Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:27

Ik knijp gewoon een halve citroen of limoen uit :) En als je water gebruikt ongeveer diezelfde hoeveelheid.
Maar als je niet op vet hoeft te letten zou ik dit afraden! Je hebt vet nodig! Ik doe dit alleen omdat ik een bizarre hoeveelheid koolhydraten eet en kh+vet is voor mij= tientonnertje :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:39

Lijkt me lekker om zo te roerbakken, ga ik ook eens proberen!

Net 75 min in rap tempo doorgewandeld, hele rug was nat :') En de hond is nu erg moe, op naar m'n paard en bij terugkomst verse soep :~

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:18

Ik kan het echt allemaal niet meer bijhouden, dus bij deze besluit ik het topic te 'verlaten' Zal af en toe nog weleens iets posten in het gezonde recepten topic, of een beetje meelezen, maar niet meer zo actief! Veel succes allemaal met gezond leven. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:18

Ahhhh jammer, ik mis ook wel eens stukken hoor! Hoop dat je nog eens langs komt wippen, en als je tips hebt....dump ze hier ;-)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:36

Wat jammer Malu!

Ik heb me vandaag echt uitgeleefd op de markt en in het Noord Afrikaanse winkeltje. Heb bij le Souk echt weer me hard opgehaald, zo´n leuk winkeltje! Heb mijn inkopen weten te beperken tot 3 enorme gemarineerde gamba´s die ik morgen ga verwerken in een pasta, 50 gram walnoten en een flesje aanmaaklimonade citroen, zonder suiker of andere troep, gewoon citroensap en zuur en wat water. Het ruikt ook héél sterk en er staat ook op de achterkant dat je het echt niet puur moet drinken maar echt moet aanlengen. Ben benieuwd. :)

Op de markt heb ik mezelf een beetje verwend omdat het nu eenmaal Pasen is en ook al zit ik alleen in een Groningen, ik mag ook wel iets extra's voor mezelf doen. Dus ik heb een klein stukje brandnetelkaas met paprika gekocht en een krentenbrood met spijs. :) Vind de markt echt zo leuk! Zeker op zaterdag dan zijn er ook gewoon zoveel mensen! Hele andere sfeer dan op dinsdags of vrijdags.

Mijn bouillon staat lekker te pruttelen en het ruikt echt heerlijk! :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:18

Jammer Malu! Ik kan gelukkig steeds op mijn telefoon even bijlezen, zo lukt het wel aardig.

Lekker Mara, hoe doe je dat nou? Bouillon maken?

Ik ben weer goed bezig vandaag. Had een heerlijke bosrit gemaakt alleen was het wel echt oliebol, eerst een bui onderweg dus toen in het begin al nat en het waaide nogal. Ik had het echt koudd!!! Zou nu eigenlijk wel even op bed willen liggen! Maarja moet nog naar de stad met vriendlief die lekker tot half 12 op bed heeft kunnen liggen.

Anywayss, had iets te lang niet gegeten dus nu een beetje een vreetbui ondanks een flinke maaltijdsalade van quinoa met cottage cheese, paprika, appel en witte kool + nog smaakmakers.

Ze vinden me hier thuis allemaal maar raar en doorgeslagen dat ik met van de onbekende ingredienten kook, en zoveel mogelijk biologisch wil eten etc. Ze geloven me niet en vinden het allemaal maar onzin over die e-nummers. En dan altijd met het excuus: ik eet toch ook nooit gezond en ik heb nooit ergens last van?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:26

Tja, misschien gaan zo op 95 jarige leeftijd wel dood aan ouderdom....misschien ook niet, dat weet je niet van te voren :)

Ik weet alleen dat als ik slecht voedsel eet dat ik nauwelijks kan functioneren, als je altijd zo slecht eet zul je dat gevoel wrs normaal vinden?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:32

