Taarten decoreren XX

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindas2

Re: Taarten decoreren XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:03

@ IngridB: Nee dat is het recept voor een botercreme die ik een paar keer heb gemaakt :).
Het recept voor de buttercream icing is:

80 gram roomboter (ongezouten)
80 gram crisco / trex
1 eetlepel eiwitpoeder
2 eetlepels melk
450 gram poedersuiker

boter, crisco en melk door elkaar mixen. Daarna beetje bij beetje de poedersuiker + eiwitpoeder er doorheen mengen.

:)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:07

Linda, ik probeerde even te googlen. Maar wat is trex?

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:13

Wat trex precies is weet ik niet maar ik denk dat dat ook een soort bak- vet is. Daarom kan je ook crisco gebruiken. Dat verkoopt iedere taart- shop en sommige supermarkten/ toko's :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:14

Niet te vreten die buttercream icing ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:15

Ik heb hem zo geleerd:

Buttercream icing:
190 gram Crisco (of een andere shortening)
5ml smaakstof
35-40ml water of melk
450 gram banketbakkerssuiker (poedersuiker)
10 gram meringue poeder

Je kan het ook heel makkelijk kleuren, omdat het echt wit is. Als je het met water maakt, kan je het langer bewaren dan met melk.

Je kan er ook diamant frietvet voor gebruiken, de gewone vaste dat is eigenlijk ook een shortening. (vertelde de mevrouw van Wilton :) ) Klinkt alleen zo heel anders hè... frietvet :D

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:18

Vind je niet Kinke? Vind het wel echt heel lekker :9
Maarja zo vind ik de BC- mix niet te eten :P

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:19

Frietvet klinkt niet zo smakelijk moet ik eerlijk zeggen _O-

Ik ga gewoon proberen wat naar mijn smaak ik het lekkerste vind. :j

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:20

Lindas2 schreef:
Vind je niet Kinke? Vind het wel echt heel lekker :9
Maarja zo vind ik de BC- mix niet te eten :P

Die buttercreme icing heb ik nog nooit op, maar BC mix vind ik ook vies :P
CC mix vind ik wel lekker :=

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:10

Saaams schreef:
Frietvet klinkt niet zo smakelijk moet ik eerlijk zeggen _O-

Ja maf hè! Schijnt echt precies dezelfde ingrediënten te hebben als Crisco :9

Neela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:04

heb weer ene taart gemaakt
Afbeelding
jongen bij ons op de handbal zijn kampioen geworden :D

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:51

Lindas2 schreef:
Heeft hier iemand wel eens champagnecreme gemaakt/ geproefd met de patidess champagne?
Ben benieuwd naar meningen.. :)

Ja zo vaak. Werkt prima en is lekker :)

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:54

Chantal, jammer dat je spaties en plaatsing niet kloppen. Je houd links onderin over en rechts onderin kom je te kort. Tevens vermoed ik dat er tussen B en Jeugd een spatie moet?

Verder kan ik er weinig over zeggen, het is een witte taart met een foto erop en een randje voor de afwerking :)

Neela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:27

Mayo schreef:
Chantal, jammer dat je spaties en plaatsing niet kloppen. Je houd links onderin over en rechts onderin kom je te kort. Tevens vermoed ik dat er tussen B en Jeugd een spatie moet?

Verder kan ik er weinig over zeggen, het is een witte taart met een foto erop en een randje voor de afwerking :)

ja eigenlijk wel , dat er een spatie tussen moet maar zo kan het ook
bedankt voor je tip

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:36

kinke wat een gave taart!! die rozen zijn prachtig... vind dat echt nog heel moeilijk om te doen.

vind die halve ;) trouwtaart to be ook nu al leuk.. ben benieuwd als hij af is hoe hij er dan uitziet...

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:37

Ik maak tegenwoordig altijd de toppping van Rudolph van Veen. Die neemt 250 g boter, 60 poedersuiker en 250 g banktebakkersroom. Dat is veel minder machtig dan de normale botercreme! Voor chocoladecrem doe je daar 150 g gesmolten chocola door. En voor mokkacreme 1 el mokkaextract, dus ik denk dat de patidess er ook prima doorheen kan.

