlijk ook vooral ranja := voor de lekker!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:48

Bedankt voor de info :) Toch blijf ik wel ranja drinken hoor ;) Ik drink hooguit 2 glazen ranja per dag, meer water dan ranja maar een beetje smaak is wel lekker. Daarnaast andere drinkproducten. Geen frisdranken, sap uit pak e.d.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 16:49

Haha ik drink ook ranja hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:07

Ik vrees dat ik me hier mag melden, wil graag een kilo of 3 afvallen (ben maar 1,60) Zou ik hier mogen mee kletsen? Ik geloof dat verantwoording afleggen wellicht wil helpen!

Even een schemaatje van vandaag! Door een kleine ingreep aan m'n teen mocht ik niet lopen, dus vandaar dat ik het eten een beetje binnen de perken probeer te houden nu ik de hele dag in rusttoedtand ben ;)

O: een stukje stokbrood van ong 10 centimeter met peperpate.
T: een snoepje (smufje)
M: weer een stukje stokbrood van 10 à 15 cm met peperpate.
T: 50 gram chips
A: gehaktbal, broccoli en wat gebakken rijst.
Daarna mag ik alleen nog een bakje magere yoghurt eten van mezelf en een geschilde sinaasappel.

Morgen ga ik weer een half uurtje of 2 keer een half uurtje op de crosstrainer proberen. M'n dieet zal niet erg aangepast worden, er moet nu eenmaal wat af.
Die chips moet ik met name leren te laten staan. Slechte gewoonte.

Ik drink alleen maar water en thee zonder suiker, ik houd nu eenmaal niet van zoete dranken!

Wat vinden jullie van dit schema? Na het lezen van het topic realiseer ik me dat ik wellicht wat teveel brood eet? Ik vind brood echt enorm lekker, dus er moete een ultieme vervanging komen mocht het echt teveel zijn ;)

Overigens zit ik vrij veel als student zijnde (ben 24) en rij een keer of 4 in de week paard :) Fietsen doe ik met name naar de kroeg en naar de universiteit. Wellicht is meer bewegen ook van belang!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:51

Wat ik mis is variatie en ik denk dat je eigenlijk te weinig eet. (en te weinig eten is juist aankomen want je lichaam gaat op reserve teren. Beeld je in dat je een week in de woestijn zit met beperkt eten. Je lichaam gaat dan in de overlevingsstand. Dat doet jouw lichaam nu ook).

Neem als ontbijt bijvoorbeeld muesli. Tussendoor een ontbijtreep, Middag een broodje met licht beleg (kipfilet bijv.) Middagtussendoortje een koekje oid en Avondeten wisselen tussen vleessoorten (kip, rund, vis), aardappelen/pasta/rijst en groenten.

Daarnaast: Eet je wit stokbrood of bruinstokbrood? Als je persee brood wilt eten, neem dan tarwe. Witbrood bevat minder energie en meer suiker.