Nou, ik had nog een stuk prei over, worteltjes en uien zijn altijd wel in huis dus even langs de appie gegaan en mergpijp en runderschenkel gehaald. Was voor het vlees, 2,50 kwijt, niet veel. Ben vanmorgen speciaal vroeg opgestaan, prei doormidden, ui doormidden, wortel doormidden, alles in een pan, vlees erbij, water erbij totdat het onder staat en oja, wat peterselie, selderij en laurierblad bij elkaar gebonden en bijin gedaan. Heb na een half uurtje het eerste vet en eiwitten van het water moeten afscheppen, daarna rustig laten doorborrelen en ik ga hem zo maar eens zeven. Wil er een soort groentesoepje van maken dus ik snij de wortel klein die in de bouillon zat. Heb nieuwe prei gekocht dus die in stukjes, een uitje snijden en de schenkel kleinsnijden voor vlees. Wat vermicelli erin en wat verse peterselie en zout en smullen maar! Er hadden veel meer groentes in gekund, ik weet het maar moest een beetje aan me portemonnee denken. :)

En heerlijk buitenrijden! Jammer van de bui onderweg. En inderdaad de reactie dat zij nooit ergens last van hebben. Tja, sommige dingen krijg je ook pas later last van op oudere leeftijd. Het schijnt dat dingen als bijv. diabetes ook wel iets te maken hebben met de voeding, geheel bewezen is het geloof ik nog niet. Maar mijn ouders vinden het wel leuk en interessant wat ik doe en die smullen altijd gezellig mee als ik kook. Maar ik eet dan ook misschien niet hele 'aparte' dingen als Bulgur en het scheelt dat we thuis wel wat gewend zijn aan 'anders'/vreemd eten aangezien me stiefvader chef-kok is. Heb gisteravond nog een heel gesprek gehad met een vriendin over gezond eten en e-nummers en noem het maar op en ik mag mezelf misschien wel gelukkig prijzen dat ik in me omgeving eigenlijk nog best aardig over gezond eten kan praten. Ik schreeuw het niet van de daken en vind het vooral fijn voor mezelf dat ik gezonder eet maar als iemand interesse toont wordt ik ook heel enthousiast en kan ik echt wel uren erover praten. :P

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:54

phormicola schreef:
Oh ja, helemaal vergeten Judith! Ik roerbak/bak vaak in citroensap zodat ik m'n vetinname kan beperken. Vooral met kip en vis is dat erg lekker!
Vandaag at ik al bizar weinig vet, dus mag ik wat olijfolie gebruiken :)

Dit deed ik laatst ook maar toen ging mijn hele wok naar de mallemoer.. :\ Beetje jammer, hele anti-aanbak liet los. Ik ging een gerecht met kip maken en had trouwens ook al wat olijfolie in de pan..

Ik heb gisteren voor het eerst in kokosvet gebakken! Ik vond 't wel lekker, mijn vriend wat minder. (die kan zich nogal aanstellen := )

Vanavond aan de bio gehakt met allemaal groente en volkoren penne. Daarna feeestje.
Heb net een tosti van speltbrood op, ik had me toch een trek.. Had vanochtend alleen 2 glazen smoothie en wat noten gehad.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:58

wow, wat raar Roelke! Ik krijg helemaal het gevoel dat ik m'n excuses aan moet bieden Y;(

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:02

phormicola schreef:
wow, wat raar Roelke! Ik krijg helemaal het gevoel dat ik m'n excuses aan moet bieden Y;(

Haha ooooh nee zo bedoelde ik 't niet hoor! :(:)
Ik was kip aan het bakken en aangezien ik nog een overvoorraad citroenen had liggen dacht ik, ooh dat is lekker om de kip wat te marineren. Maar daar dacht de wok anders over.. :+

Trouwens Mara je soepje klinkt lekker hoor!

Hier ook wel wat spettertjes gehad.. Ik zou mijn paardje van de weide halen, maar toen waren ze net bezig met hun middagdutje dus ik ben er maar even tussen gaan zitten.. :D

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:18

Zo je soepje klinkt inderdaad lekker!

