Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:16

Ik heb een aardbei (een echte, geen bosvariant) die begint te bloeien! *\o/*

Nu nog vruchtjes.

Ik heb ook wat potplanten gekocht voor in de tuin en komend weekend nog ff wat meer inslaan. Misschien ook wat tomatenplanten, peterselie, zelfde gedoe als vorig jaar. Wordt het toch nog wat met mijn tuin. ;)

Tallie1979

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:09

Nou, ik ga van het weekeind even kijken of ik nieuwe plantjes kan scoren, kijk ik vanmorgen op mijn balkon, waar het overigens nog zeer treurig bij stond vorige week :o Worden mijn aardbeien ineens weer groen en groeien er ineens 2 groene scheuren uit de pot waar de paprika's in stonden vorig jaar. Ik denk dus dat een van de vruchten die eraf gevallen is vorig jaar nu plantjes brengt :P

Verder heb ik een scheetig emmertje gekocht met bieslookzaadjes :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:27

Vandaag palen gezet om mijn moestuin :D Hij is nu 8 bij 6 meter en kan daarbuiten ook dingen planten (wat konijnen niet lusten :P ). Morgen komt als het goed is mijn gaas!! Jeeeej!!

Moet alleen nog ff nieuwe aardbeienplanten scoren, hier thuis zijn ze allemaal gesnoeid door nijn :D :D

Wat is iedereen lekker bezig!! Leuk leuk om te lezen :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:29

Morgen gaan hier de peulen en doperwten die in de kas voorgekiemd zijn de volle grond in. HAlf mei volgen de boontjes.
Verder gaan de tomaten en de pepers en paprika's één dezer dagen ook de volle grond in in de kas, en de kousenband en okra ook.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:37

er komt een peultje boven en ik heb net worteltjes gezaait. de rabarber wordt al behoorlijk groot en ik had radijs in een potje gezaait. denk dat ik die ook ga uitplanten en nog wat direct in de volle grond zaai( zo hebben we niet allles tegelijk)
na t weekend denk ik dat ik de tomaatjes in de grond ga zetten. zou zo zonde zin als alles nu dood gaat als het kouder wordt...
op mn zakje bonen staat dat dat vanaf begin mei kan als er geen nachtvorst meer komt. zou dat al kunnen??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:40

Zaaien buiten kan wel. Nachtvorst als ze net boven staan is de pest, maar aangezien boontjes wel een week nodig hebben om te kiemen kan het nèt. IJsheiligen is half mei, dat hou ik wel zo veel mogelijk aan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:39

ik wacht nog wel een week!!

em de tomaatjes dan?? lan ik die ook beter nog even binnen houden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:09

Zou ik zeker doen. Tomaten doen het eigenlijk alleen bij temperaturen boven de 15 graden (dag én nacht!)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:11

Dan heb jij taaie tomaten Ibbel. Die twee planten die ik vorig jaar van jou kreeg bleven het maar doen buiten, tot begin november aan toe. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:13

De nachttemperaturen waren vorig najaar vrij hoog voor de tijd van het jaar. Weliswaar geen 15 graden, maar ook niet ver onder de 10.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:59

ik laat ze nog lekker een weekje in hun bakkie!!!
ze krijgen al wel mooie tomaten blaadjes, met van die 'vingers' eraan!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:55

ik heb de border inmiddels weer vol gezet met chili pepers, courgette, peultjes, pastinaken, sla en aardperen ...
naast de maggiplant, thym, bieslook en andere kruiden die er standaard al in staan

maar misschien , als het meezit hebben we binnen niet al te lange tijd een echt moestuintje...maar dan moet de bouwtechnische keuring van het bijbehorende huisje wel goed gaan en ons bod ge-accepteerd worden :P
en dan ga ik het meeste wat er hier in de tuin staat overzetten naar die tuin + wt toevoegingen doen ...

ow, en de pruimenboom die we vorig najaar hebben overgezet van oma's tuin naar hier (oma verhuisde naar verzorgingshuis)
is onwijs goed in de groei geschoten , hij word al heel stoer groen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:24

Kom net uit de tuin en constateerde dat het eerste moestuinslachtoffer van dit jaar is gevallen; een ijsslaplantje.
Ik graven en ja hoor 2 aaltjes die onmiddelijk zijn verbannen uit de moestuin en dan mogen ze nog van geluk spreken dat ik ze niet ter dood heb veroordeelt, lees: opgevoerd aan de kippen.