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:43

Hoihoi!

Ik zag laatst als vulling 1 van de Mona toetjes voorbij komen.. Is dat makkelijk te doen? En kan dat met ieder Mona toetje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:00

Makkelijker kan niet... Je maakt 't bakje open, smeert het op je biscuit en je bent klaar :)

Ik denk dat de stevige Mona puddingen zich niet zomaar uit laten smeren.
Maar al die kwark-achtige/schuimige varianten wel.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:07

Houd trouwens bij Patidess rekening met hoe vloeibaar deze is. De praliné is een dikke pasta dus dan maken de verhoudingen minder uit. Maar bijvoorbeeld de champagne en fruit etc etc die zijn vloeibaarder en dan moet je dus ook minder water bij je BC-mix gebruiken, anders word je eindproduct te nat.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:09

Ettesil schreef:
Ik maak tegenwoordig altijd de toppping van Rudolph van Veen. Die neemt 250 g boter, 60 poedersuiker en 250 g banktebakkersroom. Dat is veel minder machtig dan de normale botercreme! Voor chocoladecrem doe je daar 150 g gesmolten chocola door. En voor mokkacreme 1 el mokkaextract, dus ik denk dat de patidess er ook prima doorheen kan.

Die leest ook erg lekker! Kan je die nog wel makkelijk kleuren, gezien het geel van de banketbakkersroom?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:30

Ettesil, hoe maak je die dan? Eerst BBR maken, dan boter en suiker mengen en daar de BBR doorheen spatelen?

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:31

KozieZ schreef:
Ettesil schreef:

Die leest ook erg lekker! Kan je die nog wel makkelijk kleuren, gezien het geel van de banketbakkersroom?

Als je de bbr maakt met de mix van dr oetker, en je gebruikt de variant met de slagroom, dan is hij niet zo chemisch geel en lekkerder. Dan gaat kleuren zeker wel.
Ik heb er zelf alleen geen ervaring mee, want door mokka of chocola te gebruiken (toch wel mijn favorieten) is de creme al bruin en valt er weinig meer te kleuren.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:34

Kinke schreef:
Ettesil, hoe maak je die dan? Eerst BBR maken, dan boter en suiker mengen en daar de BBR doorheen spatelen?

Je kan de bbr door de botercreme kloppen nadat deze luchtig geklopt is. Recept:

Boter en poedersuiker kloppen tot een luchtige creme, dit duurt minstens 10 min. Voeg geleidelijk de BBR toe en blijf kloppen tot alles goed gemengd is. Afgedekt in de koelkast is deze een week houdbaar.

Er staat ook een recept om zelf BBR te maken in het boek, maar dat heb ik nog niet geprobeerd omdat ik nog nergens mooie vanillestokjes of echt vanilleextract heb gevonden. Als je interesse hebt, dan kan ik dat recept hier ook neerzetten.

Mocht iemand weten waar ik mooie stokjes of echt extrac kan krijgen, dan hoor ik dat graag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:37

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:00

Banketbakkersroom:

250 ml melk
1 el vanille extract of merg van 1 vanillestokje
2 eidooiers
50 gr suiker
1 el bloem

Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit. Breng in een pan de melk met het vanillemerg aan de kook. Roer de eidooiers met de suiker los en roer de bloem erdoor. Meng een scheutje warme melk door het eimengsel en schenk terug in de pan. Roer goed door. Breng de banketbakkersroom aan de kook en laat op laag vuur circa 5 minuten garen. Giet de room op een plat bord en dek hem af met huishoudfolie. De huishoudfolie versnelt het afkoelen en gaat velvorming tegen.

Supertip van die vanille-extract. Dat ik daar nooit aan gedacht heb. Jammer dat ie bij veel webshops niet op voorraad is. Bij taart en decoratie is hij overigens 3 euro goedkoper dan bij Ellen. Maar ja, daar heb je nog niks aan als hij er niet is...

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:15

Zo vanille stokje hebben ze hier bij de C1000 wel bij de kruiden afdeling...

Klinkt lekker en niet al te moeilijk, ga ik onthouden!