Jeuj ik kan even een uurtje mijn rust pakken. Heb m'n vriendje maar op pad gestuurd om even groene klei en een muziekboek voor mij te halen haha :'), ik zie hem al helemaal de tuinen in lopen.

Vanavond gaan we naar Amercian pie in de bios, zal wel weer popcorn worden. Hoe slecht is dat eigenlijk als ik de zoute variant neem? Anders neem ik ook wel een theetje mee in mijn bodum meeneemtheebeker :D Toch altijd zo duur daar in de bios! Heeft iemand nog andere leuke ideeën? Vind dat je wel hoort te snacken in de bios namelijk maar ben sinds mijn gezonde patroon niet meer naar de bios geweest..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:23

Ik vind dat kokosvet naar helemaal niets smaakt, vind roomboter lekkereder :+, daar doe ik de vis altijd mee bradem, krijgt het zo'n lekker romig smaakje

Vanaaf effe snelle hap. Tosti (volkoren brood, ham, kaas en curry) en verse soep, kan beter, maar schandalig is het ook niet

Vanavond aan de zuip denk ik op de bruiloft }:)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:25

Haha nou gelijk heb je!!

Las nog in het boek van amber albarda dat je lichaam echt van gesmolten kaas gruwelt, het weet niet wat het ermee moet. Maarja volgens dat boek mag je gewoon niks meer eigenlijk :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:27

echt waar? ohhh ik lust geen kaas maar gesmolten kaas en dan liefst dat het al een beetje 'hard' wordt (aanbrand dus :+ ) dat vind ik heerlijk

Ik eet zelden tosti's dus ach

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:05

Soepje klinkt zeker wel lekker! :)

Volgens de Gabriel methode is er niets mis met kaas, heb zelfs een recept voor een gezonde pizza, waar gewoon wat mozzarella overheen gaat.
(maar volgens de Gabriel methode kun je een traditionele pizza in stukjes snijden en hem dan door een salade verwerken ..... als de salade dan maar de juiste dingen bevat)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:09

Hmm ja volgens die Amber is zuivel gewoon slecht voor je behalve kwark volgens mij. Er zitten te veel hormonen in en vetten waarvan je lichaam niet weet wat het ermee moet. Zeker melk is slecht volgens haar omdat het puur bedoelt is om jonge kalfjes zo snel mogelijk op te laten groeien.

Het is ook zo moeilijk allemaal! Haha :P

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:14

Ik vind het boek van Amber soms wel overdreven. Je mag ook geen water enzo bij je maaltijd. En je mag pas weer drinken anderhalf uur na je maaltijd. Nou dikke doei. Dan is het al bijna weer tussendoortjes tijd := En mag je weer niet drinken :P

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:27

Mijn soep is helaas wat tegengevallen, zeg maar gerust mislukt. :') Hij was te vettig, er miste frisheid. Ik weet niet precies waar het mis is gegaan, of teveel vlees/bot in verhouding tot de rest, of te ver laten doorkoken/inkoken. Ik zal het me stiefvader eens vragen. Gelukkig was niet heel me maaltijd mislukt want mijn zelfgemaakte Bruschetta was echt ongelofelijk lekker! Zeker iets dat ik ga onthouden en vaker ga maken en het is ook zoo simpel. Heb nu een groot glas melk om toch een soort 'vol' gevoel te creeëren en dan koop ik vanavond in me pauze misschien nog wel een broodje als ik toch nog honger heb. Want een half schaaltje soep en 4 bruschetta's is niet een hele vullende avondmaaltijd natuurlijk.

Ik heb zaterdag in de Selexyz ook dat boek van die Amber bekeken maar ik kwam bij een 1 of ander lijstje uit, 7 dingen die je moest naleven om gezond te leven en er stonden dingen in waar ik het niet geheel mee eens was. Kan er zo niet meer opkomen maar ik was eigenlijk gauw klaar met dat boek. :P Kwam wel een ander heel interessant boek tegen en zit nog te twijfelen of ik hem zal kopen. http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Zag er echt heel interessant uit, hij probert fabeltjes uit de lucht te halen over gezond of ongezond eten. Of het allemaal waar is, tja, je weet het gewoon niet meer. Maar ik vind het er nog aardig betrouwbaar uitzien, hij is Hoogleraar voedingsleer aan de UVA, of die contacten heeft met Unilever of andere instanties, géén idee. Maar voor die 15 euro ben ik nog wel eens bereid dat boekje eens te kopen en door te spitten. :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:13

Het ziet er wel interessant uit inderdaad!

Ja dat klopt idd mightyjoe als je net weer mag drinken is het alweer lunchtijd etc etc haha ;) Lukt niet helemaal natuurlijk. Maar hoe zit het dan met after dinner thee? Want ik heb juist thee die je eten helpt te verteren zeg maar en dat vind ik ook super lekker na de maaltijd omdat het een beetje zoetig is.

Jammer dat je soepje mislukt was Mara, misschien een uitje of een bosuitje erbij? Of wat verse kruiden zoals peterselie of koriander?

Mijn vader kookte, we aten pasta met tomatensaus. Hij had wel de tomatensaus zelf gemaakt van gehakt, verse groenten en tomatenpuree. Dus op zich best gezond. Heb gewoon wat minder pasta genomen en wta meer saus. Bizar, vroeger nam ik echt een half pak pasta in mijn eentje haha. Nu ben ik ook gewoon verzadigd :)

Grappig dat ik mijn vriend bijv dan wel echt zie schrokken en zijn maaltijd zie wegspoelen met wijn en dat hij vervolgens nog een bord neemt. Komt gewoon omdat hij niet goed kauwt en dus blijkbaar nog een suikerverslaving heeft :) Maarja ik hou wijselijk mijn mond haha

Wat ik trouwens wel positief vind aan het boek van Amber is dat het echt heel erg volledig is. Je weet door het boek precies hoe alles werkt enzo en er staan vrij goede tips in :) Ik zie het maar als foodbijbel. Vind het boekje van Kyra de Vreeze eigenlijk leuker/gezelliger.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:25

Waarom mag je van Amber niet drinken bij de maaltijd?

Wat ik echt wel tof vind om te merken is dat als ik een paar dagen gezond eet, ik ook helemaal geen zin heb in chocola oid *\o/* Natuurlijk is het wel verleidelijk als er een bak paaseitjes voor je neus staat, maar ik kan redelijk nee zeggen tegen mezelf dan. En ik heb dan ook niet dat ik midden op de middag ineens iets te snoepen wil, dan heb ik gewoon trek en eet ik iets. Maar als het dan toch 'fout' gaat, en ik neem één chocolaatje, dan volgt de zin naar meer meteen -O-

En het mag een waar wonder heten, mijn tas is dicht. Over een paar uurtjes naar het vliegveld om terug naar huis te gaan, zal waarschijnlijk niet zo gezond eten zijn :+

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:27

Ach dat is dan toch ook maar een korte periode dat het niet zo gezond is ;) Goede reis in elk geval!

Je mag niet drinken omdat je dan minder opneemt ofzo. Het heeft met de ph-waarde van je maag te maken, weet ook even niet meer precies hoe het zit.. Zal het nog eens opzoeken!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:43

Pfff ik moet ongesteld worden en ik heb echt honger -O-

Iemand nog een idee voor een kcal arm tussendoortje? Ik heb alleen maar vette noten en een Chinois liggen (voor morgen).

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:10

Blokje pure chocola, fruit, verse fruit smoothie, handje rozijnen, komkommer, rolletje ham met augurk
Zit er iets bij?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:20

Wij gaan snaaien vanavond bij de tv, maar wil eigenlijk lekker verse groenten met dipsaus maken. Wat is lekker en hoe doe je dat?