Heb net spinazie gezaaid en bloemkolen uit de kas in de volle grond gezet. De aarbeien, zowel de eenmalige bloeiers als doorbloeiers staan vol in bloei, de braam loopt super uit en zelfs de courgettes lijken de schimmel te hebben overwonnen nu ze in de moestuin staan. Alleen de kiwi's vertonen nog steeds geen teken van leven terwijl op de kaart staat dat ze bloeien in april/mei, nou dan mogen ze wel heel rap opschieten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:27

Mijn kiwi's lopen allang uit (en hebben knap wat vorstschade aan de basis/bast). Wil je niet bang maken, maar als je helemaal nog geen blad ziet lijkt me dat geen goed teken.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:31

Mmmm.... was er al bang voor.
Nou, daar heb ik lang lol van gehad dan - NOT :(
Vorig jaar net gekocht bij de Intratuin. Lekker dan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:32

Ja, dan is die winter net iets te hard geweest. Zijn ze nog niet goed aangeslagen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:47

Tot nu toe gaat het aardig goed met mijn groenten spul. De meeste plantjes zijn op gang gekomen en in veel dingen zit al bloesem/ beginnende bessen. Ik heb de eerste (pluk)sla uit de tuin al op.

Mijn radijsje zijn alleen erg klein. Als ze een 1cm halen is dat al groot. Ze smaken wel al goed. iemand een idee of ze nog even kan laten zitten of ze toch beter uit de grond kan halen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:51

Radijsjes kunnen best 2 cm in doorsnede worden. Is nu nog wel vroeg om al te oogsten. Ik probeer zo te zaaien en uit te dunnen dat ik wat ik ertussen uit pik al kan eten, de andere kunnen dan nog wat doorgroeien.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:35

mijn radijsjes zijn nog lang niet zover. lekker laten zitten!!! komt goed!!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:19

Mijn radijsen moeten ook nog even. Zijn nu nog te klein om te eten. Sla gaat goed! Ben paar daagjes weg geweest en ze zijn al verdubbeld in omvang :D Als het zo door gaat kan ik die al vrij vlot eten. Misschien wel met mijn eigen radijsjes :P

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:30

Jullie radijzen al bijna klaar :D Mijn plantjes beginnen het net te doen! Haha!

Heb gister al een groot deel gaas om de moes gezet! Hij is 8 bij 6 meter geworden! Heb al wortels, courgette, prei, bosui en afrikaantjes gezaaid :D Zaterdag was hier geraniummarkt en daar heb ik aardbeienplantjes, rode paprika, rode peper, andijvie, snackkomkommer en een roma tomaat gescoord :D :D Die durf ik nog niet te planten! Eerst het gaas dicht en hekje ervoor! Thuis heb ik nog cherrytomaten, bloemkool, rucola, sperziebonen, paprika, peper, olijf, peterselie, wortels en komkommer staan :D Een deel als zaad en sommige als plantjes al :D :D :D

Ow en heb nog pompoenzaad! Dat kan vast wel buiten mijn moestuin, of zullen konijnen (wild) dat ook op gaan eten?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:56

Mensen met een JW (Japanse Wijnbes ;) )
Hoe doen die van jullie het? Lopen die al uit?
Ik vrees dat de mijne de winter niet heeft overleefd net als de kiwi, grrrrrrr.

Is vorig jaar mooi uitgelopen en beloofde heel wat voor dit jaar maar zit nog steeds geen blad aan, zelfs geen poging daartoe.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:34

Ik heb afgelopen weekend de eerste kruiden geoogst voor het testrecept van bokt van deze maand! *\o/*

Hebben hier meer mensen venkel staan. Hoe zorg je in vredesnaam dat dat niet zo zaait, ik vind overal in mijn tuintje minivenkel terug. Beetje teveel van het goede. Er schieten ook overal miniaardbeiplantjes op, maar daar kan ik het beter van hebben (meer aardbeien :9 )

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:40

ranna schreef:
Mensen met een JW (Japanse Wijnbes ;) )
Hoe doen die van jullie het? Lopen die al uit?
Ik vrees dat de mijne de winter niet heeft overleefd net als de kiwi, grrrrrrr.

Is vorig jaar mooi uitgelopen en beloofde heel wat voor dit jaar maar zit nog steeds geen blad aan, zelfs geen poging daartoe.

Mijne zit helemaal vol in het blad :)) die is van vorig jaar. heb er niets aan gedaan... wanneer en hoe had ik die moeten snoeien?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:41

Sorry dubbelpost! blijft lastig bokken op mijn mobiel!
Laatst bijgewerkt door _Ananas_ op 03-05-10 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt